AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #1 Del Skrevet 18. august 2017 Noen som har erfaring med dette om henting og bringing til samvær, når far bor langt unna? Han har selv valgt å flytte 50 mil unna ungene. Til nå har jeg strukket meg langt, latt han ha samvær når det enn passer han (de er ikke begynt på skolen enda) kjørt halveis å hentet og levert, tatt meg fri fra jobben til det (ca 9 timer frem og tilbake, endel dårlig veier) men kjenner jeg begynner å blir skikkelig irritert over det her. HAN valgte å flytte 50 mil fra ungene sine, og nå går det skikkelig utover meg og jobben min. Jeg tjener itillegg adskillig mindre enn han, har latt han betale mindre i bidrag enn navs kalkulator tilsa, og jeg er den som alltid må ta meg fri og lar alt gå på hans premisser, fordi jeg så gjerne vil at ungene skal få beholde kontakt med faren sin... Anonymkode: 1449b...afa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
regine Skrevet 18. august 2017 #2 Del Skrevet 18. august 2017 Du kan fortsette som nå - hvor du setter himmel og jord i bevegelse for at far skal få ha samvær. Eller du kan gjøre noen endringer, slik at det blir FARs ansvar at han faktisk har kontakt med sine barn. Han er en voksen mann og burde vel i grunnen klare den jobben selv? Det første du uansett bør gjøre er å be NAV fastsette OG kreve inn bidraget. Da får du det du skal ha, uten noe mer dikkedarier. Mulig mannen blir sur - men han skal da vel også bidra til forsørgelsen av sine barn? Deretter slutter du med å ta ansvar for henting/bringing og du krever deling av utgifter for reisen, mener at dette kan også gjøres via NAV. Har man ikke blitt eksplisitt enig om noe annet så er det også samværsforelder som har plikt til å hente/bringe barna til og fra samvær. Ditt ansvar er barna - ikke far. Det betyr også at du ikke kan risikere å miste jobben pga for mye fravær eller at du har for lite penger til å forsørge dere pga for mye fravær. Du trenger å kunne bruke fridager til å hente deg inn/være sammen med barna i noe annet enn hverdager og ikke til frakt til/fra samvær. Det høres sikkert brutalt ut det jeg sier, og jeg forstår for all del at du ønsker at barna skal ha godt forhold til faren sin. Men samtidig så vil jo du slite deg ut om du fortsetter til nå, fordi du tar hele ansvaret for dette. Og ditt fremste ansvar er barna og deres beste, og de fortjener vel strengt tatt noe annet enn en superstressa, fattig mor, som har lite energi til både hverdager og kos og hygge. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villa2000 Skrevet 18. august 2017 #3 Del Skrevet 18. august 2017 (endret) Her har du fasiten: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/reisekostnader/reisekostnader.pdf Her hos meg så var det mor som flyttet 5 timers kjøretur bort og der jeg måtte betale alle reisekostnadene. Å begynne å hyle om hvem som har ansvar for hva hjelper lite. Hvem som flytter hvor er heller ikke relevant og blir ikke tatt opp som noen argument. Det vil ikke hjelpe på saken men mer sannsynligvis bare eskalere en konflikt. Heller tror jeg det hjelper lite å løpe etter ham med barna. Det vil det uansett bli en slutt på når du ikke orker mer eller er utslitt. Da tror jeg man lett blir utnyttet og den andre parten forventer at slik skal det være. Jeg anbefaler deg å ta en kikk på linken og kanskje en prat med NAV. Få fakta på bordet. Det er bedre med en haug av poster som hyler om girlpower!.....litt sånn satt på spissen. Noen regler liker du sikkert bedre enn andre, men ut fra min erfaring så virker dem helt greie. Som sagt så var det moren som flyttet i mitt tilfelle og ettersom hun gikk på nav så fikk jeg ikke 5 øre i reisekostnader og måtte betale alt selv. Brydde meg midt i brunøyet så lenge jeg fikk se sønnen min! La NAV regne ut bidraget og fastsette fordeling av reisekostnader. Da blir det korrekt og etter loven, og mest sannsynligvis også rettferdig. Er ingen grunn til at han skal betale noe mindre enn det som er loven. Dertil så kan dere også bli enig med hvem bringer og henter. En generell regel er at det er samværsforeldre som henter og bringer, men det er ikke noe i veien for at man kan bidra litt selv. Virker som at du er interessert i at barna skal ha samværet her med far og med å være litt på tilbudsiden så burde det gå helt fint. Endret 18. august 2017 av Villa2000 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #4 Del Skrevet 18. august 2017 Det heter at den som har samvær skal hente å bringe, men da skal du dekke en del av kostnaden til dette. Utregning finner du på nettet, og regnes etter inntekt. Her skal f.eks jeg betale 38% av reisen og BF resten, men vi praktiserer ikke dette. Vi møtes på midten. Vet flere har tatt dette temaet opp i retten med forbindelse av samvær og da er har de 3 jeg kjenner, resten har jeg bare hørt om, blitt i dømt å dele på kjøringen. Så de løste selv mellom å da møtes på midten. Om de betaler hver andre noe vet jeg ikke, aner ikke hvor stor inntektsforskjell det er på dem. Anonymkode: 130c5...dae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #5 Del Skrevet 18. august 2017 NAV har ingenting med reisekostnader i forbindelse har samvær å gjøre. Ta heller kontakt med fylkesmannen - det er de som veileder på dette. Anonymkode: cc7f7...5b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #6 Del Skrevet 18. august 2017 Jeg begynner å bli dritsliten faktisk. Utkjørt... Jeg må som regel ha fredagen fri, da far ønsker at vi møtes ikke for sent på ettermiddagen for ellers er det ikke "noe vits" om de ikke får noe tid på fredag. Så må jeg da jobbe inn fredagen på lørdag isteden, for å så kjøre og hente ungene på søndag igjen. Jeg er seriøst redd for hvordan far vil reagere hvs jeg tar opp bidragsfastsettelsen igjennom nav, eller at vi tar et møte på familievernkontoret ang samværet. Vi har aldri noe fast samværsplan eller, det er ettersom det passer han. Jeg tok opp i sen vinter at jeg ønsket en plan på ting, så jeg hadde noe forutsigbart og da ble han utrolig sur og furten, tok ikke kontakt med ungene på flere uker. Han er ikke slem, elsker ungene sine men er ganske barnslig innimellom og hvis ting ikke går etter hans vilje så klarer han ikke å oppføre seg modent. Desverre. Yngste datteren vår er en veldig sar sjel, og når pappan blir sånn går det så utrolig utover henne da hun ta alt innover seg så veldig, så derfor prøver jeg å unngå det. (Og ja, jeg har verdens beste sjef som fortjener en egen pris på hvor fleksibel han er i forhold til meg.) Anonymkode: 1449b...afa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #7 Del Skrevet 19. august 2017 Vet hvordan det er... Jeg går halv dag på fredagen og så er barnet fremme hos far mellom 18.00 og 18.30 på fredagen. Så er barnet hjemme her igjen 17.30-18.00 søndagen. Da har jeg i tillegg vært på jobb hele lørdagen... så frihelg, hva er det??? Anonymkode: 130c5...dae 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #8 Del Skrevet 19. august 2017 Jeg synes at det er helt rettferdig at man skal dele på kjøringen og kostnadene uavhengig av hvem som har flyttet. Jeg må selv kjøre i totalt 4 timer for levering av barn annenhver helg hos BF som flyttet. Men når BF har flyttet så langt som i ditt tilfelle, da ville jeg ikke funnet meg i vanlig samvær. En skal jo ikke måtte ta seg fri fra jobb for å kjøre til BF annenhver helg. Hva med å foreslå en løsning hvor han kan ha de mer i ferier? 😊 Kanskje han blir sur, men det går over. Bedre at han blir sur en periode, enn at du skal bli utslitt og sur som har barnet i det daglige 😊 Anonymkode: 27191...f8d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #9 Del Skrevet 19. august 2017 Dette fungerer jo ikke i lengden. Det er også helt urimelig at du skal måtte ta deg fri fra jobb for å få til samvær med far. Skjønner at du vil strekke deg for ungene, men du strekker deg for langt og kjører deg selv i grøfta. Du må stille krav til far, selv om det ikke blir populært. Han får se til å bli moden. Anonymkode: 425ae...673 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #10 Del Skrevet 19. august 2017 Personen som skal ha samvær, i dette tilfellet far, må hente og bringe. Men dere foreldre skal dele på reiseutgiftene. Anonymkode: e8449...b25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #11 Del Skrevet 19. august 2017 Reiser barna 50 mil annen hver helg??? Det høres uholdbart ut for barna og jeg ville kalt inn til møte på fvk for å lage ny samværsavtale Anonymkode: e2698...76d 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #12 Del Skrevet 19. august 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Personen som skal ha samvær, i dette tilfellet far, må hente og bringe. Men dere foreldre skal dele på reiseutgiftene. Anonymkode: e8449...b25 Da det er barnefar som har flyttet langt vekk, er det eneste rettferdige at han henter og bringer og betaler reisekostnadene. Det er imidlertid urimelig at barna skal utsettes for 50 mils reise annen hver helg. Det bør derfor gjøres en ny avtale som krever at barnefar skaffer seg en reservebolig i umiddelbar nærhet av barnas bosted, og at han kommer dit for å ha helgesamvær. Alternativet må være at han får sjeldnere samvær, f.eks. en helg annen hver måned, og til gjengjeld betaler høyere bidragssats. Anonymkode: b66c8...2a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #13 Del Skrevet 19. august 2017 Jeg blir faktisk bekymret for TS sine omsorgsevner. Har du virkelig ikke mer bein i nesen, TS? Du fremstiller deg selv som en person uten egne meninger. Slik du gjør det nå, så er du ikke snill, men dum! Jeg stiller også spørsmål ved at barna må reise tilsammen 100 mil (t/r) annenhver helg. Her er det ingen som tenker på barnas beste 😡 Anonymkode: 5ad56...5e5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #14 Del Skrevet 19. august 2017 Jeg hadde ikke funnet meg i å ta meg fri/jobbe ekstra lørdag for å avspasere fredag, for at far skulle fått samvær. Da får far ta seg fri fredag, for å hente barna. Ellers synes jeg 100 mil annenhver helg er mye. Orker ungene selv å sitte i bil så lenge? De får jo ikke noe ut av helgen. Kun lørdager. Far får enten flytte nærmere, eller nøye seg med samvær i ferier og langhelger. Min fetter bor annenhver uke i Oslo og Tromsø. Sønnen bor i Oslo, han og samboeren bor i Tromsø. Jeg personlig fatter ikke at han orker, men hva gjør man ikke for barnet sitt... Anonymkode: f4a50...f67 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #15 Del Skrevet 19. august 2017 Hvor har dere lest at ungene reiser 50 mil annenhver helg egentlig? Det er noe dere har selv resonert dere til. Som JEG har skrevet, vi har ikke noe fastsatt plan og jeg vil si at han har ungene muligens 1 helg i mnd gjennomsnitlig, i "gode" perioder har han dem hver tredje helg. Jeg er egenltig ingen nikkedokke, men UNGENE mine blir de det går utover om jeg begynner å sette hardt på mot hardt, og det vil jeg ikke. Jeg har et veldig sensitivt barn, og til tross for mange samtaler ang dette på familievernkontoret så tar ikke far hensyn til dette desverre så derfor strekker jeg meg ganske langt for hennes beste. Storesøsteren er veldig robust av seg og ikke på samme måte overhodet, og han mener at yngste må bare "herdes litt" så går det fint. Så ingen behov for å sette noe tvil på mine omsorgsevner, overhodet. Men jeg lagde denne tråden for å høre andres erfaring og hvordan andre legger opp både samværene sine og henting/levering. Jeg har foreslått lengre ferier og langhelger, men det er visst ikke aktuelt, da han også måtte ha "fri" under friperiodene hans (Ganske ironisk..) Jeg har også foreslått at han kunne komme og bo hos oss, og jeg kunne da bo borte, men det ønsket han ikke for han vil ha dem hos seg. Jeg har ikke lov å holde dem borte fra samvær (selvsagt, jeg vil jo at de skal ha en god kontakt med far.) men ser jo selv at dette fungerer dårlig. Jeg vet bare ikke helt løsningen på hvordan få det til å fungere. Anonymkode: 1449b...afa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillesky Skrevet 19. august 2017 #16 Del Skrevet 19. august 2017 Anbefaler å ta kontakt med familievernkontoret. Så tar dere det der i fra. Fast avtale er viktig pga stabilitet og forutsigbarhet for barna. Han får bli så sur og gretten han vil, det hjelper ikke. Han er en voksen mann, som må tåle dette. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #17 Del Skrevet 19. august 2017 I det å skilles ligger det i at man flytter hvert til sitt. Noen flytter langt - noen kort.. man starter et nytt liv. Dette stresset er akkurat det samme som barna- og far utsettes for.. det er en del av pakka dere besluttet da dere gikk fra hverandre.. trist men sant .. Anonymkode: aead4...fb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #18 Del Skrevet 19. august 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: I det å skilles ligger det i at man flytter hvert til sitt. Noen flytter langt - noen kort.. man starter et nytt liv. Dette stresset er akkurat det samme som barna- og far utsettes for.. det er en del av pakka dere besluttet da dere gikk fra hverandre.. trist men sant .. Anonymkode: aead4...fb5 Og poenget ditt er...? Vi besluttet ikke å gå fra hverandre, far var utro på nett, bestemte seg for å prøve ut livet med nye damen og flyttet 50 mil unna. Skjærte seg fort med damen, men siden han hadde fått seg jobb der ble han boende der. Jeg bryr meg ikke en døyt om stresset far får av dette, dette har han pådratt seg selv- Men jeg tenker mye på ungene mine og hvordan løse dette best mulig for dem. 31 minutter siden, Minlillesky skrev: Anbefaler å ta kontakt med familievernkontoret. Så tar dere det der i fra. Fast avtale er viktig pga stabilitet og forutsigbarhet for barna. Han får bli så sur og gretten han vil, det hjelper ikke. Han er en voksen mann, som må tåle dette. Ja, du har rett. Har løpende kontakt med familievernkontoret, men de har virket litt tafattet til nå når det kommer til veiledning/hjelp til fastsetting av ting. Får høre om det er mulig å bytte kontaktperson der, og prøve å sette litt hardt mot hardt at vi er nødt til å ha faste avtaler, og ta beregning av bidraget av nav på nytt. Takk for svar alle sammen forøvrig, det hjelper å reflektere rundt det hele selv om jeg kanskje ikke liker svarene. Har nok latt han kontrollere litt vel mye i håp om å bevare et godt forhold med ungene sine. Anonymkode: 1449b...afa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 20. august 2017 #19 Del Skrevet 20. august 2017 Jeg hadde kjempet hardt for at barna mine hadde sluppet så lang biltur for så kort tid. Dette kunne vi risikert om vi hadde skilt lag. Her får far faktisk se at dette går hardt utover barna og godta langhelger og ferier. Noe annet hadde vært uaktuelt! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurerpå? Skrevet 13. april #20 Del Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 18.8.2017 den 22.45): Jeg begynner å bli dritsliten faktisk. Utkjørt... Jeg må som regel ha fredagen fri, da far ønsker at vi møtes ikke for sent på ettermiddagen for ellers er det ikke "noe vits" om de ikke får noe tid på fredag. Så må jeg da jobbe inn fredagen på lørdag isteden, for å så kjøre og hente ungene på søndag igjen. Jeg er seriøst redd for hvordan far vil reagere hvs jeg tar opp bidragsfastsettelsen igjennom nav, eller at vi tar et møte på familievernkontoret ang samværet. Vi har aldri noe fast samværsplan eller, det er ettersom det passer han. Jeg tok opp i sen vinter at jeg ønsket en plan på ting, så jeg hadde noe forutsigbart og da ble han utrolig sur og furten, tok ikke kontakt med ungene på flere uker. Han er ikke slem, elsker ungene sine men er ganske barnslig innimellom og hvis ting ikke går etter hans vilje så klarer han ikke å oppføre seg modent. Desverre. Yngste datteren vår er en veldig sar sjel, og når pappan blir sånn går det så utrolig utover henne da hun ta alt innover seg så veldig, så derfor prøver jeg å unngå det. (Og ja, jeg har verdens beste sjef som fortjener en egen pris på hvor fleksibel han er i forhold til meg.) Anonymkode: 1449b...afa Ja dere møtes nu HALVEIS i det minste, så sånt sett delt på utgiften på den måten. Men lurer på i sånne tilfeller om det er regler at f eks den som flytter langt unna burde ta en mye større del med kjøringa, om ikke hele når ho/han flytter fra hjemplassen til ungan. Har nokka lignende som dukker opp i ny og ne da det er kjøpt "hytte" i gokk kor dem tilbringer mye tid da ho han har fri når ungen er der, og som jeg mistenker blir fast bosted og jeg må hente ungen halveis for noe som er ho/hannes valg uten og tenke en dritt over hvordan ungen har det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå