Gå til innhold

Kjemisk kastrering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen spm om kjemisk kastrering:

Er der noen bivirkninger? Hvilke?

Er det på noen måte farlig for hunden? 

Er det noen nedre grense for alder før man kan gjøre dette?

Anonymkode: 449f1...2d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bivirkninger kan være at de får mindre energi (noe man motvirker med å holde dem aktive), de kan bli overvektige (noe man motvirker med å redusere formengden - en kastrert hund trenger færre kalorier enn en intakt hund) eller de kan få problemer med pelsen (mer floker osv), noe man motvirker med å børste oftere. Sistnevnte vil jo ikke være et problem på korthårete hunder.

Det er på ingen måte farlig for hunden. Hvis du ønsker, kan du be dyrlegen sette chippen på et sted hvor det er lett å finne den igjen (da jeg ba om det satte de den i buken i stedet for i nakken), sånn at hvis du skulle få bivirkninger som nevnt ovenfor som du ikke ønsker å ha til chipen går ut, så kan dyrlegen fjerne den.

Nedre grense for alder har bare å gjøre med at det ikke er vits å sette det på en valp som ikke har blitt kjønnsmoden enda. Men det begynner å bli mer og mer vanlig å sette en chip akkurat i den hunden begynner å bli kjønnsmoden (f.eks ved syv måneders alder), for å utsette dette. Dette fordi hunden blir fysisk kjønnsmoden før den blir mentalt kjønnsmoden. Den er altså fortsatt valp og umoden i hodet, men kan bli behandlet som en konkurrent/voksen av andre hannhunder, noe den mentalt ikke er klar for. Derfor er det flere nå som setter chip når fysisk kjønnsmodning inntreffer og utsetter denne til den samsvarer med den fysiske kjønnsmodningen (1,5-2 år).

Endret av Tabris
  • Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, Tabris skrev:

Bivirkninger kan være at de får mindre energi (noe man motvirker med å holde dem aktive), de kan bli overvektige (noe man motvirker med å redusere formengden - en kastrert hund trenger færre kalorier enn en intakt hund) eller de kan få problemer med pelsen (mer floker osv), noe man motvirker med å børste oftere. Sistnevnte vil jo ikke være et problem på korthårete hunder.

Det er på ingen måte farlig for hunden. Hvis du ønsker, kan du be dyrlegen sette chippen på et sted hvor det er lett å finne den igjen (da jeg ba om det satte de den i buken i stedet for i nakken), sånn at hvis du skulle få bivirkninger som nevnt ovenfor som du ikke ønsker å ha til chipen går ut, så kan dyrlegen fjerne den.

Nedre grense for alder har bare å gjøre med at det ikke er vits å sette det på en valp som ikke har blitt kjønnsmoden enda. Men det begynner å bli mer og mer vanlig å sette en chip akkurat i den hunden begynner å bli kjønnsmoden (f.eks ved syv måneders alder), for å utsette dette. Dette fordi hunden blir fysisk kjønnsmoden før den blir mentalt kjønnsmoden. Den er altså fortsatt valp og umoden i hodet, men kan bli behandlet som en konkurrent/voksen av andre hannhunder, noe den mentalt ikke er klar for. Derfor er det flere nå som setter chip når fysisk kjønnsmodning inntreffer og utsetter denne til den samsvarer med den fysiske kjønnsmodningen (1,5-2 år).

Takk, du er alltid så flink til å svare😊 

Er det noen kriterier en hund må oppfylle for at man skal kunne utføre dette inngrepet? Jeg tror og mener at dette er riktig valg men ikke sikkert vet ser det på samme måte.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, du er alltid så flink til å svare😊 

Er det noen kriterier en hund må oppfylle for at man skal kunne utføre dette inngrepet? Jeg tror og mener at dette er riktig valg men ikke sikkert vet ser det på samme måte.

Det er jo opp til veterinæren om de ønsker å sette inn en chip eller ikke, og det varierer vel hvilke kriterier de går etter. Med tanke på høyt stress så vil jeg tro (uten at jeg selvsagt kan vite det med sikkerhet) at de fleste veterinærer stoler på det eier forteller og har observert. Jeg vil også tro at terskelen er lavere for kjemisk kastrering enn kirurgisk (og jeg vet at noen veterinærer aller helst vil ha en runde eller to med kjemisk før de utfører kirurgisk basert på stressrelaterte problemer).

Og takk. :)

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke store sjanser for testikkelkreft med kjemisk kastrering? Har i hvert fall hørt det

Anonymkode: eb3df...f61

Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke store sjanser for testikkelkreft med kjemisk kastrering? Har i hvert fall hørt det

Anonymkode: eb3df...f61

Jeg har bare tid til noen raske google-søk nå før jobb, men det står ikke nevnt her:

http://www.hundehelse.no/kjemisk-kastrering/

Her står det at langvarig bruk av progesteroner kan føre til " cystisk endometriell hyperplasipyometra" - jeg har forsøkt å google det uten hell, men cyster er vel kanskje begynnelsen på kreft? Uansett er det ikke dette preparatet som brukes lenger, men suprelorin som settes inn som en hormonchip.

http://manimal.no/kjemisk-kastrering-av-hund/

Ellers tenker jeg det sikreste er å spørre veterinæren om dette. Men har du noen andre lenker til dette, så hadde det vært interessant. :)

Endret av Tabris

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...