Gå til innhold

Hvorfor er det bare hund som ikke skal kastreres her i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kastrerer alt annet, katt, kanin, hest, gris.

Så hva er da så fryktelig spesielt med en hund som gjør at vi ikke skal kastrere dem? 

Hvorfor er det greit å la en hund som aldri skal avles på gå ukastrert? Med alt stresset som fører med! 

Norge henger alltid så langt etter alle andre land. Hadde hundene blitt kastrert ville det blitt mindre useriøs avl hvor man ikke har peiling på hvor genene klmmer fra. 

Anonymkode: 4508f...27c

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Word! Og Excel.

Skrevet

http://forskning.no/husdyr/2011/12/bor-hunden-kastreres

Norge ligger altså ikke langt etter resten av Nord-Europa. Det er hovedsaklig de landene som har løshundproblemer som krever kastrering. I Norge har vi båndtvang, og krav til at eiere har kontroll på hunden og ikke lar den løpe bort og pare seg med gudoghvermann. Katter er en helt annen sak, siden de går fritt ute. 

Men jeg er enig i at det kan være til dyrets beste om man har prøvd alt av trening, og dyret likevel stresser og har aggresjons- eller andre adferdsproblemer. 

Det er jo også mulig å kjemisk kastrere. 

Anonymkode: 68722...bae

• Liker 2
Skrevet

Har også lurt på det samme som TS. Jeg har ikke så mye peiling på hunder, men har hatt katt det meste av livet. For oss med katter er det, eller i alle fall burde være, en selvfølge å kastrere dyr som ikke bevisst brukes i avl. Hvorfor er det så annerledes med hunder? Et det fordi katter gjerne ferdes fritt ute, mens hunder sjeldent gjør det? 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Perelandra skrev:

Har også lurt på det samme som TS. Jeg har ikke så mye peiling på hunder, men har hatt katt det meste av livet. For oss med katter er det, eller i alle fall burde være, en selvfølge å kastrere dyr som ikke bevisst brukes i avl. Hvorfor er det så annerledes med hunder? Et det fordi katter gjerne ferdes fritt ute, mens hunder sjeldent gjør det? 

Ja, det er det at katter er frittgående som er problemet. Hunder skal ikke gå løs her til lands. 

Skrevet
Akkurat nå, Perelandra skrev:

Er selv et kattemenneske. Mine katter har alltid blitt kastrert med den største selvfølge. Ser det nevnes fare for sykdom i artikkelen, men jeg har enda til gode å møte en syk kastrert hund. Så klart finnes det kjemisk kastsrering, men det blir jo mye penger i lengden. 

Katter ferdes fritt, så derfor er ikke kastrering hos dem strengt. 

Skrevet

Kastrering av hund er et vanskelig tema med mange sterke meninger. Noen tror det er en "quick fix" hvor kastrering kan løse masse problematferd uten at man trenger å trene på noe. Andre setter nærmest egne prinsipper foran dyrets velferd og mener det er helt feil å kastrere så sant det er ikke er en fysisk sykdom som er grunnen. 

Som oftest tenker jeg at sunn fornuft ligger et sted i mellom der. Jeg synes det er synd at det er så sterk motvilje mot kastrering i Norge, for som instruktør ser jeg mange hunder med høyt stress som kunne hatt godt av kastrering. Men eier gjør det ikke enten fordi de ikke vet om det eller fordi de mener det er feil - for det er jo hva de fleste sier.

Kastrering er ikke en vidunderkur mot generell problematferd, men i mange tilfeller er det kastrering som gjør trening på problematferdene mulig. Sånn var det med min. Jeg hadde to runder med chipkastrering før kirurgisk kastrering - og forskjellen på ham intakt og chippet var enorm. Løpetisper var det minste problemet - han stresset og jokket mot så og si alle hunder (selv de han kjente godt), deres eiere og katten hjemme. Han kunne knapt trenes for han tok som regel ikke godbiter ute pga for høyt stress. All treningen jeg hadde lagt ned som chippet på kontakt, gå pent i bånd, konkurransetrening osv forsvant når hormontåka kom - han dro mye mer i bånd, var mer opphengt i tisseflekker, hørte ikke på meg, var mindre interessert i å trene, tok knapt godbiter ute osv. Det var ikke pga mangel på trening, for så fort han ble chippet så kom alt dette tilbake - gikk pent i bånd, kort radius, hørte på meg, ville trene, tok godbiter, sluttet helt med jokking osv.

Han hadde det ikke bra i hverdagen med så mye stress. Han er fortsatt en utrygg hund og jeg har fortsatt ting jeg må trene på - men nå lar trening seg gjennomføre fordi det generelle stressnivået har gått ned.

Jeg synes mange flere burde kunne prøve chipkastrering om de sliter med stresset hannhund, for å se om det gjør trening lettere. Det gjør ingen skade og chipen går ut av seg selv etter seks måneder (alt etter hvilken type chip man velger). I verste fall om man skulle få noen bivirkninger man ikke liker, så kan man få den fjernet igjen.

Jeg har aldri forstått argumentet om at eier må tåle hannhundoppførsel. For min del handler det om hva hunden må tåle og leve med i hverdagen.

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det at katter er frittgående som er problemet. Hunder skal ikke gå løs her til lands. 

Ser at det kan være et godt poeng, men folk kastrerer jo også innekatter som ikke ferdes fritt. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Perelandra skrev:

Ser at det kan være et godt poeng, men folk kastrerer jo også innekatter som ikke ferdes fritt. 

Ja er jo flere katter som har sluttet med markering osv når de har blitt kastrerte. Hukatten slipper løpetid som er en plage for både katt og menneske. Å man slipper hannkatter rekende rundt dørene. 

Skrevet

Hva med hester da? De går ikke akkurat løse rundt som katter. Men de blir jo kastrert over en lav sko, om de ikke skal brukes i avl.

Anonymkode: 58986...b44

Skrevet

Hva med hester da? De går ikke akkurat løse rundt som katter. Men de blir jo kastrert over en lav sko, om de ikke skal brukes i avl.

Jeg vil anta det er for å gjøre dem tryggere. Folk skal jo gjerne ri på dem, og stelle dem inni små bokser, og om hetsen da er aggressiv kan det være farlig. 

Skrevet

Det tror jeg er fordi hingster blir bajas og vanskelige å håndtere dersom de får ferten av ei hoppe i brunst. 

Griser kastreres for å unngå vond smak på kjøttet. 

Altså jeg ser hvorfor andre dyr kastreres, men jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor hunder på død og liv ikke skal kastreres dersom det kan gjøre dem roligere og mindre hektet på å få seg noe. 

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, Tabris skrev:

Kastrering av hund er et vanskelig tema med mange sterke meninger. Noen tror det er en "quick fix" hvor kastrering kan løse masse problematferd uten at man trenger å trene på noe. Andre setter nærmest egne prinsipper foran dyrets velferd og mener det er helt feil å kastrere så sant det er ikke er en fysisk sykdom som er grunnen. 

Som oftest tenker jeg at sunn fornuft ligger et sted i mellom der. Jeg synes det er synd at det er så sterk motvilje mot kastrering i Norge, for som instruktør ser jeg mange hunder med høyt stress som kunne hatt godt av kastrering. Men eier gjør det ikke enten fordi de ikke vet om det eller fordi de mener det er feil - for det er jo hva de fleste sier.

Kastrering er ikke en vidunderkur mot generell problematferd, men i mange tilfeller er det kastrering som gjør trening på problematferdene mulig. Sånn var det med min. Jeg hadde to runder med chipkastrering før kirurgisk kastrering - og forskjellen på ham intakt og chippet var enorm. Løpetisper var det minste problemet - han stresset og jokket mot så og si alle hunder (selv de han kjente godt), deres eiere og katten hjemme. Han kunne knapt trenes for han tok som regel ikke godbiter ute pga for høyt stress. All treningen jeg hadde lagt ned som chippet på kontakt, gå pent i bånd, konkurransetrening osv forsvant når hormontåka kom - han dro mye mer i bånd, var mer opphengt i tisseflekker, hørte ikke på meg, var mindre interessert i å trene, tok knapt godbiter ute osv. Det var ikke pga mangel på trening, for så fort han ble chippet så kom alt dette tilbake - gikk pent i bånd, kort radius, hørte på meg, ville trene, tok godbiter, sluttet helt med jokking osv.

Han hadde det ikke bra i hverdagen med så mye stress. Han er fortsatt en utrygg hund og jeg har fortsatt ting jeg må trene på - men nå lar trening seg gjennomføre fordi det generelle stressnivået har gått ned.

Jeg synes mange flere burde kunne prøve chipkastrering om de sliter med stresset hannhund, for å se om det gjør trening lettere. Det gjør ingen skade og chipen går ut av seg selv etter seks måneder (alt etter hvilken type chip man velger). I verste fall om man skulle få noen bivirkninger man ikke liker, så kan man få den fjernet igjen.

Jeg har aldri forstått argumentet om at eier må tåle hannhundoppførsel. For min del handler det om hva hunden må tåle og leve med i hverdagen.

Litt off topic, men hva er ca prisen kjemisk/chip kastrering?

Anonymkode: 3bb99...c2d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt off topic, men hva er ca prisen kjemisk/chip kastrering?

Jeg må innrømme at det husker jeg ikke. Tror muligens kirugisk kastrering var rundt 3000 kroner, kjemisk ca 1000-1500 kroner. Varierer nok fra dyrlege til dyrlege - samt at for meg ble kjemisk litt dyrere fordi jeg måtte ha ekstra runde bedøvelse før han sovnet (så høy i stress at det tok 1,5 timer med to runder bedøvelse før han sovnet).

Skrevet
5 minutter siden, Tabris skrev:

Jeg må innrømme at det husker jeg ikke. Tror muligens kirugisk kastrering var rundt 3000 kroner, kjemisk ca 1000-1500 kroner. Varierer nok fra dyrlege til dyrlege - samt at for meg ble kjemisk litt dyrere fordi jeg måtte ha ekstra runde bedøvelse før han sovnet (så høy i stress at det tok 1,5 timer med to runder bedøvelse før han sovnet).

Takk for svar. Min er også ekstremt stresset og høres akkurat ut som din, derfor vurderer vi kjemisk for å se om stressnivået vil gå ned. Regner med dette er noe forsikringen ikke dekker?

Skrevet

Hadde kastrert hun katt, har nå kastrert tispe. Pga. Hun hadde svulster som kunne gi henne kreft i livmoren, og fordi hun hadde løpetid 5-6 ganger i året som varte lenge. Han hunder blir kastrert av medisinske årsaker også.

Anonymkode: 716c3...030

Skrevet

Takk for svar. Min er også ekstremt stresset og høres akkurat ut som din, derfor vurderer vi kjemisk for å se om stressnivået vil gå ned. Regner med dette er noe forsikringen ikke dekker?

Jeg prøvde ikke en gang å få det dekket av forsikringen. :P

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil anta det er for å gjøre dem tryggere. Folk skal jo gjerne ri på dem, og stelle dem inni små bokser, og om hetsen da er aggressiv kan det være farlig. 

Eh hehe, du har ikke mye peil på hest? Det er ikke fordi hesten er aggressiv, hjelpes. Har hatt hester hele livet, og som voksen har jeg fått kåret og eid to hingster. Med mindre man har planer for å kåre hesten for avl, så er det ingen grunn til å ha den som hingst. Det er et ensomt liv med mindre en får en vallak som selskapshest. En ukåret hingst skal heller ikke brukes i avl med mindre det er på egne hopper, og det er også noen generasjoner imellom og en helt annen prat. Jeg tar heller en  ærlig stresset hingst når som helst foran en humørsyk merr med hormoner :)

Anonymkode: 55ec8...0f7

• Liker 1
Skrevet
På 18.8.2017 den 10.30, AnonymBruker skrev:

Er da ikke noe problem å ri en hingst, men som oftest blir det stusselig for en hingst etterhvert. De kan ikke gå sammen med andre hopper, og ikke alle godtar vallakker heller. Men jeg kjenner flere og flere som velger å beholde hingsten og har de sammen fra ung alder med et slikt spenn at de ikke krangler.

Ellers er jeg glad det stilles spørsmål ved kastrering av hund. Jeg tror vi ville hatt et yme større problem med aggresjon blant hunder om man bare kunne kastrere over en lav sko. Mange kastrerer bikkja fordi den viser tendens til aggresiv oppførsel, så viser det seg at bikkja er usikker og uten hormoner til å backe den opp begynner den å utagere og det er strake vegen til avlvining fordi den biter noen!

Skrevet

De fleste av hundene til folk jeg kjenner er kastrerte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...