Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Studerer for tiden på Nord universitet avd. Levanger, tidligere Høgskulen i Nord-Trøndelag, og har de siste dagene hørt murring om at skolen ikke har lov til å kreve oppmøte av elevene nå som de titulerer seg som universitet. Kravet er minst 80% oppmøte i semesteret. Det jeg lurer på er om dette med ulovlig obligatorisk oppmøte stemmer? Finner ikke info om det noe sted, og er heller ikke særlig keen på å gå til rådgiver/lærere for å begynne å rote opp i dette.. 

Anonymkode: b61f5...300

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Obligatorisk oppmøte er akkurat like lovlig på universiteter som på høyskoler. 

Anonymkode: 61c8f...36a

• Liker 4
Skrevet

Jo det er lov. Har gått på profesjonsstudium på et av de skikkelige universitetene, og der var det obligatorisk oppmøte. 

Anonymkode: 3dc82...bc0

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Studerer for tiden på Nord universitet avd. Levanger, tidligere Høgskulen i Nord-Trøndelag, og har de siste dagene hørt murring om at skolen ikke har lov til å kreve oppmøte av elevene nå som de titulerer seg som universitet.

Anonymkode: b61f5...300

Selvsagt kan lærestedet det. Mange studier har mye obligatorisk aktivitet der studentene må delta, f.eks. arbeidskrav eller presentasjonen som må bestås.

Hvem er det som "murrer"?

• Liker 1
Gjest Linaria
Skrevet

Er mange fag på bla. uio med obligatorisk oppmøte

Skrevet

Hvordan har du fått for deg at dette ikke er lov på universiteter? Klart det er!

Anonymkode: 2fc39...502

• Liker 1
Skrevet

Ja, rent formelt er det lov, selv om jeg mener det er tull. Når man er 20+ bør man greie å motivere seg selv for å delta. Det er også slik at folk lærer forskjellig, for noen er forelesninger borkasted tid sett opp mot å lese, notere og gjøre oppgaver alene og i samarbeid med andre. Det kommer helt an på den enkelte og hva man har evne til, og på hvilken måte man lærer best på. 

Anonymkode: b57eb...79c

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke lov å gjøre forelesninger obligatorisk? Men universitetene kan sno seg unna dette ved å kalle undervisninga seminarer eller liknende. 

Skrevet
14 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Det er vel ikke lov å gjøre forelesninger obligatorisk? Men universitetene kan sno seg unna dette ved å kalle undervisninga seminarer eller liknende. 

Jeg er ny student, og lurer på hvorfor det ikke skal være lov? (Er bare nysgjerrig, har ingen mening om det bør være slik eller ikke). På mitt studie er det noen innleveringer som er obligatoriske, men ikke oppmøte, har likevel tenkt å få med meg forelesningene da jeg håper man lærer mye "gratis" bare ved å følge med :)

Anonymkode: 534f7...08f

• Liker 1
Skrevet

Helt lovlig. 

Fra studieforskriften for UiA:

Sitat

§ 12b.Obligatorisk undervisning og praksis

Eventuelt krav om obligatorisk frammøte til undervisning, gruppesamlinger og praksis skal framgå av studieplan, fag-/programplan og/eller emnebeskrivelse. Med mindre annet framgår, kreves det 80 % frammøte.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-06-22-833

Studieforskriftene går ikke på tvers av UH-loven.

Skrevet

Jeg har mye obligatorisk, bl.a praksis og seminar knyttet til dette. UiB.

Skrevet
1 time siden, kisskissbangbang skrev:

Kan du vise til dette? Ifølge universitets- og høgskoleloven har utdanningsinstitusjonen lov til å nekte studenter adgang til eksamen dersom de ikke oppfyller obligatoriske krav, slik som undervisning. Da er det jo gitt at utdanningsinstitusjonen kan ha slike krav. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du vise til dette? Ifølge universitets- og høgskoleloven har utdanningsinstitusjonen lov til å nekte studenter adgang til eksamen dersom de ikke oppfyller obligatoriske krav, slik som undervisning. Da er det jo gitt at utdanningsinstitusjonen kan ha slike krav. 

Nei, faktisk var det foreleseren min som nevnte det, at de egentlig ikke hadde lov til å ha obligatoriske forelesninger og heller kaller det obligatoriske kurs eller seminarer. Ut over dét veit jeg ikke'no om det! 

Skrevet
24 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Nei, faktisk var det foreleseren min som nevnte det, at de egentlig ikke hadde lov til å ha obligatoriske forelesninger og heller kaller det obligatoriske kurs eller seminarer. Ut over dét veit jeg ikke'no om det! 

Da har foreleseren din misforstått noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...