Gå til innhold

Voldtatt - dealbreaker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da jeg var på ferie i Tyrkia som 19-åring (4 år siden) ble jeg voldtatt. Har i stor grad fortrengt det i hverdagen, aldri snakket med noen om det (psykolog e.l.) fordi jeg skammer meg sånn. Hendelsen har derimot ført til at jeg kan "låse" meg når det kommer til sex; reagere negativt på noe eller ikke klare gjøre ting. Jeg har hatt kjæreste i tre år som har vært utrolig forståelsesfull og ikke presset seg til noe som helst. 

Nå er jeg singel og noe av det jeg er mest redd for er hvordan jeg skal fortelle en ny partner om hva som har skjedd og hvilke konsekvenser dette har for meg. Blir litt mer "løssluppen" etter hver som jeg blir varmere i trøya (merket jeg sammen med eksen), men i starten er jeg avhengig av at ting skjer gradvis. 

Er dette en dealbreaker? Hvordan skal jeg legge det frem? Er også livredd for å møte en med spesielle fetisjer eller som er kinky. Må jeg bare ta en prat med en eventuell ny partner først som sist? Det ligger vel i kortene at jeg verken har sex på første, andre eller tredje date. Jeg må være trygg på fyren. 

Anonymkode: 35128...f29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hvorfor skal det være det?

Du har ingen plikt til å fortelle om voldtekten, kun om du selv vil. Og hvis det er ekte mann, så viser han respekt og gir deg tid til til å bli trygg. ☺️

Anonymkode: 96bad...2b1

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var på ferie i Tyrkia som 19-åring (4 år siden) ble jeg voldtatt. Har i stor grad fortrengt det i hverdagen, aldri snakket med noen om det (psykolog e.l.) fordi jeg skammer meg sånn. Hendelsen har derimot ført til at jeg kan "låse" meg når det kommer til sex; reagere negativt på noe eller ikke klare gjøre ting. Jeg har hatt kjæreste i tre år som har vært utrolig forståelsesfull og ikke presset seg til noe som helst. 

Nå er jeg singel og noe av det jeg er mest redd for er hvordan jeg skal fortelle en ny partner om hva som har skjedd og hvilke konsekvenser dette har for meg. Blir litt mer "løssluppen" etter hver som jeg blir varmere i trøya (merket jeg sammen med eksen), men i starten er jeg avhengig av at ting skjer gradvis. 

Er dette en dealbreaker? Hvordan skal jeg legge det frem? Er også livredd for å møte en med spesielle fetisjer eller som er kinky. Må jeg bare ta en prat med en eventuell ny partner først som sist? Det ligger vel i kortene at jeg verken har sex på første, andre eller tredje date. Jeg må være trygg på fyren. 

Må du virkelig fortelle det til noen da? Det er 4 år siden get over it. Ikke lag mye styr ut av det og gå heller videre. Trenger ikke blåse det opp til en kjempestor sak. Bare ikke si det.

Menn vet forresten at kvinner som har blitt voldtatt har mye bagasje og issues. Jeg hadde bare holdt munn. Han er uansett ikke interessert i å vite det. Så ikke si det

Anonymkode: b2de4...a16

Skrevet

nei, det er ingen dealbreaker. Om du er flink til å fortelle hvorfor du må ta det litt sakte og klarer å kommunisere hva han kan gjøre for at alt skal gå bra er det ikke noe problem. For meg ville det vært viktig å se at du er ferdig med det og jobber aktivt for å komme deg videre.

Det som hadde vært dealbreaker er om du levde "voldtekstoffer livstilen" der det blir nevnt hele tiden og brukt som virkemiddel fra å slippe å gjøre kjedelige gjøremål til å få uføretrygd.

Anonymkode: 3544f...4bc

• Liker 1
Skrevet

Hvis du stoler på ham og tror dere passer sammen, burde du fortelle det. 

Anonymkode: 81072...4f2

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som hadde vært dealbreaker er om du levde "voldtekstoffer livstilen" der det blir nevnt hele tiden og brukt som virkemiddel fra å slippe å gjøre kjedelige gjøremål til å få uføretrygd.

Anonymkode: 3544f...4bc

Det er nok ikke så mange voldtektsofre som får så store problemer etterpå, men hvis de har blitt utsatt for grove voldtekter og grov vold, som de opplevde som livstruende, kan de få posttraumatisk stresslidelse. Da kan de ende opp som uføre, ikke fordi de ønsker det, men fordi de har så mange plagsomme og slitsomme fysiske og psykiske symptomer at det er vanskelig,å fungere i jobb. De kan være fine mennesker likevel, og noen kan sikkert fungere i et forhold med en forståelsesfull partner.

Anonymkode: 4a808...36d

• Liker 3
Gjest Rocka69
Skrevet

Ikke dealbreaker for meg i hvertfall. Men jeg hadde satt pris på få vite at du hadde blitt voldtatt, særlig hvis det skulle bli så seriøst i mellom oss at vi flyttet sammen, og i hvert fall hvis vi skulle gifte oss. Da hadde det vært lettere å takle eventuelle flashbacks og gitt deg den kjærligheten og støtten du trengte.

Vi snakker ikke nødvendigvis at jeg skal få vite alle detaljer om selve voldtekten, men bare at du var voldtatt. Enhver mann med litt empati og omløp mellom ørene, og ikke bare i penis - ville da forstå og ville kunne gi deg støtte, space når du trengte det eller bare gi deg en skulder å gråte på.

Skrevet

Jeg ville fortalt det. Jeg har selv blitt grovt seksuelt misbrukt som barn, i mange år. Og har i dag, ett normalt forhold til sex. Eneste er hvis mannen, tar tak i hodet mitt, og holder det fast, eller presser det ned, da jeg suger. Da får jeg vill panikk. Så jeg forteller ikke at jeg har blitt misbrukt så raskt. Men forteller at jeg gledelig suger og svelger, men jeg må ha 100% kontroll, og de får ikke lov til å ta på hodet mitt da. Og det har alle respektert.

Men jeg håper du en dag, kan komme til psykolog, prate om det og få hjelp. For dette har du overhodet ikke noe skyld i. Og du kan få det bedre.

Anonymkode: 13267...5e3

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er selvsagt ikke noen dealbreaker for enhver mann, men kanskje for noen. Trøsten kan kanskje være at du uansett ikke ville ønsket deg en mann som betraktet dette som en dealbreaker. 

Det er faktisk også en oppside ved dette. Mange menn liker veldig godt "hjelperrollen". Den passer med en maskulinitet som er trygg og sterk. Det betyr at mange menn vil føle glede ved å kunne være en "hjelper" for deg. Det vil gi dem en følelse av mening og verdi. Du må bare finne deg en snill og trygg fyr så tenker jeg det går seg til.

S.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vært gjennom noe lignende (klarer ikke kalle det voldtekt, men det var grovt misbruk). Jeg har slitt MYE psykisk pga dette, spesielt i senga. Jeg får rett og ett angstanfall og blir helt fryst. Jeg har funnet ut at jeg sier det kjapt og enkelt første gang jeg har sex med noen at "forresten, hvis jeg får noia og begynner å grine- bare gi meg litt tid- det er IKKE din skyld" eller noe i den duren. mannfolk er enkle sjeler er mitt inntrykk , de tar hensyn og det har ikke vært noe problem. Jeg har ikke sex med Gud og hverman da, det hadde jeg ikke klart! Jeg blir altså litt kjent med de først, og da vet de nødvendigvis pittelitt om mine utfordringer fra før 😅 (Jeg er ikke sånn som snakker om det jeg sliter med hele dagen lang altså! )

Jeg har fått helt super hjelp av en traumepsykolog- jeg ser på ting på en sunnere måte etter å ha fått hjelp derfra! 

Anonymkode: dc9ee...783

Skrevet

Jeg fortalte eksen min om det da jeg følte for å forklare han hvorfor jeg kunne begynne å grine under akten. Han gjorde jo overhodet ikke noe galt og stakkaren ble jo helt fra seg. Så for å få han til å forstå at det ikke hadde noe med han å gjøre, måtte jeg fortelle det. Han har som sagt hjulpet meg en hel masse, så er ikke sikkert det vil være noe problem. Men tanken på en ny partner som ikke vet, skremmer meg. 

Og til deg som skrev "kom deg over det". Det er akkurat en sånn holdning jeg er redd for. Greit nok at vedkommende da ikke er noe for meg, men bare å møte på noe sånt skremmer meg. Eksen min var fantastisk på det området (han hadde flere gode sider), håper det finnes flere som han. 

• Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må du virkelig fortelle det til noen da? Det er 4 år siden get over it. Ikke lag mye styr ut av det og gå heller videre. Trenger ikke blåse det opp til en kjempestor sak. Bare ikke si det.

Menn vet forresten at kvinner som har blitt voldtatt har mye bagasje og issues. Jeg hadde bare holdt munn. Han er uansett ikke interessert i å vite det. Så ikke si det

Du, min venn, har mye å lære om livet. Håper du etter hvert får erfare at menn stort sett er empatiske, kjærlige og snille, og at du kan få innsikt i hvordan traumer virker, dog uten at du behøver å oppleve et selv.

Anonymkode: ff21a...972

• Liker 4
Skrevet

Kjenner knapt noen som ikke har hatt ekstremt ubehagelige opplevelser. Dersom menn skal velge bort voldtatte kvinner begrenser de eget marked noe voldsomt!

• Liker 2
Skrevet

Nei, hvorfor skal det være det?

Du har ingen plikt til å fortelle om voldtekten, kun om du selv vil. Og hvis det er ekte mann, så viser han respekt og gir deg tid til til å bli trygg. ☺️

Anonymkode: 96bad...2b1

Og hvis hun er en ekte kvinne så sier hun det til han og lar han få kjøre sitt eget tempo...? :klo: Kan ikke folk slutte med disse teite "ekte mann" og "ekte kvinne" greiene snart?

Anonymkode: 6cff0...f31

Skrevet

Dette burde ikke være noe problem i det hele tatt for en mann.

Det er som en sier over her: Menn elsker å føle at de kan beskytte en kvinne, ikke bare rent fysisk, men også fra vonde følelser etc. Menn elsker altså at kvinner betror seg til dem om vonde ting osv., da han føler at hun har full tillit til ham, og på en måte"gir seg selv" fullt og helt til ham. 

Alle voksne mennesker vet også at det er normalt at man kan ta det gradvis når det kommer til sex. Med noen har man sex asap, med andre kan det gå mange uker osv. Ikke bekymre deg.

Jeg snakker nå om menn som er glad i deg, ikke nødvendigvis tilfeldig sex. 

• Liker 1
Skrevet

"Get over it" var da vel litt unødvendig å si. Du vet ikke hvilken bagasje vedkommende har etter hendelsen.

Ts, når du blir trygg på en mann, kan du velge å si det, om du vil :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...