Gå til innhold

Hvor har folkeskikken blitt av?

Bonnica

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg spesielt på slike forum som her... 

Noen skriver og går inn med hele seg, blottlegger sjela, sine innerste tanker og følelser. I håp om å få noen tanker, tips og råd tilbake. 

Det forundrer meg at så mange klarer å være direkte slemme i kommentarfeltet! Ting som er viktig for en person, er nødvendigvis ikke noe annet enn en bagatell for en annen. Jeg forstår ikke hvorfor folk på død og liv MÅ kommentere hvis de ikke har noe hyggelig/relevant å si. Det er greit å ikke være enig, komme med kritikk og ytre sine synspunkter, men hvorfor være så forbanna nedlatende og stygg mot andre? 

Alle er forskjellige. Respekter hverandre! Vis medmenneskelighet. Jeg lurer på om disse personene bare er nett troll, eller om de oppfører seg slik ute blant folk også. Jeg har bare vært medlem her siden i går, og kjenner at jeg får hakeslepp over hvor fæle enkelte er. 

Kan godt si min mening om jeg synes noen er helt på jordet i en sak, men jeg prøver å vise respekt ovenfor den andre for det. Jeg skal bli temmelig provosert før jeg går til personangrep, da skal denne personen ha tråkket veldig langt over alle mine grenser... 

Det finnes så klart de som bare må krangle, diskutere og kverulere. Jeg blir sint og lei meg for at samfunnet har blitt sånn. Føler en trang til å kommentere hver eneste lille "slemme" kommentar, men da får jeg ikke tid til noe annet 😂 og det er ganske drøyt... 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen spesifikke tråder og kommentarer du tenker på? Dessverre så har forumet her blitt fullt av masse troll i sommerferien hvor ungdommen ikke har bedre å gjøre, mest gutter som skriver kvinnefiendtlige og nedlatende ting her.

Min oppfatning av damebrukerne som har vært registrert her en stund er at vi stort sett er snille med hverandre, men enkelte som spør om råd tar ikke til seg ting og virker å være direkte psykisk syke. Forelskelse kan jo virkelig gjøre en blind, men når alle sier samme ting så bør enkelte ta det til seg i stedet for å nekte og fortsette i sin drømmeverden.

Anonymkode: 2972e...db4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkeskikken forsvant da noen begynte å omtale meningsmotstandere som "kvinnefiendtlige og nedlatende". Slike folk mangler respekt for at det er legitimt å mene noe annet enn dem, og da legger de listen for den videre debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Horten Market skrev:

Folkeskikken forsvant da noen begynte å omtale meningsmotstandere som "kvinnefiendtlige og nedlatende". Slike folk mangler respekt for at det er legitimt å mene noe annet enn dem, og da legger de listen for den videre debatten.

Ikke lek smart. Du er jo en av de trollebrukerne som registrerte deg kun for å starte kvinnefiendtlige tråder. Omtrent alle kommentarene dine her inne er nedlatende, og det er ikke fordi du mener noe annet enn andre men fordi du svarer helt urelevante ting bare for å skrive noe kvinnefiendtlig som er helt offtopic og ikke gjenspeiler realiteten i det hele tatt. Det du driver med er forsøk på hjernevask av unge jenter, sannsynligvis fordi du sliter med å få deg napp selv og er bitter på kvinner og prøver å jekke ned standarden sånn at det skal bli større sjanse for at du får deg noe. Vel, helt feil strategi, Son, du støter bare kvinner laaangt bort fra deg med de holdningene dine. Internetttroll har et stakkarslig liv.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke lek smart.

Nettopp, der er du. Se deg selv i speilet for svar på hva problemet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen spesifikke tråder og kommentarer du tenker på? Dessverre så har forumet her blitt fullt av masse troll i sommerferien hvor ungdommen ikke har bedre å gjøre, mest gutter som skriver kvinnefiendtlige og nedlatende ting her.

Min oppfatning av damebrukerne som har vært registrert her en stund er at vi stort sett er snille med hverandre, men enkelte som spør om råd tar ikke til seg ting og virker å være direkte psykisk syke. Forelskelse kan jo virkelig gjøre en blind, men når alle sier samme ting så bør enkelte ta det til seg i stedet for å nekte og fortsette i sin drømmeverden.

Slutt å bruk ordet troll, er så teit.

Anonymkode: 23952...948

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Bonnica skrev:

Da tenker jeg spesielt på slike forum som her... 

Noen skriver og går inn med hele seg, blottlegger sjela, sine innerste tanker og følelser. I håp om å få noen tanker, tips og råd tilbake. 

Det forundrer meg at så mange klarer å være direkte slemme i kommentarfeltet! Ting som er viktig for en person, er nødvendigvis ikke noe annet enn en bagatell for en annen. Jeg forstår ikke hvorfor folk på død og liv MÅ kommentere hvis de ikke har noe hyggelig/relevant å si. Det er greit å ikke være enig, komme med kritikk og ytre sine synspunkter, men hvorfor være så forbanna nedlatende og stygg mot andre? 

Alle er forskjellige. Respekter hverandre! Vis medmenneskelighet. Jeg lurer på om disse personene bare er nett troll, eller om de oppfører seg slik ute blant folk også. Jeg har bare vært medlem her siden i går, og kjenner at jeg får hakeslepp over hvor fæle enkelte er. 

Kan godt si min mening om jeg synes noen er helt på jordet i en sak, men jeg prøver å vise respekt ovenfor den andre for det. Jeg skal bli temmelig provosert før jeg går til personangrep, da skal denne personen ha tråkket veldig langt over alle mine grenser... 

Det finnes så klart de som bare må krangle, diskutere og kverulere. Jeg blir sint og lei meg for at samfunnet har blitt sånn. Føler en trang til å kommentere hver eneste lille "slemme" kommentar, men da får jeg ikke tid til noe annet 😂 og det er ganske drøyt... 

Der sa du det selv. La derfor folk få kommentere som de vil, istedenfor å forsøke å kneble de. Kun ved å være seg selv, får vi en korrekt debatt. Ellers blir det bare tilgjort og overhyggelig, som Tupppen og Lillemornivå.

Pluss at en god del her trenger å høre sannheten.

Anonymkode: 857e6...dec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Der sa du det selv. La derfor folk få kommentere som de vil, istedenfor å forsøke å kneble de. Kun ved å være seg selv, får vi en korrekt debatt. Ellers blir det bare tilgjort og overhyggelig, som Tupppen og Lillemornivå.

Pluss at en god del her trenger å høre sannheten.

Anonymkode: 857e6...dec

Enig, det er ikke riktig at noen får ture frem i tråd etter tråd bare fordi de mener de kan det å grunn av forfinet argumentasjonsteknikk. Folk er forskjellige og ALLE har en rett til å uttale seg uten å bli fortalt at man sier ting på en feil måte, er frekk eller lignende. Noen mennesker er bare mer direkte enn andre når det er noe spesielt de har på hjertet. 

Anonymkode: c7798...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut identiteten til en av disse "trollene" her inne. Det var ren tilfeldighet riktignok. Denne brukeren hadde flere slemme innlegg her inne. Mistenker hun stod bak flere AB innlegg også, for hun hadde én spesiell skrivefeil som gikk igjen.

Jeg kjenner hun i virkeligheten. I virkeligheten er hun en typisk grå mus som ikke gjør noenting av seg. Hun hilser aldri på meg på gata og smiler knapt. (hun er ei gammel venninne av en av mine venninner). Hun har ikke jobb, har ikke studert, er skilt og har få venner pga. mangel på sosiale antenner. Hun har tydeligvis blitt en bitter, introvert grinebiter med årene. Selv om hun bare er i 30-årene.
Det var en aha-opplevelse.
Jeg tror menneskene bak disse ekle, empatiløse innleggene ikke har det så godt med seg selv. Også blir dette en perfekt arena for dem å komme med oppgulp når de selv har en dårlig dag.

Jeg håper brukeren jeg henviser til kjenner seg igjen og kanskje tar seg litt sammen.

Man vet aldri hvem som sitter bak skjermen. Når det dreier seg om personlige og sårbare innlegg så skal man være medmenneskelig og vise hensyn i måten man skriver på.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit å være direkte og si det man mener, ellers ville det ikke vært noe vits med forum o.l. Jeg tenker på de som er direkte mobbere, og oppfører seg usaklig. Uttalelser som "du er dum", "du skulle ikke fått lov til å leve", "gå og heng deg" osv. 

For all del... Si ting rett ut og ha dine egne meninger. Mener bare de ekstreme tilfellene av nettmobbing som kan opptre på slike forum. En ting er å komme med kvasse svar, så lenge det er saklig, alle har lov til å ha meninger om ting. Så jeg tror dere over her misforstod meg litt. Jeg mener som sagt de ekstreme tilfellene av direkte mobbing, som skjer helt uten grunn... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Hypnosee skrev:

Jeg fant ut identiteten til en av disse "trollene" her inne. Det var ren tilfeldighet riktignok. Denne brukeren hadde flere slemme innlegg her inne. Mistenker hun stod bak flere AB innlegg også, for hun hadde én spesiell skrivefeil som gikk igjen.

Jeg kjenner hun i virkeligheten. I virkeligheten er hun en typisk grå mus som ikke gjør noenting av seg. Hun hilser aldri på meg på gata og smiler knapt. (hun er ei gammel venninne av en av mine venninner). Hun har ikke jobb, har ikke studert, er skilt og har få venner pga. mangel på sosiale antenner. Hun har tydeligvis blitt en bitter, introvert grinebiter med årene. Selv om hun bare er i 30-årene.
Jeg tror menneskene bak disse ekle, empatiløse innleggene ikke har det så godt med seg selv. Også blir dette en perfekt arena for dem å komme med oppgulp når de selv har en dårlig dag.

Jeg håper brukeren jeg henviser til kjenner seg igjen og kanskje tar seg litt sammen.

Man vet aldri hvem som sitter bak skjermen. Når det dreier seg om personlige og sårbare innlegg så skal man være medmenneskelig og vise hensyn i måten man skriver på.

Jeg tror også det, at det gjerne er personer som ikke har det helt bra selv. Og da er det jo trist at man føler behov for å rakke ned på andre for å føle seg bedre. Det er ikke alle som klarer å ikke ta seg nær av veldig ubehagelige kommentarer... Samtidig så bør man kanskje også være forsiktig med svært sensitiv informasjon man velger å dele. Men, det som er fint med slike forum da, er at man få utløp for tanker og følelser, enten man bare ikke klarer å snakke med noen, eller om man rett og slett kanskje ikke har noen å snakke med. 

Uansett, det gjør vondt i hjertet å se at disse menneskene blir angrepet på en usaklig og usmakelig måte når de overhode ikke fortjener det. En ting er om man legger opp til det selv... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du driver med er forsøk på hjernevask av unge jenter, sannsynligvis fordi du sliter med å få deg napp selv og er bitter på kvinner og prøver å jekke ned standarden sånn at det skal bli større sjanse for at du får deg noe. Vel, helt feil strategi, Son, du støter bare kvinner laaangt bort fra deg med de holdningene dine. Internetttroll har et stakkarslig liv.

Sett at du har rett i din omtale av denne brukeren, som du åpenbart tror. Hva gjør det deg til? Nettopp, en mobber. En simpel, ekkel mobber. Du mener du har rett til å mobbe og trakassere fordi du er sikker på at du har moralen på din side. Da er det de dårlige menneskene du mobber, og de fortjener det. Vel, du er i "godt" selskap, for dette har du til felles med alle store masseovergrep i historien. De utføres alltid av folk som tror de er moralsk overlegen andre, og har retten på sin side.

Det er slike som deg som ødelegger samfunnet.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg sikter ikke til noen spesifikke tråder :) Tenker bare generelt. Sikter ikke kun til KG heller, men internett generelt. 

Enig i at mange virker psykisk syke, og nettopp derfor er det litt skummelt at man turer frem og kommer med utsagn som virkelig kan gjøre mer skade. Kjærlighet kan gjøre blind, ja :P De trådene hvor folk er helt i drømmeverden, som du nevner, der skjønner jeg også at folk kan bli provoserte, når det spørres etter råd og vink, men de nekter å ta det til seg ;) De trenger å få et dytt inn i virkeligheten, men alt med måte, er min mening da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Horten Market skrev:

Da er det i minste en debatt, med argumenter for og imot... ikke direkte personangrep med et lite ord eller en kort setning som ikke er relevant i saken 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Hypnosee skrev:

Du kjenner hun ikke i virkeligheten når dere ikke engang hilser på gata. Hvordan du oppfatter henne trenger ikke være sannheten. Hun har sikkert mange mange gode venner som syntes hun er snill og kul, selv om du ikke ser hun med venner når hun er på vei til og fra butikken eller i hvilke settinger du ser hun.

Å rakke ned på folk fordi de ikke har jobb eller studert er lavmål gjort av deg. Det sier ingenting om personligheten dems.

Er selvfølgelig en dårlig ting å trolle på internett, og å la sin bitterhet gå utover uskyldige på nett, og det er nok sånn du sier at de som troller og stadig skriver empatiløse innlegg ikke har det så godt med seg selv, og jeg er helt enig i at det er et dårlig personlighetstrekk å la dårlige dager gå ut over andre. Ingenting å si i mot det! Man skal være medmenneskelig og vise hensyn er jeg også helt enig i , men alt det andre du skriver om denne jenta er faktisk helt urelevant og uthengende, unødvendig mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blottlegger aldri meg selv her og blir aldri det heller, men når det er diskusjoner om ting der noen blottlegger seg selv eller andre så burde det modereres vekk. Det er ikke sikkert at disse personene som dere skriver om ønsker å bli forsøkt blottlagt. 

Ofte ser det ut som tull og fanteri og er vel det også. 

Anonymkode: 7f0e8...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ofte ser det ut som tull og fanteri og er vel det også.

Et problem på slike forum er at en liten andel brukere ikke evner å skille spøk fra alvor, og lager en masse støy med sine misforståelser.

11 timer siden, Bonnica skrev:

Da er det i minste en debatt, med argumenter for og imot... ikke direkte personangrep med et lite ord eller en kort setning som ikke er relevant i saken 

Når debattanter blir omtalt som "nedlatende og kvinnefiendtlig" uten annen begrunnelse enn saklig uenighet, så kommer det under mangel på folkeskikk. Man må ha et minimum av respekt for den man diskuterer med, og den må i alle fall ikke være lavere enn at man respekterer at andre har rett til en annen mening enn seg selv.

Hvis det alltid er den med andre meninger som oppfører seg dårlig, så bør det ringe en bjelle. Da farges kanskje din vurdering av oppførselen av at dere er uenig i sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kjenner hun ikke i virkeligheten når dere ikke engang hilser på gata. Hvordan du oppfatter henne trenger ikke være sannheten. Hun har sikkert mange mange gode venner som syntes hun er snill og kul, selv om du ikke ser hun med venner når hun er på vei til og fra butikken eller i hvilke settinger du ser hun.

Å rakke ned på folk fordi de ikke har jobb eller studert er lavmål gjort av deg. Det sier ingenting om personligheten dems.

Er selvfølgelig en dårlig ting å trolle på internett, og å la sin bitterhet gå utover uskyldige på nett, og det er nok sånn du sier at de som troller og stadig skriver empatiløse innlegg ikke har det så godt med seg selv, og jeg er helt enig i at det er et dårlig personlighetstrekk å la dårlige dager gå ut over andre. Ingenting å si i mot det! Man skal være medmenneskelig og vise hensyn er jeg også helt enig i , men alt det andre du skriver om denne jenta er faktisk helt urelevant og uthengende, unødvendig mobbing.

Synes ikke jeg mobber eller henger ut noen. Urelevant for tråden var det vel heller ikke? Jeg nevner ingen navn eller spesielle kjennetegn som kan være gjenkjennbare for noen andre enn henne selv.
Utifra det hun har skrevet her inne så synes jeg faktisk det er helt på sin plass å gi henne et lite stikk i magen. 

Å ikke ha jobb eller utdannelse trenger ikke si så veldig mye om ens personlighet nei, men det sier litt om at en person har hatt det vanskelig og kjipt her i livet og godt mulig sliter økonomisk. Sånt kan påvirke humøret og gjøre en sur og bitter.

Det jeg prøver å si er at det stort sett er mennesker som ikke har det så godt med seg selv som skriver ekle innlegg her inne.
Slike folk skal være forsiktige, for det er ikke alltid man er så anonym som man tror. Jeg tror på karma, det man gjør mot andre får man tilbake på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Horten Market skrev:

Et problem på slike forum er at en liten andel brukere ikke evner å skille spøk fra alvor, og lager en masse støy med sine misforståelser.

Når debattanter blir omtalt som "nedlatende og kvinnefiendtlig" uten annen begrunnelse enn saklig uenighet, så kommer det under mangel på folkeskikk. Man må ha et minimum av respekt for den man diskuterer med, og den må i alle fall ikke være lavere enn at man respekterer at andre har rett til en annen mening enn seg selv.

Hvis det alltid er den med andre meninger som oppfører seg dårlig, så bør det ringe en bjelle. Da farges kanskje din vurdering av oppførselen av at dere er uenig i sak.

Det er nok mange som ikke klarer å skille spøk fra alvor, som du skriver. Det er jeg enig i. Ting som blir skrevet kan fort misoppfattes, da man ikke kan lese "tonefall" eller se den andre personens ansikt. Det er ikke sikkert at det alltid er ment som "mobbing", det ser jeg også. 

Det du skriver videre er jeg også enig i, man bør respektere at man har ulike meninger. Jeg tror at mangel på ord eller formuleringer ofte fører til at man slenger fra seg usaklige kommentarer. Rett og slett for å ha noe å si. Men i de situasjonene har man debattert litt på forhånd, og er kanskje litt småhissig. Synes det er mye verre med de som bare skriver en enkelt nedlatende eller fæl setning i tråd, som svar på noe som ts ser på vanskelig eller trist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18/08/2017 den 1.42, Bonnica skrev:

Jeg blir sint og lei meg for at samfunnet har blitt sånn. Føler en trang til å kommentere hver eneste lille "slemme" kommentar, men da får jeg ikke tid til noe annet 😂 og det er ganske drøyt... 

Ikke bare tar det mye tid, men tror man kommer til å føle seg dårlig om man bruker mye tid på all dritten på internett. Vet i hvert fall med meg selv at det er sånn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...