Gå til innhold

Hvor mange kopper kaffe er for mange?

ajarRun

Anbefalte innlegg

La oss anta at hver kopp inneholder 100mg koffein. Er det da trygt å drikke 10 om dagen?

Edit: Wink wink, cough cough

Endret av amativeReflection
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nok til hvafornoe? :klo:

Anonymkode: 700d2...a50

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For mange i forhold til hva?

Anonymkode: 4931a...27e

Er det helseskadelig mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Er det helseskadelig mye?

For hvem? For en katt vil jeg tro det. Vil tro en elefant tåler det ganske bra. 

Anonymkode: 4931a...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig er det nok snakk om et menneske. Siden vi er de eneste som drikke kaffe.

Jeg kan lett drikke ti kopper kaffe per dag. Tvilrr på det er farlig. Men jeg får ikke lenger noen virkning av det.

Anonymkode: 4a850...a8f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til å ta rotta på en katt er det mer enn nok ja :nigo:

Som du for lenge siden har oppdaget så utvikler folk som drikker mye kaffe toleranse. En kopp er ikke nok til å kvikke deg opp, - du trenger halvannen eller 2 kopper.

10 kopper om dagen er mye, men ikke aldeles uvanlig. Om du over tid har jobbet deg opp til å nå drikke 10 kopper om dagen så overlever du absolutt. Om du blir uten kaffe i noen dager så får du en dundrende hodepine av abstinens

Anonymkode: 700d2...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Jeg er,eller var rettere sagt helt kafferfreak! Drakk minst ti kopper om dagen. Så kuttet jeg ned til tre. To om morgenen. Ingen morgen uten kaffe! Og en om kvelden. Så nå er jeg myye mindre rastløs,og for ikke å snakke om å sove bedre og godt. Det hender jeg tar fire kopper. Sånn ette et godt måltid.

Kaffe er noe av det beste. Men jeg fant ut at redusering var på sin plass. Drikker mye vann isteden nå. Kjedelig ja,men fått roa energien som var i overkant. Men kaffen smaker enda bedre med sjeldnere inntak :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må drikke 3 ganger så mye før du når den dødelige dosen med kaffein. Men er nok ikke sunt uansett, det vil slite på "stress" i kroppen, selv om du ikke merker det

Anonymkode: 727ae...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et enkelt google-søk ga svaret: https://www.fhi.no/ml/kosthold/fakta-om-koffein/

For å plukke ut det aktuelle avsnittet: 

Høye doser kan gi koffeinforgiftning. Tidlige symptomer på akutt forgiftning kan oppstå allerede ved 500 - 600 mg koffein per dag, tilsvarende 5 - 6 kopper kaffe. Symptomene er hodepine, kvalme, magekramper, rastløshet, rask puls, ujevn hjerterytme og nedsatt blodtrykk. Koffein øker nyrenes utskillelse av salter og vann.

Dødelig dose koffein er cirka 8 - 10 gram per dag, som tilsvarer cirka 60 - 100 kopper kaffe.

Anonymkode: ddb59...d2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Et enkelt google-søk ga svaret: https://www.fhi.no/ml/kosthold/fakta-om-koffein/

For å plukke ut det aktuelle avsnittet: 

Høye doser kan gi koffeinforgiftning. Tidlige symptomer på akutt forgiftning kan oppstå allerede ved 500 - 600 mg koffein per dag, tilsvarende 5 - 6 kopper kaffe. Symptomene er hodepine, kvalme, magekramper, rastløshet, rask puls, ujevn hjerterytme og nedsatt blodtrykk. Koffein øker nyrenes utskillelse av salter og vann.

Dødelig dose koffein er cirka 8 - 10 gram per dag, som tilsvarer cirka 60 - 100 kopper kaffe.

Har vært folk som har dødd av koffeindrikker inntatt på styrten og, og de inneholder ikke like mye som kaffe 😌

Anonymkode: 0e9b3...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har vært folk som har dødd av koffeindrikker inntatt på styrten og, og de inneholder ikke like mye som kaffe 😌

Anonymkode: 0e9b3...d3f

Nei, men til gjengjeld styrter man som regel energidrikker langt raskere enn kaffe. 

I tillegg er detl vel tenåringer som hovedsaklig har dævvet av energidrikker. Barn og tenåringer tåler enda mindre koffein enn voksne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, amativeReflection skrev:

La oss anta at hver kopp inneholder 100mg koffein. Er det da trygt å drikke 10 om dagen?

Edit: Wink wink, cough cough

3 dobbel kaffe latte pr dag er helt innenfor, fortalte min lege.

Anonymkode: cab49...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske å ha lest at grensen går ved sånn ca 5 kopper kaffe. Selv tåler jeg ikke mer enn 2-3 kopper før jeg får skjelvinger og problemer med søvn, men jeg kjenner folk som kan drikke mye mer, uten sånne symptomer. Så det er nok ganske individuelt.

Kan legge til at jeg aldri har blitt tilvent koffein, på den måten at jeg ikke får bivirkningene (som skjelving og søvnløshet). Jeg mister bare effekten. Derfor prøver jeg å ikke drikke kaffe hver dag, men bare når jeg trenger den positive effekten mest.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...