AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #1 Skrevet 17. august 2017 Vi har vært prøvere i noen måneder, uten klaff. Bruker eggløsningstester og appen Ladytimer. Men usikker på hva som er den mest fruktbare dagen? Ifølge appen er eggløsningen min på dag 14. (Har registrert mensen og syklus i flere måneder nå). Dagen før (dag 13) har jeg positiv eggløsningstest. I bruksanvisningen står det at det lønner seg å ha sex 24-48 timer etter positiv test, dersom man vil bli gravid. (Da er vi på dag 14 eller 15 ifølge kalenderen). Den positive testen fikk jeg tirsdag ettermiddag i denne uka. Samme ettermiddag hadde vi sex. Det hadde vi også to dager før (dag 11 i syklusen), og det var alt vi rakk denne måneden. Er det håp om å bli gravid? Den tirsdagen (dag 13 i syklus) skal da være 1 (eller 2) dager før eggløsning. Synes man leser mye forskjellig - men skal dag 1 eller 2 før Eggløsning gi like gode sjanser som selve Eggløsningsdagen? Er spent, og forvirret! Håper på mange gode svar! Fyller snart 36, så jeg føler jo at vi har ingen tid å miste... Anonymkode: 1a945...187 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #2 Skrevet 17. august 2017 Absolutt sjanse da ja og veldig positivt at du får positiv el-test. Spermen lever noen dager så både dag 11 og 13 gav mulighet for befruktning. 13 har størst sjanse, 14 kan bli for sent men er mulig. Eggløsning er ca 12-36 timer etter positiv test, men spermen bruker en del timer på å komme opp i egglederen, dermed er det lurt å ha sex samme dag som positiv test og den dagen du kan regne deg som mest fertil. Siden du er 36 er det lurt å ta fertilitetsprøver om du ikke lykkes bli gravid etter 6mnd med prøving. Du vil da få offentlig hjelp om verdiene alt er dårlige og det kan være lurt og ha det i bakhodet da du ikke kan ta det som en selvfølge at du lykkes i din alder. Anonymkode: 210a2...e51 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #3 Skrevet 17. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Absolutt sjanse da ja og veldig positivt at du får positiv el-test. Spermen lever noen dager så både dag 11 og 13 gav mulighet for befruktning. 13 har størst sjanse, 14 kan bli for sent men er mulig. Eggløsning er ca 12-36 timer etter positiv test, men spermen bruker en del timer på å komme opp i egglederen, dermed er det lurt å ha sex samme dag som positiv test og den dagen du kan regne deg som mest fertil. Siden du er 36 er det lurt å ta fertilitetsprøver om du ikke lykkes bli gravid etter 6mnd med prøving. Du vil da få offentlig hjelp om verdiene alt er dårlige og det kan være lurt og ha det i bakhodet da du ikke kan ta det som en selvfølge at du lykkes i din alder. Anonymkode: 210a2...e51 Tusen takk for svar! Åja, jeg trodde dag 13 kanskje var litt for tidlig (siden eggløsningstestens bruksanvisning anbefaler samleie 24-48 timer etter positiv test. Syntes det var litt forvirrende. Da er man jo plutselig på dag 14 eller 15 i min syklus, noe noen beskriver som kan være for sent.) Krysser fingrene og håper det klaffer i denne syklusen! Har prøvd i 4-5 måneder nå, og blir like skuffet hver gang mensen kommer.. Lengter etter et barn slik det er nå. Min kjære har tidligere hatt litt problemer med å komme inni meg, men nå har han funnet en metode der han klarer det.. Virker som om han har veldig lyst til å klare å gjøre meg gravid, og det er koselig å se.. Ja.. da jeg var hos gynekolog for to år siden, fikk jeg beskjed om at jeg lå bra an og " som en 30-åring", men det kan jo ha forandret seg siden den tid.. Virker som jeg har veldig regelmessig menstruasjon (den kommer som regel på dagen, varer like lenge hver gang), og eggløsningstesten er også som regel positiv når den skal ifølge appen). Veldig takknemlig for svaret ditt! Jeg har ikke hatt så mye morsinstinkt tidligere, men det siste året har lengelsen meldt seg... Anonymkode: 1a945...187
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #4 Skrevet 18. august 2017 Ikke stol på hva appen sier om el-tid. Den bruker et regnestykke, og vet ikke hvordan kroppen din fungerer. Står det virkelig på EL-testene dine at du bør ha sex 24-48 timer etter positiv test? Det virker veldig rart. De fleste testene er sånn at de er positive når det er 24-48 timer til EL. Men det betyr overhodet ikke at du må vente med å ha sex. Det beste er å ha sex FØR EL, siden svømmerne bruker tid på å svømme oppover, og det er mest ideelle er at de ligger klar i egglederne når egget slippes. Så om du venter helt til du faktisk har EL, er det litt i seineste laget. Egget lever bare i 24 timer, så om sæden ikke har tid til å svømme opp dit, er det jo for seint. Ha sex samme dag eller dagen etter EL, er mitt råd. Vi hadde sex hver eller annenhver dag fra positiv test, og frem til 3-4 dager etter første negative EL-test igjen. Jeg er 35, og brukte 6 mnd på å bli gravid. Jeg brukte to ulike apper, og begge var helt på bærtur med å forutse EL, selv om jeg logget både mens og positive og negative tester. Jeg hadde vært sjanseløs uten EL-testene. Lykke til! Anonymkode: 83945...cf6 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #5 Skrevet 18. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke stol på hva appen sier om el-tid. Den bruker et regnestykke, og vet ikke hvordan kroppen din fungerer. Står det virkelig på EL-testene dine at du bør ha sex 24-48 timer etter positiv test? Det virker veldig rart. De fleste testene er sånn at de er positive når det er 24-48 timer til EL. Men det betyr overhodet ikke at du må vente med å ha sex. Det beste er å ha sex FØR EL, siden svømmerne bruker tid på å svømme oppover, og det er mest ideelle er at de ligger klar i egglederne når egget slippes. Så om du venter helt til du faktisk har EL, er det litt i seineste laget. Egget lever bare i 24 timer, så om sæden ikke har tid til å svømme opp dit, er det jo for seint. Ha sex samme dag eller dagen etter EL, er mitt råd. Vi hadde sex hver eller annenhver dag fra positiv test, og frem til 3-4 dager etter første negative EL-test igjen. Jeg er 35, og brukte 6 mnd på å bli gravid. Jeg brukte to ulike apper, og begge var helt på bærtur med å forutse EL, selv om jeg logget både mens og positive og negative tester. Jeg hadde vært sjanseløs uten EL-testene. Lykke til! Anonymkode: 83945...cf6 Setter stor pris på svar, for jeg blir så forvirret av dette! Helt enig, jeg burde ikke stole blindt på appen. Likevel gir den jo en pekepinn, da den har fungert ganske i samsvar med EL-test. Jeg bruker slike fra Billig-tester.no, og dette står det i bruksanvisningen: Hvis to fargede streker vises (altså om testen er positiv), så er det sannsynlig at eggløsning vil skje de neste 24-48 timer. Hvis man prøver å bli gravid, er det best å ha samleie etter 24 timer, men innen 48 timer. Jeg skjønner ikke helt. Man bør altså vente et helt døgn (eller 2) etter positiv test med å ha sex - og ikke bare kjøre på, med en gang testen er positiv (for da er det for tidlig?) Kanskje det er her vi har gjort feil, i disse mnd vi har prøvd... Vi har ikke hatt sex på den mest fruktbare dagen (dagen som er markert på EL på appen min, samsvarer med å være (cirka) samme dag som datoen etter positiv test, så det er vel den dagen vi bør kjøre på, da.... Men samtidig trodde jeg (og leser at) de 1-2 dagene før eggløsning er like sannsynlige å bli gravid på, som selve EL-dagen? Stemmer det? Eller er det denne ene dagen man bør satse mest på? Grunnen til at jeg spør så veldig, er at jeg håper egentlig det klaffet i denne syklusen (på dag 13 av min syklus, som er på 26 dager visstnok). Tusen takk for tips! Hyggelig å høre at det klaffet for dere etter 6 mnd, det er jo ikke lang ventetid. Håper det skjer snart for oss også Anonymkode: 1a945...187
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #6 Skrevet 18. august 2017 Du er mest fruktbar dagen før EL. Men det gjør ingenting om dere har sex hver dag, fra positiv test til noen dager etter negativ test. Om mannen har dårlig sædkvalitet anbefales det å ha sex annenhver dag, og da kan det være lurt å vente en dag fra positiv EL-test til sex. Men om han har normalt god kvalitet, kan dere med fordel ha sex hver dag, da fra positiv test og utover. Sædceller kan leve i opptil 5 dager, selv om det mest normale er 2-3 dager. De bruker lang tid på å svømme oppover. Så om du har sex kun på selve EL-dagen, kan det være for seint om svømmerne er treige. Anonymkode: 83945...cf6 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #7 Skrevet 18. august 2017 Den måneden jeg ble gravid hadde vi forøvrig bare sex før selve EL-dagen, verken på selve EL-dagen eller etter EL-dagen. Anonymkode: 83945...cf6 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #8 Skrevet 18. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Den måneden jeg ble gravid hadde vi forøvrig bare sex før selve EL-dagen, verken på selve EL-dagen eller etter EL-dagen. Anonymkode: 83945...cf6 Takk for at du deler! det lover jo godt for oss. (VI hadde jo sex kun på dagen før EL i denne syklus). Det er for øvrig hva vi har gjort de siste mnd også - og jeg tenker jo da at det kanskje var feil, at vi burde ha siktet oss inn på EL-dagen eller senere. Men da er det håp likevel denne mnd, kanskje. (Kan jo ha vært tilfeldigheter som har gjort at det ikke har klaffet til nå, kanskje..?) Anonymkode: 1a945...187
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #9 Skrevet 18. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du er mest fruktbar dagen før EL. Men det gjør ingenting om dere har sex hver dag, fra positiv test til noen dager etter negativ test. Om mannen har dårlig sædkvalitet anbefales det å ha sex annenhver dag, og da kan det være lurt å vente en dag fra positiv EL-test til sex. Men om han har normalt god kvalitet, kan dere med fordel ha sex hver dag, da fra positiv test og utover. Sædceller kan leve i opptil 5 dager, selv om det mest normale er 2-3 dager. De bruker lang tid på å svømme oppover. Så om du har sex kun på selve EL-dagen, kan det være for seint om svømmerne er treige. Anonymkode: 83945...cf6 Dagen før EL- vil det si samme dagen som jeg fikk positiv test, det da? (Eller er dagen før EL = dagen etter positiv test, siden bruksanvisningen min da sier at vi burde ha sex 24-48 timer etter positiv test?) Da hadde vi kanskje sex på "rett" dag likevel da (samme dag som jeg fikk positiv test, og dagen før jeg ifølge appen skulle ha EL..) Tusen takk for tips! Jeg frykter at han kan ha dårlig sædkvalitet, siden det ikke har klaffet til nå. (Min fruktbarhet ble målt til Bra for to år siden, men nå er jeg jo snart 36...) Har lagt merke til at det ofte kommer liten mengde sæd fra han, men det trenger kanskje ikke ha med kvalitet å gjøre..? Sjelden vi orker / får til å ha sex hver dag (hehe) - men vi kan jo prøve minst annenhver dag, fra testen er positiv og utover. Tusen takk! Anonymkode: 1a945...187
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #10 Skrevet 18. august 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dagen før EL- vil det si samme dagen som jeg fikk positiv test, det da? (Eller er dagen før EL = dagen etter positiv test, siden bruksanvisningen min da sier at vi burde ha sex 24-48 timer etter positiv test?) Da hadde vi kanskje sex på "rett" dag likevel da (samme dag som jeg fikk positiv test, og dagen før jeg ifølge appen skulle ha EL..) Tusen takk for tips! Jeg frykter at han kan ha dårlig sædkvalitet, siden det ikke har klaffet til nå. (Min fruktbarhet ble målt til Bra for to år siden, men nå er jeg jo snart 36...) Har lagt merke til at det ofte kommer liten mengde sæd fra han, men det trenger kanskje ikke ha med kvalitet å gjøre..? Sjelden vi orker / får til å ha sex hver dag (hehe) - men vi kan jo prøve minst annenhver dag, fra testen er positiv og utover. Tusen takk! Anonymkode: 1a945...187 Ja. Det er bedre å satse på sex min. 2. hver dag noen dager før forventet positiv el test og ved positiv el test en etter dette, selv om innen 24 timer etter positiv el test kan være i tide til å rekke egget det også. Etter 24 timer etter positv test er det som regel for sent. Anonymkode: 210a2...e51 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #11 Skrevet 19. august 2017 På 18.8.2017 den 16.09, AnonymBruker skrev: Ja. Det er bedre å satse på sex min. 2. hver dag noen dager før forventet positiv el test og ved positiv el test en etter dette, selv om innen 24 timer etter positiv el test kan være i tide til å rekke egget det også. Etter 24 timer etter positv test er det som regel for sent. Anonymkode: 210a2...e51 Tusen takk for svar! Da er det jo rart at bruksanvisningen på mine EL-tester sier man bør ha sex 24-48 timer etter positiv test... hvis det etter 24 som regel er for sent.. Jeg har sånne billig-strimler fra Billigtester.no Kanskje disse evt. er annerledes enn andre EL-tester? Noen som vet? Anonymkode: 1a945...187
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå