Gå til innhold

Borte fra jobb på grunn av jobbintervju

Sidsel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg valgte å være åpen med arbeidsgiver om at jeg søkte andre jobber, og at jeg skulle på intervju. Begynte prosessen i mai, fikk napp for to uker siden, og jobber nå ut oppsigelsestiden. Man har selvsagt ulike grunner til å ville bytte jobb, og sikkert også grunner til å ønske å holde det hemmelig, men jeg har kun gode erfaringer med å være åpen om det. Fikk strålende referanser, og en god deal ang. kortere oppsigelsestid slik at jeg kan starte raskt i ny stilling. 

Hos meg var det 'no hard feelings', i hvert fall. Arbeidsgivere tror vel ikke vi er gift med jobbene våre, vel? Kanskje, forresten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
1 time siden, Sidsel skrev:

Hva sier dere på jobb når dere trenger å være borte noen timer for et jobbintervju?

Dersom du ikke ønsker at arbeidsgiver skal vite at du søker jobb, så er svaret Tannlegen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De du søker hos ønsker uansett referanser fra nåværende arbeidsgiver, så det er nok best å være ærlig først som sist. 

Anonymkode: a8adc...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sidsel skrev:

Hva sier dere på jobb når dere trenger å være borte noen timer for et jobbintervju?

Jeg avspaserte noen timer og sa ikke hvorfor. Styrer for det meste dagen selv.

Hadde ikke min nåværende jobb som referanse så jeg tenkte ikke å si noe før jeg eventuelt fikk jobben. Men de ba om lov til å ringe min nåværende sjef, det måtte jeg jo så klart si ja til. Sa derfor i fra til lederen min etterpå. Det gikk helt fint. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tar en personlig permisjon for de timene du skal bort på intervju. Kalles for velferdspermisjon.

Anonymkode: 554cc...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SpankMe skrev:

Jeg valgte å være åpen med arbeidsgiver om at jeg søkte andre jobber, og at jeg skulle på intervju. Begynte prosessen i mai, fikk napp for to uker siden, og jobber nå ut oppsigelsestiden. Man har selvsagt ulike grunner til å ville bytte jobb, og sikkert også grunner til å ønske å holde det hemmelig, men jeg har kun gode erfaringer med å være åpen om det. Fikk strålende referanser, og en god deal ang. kortere oppsigelsestid slik at jeg kan starte raskt i ny stilling. 

Hos meg var det 'no hard feelings', i hvert fall. Arbeidsgivere tror vel ikke vi er gift med jobbene våre, vel? Kanskje, forresten.

Fikk du referanse skriftlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrige jobb meldte jeg meg syk fordi jeg hatet den. Ellers vil jeg si lege el. 

Anonymkode: 12413...cf6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar en personlig permisjon for de timene du skal bort på intervju. Kalles for velferdspermisjon.

Det er ikke noe du bare kan ta nei. Det er ikke et krav man har.

Anonymkode: d9a1f...8e7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Pedagogen skrev:

Fikk du referanse skriftlig?

Nei. Bedriften jeg var på intervju hos ringte nåværende arbeidsgiver. Får med meg en skriftlig attest når jeg slutter om jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, SpankMe skrev:

Nei. Bedriften jeg var på intervju hos ringte nåværende arbeidsgiver. Får med meg en skriftlig attest når jeg slutter om jeg ønsker.

Ok. Var bare siden du visste du fikk en strålende referanse.? Jeg har ikke turt å spørre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pedagogen skrev:

Ok. Var bare siden du visste du fikk en strålende referanse.? Jeg har ikke turt å spørre..

Da jeg gikk til dem og spurte om permisjon for å gå på intervju, sa jeg samtidig at jeg ønsket å bruke dem som referanse og håpet det var i orden. Da sa de at jeg var en attraktiv arbeidstaker, og at de bare ville ha gode ting å si. Noe annet hadde uansett vært tøys :P Neida, men jeg er trygg på egen innsats og evner, så jeg visste at det ville bli sånn. Var vel derfor jeg var helt komfortabel med å involvere dem i prosessen også. De har vært fair mot meg de årene jeg har vært der, så jeg ønsket å være det mot dem, og gi dem mulighet til å finne et alternativ skulle jeg ønske å slutte. 

Jeg skjønner selvsagt at jeg har hatt en god opplevelse der jeg er, og at dette ikke gjelder alle. Er man i noen form for konflikt, stiller det seg selvsagt annerledes.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe du bare kan ta nei. Det er ikke et krav man har.

Anonymkode: d9a1f...8e7

All permisjon må jo selvsagt søkes om å få. Er man borte uten avklart grunn, så kalles det for skoft.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si det kommer heeelt an på sjefen og deres forhold. I min forrige jobb valgte jeg å være ærlig, og han tok det ikke særlig bra. Vi hadde ikke helt kjemi og han var generelt vanskelig å ha med gjøre. Trodde han skulle opptre profesjonelt, men der tok jeg feil. Derfor blir mitt råd; se an sjefen din.

Anonymkode: 7fefd...a25

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt an på hva slags jobb du har. Har du mulighet til å avspasere, gjør du det. Jobber du turnus må du prøve å bytte vakten din.

Anonymkode: 6fe8f...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Try2 skrev:

ikke gyldig permisjon nei. Du må ta det på avspass. eller ta en feriedag

Det skal utrolig mye til for at en arbeidsgiver kan nekte deg velferdspermisjon uten lønn. Veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sidsel skrev:

Jeg sier at jeg vil prøve autoerotisk asfyksiasjon og at det tar en stund å få hengt opp tøuet og at jeg trenger litt tid til å vaske bort skammen. 

Eventuelt at det kan de drite i for jeg jobber når det passer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har avspasert uten å oppgi grunn, og jeg har løyet om håndverkere i huset, eller at jeg må gå tidlig for å nå en avtale, etc. 

Om dere har rett til å gå til tannlege/lege i arbeidstiden bør du ikke bruke dette som unnskyldning. Da skal du nemlig føre tannlege/lege i timelistene, og da får du betalt for å ha gått på jobbintervju... 

Anonymkode: fd887...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...