AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #1 Skrevet 17. august 2017 Hei. I 2015 startet jeg på en bachelor i sosiologi, men sluttet på studiet etter et halvt år.. Nå har jeg startet på mitt 2. år på sykepleien, men jeg trives ikke. Jeg får mindre og mindre interesse for fagene og syntes det er grusomt å være i praksis.. Planen min er å fullføre 2. året på sykepleien, og om jeg ikke trives bedre da enn jeg gjør nå så slutter jeg. Jeg vet ikke om jeg kommer til å starte på et nytt studie igjen til neste år, men hvis jeg gjør det, vil jeg da fortsette å få støtte fra lånekassen? Hilsen fortvilet student :/ Anonymkode: 947ea...a7c
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #2 Skrevet 17. august 2017 Du kan få støtte fra lånekassen i 8 år til sammen. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/Antall-ar-med-stotte/ Anonymkode: 6fa72...754
millennial Skrevet 17. august 2017 #3 Skrevet 17. august 2017 Hadde fullført. Du har bare to år igjen så kan du ta en annen bachelor etter du har graden din.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #4 Skrevet 17. august 2017 Du trenger skikkelig karriereveiledning iallfall. Anonymkode: 270ef...f56
NewInTown Skrevet 18. august 2017 #5 Skrevet 18. august 2017 På 17.8.2017 den 19.00, AnonymBruker skrev: Du trenger skikkelig karriereveiledning iallfall. Anonymkode: 270ef...f56 Ja, i likhet med tusenvis av andre studenter. Det er ikke uvanlig å være usikker på hva man skal studere eller jobbe med. Åpenbart ikke - man vet jo ikke hva man går til. Videregående skal være en slags "studieforberedende" greie, men det forbereder deg jo overhode ikke på hva som venter på universitet og høgskole. Det er noe man må finne ut av selv. Og ofte vet man ikke om man trives i et yrke før man har vært i praksis og sett hvordan hverdagen er. Da må det selvfølgelig være greit å kunne skifte studium, prøve noe annet. Litt bredere kompetanse er uansett en fordel i de aller fleste yrker. Så til spørsmålet ditt TS; du kan endre studium så ofte du selv vil, med forbehold om at du blir tatt opp til studiet og får studieplass. Du får støtte hos Lånekassen i 8 år til sammen, om du vil, men du kan selvfølgelig studere mer eller mindre enn dette eller ta egne forbehold om økonomi. 1
boblevann Skrevet 18. august 2017 #6 Skrevet 18. august 2017 (endret) . Endret 18. august 2017 av boblevann Har misforstått, kommentaren var feil.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #7 Skrevet 18. august 2017 Gjør det du vil, men tenk grundig over det. Mine tips er å vurdere et "friår" med jobbing/privatistfag, surfe litt på utdanning.no og gjør grundig undersøkelser i aktuelle yrker/utdanninger: etterspørsel, utviklingsmuligheter osv. Jeg er på mitt tredje bachelorforsøk og tror jeg endelig har funnet fremtiden min. Jeg tok et privatistår nå som var, og hadde god tid til å tenke på veien videre. Anonymkode: 3f7a3...565
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #8 Skrevet 18. august 2017 1 time siden, NewInTown skrev: Ja, i likhet med tusenvis av andre studenter. Det er ikke uvanlig å være usikker på hva man skal studere eller jobbe med. Åpenbart ikke - man vet jo ikke hva man går til. Videregående skal være en slags "studieforberedende" greie, men det forbereder deg jo overhode ikke på hva som venter på universitet og høgskole. Det er noe man må finne ut av selv. Og ofte vet man ikke om man trives i et yrke før man har vært i praksis og sett hvordan hverdagen er. Da må det selvfølgelig være greit å kunne skifte studium, prøve noe annet. Litt bredere kompetanse er uansett en fordel i de aller fleste yrker. Så til spørsmålet ditt TS; du kan endre studium så ofte du selv vil, med forbehold om at du blir tatt opp til studiet og får studieplass. Du får støtte hos Lånekassen i 8 år til sammen, om du vil, men du kan selvfølgelig studere mer eller mindre enn dette eller ta egne forbehold om økonomi. Jeg er sikker på at den du siterer kom med et velmenende råd, for ja, TS vingler og virker ikke til å vite hva hun vil. Det er jo ingenting i det innlegget som hevder at det ikke er greit å skifte studium, men det er ikke særlig produktivt å måtte gå gjennom studium på studium for å finne ut hva man vil, verken for seg selv eller for samfunnet generelt. TS taper tid og penger, også må man jo heller ikke glemme at man opptar en studieplass og fremtidig arbeidskraft og at en studieplass i seg selv koster ganske mye per år. Det gagner ingen at TS går gjennom for eksempel 5 forskjellige studier før hun finner det riktige. Da er det bedre at hun får skikkelig karriereveiledning, eventuelt hospiterer på en arbeidsplass hun kunne tenke seg. Mye som kan la seg gjøre, og dersom man har kontakter innenfor de områdene man kunne tenke seg er det også mye lettere. Anonymkode: 05516...35e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #9 Skrevet 18. august 2017 42 minutter siden, boblevann skrev: Du kan få støtte i tilsammen 8 år. Men, du kan også jobbe et år f.eks. Og betale ned på lånekassen - da kan du få mer støtte etterpå igjen. Altså du kan bare ha 8 år med fulltidsstøtte i gjeld til en hver tid. Nei, dette stemmer ikke. Det er kun 8 år uavhengig av hvor mye gjeld som gjenstår. Anonymkode: 05516...35e
Silje92 Skrevet 19. august 2017 #10 Skrevet 19. august 2017 8 år! Men avbryter du midt i et semester må du være ops på hvor mange studiepoeng du kan henge bak før du mister retten til støtte. Mener det er 60 poeng, altså et år. Så avbryter du to semestere så får du ikke krav på støtte med mindre det er sykdomsrelatert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå