Gå til innhold

Hva er vanlig lønn/kontrakt for bokmanus? Er det sjangerforskjell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å finne ut hva man kan tjene på å få solgt et bokmanus, og i så fall for hva, og om det er prisforskjeller på sjangre. Har ikke klart å google meg frem til det selv, men kanskje noen av dere som vet? 

Anonymkode: 8d584...bf0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er boksalg man kan tjene penger på, ikke manus. Og boksalg, det varierer veldig.

Skrevet

15% av boksalget opp til et visst antall bøker og så 20%. Tror jeg. Mener det er 5000 solgte bøker som er grensen.

Anonymkode: 8f120...1db

Skrevet

Først må forlaget anta deg. De fleste annerkjente forlag følger en normal kontrakt. :)

Anonymkode: 2f2c5...245

Skrevet

Hva skal du med forlag?  Du kan jo like gjerne publisere boken selv og få 100% av fortjenesten.

Anonymkode: 7f18a...929

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal du med forlag?  Du kan jo like gjerne publisere boken selv og få 100% av fortjenesten.

Anonymkode: 7f18a...929

Men selvpublisering koster mye tid og penger, og du har aldri noen garanti for hvor mye du får solgt. Du risikerer å gå med stort tap.

Anonymkode: de729...af2

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men selvpublisering koster mye tid og penger, og du har aldri noen garanti for hvor mye du får solgt. Du risikerer å gå med stort tap.

Anonymkode: de729...af2

Og det har jeg ikke råd til. Ellers hadde jeg nok forsøkt :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Først må forlaget anta deg. De fleste annerkjente forlag følger en normal kontrakt. :)

Anonymkode: 2f2c5...245

Det er det jeg tenker på. Er det en slags x sum for selve boka, og så boksalg i tillegg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...