Gå til innhold

Interiør "moten" er helt på tryne når det kommer til barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyer vokser opp i blass tilværelse på lekematter og barnerom. Grått, hvit og sort leker og matter.

Vært på flere babybesøk med termin gruppe og har enda ikke vært hjemme hos noen som ikke kjører denne stilen. Vi er på sånn besøk nr. 9 nå av 14. 

Foreldrene er mer opptatt av at barnas ting matcher stilen i huset og kjøper etter hva som passer inn enn å bare kjøpe det som trengs uten å måtte finne den "riktige" stilen .. helt på jordet spør du meg! Alt er nitrist og dust.

De kommer til å få epilepsi anfall når de ser vårt hus. Og spesielt barnerommene!

Anonymkode: 30f9e...6d9

• Liker 26
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Et barnerom må ha farger! På sengetøy, vegger, lekekasser, plakater etc. Dersom det ikke er noen grunn til at det må være helt "rolig" da. Heroinbabyer etc må ikke ha farger, men helt hvite og nøytrale vegger.

Endret av Måbarefåsiat...
  • Liker 6
Skrevet

Enig.  At barneleker alltid (frem til nå iallefall) har vært fargerike, bråkete osv er jo ikke fordi det har passet med interiøet, men fordi unger stimuleres og underholdes av nettopp dette.  Men betyr ikke så mye nå lenger i dusrosa-grånyanser tiden..

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke helt slik epilepsi fungerer.  Men ja til farger! :laugh:

Anonymkode: b5d8f...9af

• Liker 1
Skrevet

Er nok mange som har farger oppi lekekassene, om de ikke har det  lekekassene. Selvfølgelig blir knall gul-lilla-turkis-røde leker ryddet vekk før besøk eller instabilde ;) 

Anonymkode: 29753...020

• Liker 7
Skrevet

Med baby har det vel ingenting å si? Tenker at når barnet mitt blir større så følger man barnets stil og ønsker, men med baby så kan det vel være grått og hvitt?

Anonymkode: 39d51...245

• Liker 3
Skrevet

Jaja, barna kommer kanskje til å støte på større utfordringer i livet sitt? Hvis det værste du kan si om foreldrene dine var at du fikk et blasst soverom, så tror jeg ting ordner seg...

don't sweat the small stuff, tenker jeg...

• Liker 15
Skrevet

Vi har masse farger på lekene, tror og håper det er normalen! 

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med baby har det vel ingenting å si? Tenker at når barnet mitt blir større så følger man barnets stil og ønsker, men med baby så kan det vel være grått og hvitt?

Ja, for babyer trenger ikke stimuli. 

Anonymkode: 6585b...a1d

• Liker 16
Skrevet

Jeg er veldig enig. Barn er glade i sterke farger og kontraster. Jeg blir litt lei meg på barns vegne når jeg ser bilder av grå pastell-barnerom. Ikke at grått eller pastell er feil, men at alt er likt er veldig trist for barna. 

Her også pøser vi på med så mye farge som mulig. Tror til og med det er endel rosa å finne, selv om jeg ikke liker rosa og har to gutter. Arveleker er fine leker. :)

• Liker 9
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Babyer trenger sterke farger for å få stimulert og utviklet sansene.

Anonymkode: 6fa98...ebc

• Liker 19
Skrevet

Helt enig, det ser nitrist ut. Her får femåringen bestemme interiøret selv, og har nærmest  tapetsert veggene med glorete Ninjagoplakater ;)

Skrevet

Farger stimulerer sansene, så skulle det dukke opp baby her så vil det bli masse fine farger 😁

Anonymkode: 84ad3...79a

• Liker 8
Skrevet

Vurderer lys grå vegger på barnerommet nå, faktisk:fnise: Der er veggene egghvite fra før av, så det kan ikke bli mer nøytralt. Er likevel ubekymret siden alle de store, glorete lekene fyller den ene delen av stuen, og barnet ikke gjør så mye mer enn å sove på rommet sitt. 

Anonymkode: a6a31...48f

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, Puny skrev:

Jaja, barna kommer kanskje til å støte på større utfordringer i livet sitt? Hvis det værste du kan si om foreldrene dine var at du fikk et blasst soverom, så tror jeg ting ordner seg...

don't sweat the small stuff, tenker jeg...

Det var jo å dra den litt langt. Skal man ikke få synes at det er på tryne uten at det skal bli sammenligner med omsorgsvikt som faktisk er galt. Nei, barnet blir ikke skadet, men jeg synes likevel det er spesielt at voksne mennesker setter eget behov foran barnet de akkurat har fått på grunn av døde ting. 

• Liker 3
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Farger stimulerer sansene, så skulle det dukke opp baby her så vil det bli masse fine farger 😁

Anonymkode: 84ad3...79a

Akkurat det jeg tenkte å skrive. Farger er viktige for babyens utvikling.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vurderer lys grå vegger på barnerommet nå, faktisk:fnise: Der er veggene egghvite fra før av, så det kan ikke bli mer nøytralt. Er likevel ubekymret siden alle de store, glorete lekene fyller den ene delen av stuen, og barnet ikke gjør så mye mer enn å sove på rommet sitt. 

Anonymkode: a6a31...48f

Ser ikke noe galt i hvite og går vegger osv. Tenker det er mest praktisk å bruke en tidløs farge om man ikke elsker å male, noe jeg ikke gjør. Tenker at leker og interiør man bytter ut når barnet vokser, blir ødelagt eller går lei av kan ta seg av fargespillet på rommene.

• Liker 3
Skrevet (endret)
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo å dra den litt langt. Skal man ikke få synes at det er på tryne uten at det skal bli sammenligner med omsorgsvikt som faktisk er galt. Nei, barnet blir ikke skadet, men jeg synes likevel det er spesielt at voksne mennesker setter eget behov foran barnet de akkurat har fått på grunn av døde ting. 

Deg om det, jeg syntes det er å dra det langt å kalle noe så trivielt "nitrist og dust." Nybakte foreldre setter barna sine først i helt utrolig masse, om noen velger å ha duse farger på barnerommet, så ser jeg virkelig ikke problemet. 

Endret av Puny
  • Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

men baby ser kanskje farger ellers i livet? Det er kanskje ikke isolert inne på sitt nitriste barnerom? 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De babyene jeg kjenner til bruker ikke all verdens av tid på rommet sitt. Er først når de er eldre det. Dessuten er det nok endel farger eller i huset og utenfor hjemmet, samt på besøk hos andre. Så hvorfor stresse med det?

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...