Gå til innhold

Kunnskapsløftet/Russ92: vil forbedre videregående karakterer: men hvor er pensumlistene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har googlet og stått på, var russ92 og således het det vel "Kunnskapsløftet"(?) den gangen.

Ønsker å ta nye fag til vitnemålet fra 3.gym/avgangsvitnemålet, altså fag på nivå 3.klasse som gir avgangskarakter på avgangsvitnemålet.

F.eks: 

Nye fag, 3.kl: 

-Rettslære 1

-Rettslære 2

-Samfunnslære

Ta opp/forbedre karakter, 3.kl.:

-Hadde opprinnelig "Sosialkunnskap": et fag jeg misliker..vil bytte det ut med Samfunnslære

Biologi: vil gjerne forbedre...

Har sett på departementssidet og Privatistweb men ser ingen pensumlister. 

Noen som vet mer enn meg? 

Anonymkode: f1a20...91f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke helt. Var du russ i 92?

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/nye-fag-og-forbedringer/fag-fra-tradisjonell-og-endret/

"Hvis du gikk på videregående skole under endret struktur (ca. 1992-1997) eller tradisjonell struktur (ca. 1979-1991) kan du forbedre en del av fagene dine med tilsvarende fag i Kunnskapsløftet."

Anonymkode: 6639b...b4f

• Liker 1
Skrevet

Er det samfunnslære du hadde, og ønsker å ta sosialkunnskap?

Alle læreplanene finner du på udir som brukeren over meg har linket til :)

Samfunnslære kan helt sikkert byttes i et av følgende fag: sosialkunnskap, sosiologi & sosialantropologi, politikk & menneskerettigheter eller samfunnsgeografi, disse 4 henger sammen slik at du kan kombinere to av de slik du vil for å få en fordypning (du skal så klart bare ha et av de, men greit å vite at du har flere å velge i)

https://www.udir.no/kl06/POS1-02 Her er de 4 fagene med læreplan.

https://www.udir.no/kl06/BIO1-01 Biologi 1 og 2 (endret navn fra 2 og 3bio)

https://www.udir.no/kl06/RTL1-03 Rettslære 1 og 2

Anonymkode: aa24d...0f2

Skrevet

Samfunnslære var et 2 timers fellesfag, og kan bare byttes i samfunnsfag SAF 1001. Det var vel ingen fag som het sosialkunnskap i reform 94?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samfunnslære var et 2 timers fellesfag, og kan bare byttes i samfunnsfag SAF 1001. Det var vel ingen fag som het sosialkunnskap i reform 94?

TS var russ 92. Førstekull/prøvekaninene etter Reform-94 var russ 97.

Anonymkode: 19822...894

• Liker 1
Skrevet

Så da tenker jeg riktig når jeg mener TS er fra reform 94 ikke sant? og i reform 94 het fellesfaget samfunnslære, og ingen fag het sosialkunnskap - ble usikker fordi jeg ikke vet om TS ønsker å bytte ut faget fra 1. året på få timer, eller et programfag.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS var russ 92. Førstekull/prøvekaninene etter Reform-94 var russ 97.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så da tenker jeg riktig når jeg mener TS er fra reform 94 ikke sant? og i reform 94 het fellesfaget samfunnslære, og ingen fag het sosialkunnskap - ble usikker fordi jeg ikke vet om TS ønsker å bytte ut faget fra 1. året på få timer, eller et programfag.

Nei.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Finnes det overgangsordninger fra før 94 da? :o TS du kan ignorere alt jeg har skrevet om å bytte ut fag da, aner ikke hvordan det fungerer for de som var før reform 94.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det overgangsordninger fra før 94 da? :o TS du kan ignorere alt jeg har skrevet om å bytte ut fag da, aner ikke hvordan det fungerer for de som var før reform 94.

Ja, det gjør det. Noe annet ville vært veldig urettferdig. Jeg poster info om det i post 2 i denne tråden.

Anonymkode: 6639b...b4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...