Gå til innhold

Når et barn slår ved sinne - hvordan skal jeg takle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter har er veldig snill, så det er heldigvis ikke ofte hun viser aggresjon, så ønsker et lite råd hvordan jeg skal takle dette...

Hun er nå i et selvstendighetsalder/trassalder - så kan hun bli fort sint hvis hun møter motstand eller får det ikke hun ville..

Hun slår meg flere ganger på rad når hun blir veldig sint - jeg stopper henne ved å holde den hånden hun slår meg med og venter til hun roer seg ned, det hjelper ikke å snakke til henne når hun er veldig sint. Når jeg slipper hånden hennes - så slår hun meg så lenge hun klarer.

Jeg lurer på hva gjør jeg i en slik situasjon? Skal jeg holde hånden hennes så lenge til hun roer seg ned så forteller jeg at jeg forstår at hun blir sint, og forklarer hvorfor det er ikke greit/eller ikke lov......Eller må jeg sette henne på sofaen og sier at vi snakker sammen når hun roer seg ned? Men hun løper etter meg....

Jeg ønsker et fint tips!  :o)

Anonymkode: 5b95d...3b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tenker at det ikke er relevant å oppgi alder...?

Anonymkode: 955c0...beb

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min datter har er veldig snill, så det er heldigvis ikke ofte hun viser aggresjon, så ønsker et lite råd hvordan jeg skal takle dette...

Hun er nå i et selvstendighetsalder/trassalder - så kan hun bli fort sint hvis hun møter motstand eller får det ikke hun ville..

Hun slår meg flere ganger på rad når hun blir veldig sint - jeg stopper henne ved å holde den hånden hun slår meg med og venter til hun roer seg ned, det hjelper ikke å snakke til henne når hun er veldig sint. Når jeg slipper hånden hennes - så slår hun meg så lenge hun klarer.

Jeg lurer på hva gjør jeg i en slik situasjon? Skal jeg holde hånden hennes så lenge til hun roer seg ned så forteller jeg at jeg forstår at hun blir sint, og forklarer hvorfor det er ikke greit/eller ikke lov......Eller må jeg sette henne på sofaen og sier at vi snakker sammen når hun roer seg ned? Men hun løper etter meg....

Du må hjelpe henne å få et ordforråd hun kan bruke når hun blir sint, og be henne fortelle deg hva som er feil, når hun er sint. Be henne roe seg ned og si med ord hva det er som er galt.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker at det ikke er relevant å oppgi alder...?

Anonymkode: 955c0...beb

Joda, glemte det, men trassalder er jo rundt 2-4..Hun er 3 år :)

Skrevet
3 minutter siden, Tøytigern skrev:

Du må hjelpe henne å få et ordforråd hun kan bruke når hun blir sint, og be henne fortelle deg hva som er feil, når hun er sint. Be henne roe seg ned og si med ord hva det er som er galt.

Hun er veldig flink å prate om alt mulig, men klarer ikke når hun er i sinne. Leste at mange barn klarer ikke å prate/uttrykke når de er veldig sint, så de må roe seg ned først før man kan prate sammen.

Skrevet

Jeg regner med at dette er et barn mellom 1 og 3 år? I den grad mine barn har slått i den alderen, har jeg holdt hånda deres fast dersom de har fortsatt å slå og sagt strengt at det ikke er lov. Når barnet har roet seg litt har jeg enten prøvd å finne ut hva som gjorde barnet frustrert eller sagt at jeg "forstår at du gjerne ville gjøre sånn og sånn, men at det ikke er lov å slå" og oppfordret barnet til å si fra med ord når han blir sint. Dvs. jeg har tatt den strenge tonen først, så den mer forståelsesfulle. Det er mye følelser i små kropper som ikke har fullt utviklet språk, så det er ikke rart de tyr til den måten de vet å få ut sinne på. Så man må jo forstå det samtidig som de bare må skjønne at det ikke er greit å slå.

• Liker 4
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er veldig flink å prate om alt mulig, men klarer ikke når hun er i sinne. Leste at mange barn klarer ikke å prate/uttrykke når de er veldig sint, så de må roe seg ned først før man kan prate sammen.

Det er riktig alder for henne at du begynner å gi henne et vokabular hun kan bruke, i stedet for å slå. At hun kan snakke om alt mulig betyr ikke at hun klarer å sette ord på sinnet sitt. Så det må du som forelder lære henne. Og nå er alderen som du skal begynne å gjøre det. Sånn at hun lærer at slå ikke er en løsning. Å få sagt hva hun føler, og når du viser at hun blir forstått, gjør det at behovet for å slå deg blir borte. Når hun ser reaksjonen hun får på ordene sine, så vil de trumfe behovet for å slå noen for å få fram fysisk at hun føler sinne, ved å bruke slag

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Jeg regner med at dette er et barn mellom 1 og 3 år? I den grad mine barn har slått i den alderen, har jeg holdt hånda deres fast dersom de har fortsatt å slå og sagt strengt at det ikke er lov. Når barnet har roet seg litt har jeg enten prøvd å finne ut hva som gjorde barnet frustrert eller sagt at jeg "forstår at du gjerne ville gjøre sånn og sånn, men at det ikke er lov å slå" og oppfordret barnet til å si fra med ord når han blir sint. Dvs. jeg har tatt den strenge tonen først, så den mer forståelsesfulle. Det er mye følelser i små kropper som ikke har fullt utviklet språk, så det er ikke rart de tyr til den måten de vet å få ut sinne på. Så man må jo forstå det samtidig som de bare må skjønne at det ikke er greit å slå.

Ja, når de ikke får lov å slå så hender det at de begynner å skrike flere ganger på rad for å uttrykke seg skikkelig.

Ellers takk for ditt svar, den var fin.

Skrevet
2 minutter siden, Tøytigern skrev:

Det er riktig alder for henne at du begynner å gi henne et vokabular hun kan bruke, i stedet for å slå. At hun kan snakke om alt mulig betyr ikke at hun kalrer å sette ord på sinnet sitt. Så det må du som forelder lære henne. Og nå er alderen su skal begynne å gjøre det. Sånn at hun lærer at slå ikke er en løsning. Å få sagt hva hun føler og blir forstått gjør at behovet for å slå deg blir borte.

Ja, det er et godt poeng. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, når de ikke får lov å slå så hender det at de begynner å skrike flere ganger på rad for å uttrykke seg skikkelig.

Å skrike er jo også en måtefor barna å prøve å få kommunisert hvilke følelser de har. Nøkkelen er å i gi dem opplevelsen av at det er mest effektivt å si høyt hva de vil. 

Det er også en ide å lære ungene å trampe i  gulvet i stedet for å slå eller skrike.  Da får de fysisk utløp for et overmannende sinne.

Lær dem noen ord og uttrykk. "Hør på meg!!" "Jeg blir så sint på deg når xyz!!" "Jeg vil xyz!" "Jeg vil at du skal xyz!!" Lær dem å si slike ting mens de får trampe i gulvet, i stedet for å slå og skrike.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Tøytigern skrev:

Å skrike er jo også en måtefor barna å prøve å få kommunisert hvilke følelser de har. Nøkkelen er å i gi dem opplevelsen av at det er mest effektivt å si høyt hva de vil. 

Det er også en ide å lære ungene å trampe i  gulvet i stedet for å slå eller skrike.  Da får de fysisk utløp for et overmannende sinne.

Lær dem noen ord og uttrykk. "Hør på meg!!" "Jeg blir så sint på deg når xyz!!" "Jeg vil xyz!" "Jeg vil at du skal xyz!!" Lær dem å si slike ting mens de får trampe i gulvet, i stedet for å slå og skrike.

Det var veldig lærerikt og interessant, og det skal jeg nå ta med videre til neste eksplosjon :) Tusen takk for din tid og lærdom!

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var veldig lærerikt og interessant, og det skal jeg nå ta med videre til neste eksplosjon :) Tusen takk for din tid og lærdom!

Bare hyggelig. :) Og på sikt virker det. Å gi henne konkrete uttrykk og vendinger hun kan gjenta, gjør at hun ikke trenger å bruke så mye krefter på å finne ut hva hun skal si. Og det blir lettere for henne å bare ta dem fram, istedet for å slå deg. Så må du gi hennee en rekasjon som viser at du forstår og tar hensyn til hva hun vil. Men sette de grensene voksne må sette. "Jeg hører at du ikke vil xyz, men akkurat nå må du gjøre det, allikevel."

Endret av Tøytigern
Skrevet (endret)

Hvis ungene da skriker "Hvorfor det?!!" så bør man svare relevant. "Fordi vi må rekke bussen!"  Eller "Fordi da blir det lettere for alle sammen!"

Ikke fall for fristelsen til å si "Fordi jeg sier det!" Da blir det en maktkamp. "Fordi den løsningen er best!!" "Hvorfor det??!" "Det vet jeg som er voksen! Gjør som mamma sier." Da har barnet fått en forklaring. (At dette vet de voksne.)  Man kan også be dem være så snille å gjøre som mamma sier. Så lærer de omtanke og høflighet, samtidig.

Endret av Tøytigern
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier med litt hard syemme. NEI. Det er ikke lov å slå. Samtidig som du holder hånden hennes.

Skrevet
1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Hvis ungene da skriker "Hvorfor det?!!" så bør man svare relevant. "Fordi vi må rekke bussen!" "Fordi da blir det lettere for alle sammen!"

Ikke fall for fristelsen til å si "Fordi jeg sier det!" Da blir det en maktkamp. "Fordi den løsningen er best!!" "Hvorfor det??!" "Det vet jeg som er voksen! Gjør som mamma sier."

Av og til klarte jeg ikke å finne det beste ord, men det er en fin øvelse også.

I går: Hun pusset tennene sine først, så plutselig tok hun en flour. Jeg sa at jeg skulle hjelpe henne etter hun har prøvd selv, så hun måtte vente med flour. Hun ble selvsagt sint! Etter hun har roet seg ned fortalte jeg at hun var så flink å pusse tennene sine selv, men mamma må alltid hjelpe henne etter hun har prøvd selv fordi det kan være vanskelig å få pusse alle tennene.

Ja, så tullet jeg med at jeg ser at Karius og Baktus bygger et rødt hus der og her, så ble det morsomt etterpå :o)

Synes det er interessant hva man skal si til ungen når en eksploderer, og hva som fungerer :) 

Skrevet
3 minutter siden, Maleficenta skrev:

Du sier med litt hard syemme. NEI. Det er ikke lov å slå. Samtidig som du holder hånden hennes.

Fint å vite at flere bruker det samme som du gjør også :)

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av og til klarte jeg ikke å finne det beste ord, men det er en fin øvelse også.

I går: Hun pusset tennene sine først, så plutselig tok hun en flour. Jeg sa at jeg skulle hjelpe henne etter hun har prøvd selv, så hun måtte vente med flour. Hun ble selvsagt sint! Etter hun har roet seg ned fortalte jeg at hun var så flink å pusse tennene sine selv, men mamma må alltid hjelpe henne etter hun har prøvd selv fordi det kan være vanskelig å få pusse alle tennene.

Ja, så tullet jeg med at jeg ser at Karius og Baktus bygger et rødt hus der og her, så ble det morsomt etterpå :o)

Synes det er interessant hva man skal si til ungen når en eksploderer, og hva som fungerer :) 

Jeg syns dette var et flott eksempel på at du gjorde en bra jobb. Da løste dere en situasjon sammen :)

Det er smart å øve seg litt i ensomhet på hvordan man skal forklare barn hva man vil fra dem. Da kan man selv ta fram ord og vendinger, også. "Fordi dette vet jeg som er voksen." feks, i stedet for å si "Fordi jeg sier det!" Å si "Fordi jeg sier det" er et tomt argument. Det gir ingen mening. Da kan barnet føle at dine følelser ikke er viktigere enn deres egne- noe som i realiteten er sant. Men det er en grunn til at barna må lytte til den voksne. Slik bør relasjonen være. Så da bør man vise til at "voksne har mere erfaring." De skal jo være omsorgsgiver og da må barna lytte. Da kan de heller opponere mot akkurat det når de blir 12 år eller 16 ;)  "Fordi jeg vil det som er bra for deg!" er også noe man kan svare.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Skrevet (endret)
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør som Vera Vinge her. 

Om de slår så tar jeg de lett i overarmene, ser de i øynene, og sier klart i fra at: Du får ikke lov til å slå, det er ikke greit. 

Begynner de å skrike, så sier jeg i fra at det der hjelper ikke, jeg har sagt nei. Å forklarer hvorfor. 

Om det er fordi at de ikke får til, så sier jeg at jeg skal hjelpe, men ikke så lenge du skriker sånn.  Det pleier å hjelpe, om de ikke vil ha hjelp så sier jeg : Okey, jeg er her om du trenger hjelp. Så går jeg litt unna. 

Om de begynner å gråte sårt fordi de får tilsnakk, så får de trøst. Så snakker vi om at det ikke er greit å slå når de roer seg. 

Endret av MissPierce
  • Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, MissPierce skrev:

Jeg gjør som Vera Vinge her. 

Om de slår så tar jeg de lett i overarmene, ser de i øynene, og sier klart i fra at: Du får ikke lov til å slå, det er ikke greit. 

Begynner de å skrike, så sier jeg i fra at det der hjelper ikke, jeg har sagt nei. Å forklarer hvorfor. 

Om det er fordi at de ikke får til, så sier jeg at jeg skal hjelpe, men ikke så lenge du skriker sånn.  Det pleier å hjelpe, om de ikke vil ha hjelp så sier jeg : Okey, jeg er her om du trenger hjelp. Så går jeg litt unna. 

Om de begynner å gråte sårt fordi de får tilsnakk, så får de trøst. Så snakker vi om at det ikke er greit å slå når de roer seg. 

Ja,  når jeg har fortalt at det ikke hjalp å skrike så hun fortsatte å skrike, så sa jeg at jeg trekker meg litt unna fordi det gjør vondt i ørene mine, når hun er ferdig med å skrike så kan vi prate sammen på fanget mitt...ja, men gjør godt å snakke med noen om dette her ser jeg - trenger litt oppdateringer og tips :) ønsker det beste for barna.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, Tøytigern skrev:

Jeg syns dette var et flott eksempel på at du gjorde en bra jobb. Da løste dere en situasjon sammen :)

Det er smart å øve seg litt i ensomhet på hvordan man skal forklare barn hva man vil fra dem. Da kan man selv ta fram ord og vendinger, også. "Fordi dette vet jeg som er voksen." feks, i stedet for å si "Fordi jeg sier det!" Å si "Fordi jeg sier det" er et tomt argument. Det gir ingen mening. Da kan barnet føle at dine følelser ikke er viktigere enn deres egne- noe som i realiteten er sant. Men det er en grunn til at barna må lytte til den voksne. Slik bør relasjonen være. Så da bør man vise til at "voksne har mere erfaring." De skal jo være omsorgsgiver og da må barna lytte. Da kan de heller opponere mot akkurat det når de blir 12 år eller 16 ;)  "Fordi jeg vil det som er bra for deg!" er også noe man kan svare.

Takk :) 

Ja, da skal jeg få til gode øvelser.  Du har rett i det angående tomme ord gir tomme mening, må være fyldige ord som gir lure meninger som gjør at de kan tenke og forstå handlinger og følelser. Også forstår barnet hvorfor og konsekvenser -

Jeg synes det er også utfordring når det gjelder tid - fordi barn ikke har tidsbegrep når de er små.

F.eks "jeg vil ikke til barnehage!"

Mamma: Jeg må på jobb og du må være i barnehage, og du kan ikke være alene hjemme.

I dag skal du på tur og plukke blomster! (se på kalender på forhånd hva som skjer den dagen i bhg)...

så det blir gøy! også skal du få bære din egen sekk med vannflaske og sånn...

ja, jeg får øve mer på ulike situasjoner :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...