AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #1 Skrevet 17. august 2017 Hei! Jeg er en 17 år gammel jente, og rotet virkelig til skoleåret ifjor. Itillegg til at jeg har hatt mange personlige problemer som førte til at jeg var mye syk og vekke, hadde jeg også en operasjon som gjorde jeg var vekke fra skolen i 2 måneder. 2 av mine lærere fra vg2 (inkludert kontaktlærer) sa til meg rett før sommerferien at de har snakket med rektor, og jeg fikk lov å begynne på vg3 dersom jeg tok en prøve til høsten i IV -fag om at jeg hadde nok kunnskaper til å gå vg3. Men - så hadde jeg og psykolog møte med skolen i går, dagen før skolestart. Vi ville spørre om jeg kunne ta vg3 over 2 år, og ta de avsluttende fagene med IV fra ifjor opp som privatist på siden. Denne planen har jeg hatt i hele sommer, og jeg ble forespeilet av lærerne at dette var mulig!! Var gamle kontaktlærer sin idè å ta vg3 over 2 år. Så får jeg vite fra rådgiverne at jeg ikke kan gå vg3, men ta vg2 om igjen siden jeg hadde 5 IV fag og grensa var 3. 2 av VG2 fagene som jeg må ta opp er ikke-avsluttende, norsk og gym. Det er veldig kjipt å måtte ta opp disse ikke-avsluttende fagene, som utgjør 6t i uken.... Jeg er redd det kommer til å slite meg ut, og hadde håpet det var mulig å la være å ta disse før vg3. Jeg har trodd i hele sommer at jeg fikk begynne i vg3... Jeg søkte på 1.plass om å gå vg2 om igjen i annen by, men ombestemte meg for jeg ville bo hjemme. Men hadde jeg visst at jeg uansett måtte gått vg2 her, ville jeg ha flyttet. Nå går jeg med de 1 år yngre og jeg såg at noen i den nye klassen lo av meg. Jeg kan heller ikke være russ sammen med de fra gamle klassen.. Er det noe jeg kan gjøre? Vet noen om unntak av reglene, og om jeg MÅ gå gym og norsk vg2? Anonymkode: d774f...ff2 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #2 Skrevet 17. august 2017 "Nå går jeg med de 1 år yngre og jeg såg at noen i den nye klassen lo av meg". Er du sikker på det eller er det bare noe du tror? Da jeg gikk på videregående var det alltid noen som var et år eller noe eldre. Mange grunner til det. Ikke rart i hele tatt. Anonymkode: e6cde...f55 27
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #3 Skrevet 17. august 2017 Hvorfor skal du ha særskilte regler, dersom du ikke har bedt om tilrettelegging? Selvfølgelig må du tade du må før du kan gå ppp til vg3, slik alle andre elevet må. Anonymkode: af9c4...656 9
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #4 Skrevet 17. august 2017 På tide og legge fra deg stakkars-meg-holdningen, brette opp ermene, krysse leggene og ta skolen seriøst. Anonymkode: 81ab8...df2 14
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #5 Skrevet 17. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal du ha særskilte regler, dersom du ikke har bedt om tilrettelegging? Selvfølgelig må du tade du må før du kan gå ppp til vg3, slik alle andre elevet må. Anonymkode: af9c4...656 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: På tide og legge fra deg stakkars-meg-holdningen, brette opp ermene, krysse leggene og ta skolen seriøst. Anonymkode: 81ab8...df2 Takk for svar, og jeg vet at dette er min egen feil. Men jeg har funnet ut at jeg har ADD, og skal få medisiner for konsentrasjonen. Dette visste jeg ikke ifjor, og derfor ikke bedt om tilrettelegging. Direkte sett er det min feil, men det er nesten umulig for noen med ADHD /ADD å gjennomføre realfag på studiespesialisering når man er udiagnotisert. Så det er forståeligt at forrige skoleår ble som det ble Anonymkode: d774f...ff2 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #6 Skrevet 17. august 2017 Men kan det ikke være en fordel? Du vil ha en god start i andreklassefagene, og når du nå vet det du vet og kan få den tilretteleggingen du trenger, kan du fullføre faglig uten noe mer om og men. Det er da ganske vanlig på videregående at noen er et år eldre? Russ med vennene dine blir du jo ikke uansett, du hadde jo planer om å ta tredje året over to år, så det er ikke noe argument. Det vil ikke slite deg ut å ta disse to ikke-avsluttende fagene, det kommer jo ikke i tillegg til noe som helst? Kanskje du kommer inn igjen i gode rutiner og med mindre fravær, slik at du kan ta tredjeåret på ett år som vanlig, så blir du ikke forsinket en gang? Anonymkode: 0557f...a9b 8
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #7 Skrevet 17. august 2017 Jeg forstår at det er kjipt og føles urettferdig, spesielt når det skyldes sykdom/ADD som du ikke kan noe for. Samtidig så kan ikke skolen godkjenne et skoleår for å være grei og forståelsesfull, skoleår godkjennes kun på basis av fastlagte krav som må oppfylles (eventuelt med tilrettelegging). Videregående skolegang skal vise at personen har nådd et nivå av kunnskap som kreves for å studere videre og delta i arbeidslivet. Standarden må gjelde alle, ellers så mister den all verdi. Rull opp ermene, prøv vg2 på nytt, og gå videre til vg3 med vissheten og stoltheten over at dette fikk du til å gjennomføre, du er 100% klar for å bygge videre på kunnskapen du har tilegnet deg. Grunnen til at sykdom og konsentrasjonsforstyrrelser er kjipt er nettopp fordi det vanskeliggjør det man vil oppnå, og første steg er å akseptere at man ikke kan få til ting like raskt som alle andre. Det betyr ikke at man aldri kommer i mål, men man bruker gjerne litt mer tid. Jobb systematisk og legg deg små delmål hele veien. Det vil gå bra. Anonymkode: 3805a...1b9 8
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #8 Skrevet 17. august 2017 Nå får du sjansen til å gjøre det bedre. Med riktige medisiner og litt mer tid. Livet er langt. Dette er ikke så krise som du tror. Anonymkode: bb185...3f7 8
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #9 Skrevet 17. august 2017 Hvorfor ikke bare se det på som en positiv ting?? Du kan mye om pensum i alle fag i fra før av, og du har derfor muligheten til å bedre karakterene dine. Jeg har også gått vg1 to ganger, men det var fordi jeg tok et omvalg... ikke fordi jeg måtte. Men hvorfor kan du ikke spørre om du kan få fritak i de fagene du allerede har karakter i, så har du mer fritid og kan fokusere på de 5 fagene du fikk IV i? Anonymkode: 1c095...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #10 Skrevet 18. august 2017 Som en person som har fullført både VG1 og VG2 to ganger, så spiller det ikke noe rolle om du går med dem som er yngre. Ingen gjorde narr av meg eller lo av meg. Anonymkode: d5032...a10
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #11 Skrevet 18. august 2017 Jeg er helt sikker på at ingen lo av deg. Jeg har fullført 2 vgs-utdannelser på to ulike skoler og ingen har ledd av meg. Det har også vært mye eldre folk i nesten alle de andre klassene også, og ingen har ledd av dem heller. Det er svært mange som trenger flere forsøk på vgs - mange velger feil, blir syk osv. Jeg hadde en i klassen min på 28 år liksom. Anonymkode: 5e94c...903 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #12 Skrevet 18. august 2017 Jente 17 her. Jeg går også med de som er et år yngre da jeg hadde kyssesyken som ødela ett helt skole år for meg, og det er slettes ingen problem. De ler nok ikke av deg, det er bare du som tenker for mye på hva andre tenker og mener om det. Vi hadde en gutt på 24 i klassen vår, ingen lo av han. Hvis du tar en yrkesfaglig linje(helse, service osv) har du mulighet til å være russ med ditt eget kull uansett om du skal ta påbygg eller lærling. Lykke til!! Anonymkode: 44c51...231 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #13 Skrevet 18. august 2017 På 17.8.2017 den 14.56, AnonymBruker skrev: Takk for svar, og jeg vet at dette er min egen feil. Men jeg har funnet ut at jeg har ADD, og skal få medisiner for konsentrasjonen. Dette visste jeg ikke ifjor, og derfor ikke bedt om tilrettelegging. Direkte sett er det min feil, men det er nesten umulig for noen med ADHD /ADD å gjennomføre realfag på studiespesialisering når man er udiagnotisert. Så det er forståeligt at forrige skoleår ble som det ble Anonymkode: d774f...ff2 Nei det er bare tull at dette nesten er umulig. Jeg har gjennomført VGS og høyere utdanning med glans til tross for udiagnostisert ADD. Fikk diagnosen i voksen alder. Vet om flere andre som heller ikke ble diagnostisert før i voksen alder som klarte skolen helt fint. Det er veldig bra at du har fått en diagnose og at du skal prøve ut medisiner, men ikke legg all skylden på ADD. Anonymkode: 12bf7...aa8 4
Anonymine Skrevet 18. august 2017 #14 Skrevet 18. august 2017 (endret) . Endret 21. desember 2018 av Anonymine 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #15 Skrevet 18. august 2017 På 17.8.2017 den 15.07, AnonymBruker skrev: Men kan det ikke være en fordel? Du vil ha en god start i andreklassefagene, og når du nå vet det du vet og kan få den tilretteleggingen du trenger, kan du fullføre faglig uten noe mer om og men. Det er da ganske vanlig på videregående at noen er et år eldre? Russ med vennene dine blir du jo ikke uansett, du hadde jo planer om å ta tredje året over to år, så det er ikke noe argument. Det vil ikke slite deg ut å ta disse to ikke-avsluttende fagene, det kommer jo ikke i tillegg til noe som helst? Kanskje du kommer inn igjen i gode rutiner og med mindre fravær, slik at du kan ta tredjeåret på ett år som vanlig, så blir du ikke forsinket en gang? Anonymkode: 0557f...a9b Dette!! Anonymkode: d1ba8...545
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #16 Skrevet 19. august 2017 På 17.8.2017 den 14.56, AnonymBruker skrev: Takk for svar, og jeg vet at dette er min egen feil. Men jeg har funnet ut at jeg har ADD, og skal få medisiner for konsentrasjonen. Dette visste jeg ikke ifjor, og derfor ikke bedt om tilrettelegging. Direkte sett er det min feil, men det er nesten umulig for noen med ADHD /ADD å gjennomføre realfag på studiespesialisering når man er udiagnotisert. Så det er forståeligt at forrige skoleår ble som det ble Anonymkode: d774f...ff2 Nei. Det er på ingen måte umulig! Synes det er ufint at du bruker ADHD som en unnskyldning. Du kan til og med ha en fordel. I fag du liker vil du kunne hyperfokusere. Anonymkode: d37d2...64a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå