Gå til innhold

Bruk av Facebook-kan arbeidsgiver ha invendiger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aller først; Jeg har en "normal" jobb som involverer lite kundekontakt (privat sektor). Arbeidskontrakten er helt standard som ikke nevner noe ang evt sosiale medier.

jeg har en Facebookprofil som er rimelig lukket med mindre du er en av vennene mine. Jobb er ikke listet opp feks. Jeg er på Facebook daglig, er med i noen matgrupper/håndarbeidsgruper osv. Poster en og annen status om vanlige ting (aldri religion eller politikk). Men: jeg deler ofte bilder av annonser med morsomme stavefeil/humoristiske skilt ol. ( ca en gang i uken el deromkring) 

Her om dagen så sa sjefen til meg at han helst så at jeg sluttet med det for jeg kan støte eventuelle potensielle kunder. 

Kan han kreve dette? 

Anonymkode: e9518...ff2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man har en jobb der man jobber mot ulike typer klienter bør man være forsiktig med hva man legger ut, men jeg syntes ikke det du nevner kan karakteriseres som et overtramp i forhold til den jobben du skriver du gjør. Hvorfor er sjefen bekymret for dette, er kunder og kolleger på vennelista di?

Anonymkode: e29a1...317

• Liker 1
Skrevet

Du burde ikke ha sjefen din som venn på facebook i utgangspunktet, om du deler ting som kan oppfattes på andre måter enn det du kanskje mener. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke noen lover og slikt å vise til, så dette blir "egen synsing", men jeg synes dette høres litt spesielt ut. Litt uprofft av sjefen faktisk. Er sjefen veldig autoritær til vanlig?

Jeg tenker som så at hva du gjør på fritiden som privatperson har ikke jobben noe med. Egentlig burde sjefen din holde seg for god til å kommentere det i det hele tatt. Hvis du ikke oppgir firmaet du jobber for, ikke har bilder av deg på jobb i jobbuniform, og ikke kommer med taushetsbelagte uttalelser, så kan jeg umulig tenke meg at dette er noe sjefen kan kreve. Det er jo også veldig lite sannsynlig at noen skal velge å sjekke opp hvilket firma akkurat DU jobber for, og ut fra dine uttalelser velge å boikotte firmaet. Det å påpeke morsomme feil og slikt er jo nok så vanlig. Er jo egne FB-grupper dedikert til det.

Sjefen kan selvfølgelig alltid ytre et "ønske", men hvis det går over i å kreve at du stopper, eller at det fører til sanksjoner så ville det vært veldig spesielt og verdt å undersøke.

Du kan høre i "Forbruker, jus og økonomi"-forumet da de sikkert vil ha oe mer konkret å komme med.

Anonymkode: 270bd...489

Skrevet

Tommelfingerregel er å aldri ha overordnede på face. Vet ikke om du har det, men det er iallefall vanlig kotymè .  Litt kjipern å un-friende sjefen sin kanskje hehe.. 

For du skal jo kunne poste uskyldige ting som det der uten problemer.

• Liker 1
Skrevet

Ikke vær venn med sjefen på fb, lukk profilen slik at kun venner får se innholdet ditt. Sett også innstillingene til at venners venner ikke får se noe. Skjul vennelista for alle andre enn de du er venn med. Aldri legg ut profilbilde med jobbklær eller noe som kan linke deg til arbeidsplassen. Ikke skriv noe negativt om konkurrenter i bransjen, eller noe om bransjen forøvrig. Ikke vær venn med kunder/klienter. Problem løst.

Anonymkode: 62d7b...057

Skrevet

Ts her.. 

jeg har ingen eksisterende kunder blant vennene mine, om noen velger å bli det i fremtiden vet jeg ikke..har noen kollegaer som venner ja. For å finne ut at jeg jobber i det firmaet så må de først søke opp firmaet på nett, så sjanse på at ansattelister ligger ute (noe dom jeg sterkt tviler på???) Og så inn på en lukket Facebook profil for å finne at jeg har postet morsomme bilder..

Bildene er av typen som var i avisa for litt siden, det med "god jul på begge kakene", eller et bilde av en haug med peanøtter og så skiltet oppå "may contain nuts ".... et og annet kattebilde...

Jeg synes at han er litt vel streng og ville høre hva dere syntes...

Skrevet

Si til sjefen din at du klart og tydelig skiller privatlivet med jobblivet på Facebook. Alt du har på Facebook er privat og har ingenting med jobben å gjøre.

Anonymkode: 1becb...3a8

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vær venn med sjefen på fb, lukk profilen slik at kun venner får se innholdet ditt. Sett også innstillingene til at venners venner ikke får se noe. Skjul vennelista for alle andre enn de du er venn med. Aldri legg ut profilbilde med jobbklær eller noe som kan linke deg til arbeidsplassen. Ikke skriv noe negativt om konkurrenter i bransjen, eller noe om bransjen forøvrig. Ikke vær venn med kunder/klienter. Problem løst.

Anonymkode: 62d7b...057

Gjort alt det for flere år siden og sjekker jevnlig...

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gjort alt det for flere år siden og sjekker jevnlig...

Unntaket er å være ven med sjefen... har gått strålende i alle år før han plutselig reagerte tidligere i sommer....

Skrevet

Om du ikke er venn med sjefen på fb, åssen kan han vite hva du legger ut?

Om du er venn med sjefen, unfriend, eller sett han som begrenset.

Anonymkode: 2a95b...b3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...