Gå til innhold

Smører ungene deres matpakka sjøl?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Yess!! Visste jeg det ikke! Det er bedre å tvinge ungene til å lage matpakka sjøl enn å bruke masse tid hver morgen på å lage instagram-vennlige matpakker ;-D

Her står det at det er større sjanse for at ungene spiser maten sin om de har laget den selv: http://brodogkorn.no/fakta/derfor-bor-du-la-barna-smore-matpakka-si-sjol/

Har inntrykk av at alle jeg kjenner lager matpakke til ungene sine. Når begynte dine å smøre selv? Mine begynte å hjelpe til da de begynte på skolen, men gjør nå hele jobben selv. 8 og 9 år. 

Anonymkode: 6f96a...92c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg synes den undersøkelsen var litt forenklet. Det som avgjør om barnet spiser matpakken sin er neppe hvem som har laget den, men hva som er inni. Har noen andre laget den er det en viss sjanse for at de lager mat man ikke egentlig vil ha, mens om man lager selv er det 100% sjanse for at det er mat man liker. Så det er innholdet som teller, ikke kokken. 

Jeg lager matpakke til mine barn hver dag og har tenkt å fortsette med det så lenge det passer meg. Jeg liker å gjøre det, de setter pris på det, og de spiser alt. 

Endret av Arkana
  • Liker 4
Skrevet

Nei. Han blir 8 nå og kan ikke smøre med kniv. Han har såpass mange utfordringer at den kampen har jeg ikke tatt enda 

Anonymkode: 65817...3e8

Skrevet

Her begynte de selv rundt 3-4 klasse. 

Om jeg lagde litt ekstra fin matpakke så hjalp det ikke, det beste er at de lager selv og får det de vil ha

Skrevet

Mamma smurte min matpakke ganske lenge ... langt inn i barneskolealder før jeg startet selv. Jeg spiste som regel opp matpakken selv om det var hun som smurte fordi hun spurte meg alltid hver morgen hva jeg ville ha på. 

Skrevet

Det er en selvfølge for meg at ungene lager selv. Det gjorde alltid jeg da jeg var liten. Jeg vil at ungene skal være selvstendige og klare ting selv. Og ikke se på oss foreldre som hushjelper/slaver.

Anonymkode: f5b06...bf5

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en selvfølge for meg at ungene lager selv. Det gjorde alltid jeg da jeg var liten. Jeg vil at ungene skal være selvstendige og klare ting selv. Og ikke se på oss foreldre som hushjelper/slaver.

De ser jo ikke på deg som en hushjelp/slave, men en forelder dersom du lager matpakken for dem til de er gamle nok til å gjøre det selv

Anonymkode: 6d616...ede

• Liker 3
Skrevet

Ungene mine har laget matpakke selv siden de begynte på skolen. Når de blir litt eldre smeller de ofte til med å lage seg omelett eller annen alternativ mat kvelden før.

• Liker 2
Skrevet

De har smurt matpakkene sine fra første skoledag.

Anonymkode: 86272...561

• Liker 1
Skrevet

Jeg "smurte" (ekkelt ord) til mine frem til ungdomsskolen. 

Lagde alltid mine egne matpakker fra første klasse av (uten smør, ja). Ville ikke at mora mi skulle ha DET bryet med meg også. 

Anonymkode: eea10...9fe

Skrevet

Jeg smører for barna mine på 7 og 9 år. Kommer nok til å fortsette med det noen år til.

Yngstemann kunne nok ha gjort det selv. Men hun på 9 er så utrolig vimsete, og ville aldri husket det, og det hadde vært mer jobb for meg å få henne til å smøre den enn å gjøre det selv :P

Anonymkode: 1d645...9f2

Skrevet

Mamma smurte niste til meg ut ungdomsskolen. Pleide alltid å spise nista mi jeg. 

Anonymkode: 2c7c9...355

• Liker 1
Skrevet

Nå har ikke jeg barn...

Men om min mor lot meg smøre matpakka selv, noe jeg kunne fra jeg var 4-5år gammel, så hadde det blitt nugatti med brød :fnise: 

Derfor, smurte min mor matpakke fram til jeg var sikkert 12år XD -Det var rett og slett fordi jeg "forsov" meg, våknet 15min før bussen gikk...Hoppet inn i dusjen, og sekken stod klar i gangen, så spiste jeg frokost på bussen...(30min til skolen)
Er like ille idag også, om jeg har tidligvakt på jobb, så må jeg smøre matpakke på kvelden og ber til Gud at ikke samboer tar den med seg på jobb :fnise: 

Skrevet

Med eldste fikk jeg et spetakkel med eks-svigermor da jeg øvde på at han skulle lage matpakke selv som 9-åring, fordi jeg var gravid, og tenkte at han burde kunne det om jeg var opptatt med amming eller lignende. Uhørt, mente hun. Hun hadde smurt matpakke til sønnen sin til han flyttet ut. Jo takk, jeg hadde jo godt merket meg det at han var rimelig uselvstendig da vi bodde sammen! Forventet også at jeg laget mat til ham, og lot alt rot stå igjen på kjøkkenet til meg. Med den tanken i mente begynte jeg tidlig med å la mine yngste smøre selv. De fikk litt hjelp med en gang de begynte på skolen, og siden har de smurt selv. Fra de var 10 år kunne de og lage enkle middager, og nå i spede tenårene lager de avanserte retter. 

Eldstemann fikk også grundig opplæring etter hennes "Uhørt!" utbrudd. Noe han nyter godt av nå som han har flyttet for seg selv. 

Tusen takk til eks-svigermor som minnet meg på hvor viktig det er at barna lærer selvstendighet! :fnise:

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en sønn på 14 år som så klart greier dette selv. Men så har det blitt en fast greie der jeg gjør det om kveldene før jeg legger meg. Har alltid gjort det, og vil nok fortsette med det. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De ser jo ikke på deg som en hushjelp/slave, men en forelder dersom du lager matpakken for dem til de er gamle nok til å gjøre det selv

Anonymkode: 6d616...ede

Om de ikke er gamle nok til å gjøre det selv må man selvsagt gjøre det for dem ;) Men unger i skolealder er mer enn gammel nok til å klare det selv. Det er IKKE vanskelig å smøre pålegg på en brødskive. Om man ikke skjærer opp brødet i butikken, kan man gjerne hjelpe til å skjære selve brødskiven til 5-6-åringene. Men å klesse på litt ost og smøre utover leverpostei klarer såpass store unger helt fint selv. 

• Liker 5
Skrevet

Begynte å lage egen niste så fort jeg fikk lov. Altså i første klasse. 

Alt for å slippe den kvalmende brødmaten som vokser i kjeften :P

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Sinsiew skrev:

Begynte å lage egen niste så fort jeg fikk lov. Altså i første klasse. 

Alt for å slippe den kvalmende brødmaten som vokser i kjeften :P

Hva lagde du egentlig dor noe da, hvis du ikke brukte noe brød? :P

Anonymkode: efeea...472

Skrevet

Jeg fikk ferdigsmurt matpakke til jeg var ferdig på videregående. Foreldrene mine (de skilte seg da jeg var ti, men hadde samme vaner når det gjaldt frokost og matpakke) syntes det var hyggelig å gjøre det - et helt konkret uttrykk for dagligdags foreldreomtanke. De laget også frokost - jeg tror rett og slett de syntes det var enklere å smøre en haug med skiver på kjøkkenet og fordele i matpakker og på frokostfat enn å dekke frokostbord til selvsmøring. Jeg kunne smøre selv fra jeg var rundt 6, det var ikke det det handlet om. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...