AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #1 Skrevet 16. august 2017 Leser titt og ofte artikler i f.eks Dagens Næringsliv, eller E24, der det ofte er snakk om jobber innen Finans / Bank, Teknologi, Konsultering, osv. Og jeg får inntrykk av at det forventes A - B, eventuelt C dersom man har en god "unnskylding", dvs. jobbet ved siden av, eller masse verv. Er virkelig A og B så vanlige karakterer? Jeg har studert Ingeniør og Sivilingeniør, der var snittet til klassene på C og D, med litt B, og bare et par A. Videre har jeg tatt fag innen økonomi og ledelse, og der har snittet vært rundt C og B, men ikke så veldig mye A. Dersom disse bedriftene hovedsaklig er interessert og A og B studenter, så må det jo ta sin tid å fylle stillingene, da disse studentene bare utgjør ca. 20% til 5% av den totale studentmassen? I en klasse med 120 studenter, så vil bare 24 til 6 tilfredstile karakterkravene. Jo tyngre og mer kvantitativ studiet er, des mindre vil jo følgelig disse tallene være. Videre er det jo også naturlig å anta at en del av de aller beste studentene kommer til å fortsette i akademia, da som stipendiat og professorer. Når jeg studerte Sivilingeniør for eksempel, så fortsatte faktisk alle A/B studentene som stipendiater. Eller er HR folka i disse artiklene helt på bærtur? Anonymkode: e3925...b3e
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #2 Skrevet 16. august 2017 Det avhenger av studiet. Så er det jo ikke bare helt nyutdannede studenter fra én studieinstitusjon som søker jobber heller da. Anonymkode: 5e8e0...9e4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #3 Skrevet 16. august 2017 Vet ikke hvordan det er med ansettelser, men jeg hadde samfunnsøkonomi master, men overvekt av A og noen få Ber. Vi kunne ta opp karakterer og velge lette fag på bacheloren så da var det ikke så vanskelig å få gode karakterer der. På masteren var også de 30 første studiepoengene rimelig lette, de 30 neste var vanskeligere og jeg tok 60 studiepoengs masteroppgave og der var det også ganske vanlig å få god karakter. I løpet av masteroppgaven kunne jeg ta opp fag i to semestre. Tror ikke det er lett å være arbeidsgiver for det skal litt til å vite hvor lett det er å få de ulike karakterene på de ulike studiene. Vet også at de smarteste studentene på mitt studie tok de vanskeligste fagene for å forberede seg til en eventuell doktorgrad. Så da endte de jo ikke nødvendigvis opp med så mye bedre karakterer enn f.eks meg. Anonymkode: d1d17...ab7
Cavia Skrevet 16. august 2017 #4 Skrevet 16. august 2017 Jeg tror det kommer av på studiet og skolen, f.eks har det gått inflasjon i toppkarakterer på noen studier. Eksempler: NHH NTNU Hvis man googler seg rundt kan man finne flere artikler om dette problemet, og det er forsøkt med tiltak og regler. Ifølge artikkelen om NHH skriver de det på vitnemålene til de som har fått karakterer etter nytt og strengere system.
Veum Skrevet 17. august 2017 #5 Skrevet 17. august 2017 (endret) 7 timer siden, Cavia skrev: Jeg tror det kommer av på studiet og skolen, f.eks har det gått inflasjon i toppkarakterer på noen studier. Eksempler: NHH Dette gjelder kun den avsluttende masteroppgaven, ikke de øvrige 270 sp en skal gjennom i siv.øk-studiet. Så nei, det er langt fra vanlig med bare A og B på vitnemål fra NHH. "Kantinesnittet" er typisk B eller høyere, det reelle snittet er C. Endret 17. august 2017 av Veum 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #6 Skrevet 17. august 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Leser titt og ofte artikler i f.eks Dagens Næringsliv, eller E24, der det ofte er snakk om jobber innen Finans / Bank, Teknologi, Konsultering, osv. Og jeg får inntrykk av at det forventes A - B, eventuelt C dersom man har en god "unnskylding", dvs. jobbet ved siden av, eller masse verv. Er virkelig A og B så vanlige karakterer? Jeg har studert Ingeniør og Sivilingeniør, der var snittet til klassene på C og D, med litt B, og bare et par A. Videre har jeg tatt fag innen økonomi og ledelse, og der har snittet vært rundt C og B, men ikke så veldig mye A. Dersom disse bedriftene hovedsaklig er interessert og A og B studenter, så må det jo ta sin tid å fylle stillingene, da disse studentene bare utgjør ca. 20% til 5% av den totale studentmassen? I en klasse med 120 studenter, så vil bare 24 til 6 tilfredstile karakterkravene. Jo tyngre og mer kvantitativ studiet er, des mindre vil jo følgelig disse tallene være. Videre er det jo også naturlig å anta at en del av de aller beste studentene kommer til å fortsette i akademia, da som stipendiat og professorer. Når jeg studerte Sivilingeniør for eksempel, så fortsatte faktisk alle A/B studentene som stipendiater. Eller er HR folka i disse artiklene helt på bærtur? Anonymkode: e3925...b3e Har studert et profesjonsstudie ved UiO og de fleste fikk C og D. Anonymkode: 1c4ba...aea 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #7 Skrevet 17. august 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har studert et profesjonsstudie ved UiO og de fleste fikk C og D. Anonymkode: 1c4ba...aea Kan du si hvilket? Nyskjerrig nå. Anonymkode: 75b53...004
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #8 Skrevet 17. august 2017 På jussen i Bergen er det normalfordeling av karakterer. Det vil si at snittet skal ligge på C. 10% får A 20% får B 40% får C 20% får D 10% får E Det er sånn ca. fordeling over tid, kan variere litt fra år til år. Anonymkode: cc7d6...c9d 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #9 Skrevet 17. august 2017 På eksamenene jeg har hatt har antall studenter som enten har fått A eller B variert fra 40 % til 15 %. Det vanlige er at det ligger på 25-30 %. Så det er ikke uvanlige karakterer her, men over gjennomsnittet. Anonymkode: 14631...739
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #10 Skrevet 17. august 2017 Jeg tror det er lettere å få en god karakter i masteroppgaven, da du både har mer tid, og kan skreddersy problemstillingen til din interesse og kunnskaper. De fleste skriver vel enten en oppgave på 30 eller 60 studiepoeng, uten andre fag på siden, og må vel også skrive en prosjektoppgave først? Anonymkode: e3925...b3e
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #11 Skrevet 19. august 2017 I media skriver man sjelden om D-studenten, så selv om det ser håpløst ut om du ikke har Andre og B så er det ikke det. De aller fleste mennesker er gjennomsnittlige, dvs C-studenter. De fleste av disse får jobb, men havner ikke i avisen. Vil du ha toppjobbene må du selvsagt jobbe for det også. Anonymkode: d5092...8b3 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2017 #12 Skrevet 20. august 2017 Jeg har ikke inntrykk av at det er så mange bedrifter som stiller slike krav. Jeg husker tilbake til da jeg gikk siving, og da var det noen bedrifter som kun ville ha A- eller B-studenter, men de skulle typisk bare ansette én person fra kullet. Så har man store konsulenthus innen økonomi, men de tiltrekker seg vel en stor studentmasse. Det er vel mange steder man kan studere økonomi både på bachelor og masternivå. Anonymkode: 451f9...938
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå