Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg håper det er noen som har peiling på fotografering og kameraer som kan hjelpe meg litt her.

Jeg er på utkikk etter et kamera som jeg kan bruke til å fotografere hunden min og andre hunder når jeg er på utstilling.

Jeg er en aktiv utstiller og jeg bruker pr i dag mobilen til å ta bilder med, men jeg opplever at jeg får alt for dårlige bilder da jeg tar bildene når hunden og hendleren er i fart. Utstillingene jeg går på er både ute og inne i diverse Haller der lyset ikke er så alt for bra. 

Jeg ønsker meg et '' nybegynner vennlig'' kamera som kan ta bilder fort og gjerne sånn at jeg kan ta mange etter hverandre. 

Er dette noe jeg kan få til en pris på rundt 3-4000 ? 

Skrevet

Det det er nok mye å velge i Canon /  nikon er gode valg for en får kjøpt så mye utstyr til dem, orginalt og ulrginalt som er mye billigeee og faktisk bra. Nesten alt av kamera modelller har sports modus som gjør at bildene blir tatt lynraskt for å fryse bevegelser. 

Dersom du har behov for at det skal tåle sand, regn og till og med bading i sjø eller baseng er olympus touph bra. Har et gammelt og snorkler med det ofte. Funker fint. Men om en vil ta foto et steg videre så bør det bli speilrefleks canon eller nikon. Synes egentlig du burde gå og høre litt på en foto butikk. Og se litt på finn

• Liker 1
Gjest JanHelge
Skrevet
1 time siden, bme skrev:

Jeg håper det er noen som har peiling på fotografering og kameraer som kan hjelpe meg litt her.

Jeg er på utkikk etter et kamera som jeg kan bruke til å fotografere hunden min og andre hunder når jeg er på utstilling.

Jeg er en aktiv utstiller og jeg bruker pr i dag mobilen til å ta bilder med, men jeg opplever at jeg får alt for dårlige bilder da jeg tar bildene når hunden og hendleren er i fart. Utstillingene jeg går på er både ute og inne i diverse Haller der lyset ikke er så alt for bra. 

Jeg ønsker meg et '' nybegynner vennlig'' kamera som kan ta bilder fort og gjerne sånn at jeg kan ta mange etter hverandre. 

Er dette noe jeg kan få til en pris på rundt 3-4000 ? 

Dette er et billig men for prisen helt suverent kamera.

https://www.elkjop.no/product/foto-og-video/systemkamera/EOS1200DDCKIT/canon-eos-1200d-systemkamera-m-18-55-mm

Det fine med speilreflekser er mulighetene dem byr på, bl.a. kan du kjøpe objektiver alt etter som hvilken type bilder du vil ta, noe som gir deg fleksibilitet. Men du kan med hell starte med objektivet som følger med, en 18-55mm, dette kan brukes til det meste.

Anbefaler deg å lære om forholdet mellom blender, lukketid og ISO (de tre tingene som styrer eksponeringen), akkurat det er det aller viktigste å lære seg om man kjøper et speilreflekskamera. Dernest ville jeg lært litt om hvitballanse og fargetemperatur, før du kan lese om bildekomposisjon (det gyllne snitt) etc... Mye å lære dersom du skal utforske fotoverden, lærer du deg litt så kan du få fantastiske bilder du vil bli fornøyd med. Med et systemkamera så vil du fatte interesse for å lære i større grad.

Kameraet jeg viste deg her vil det ta lang tid for deg å vokse fra, om du hadde sett hvor fantastiske bilder proffene kan ta med det kameraet så hadde du forstått at man skal være rimelig god fotograf og /eller ha spesielle behov før man vokser fra det kameraet. Så vurdere det eller andre kamera i samme prisklasse.

Skrevet

Er det et kamera du har set deg ut?

Skrevet

Et ok kamera kan du fint få for 3000-4000kr, men du MÅ investere i et bedre objektiv enn det som følger med! Kikk etter et 70-200 med f.2,8. Sigma produserer noen prisgunstige noen. Det fungerer ok til ditt bruk.

• Liker 1
Skrevet (endret)
19 minutter siden, Sirah skrev:

Et ok kamera kan du fint få for 3000-4000kr, men du MÅ investere i et bedre objektiv enn det som følger med! Kikk etter et 70-200 med f.2,8. Sigma produserer noen prisgunstige noen. Det fungerer ok til ditt bruk.

70-200 er en telelinse. Fungere bedre til villhunder enn hunder på show. Dessuten å legge i 10.000 i et objektiv alene (selv om den skulle ha en passe brennvidde) når budsjettet er rund 4000 er bare feil.

Dessuten veier dette objektivet alene over 1 kilo mere enn hva f.eks et komplett Panasonic DMC-GF7 system veier.

Endret av Midgard
  • Liker 1
Skrevet (endret)
12 timer siden, Midgard skrev:

70-200 er en telelinse. Fungere bedre til villhunder enn hunder på show. Dessuten å legge i 10.000 i et objektiv alene (selv om den skulle ha en passe brennvidde) når budsjettet er rund 4000 er bare feil.

Dessuten veier dette objektivet alene over 1 kilo mere enn hva f.eks et komplett Panasonic DMC-GF7 system veier.

Det er et objektiv som er lyssterkt nok til å ta bilder inne i en hall. Har selv tatt mye bilder inne i hall på hundeutstillinger og man trenger 70-200 med mindre man får stå inne i selve ringen - noe man sjeldent får. Har møtt opp med 24-70 det er altfor lite. Snakker av erfaring her, ellers hadde jeg aldri anbefalt dette objektivet.

Ang pris så får man dem ned i noen tusenlapper på finn dersom man er villig til å kjøpe brukt.

Endret av Sirah
  • Liker 1
Skrevet
15 timer siden, Sirah skrev:

Det er et objektiv som er lyssterkt nok til å ta bilder inne i en hall. Har selv tatt mye bilder inne i hall på hundeutstillinger og man trenger 70-200 med mindre man får stå inne i selve ringen - noe man sjeldent får. Har møtt opp med 24-70 det er altfor lite. Snakker av erfaring her, ellers hadde jeg aldri anbefalt dette objektivet.

Ang pris så får man dem ned i noen tusenlapper på finn dersom man er villig til å kjøpe brukt.

enig. er det på lang avstand trenger du en opptil 200. Men som alltid: Beina er det viktigste verktøyet en fotograf har:)

Skrevet
14 timer siden, Try2 skrev:

enig. er det på lang avstand trenger du en opptil 200. Men som alltid: Beina er det viktigste verktøyet en fotograf har:)

Ja absolutt! Og i veldig mange tilfeller er det jo ikke noe problem å gå nærme. Men på f.eks hundeutstillinger/hestestevner og lignende kan man ofte ikke komme helt inntil uten å måtte gå inn i ringen/banen og da er det veldig kjedelig med for lite zoom :( 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Sirah skrev:

Ja absolutt! Og i veldig mange tilfeller er det jo ikke noe problem å gå nærme. Men på f.eks hundeutstillinger/hestestevner og lignende kan man ofte ikke komme helt inntil uten å måtte gå inn i ringen/banen og da er det veldig kjedelig med for lite zoom :( 

Jepp har en 18-200 mm Tamron som jeg bruker mye. Den er ganske rimelig også. I lyssvake rom sliter den nok på 200mm selvsagt. Men mulig det er ganske mye lys på utstillingshallene? 

Skrevet
2 timer siden, Try2 skrev:

Jepp har en 18-200 mm Tamron som jeg bruker mye. Den er ganske rimelig også. I lyssvake rom sliter den nok på 200mm selvsagt. Men mulig det er ganske mye lys på utstillingshallene? 

Det kommer helt ann på. Noen er ganske lyse mens andre er helt forferdelige. Jeg har vært fullstendig avhengig av mitt som kan stilles på 2,8 for å få greie bilder. Der er også blenderen fast slik at den slipper inn like mye lys hele veien :) 

Skrevet

Jeg takker for god respons.:) Tror jeg må sette meg litt mer inn i dette og eventuelt gå og høre med noen som har litt peiling før jeg faktisk kjøper ett. Er også villig til å kjøpe brukt. Ser egentlig ikke for meg noe stort kamera da det kan bli litt upraktisk. 

Skrevet

Jepp:) Å sette seg inn i hva blender og lukker er er veldig viktig:)Og ikke gjort på en to tre:nori:Men når du skjønner det, går det så mye bedre. Å sette kamera på auto er ikke aktuelt for vi som har peiling:)Det er egentlig ikke så vanskelig men det krever prøving og tolmodighet. Men dubidu så gøy det er:nordvesta:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...