Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2005 #1 Skrevet 13. januar 2005 Noen som har gjort dette og kan dele sin erfaring? Gjort noe selv, noe lurt eller noe billig? Jeg har et bad som må gjøres noe med på ca 4 m2 og er interessert i å få det så rimelig og raskt som mulig. Dersom en legger slike varmematter istedet for vanlige kabler, går det raskere da? Hvordan er det med belegg. Er det noen som har lagt dette? Hvor mye kom det på og hvor lang tid tok det. Takknemlig for svar.
Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2005 #2 Skrevet 14. januar 2005 Pussa opp badet i sommer, og det kosta ikke mye, men jeg lot gulvet ligge. Hvis du er litt "handy" kan mesteparten gjøres selv. Jeg hadde en stygg våtromstapet som jeg reiv ned, grunna og sparkla vegg, og hang opp vandlig glassfiberstrie (med noe tekstur pga at veggen var ikke 100% glatt) Du må ha spesial lim til våtrom. Litt kjipt arbeid, men det blir gjort fort. For et lite bad blir ikke dette særlig dyrt.(sjekk/sammenlign priser før du kjøper) Er du tålmodig kan det hende at varmekabler og lignende kommer på tilbud hos feks obs og byggmakker. De har sikkert rimlige fliser også.
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #3 Skrevet 20. januar 2005 Ingen som har gjort noe med badet som de vil dele med oss andre??
Gjest annema Skrevet 20. januar 2005 #4 Skrevet 20. januar 2005 Jeg er litt "ustø" når det gjelder varmematter, men vet at varmekabler skal ligge i mørtel, vil tro det samme gjelder varmemattene...sånn at betongen blir oppvarmet for så å avgi varme videre. Det som er veldig viktig på badegulv er membran...den må påføres/legges...og den må være helt tett. Etter hva jeg skjønner skal dette badet gjøres ferdig så fort og raskt som overhodet mulig. Det billigste blir malt glassfiberstrie (bruk våtromsmaling). Hva gjelder gulvet blir det vanskelig å si noe før man vet hva gulvet er dekket med i dag...er det belegg som ikke passer i fargen så kan dette dekkes med ei stor baderomsmatte/fillerye. Eventuelt kan det gamle belegget brukes som membran...hvis det er helt tett vel og merke. Det er veldig vanskelig å komme med spesifikke råd så lenge det i innlegget ikke skrives noe om hvordan badet er i dag.
Gjest gjest-trådstarter Skrevet 20. januar 2005 #5 Skrevet 20. januar 2005 Takk for svar. Badegulvet er dekket med gamle fliser, det er ikke skikkelig membran under, slik at vi må legge membran og skifte sluk. Så det er egentlig litt av en jobb da....
Gjest annema Skrevet 20. januar 2005 #6 Skrevet 20. januar 2005 Takk for svar. Badegulvet er dekket med gamle fliser' date=' det er ikke skikkelig membran under, slik at vi må legge membran og skifte sluk. Så det er egentlig litt av en jobb da....[/quote'] Ja, dessverre..oppussing/utbedring av bad er ofte krevende. Det kommer litt an på hvor mye penger dere har tenkt til å bruke på badet, men det med membran trenger ikke å bli så veldig dyrt. Dere bør så absolutt få et firma til å legge membranen på gulvet, da er de ansvarlige for at den er tett (dette er også viktig med hensyn til forsikringsselskapet). Også å legge nytt sluk bør et firma gjøre...men å fjerne de gamle flisene kan dere gjøre selv (hvis dere orker) og da sparer dere ganske mye. Varmekabelen må legges av elektriker. Hva dere må gjøre med veggene avhenger litt av om dere skal ha badekar, dusj eller dusjkabinett. Flislagte vegger blir som følger: Først underpanel (ca. kr. 100,- pr m2), så gipsplater utenpå der (ca. kr. 50,. pr. m2), deretter må det strykes smøremembran på der hvor det er våtsoner fordi flisfugene ikke er vanntette...og tilslutt kan man flislegge.
søndagsengel? Skrevet 22. januar 2005 #7 Skrevet 22. januar 2005 Kjøp fliser på Megaflis! De betaler mellomlegget hvis du finner de samme flisene billigere et annet sted... De har ofte tilbud på fliser til 49,- og 99,- pr m2.
Gjest annema Skrevet 22. januar 2005 #8 Skrevet 22. januar 2005 Kjøp fliser på Megaflis! De betaler mellomlegget hvis du finner de samme flisene billigere et annet sted... De har ofte tilbud på fliser til 49' date='- og 99,- pr m2.[/quote'] De har ikke god kvalitet. Billig og dårlig. Og etter hva jeg vet, så finner du ikke de samme flisene noen andre steder...så den reklamegimmicken blir det samme som Lefdal har fått 500.000,- i bot for.
Nitha Skrevet 22. januar 2005 #9 Skrevet 22. januar 2005 Membran er ikke så dyrt. Ca 5000 for nok til tre lag, før moms tror jeg. Du kan gjøre det selv, hvis murer eller noen andre står ansvarlig. Men hvis dere har dårlig råd, er det mulig å kjøpe slike hagefliser i tre som de har på plantasjen, beise disse i noe vanntålelig og legge dem over hele gulvet. Da gjør det ikke noe om det er kaldt. Det finnes også slike treheller som er beregnet på bad, men de aner jeg ikke hvor du får tak i. Tror de har bilder av det på äntligen hemma. Ble skikkelig tøft. Poenget var i alle fall at det er mulig å gjøre noe som ser tøft ut for en rimelig penge, mens dere sparer til å gjøre det ordentlig Fru Nitha
Nitha Skrevet 23. januar 2005 #10 Skrevet 23. januar 2005 Jeg skrev Plantasjen, men tenkte Byggmakker. Beklager. Fru Nitha
ashera Skrevet 23. januar 2005 #11 Skrevet 23. januar 2005 Flislagte vegger blir som følger: Først underpanel (ca. kr. 100,- pr m2), så gipsplater utenpå der (ca. kr. 50,. pr. m2), deretter må det strykes smøremembran på der hvor det er våtsoner fordi flisfugene ikke er vanntette...og tilslutt kan man flislegge.
Gjest annema Skrevet 23. januar 2005 #12 Skrevet 23. januar 2005 Flislagte vegger blir som følger: Først underpanel (ca. kr. 100,- pr m2), så gipsplater utenpå der (ca. kr. 50,. pr. m2), deretter må det strykes smøremembran på der hvor det er våtsoner fordi flisfugene ikke er vanntette...og tilslutt kan man flislegge. Isteden for rupanel pluss gips, som bygger ganske mye, har mange rørleggerfirmaer nå gått over til å bruke såkalte litexplater, som er en byggeplate med membran. Denne er godkjent til bruk på våtrom, og om du skal bygge selv, får du kjøpt den hos Maxbo og andre byggvareforhandlere. Vi skal i gang me då rehabilitere badet, og vår rørlegger bruker denne. Enklere, arbeidsbesparende, og ssom sagt: Den bygger bare halvparten av hva en tradisjonell løsning gjør. Du kan også bruke den til å bygge inn badekar og lage andre snedige løsninger på badet.
Snuppa Skrevet 24. januar 2005 #13 Skrevet 24. januar 2005 Så du vurderte varmematter. Fordelen med disse er at de ikke bygger noe særlig i høyden i forhold til varmekabler, men mattene er ganske mye dyrere enn varmekabler. Husker i farten ikke hvor mye, men ønsker du en rimeligst mulig løsning er nok varmekabler det beste alternativet.
Gjest gjest1 Skrevet 6. mars 2006 #14 Skrevet 6. mars 2006 Membran er ikke så dyrt. Ca 5000 for nok til tre lag, før moms tror jeg. Du kan gjøre det selv, hvis murer eller noen andre står ansvarlig. Men hvis dere har dårlig råd, er det mulig å kjøpe slike hagefliser i tre som de har på plantasjen, beise disse i noe vanntålelig og legge dem over hele gulvet. Da gjør det ikke noe om det er kaldt. Det finnes også slike treheller som er beregnet på bad, men de aner jeg ikke hvor du får tak i. Tror de har bilder av det på äntligen hemma. Ble skikkelig tøft. Poenget var i alle fall at det er mulig å gjøre noe som ser tøft ut for en rimelig penge, mens dere sparer til å gjøre det ordentlig Fru Nitha ← Jeg vet at dette er en gammel tråd, men jeg skjønte ikke helt hva du mente, flott hvis noen kan forklare det bedre. Blir det á la slike "trebrikker" man finner i badstuer? Hørtes på en måte litt kult ut... Blir det ikke fukt under disse treflisene i så fall?
Gjest allium Skrevet 6. mars 2006 #15 Skrevet 6. mars 2006 Jeg vet at dette er en gammel tråd, men jeg skjønte ikke helt hva du mente, flott hvis noen kan forklare det bedre. Blir det á la slike "trebrikker" man finner i badstuer? Hørtes på en måte litt kult ut... Blir det ikke fukt under disse treflisene i så fall? ← Jeg anbefaler det ikke. Hadde et par sånne istedenfor matte foran badekaret før jeg pusset opp og fikk varmekabler... og de var bare ubeskrivelig ekle under etter kun kort tid.
Gjest gjest1 Skrevet 7. mars 2006 #16 Skrevet 7. mars 2006 Hmmm. nei, som sagt, det hørtes enkelt og kult ut, men jeg lurer litt på hvordan det vil se ut etter en stund. Jeg har tenkt å bruke det som en midlertidig ansiktsløftning på et bad hvor det er dusjkabinett. Siden det er dusjkabinett er det vel ikke så veldig fuktig ellers på badet? Hvor kjøpte du disse?
Gjest allium Skrevet 7. mars 2006 #17 Skrevet 7. mars 2006 Hmmm. nei, som sagt, det hørtes enkelt og kult ut, men jeg lurer litt på hvordan det vil se ut etter en stund. Jeg har tenkt å bruke det som en midlertidig ansiktsløftning på et bad hvor det er dusjkabinett. Siden det er dusjkabinett er det vel ikke så veldig fuktig ellers på badet? Hvor kjøpte du disse? ← Ikea. Har sett det på Room også, til en helt annen pris selvfølgelig.
Gjest gjest1 Skrevet 7. mars 2006 #18 Skrevet 7. mars 2006 (endret) Takk for svar! Jeg får se på om dette blir en mellomløsning. Vi har nettopp kjøpt hus, og badet er grusomt. Jeg kunne egentlig tenke meg nytt bad NÅ, men mannen mener det blir for dyrt. (Hvis de platene blir grusomme på kort tid, ser han kanskje at vi er nødt til å gjøre noe drastisk ) Endret 7. mars 2006 av cruel
Gjest Fruktfat Skrevet 7. mars 2006 #19 Skrevet 7. mars 2006 Men du...koster ikke de platene nesten kr. 1.000,- pr m2? ← de er fryktelig dyre ja. men enkle å bruke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå