Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har opplevd å bli mobbet/trakassert/fryst ut eller lignende på arbeidsplassen og vil fortelle om det? Hva opplevde du, hvordan håndterte du det, og hvordan endte saken?

Anonymkode: 00052...ee8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke opplevd det, men håndtert varsel om dette.

Har dere en varslingsfunksjon, tillitsvalgte el verneombud? Er jo påbudt for arbeidsgivere over en viss størrelse. Mobbing er brudd på arbeidsmiljøloven. 

Det går også å ta det opp med leder, evt kan du vurdere leders leder om det er direkte leder som mobber. Om du / den som mobbes ikke er organisert, ville jeg gjort det først. Vær også på at fagforening ofte har en karensperiode; du må være medlem noen uker (6-8) før de yter bistand. 

Anonymkode: eb6fd...bc7

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som har opplevd å bli mobbet/trakassert/fryst ut eller lignende på arbeidsplassen og vil fortelle om det? Hva opplevde du, hvordan håndterte du det, og hvordan endte saken?

Har håndtert en slik sak. Støttet arbeidsgiver men arbeidsgiver tapte: sjefen sluttet, da han ble beskyldt for å mobbe.

Anonymkode: 39f8b...6b0

Skrevet

Jeg opplevde dette for noen år siden. Det var særlig en person som hele tiden snakket til meg på en helt annen måte enn de andre. Vedkommende smilte de andre opp i trynet og det var ikke måte på hvor hyggelig han skulle være, spurte de alle mulige spørsmål om privatlivet og engasjerte seg skikkelig i dem, men med meg var han bare dritsur. Vi brukte å ha morgenmøte for å legge strategi og da overså han meg fullstendig og hvis jeg kom med forslag så overhørte han det og spurte f.eks de andre om det samme spørsmålet. Hvis de da kom med det tilnærmet samme forslaget så kunne han liksom applaudere det og synes det var et godt forslag.

Så kunne han finne på å alliere seg med en annen kollega og de prøvde å kommandere meg til å gjøre enkle oppgaver de ikke gadd selv, enda de ikke var ansatt som sjefer, men kolleger av meg. De stod og pekte og dirigerte, og virkelig tok seg til rette. En gang jeg hadde glemt å ta med meg et skriv, tok han med seg skrivet og slengte det på gulvet inne på kontoret og sa at jeg kunne i det minste ta med meg tingene mine og ordne opp når jeg først var i gang.

Han kunne også si ting som "er du stokk dum, det går jo ikke..." , "er du helt skeiv i synet? ser du ikke..." Bodde hjemme på denne tiden, dette visste han, og vedkommende brukte ofte å si "å ja, er du tilbake nå, pappajente?" hvis jeg hadde vært syk og borte fra jobb, osv. Han kunne også trekke inn at jeg aldri ville få meg kjæreste, etc. Jeg var mye mer forsiktig person enn jeg er nå, så jeg brukte å overhøre ham.

Til slutt orket jeg ikke mer, og en morgen svarte jeg ham sint tilbake. Da gikk han og klaget til sjefen, og han kom til meg og sa det hadde kommet flere klager på meg. At jeg var ubehøvlet, etc. På det tidspunktet delte han og sjefen kontor og hadde kontakt med hverandre hele dagen og jeg skjønte at jeg ikke greide å overbevise sjefen om at det var han som hadde begynt alt, skjønte at de to var på parti i denne saken. Det var alltid de to.

Husker spesielt et møte, der vedkommende omtalte meg i tredjeperson som om jeg ikke var til stede og sa "(mitt navn) må lære seg at man skal gjøre... slik.... og ikke slik.... og hun må også tenke over.... bla bla". Sjefen grep ikke inn, men lyttet til vedkommende. Ble helt apatisk av overraskelsen. Sluttet ikke lenge etter dette, men må si jeg hadde dårlig selvtillit lenge etter dette. Fikk dessverre ikke noen støtte av de andre kollegaene, denne personen og sjefen greide på en måte få dem på lag med seg selv, og etter at jeg kranglet med denne personen så ble jeg fryst ut.

Mistet faktisk helt lysten på arbeidslivet flere mnd etter dette jeg.

Anonymkode: 36daf...cf2

• Liker 4
Skrevet

Jeg opplever å bli mobbet på en grotesk måte av ny leder, men det største problemet er at dette er en person som er uhyre flink til å manipulere og lyve, og er godt likt av de fleste. Jeg varslet om mobbing, men fikk falske beskyldninger tilbake fra øverste leder basert på ting mellomleder har sagt om meg. Jeg skal ikke slenge rundt med diagnoser, men det er visse ting ved mellomleders handlinger som vitner om psykopatiske tendenser.

Jeg har jobbet der i en liten mannsalder, men har ingenting å stille opp med mot et slikt menneske. Eneste jeg kan gjøre er å si opp, noe som er enormt sårt med tanke på at jeg er veldig glad i jobben min.

• Liker 3
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever å bli mobbet på en grotesk måte av ny leder, men det største problemet er at dette er en person som er uhyre flink til å manipulere og lyve, og er godt likt av de fleste. Jeg varslet om mobbing, men fikk falske beskyldninger tilbake fra øverste leder basert på ting mellomleder har sagt om meg. Jeg skal ikke slenge rundt med diagnoser, men det er visse ting ved mellomleders handlinger som vitner om psykopatiske tendenser.

Jeg har jobbet der i en liten mannsalder, men har ingenting å stille opp med mot et slikt menneske. Eneste jeg kan gjøre er å si opp, noe som er enormt sårt med tanke på at jeg er veldig glad i jobben min.

Om det er muntlig mobbing man blir utsatt for, så er lydopptaker veien å gå. Ikke nødvendigvis for å bruke i retten, men for å overbevise øvrige ledere om at man snakker sant.

Det sagt, det er heller ikke umulig å å få opptak av en annen person godkjent juridisk i en rettssak, selv om motparten ikke vet om opptaket. Kravet er at man deltar i samtalen selv. 

Anonymkode: fc5c8...42a

• Liker 4
Skrevet

Har opplevd mobbing og trakassering på arbeidsplassen. Vil ikke gå i detaljer, men "psykopat"-historiene er en del av denne saken også. I tillegg en forferdelig hjelpeløs ledelse, verneombud som ikke gjorde jobben sin, fagforening som ikke turte å ta i saken og bedriftshelsetjeneste som knapt var interessert i saken. Lang historie kort: jeg skiftet jobb, "psykopaten" fortsetter å terrorisere sine kollegaer og ledere.

Anonymkode: 2e67d...e3e

• Liker 2
Skrevet
På 21.8.2017 den 15.51, AnonymBruker skrev:

Har opplevd mobbing og trakassering på arbeidsplassen. Vil ikke gå i detaljer, men "psykopat"-historiene er en del av denne saken også. I tillegg en forferdelig hjelpeløs ledelse, verneombud som ikke gjorde jobben sin, fagforening som ikke turte å ta i saken og bedriftshelsetjeneste som knapt var interessert i saken. Lang historie kort: jeg skiftet jobb, "psykopaten" fortsetter å terrorisere sine kollegaer og ledere.

Anonymkode: 2e67d...e3e

Signerer her, for slik hadde jeg det og.

Søker andre jobber, men er litt nedfor.

Anonymkode: d6adb...8f9

Gjest Stille leser
Skrevet

Ja har vert med å skvise en ut av bedriften. Vi fant ut med håndfaste bevis han stjal fra en annen ansatt. Tok det ikke med ledelse men frosset han ut av bedriften på alle måter. (lang historie gidder ikke fortelle, men ikke en sympatisk person det er snakk om her)

Skrevet
28 minutter siden, Stille leser skrev:

Ja har vert med å skvise en ut av bedriften. Vi fant ut med håndfaste bevis han stjal fra en annen ansatt. Tok det ikke med ledelse men frosset han ut av bedriften på alle måter. (lang historie gidder ikke fortelle, men ikke en sympatisk person det er snakk om her)

Burde likevel vært håndtert på en annen måte. Be the bigger person.

• Liker 5
Gjest Stille leser
Skrevet (endret)
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde likevel vært håndtert på en annen måte. Be the bigger person.

Fant ut etter han ble fast ansatt han hadde gått til sak mot 2 av sine tidligere arbeidstagere for "urettmessig oppsigelse" så vi tenkte vi skulle la dem slippe alt bryet.

Edit: Men som sagt lang historie.

Endret av Stille leser
Skrevet

Jeg har en leder som er veldig flink til å ta æren for ting som går bra, og skylde på andre når ting går dårlig.

I tillegg kommer han stadig med tilbakemeldinger om måten jeg jobber på. "Neste gang vil jeg heller at du gjør sånn og sånn". Når jeg da retter meg, blir dette plutselig feil igjen, gjerne noen uker senere i en helt tilsvarende situasjon. Det kan f.eks. være at han ønsker tydeligere tilbakemeldinger på hva som blir gjort i en sak fordi tilbakemeldingene blir for overfladisk. Når han senere får en god og mer detaljert tilbakemelding, kan han plutselig bli irritert for dettte, og sier at det holder med stikkord. Andre ganger er det helt uinteressant å vite hva som ble gjort, bare han får bekreftet at ting er i orden.

Noen ganger tar han det som en selvfølge at jeg tar initiativ i en sak, og blir irritert for at jeg ikke gjorde det. Andre ganger kan han kjefte for at jeg har tatt tak i en sak som han mener ikke var mitt ansvar.. osv osv.

Han er så uforutsigbar at det er helt pyton. Han har fått flere advarsler fra HR, det er mange som har klaget på ham. Han har på mange måter blitt bedre, men jeg føler det ofte sklir tilbake til det gamle. Jeg forsøkte en gang å ta dette opp på en medarbeidersamtale, men dette ble han ordentlig irritert for, kalte det respektløst at jeg kunne si slikt til min leder, og noen dager senere ble jeg ordentlig skjeldt ut, hvor han skrek at jeg skulle få sparken om jeg ikke skjerpet meg osv.
Jeg har vært i flere møter med ham, vi lover bedring, tar hverandre i hendene, men føler ofte fortsatt at jeg ofte må svelge mange karameller for å unngå krangler. Blir rett som det er pekt ut som syndebukk, der jeg vet at han tar helt feil.

Jeg føler også at han har sine favoritter som alltid får de kjekkeste jobbene, får være mer selvstendig osv, mens andre folk skal mikrostyres rundt.

Selv anser jeg meg som en ganske løsningsorientert og selvstendig person, og vet at jeg er dyktig i faget jeg jobber med, men han tar helt knekken på meg. Det meste av kritikken han kommer med, føler jeg at ofte er en direkte konsekvens av måten han er på, for han gjør meg veldig usikker når jeg skal gjøre oppdrag for ham. Istedenfor å gjøre det jeg selv vurderer at er best, må jeg heller gjøre det jeg tror at han vil synes er best.

Statusen er vel den samme som tidligere. Jeg vurderer å slutte pga. ham, men håper på bedre tider for jeg trives veldig godt med selve arbeidet og faget vi driver med. Hvis han får sparken en dag, så skal jeg sprette champagnen altså.

Anonymkode: d08fe...305

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en leder som er veldig flink til å ta æren for ting som går bra, og skylde på andre når ting går dårlig.

I tillegg kommer han stadig med tilbakemeldinger om måten jeg jobber på. "Neste gang vil jeg heller at du gjør sånn og sånn". Når jeg da retter meg, blir dette plutselig feil igjen, gjerne noen uker senere i en helt tilsvarende situasjon. Det kan f.eks. være at han ønsker tydeligere tilbakemeldinger på hva som blir gjort i en sak fordi tilbakemeldingene blir for overfladisk. Når han senere får en god og mer detaljert tilbakemelding, kan han plutselig bli irritert for dettte, og sier at det holder med stikkord. Andre ganger er det helt uinteressant å vite hva som ble gjort, bare han får bekreftet at ting er i orden.

Noen ganger tar han det som en selvfølge at jeg tar initiativ i en sak, og blir irritert for at jeg ikke gjorde det. Andre ganger kan han kjefte for at jeg har tatt tak i en sak som han mener ikke var mitt ansvar.. osv osv.

Han er så uforutsigbar at det er helt pyton. Han har fått flere advarsler fra HR, det er mange som har klaget på ham. Han har på mange måter blitt bedre, men jeg føler det ofte sklir tilbake til det gamle. Jeg forsøkte en gang å ta dette opp på en medarbeidersamtale, men dette ble han ordentlig irritert for, kalte det respektløst at jeg kunne si slikt til min leder, og noen dager senere ble jeg ordentlig skjeldt ut, hvor han skrek at jeg skulle få sparken om jeg ikke skjerpet meg osv.
Jeg har vært i flere møter med ham, vi lover bedring, tar hverandre i hendene, men føler ofte fortsatt at jeg ofte må svelge mange karameller for å unngå krangler. Blir rett som det er pekt ut som syndebukk, der jeg vet at han tar helt feil.

Jeg føler også at han har sine favoritter som alltid får de kjekkeste jobbene, får være mer selvstendig osv, mens andre folk skal mikrostyres rundt.

Selv anser jeg meg som en ganske løsningsorientert og selvstendig person, og vet at jeg er dyktig i faget jeg jobber med, men han tar helt knekken på meg. Det meste av kritikken han kommer med, føler jeg at ofte er en direkte konsekvens av måten han er på, for han gjør meg veldig usikker når jeg skal gjøre oppdrag for ham. Istedenfor å gjøre det jeg selv vurderer at er best, må jeg heller gjøre det jeg tror at han vil synes er best.

Statusen er vel den samme som tidligere. Jeg vurderer å slutte pga. ham, men håper på bedre tider for jeg trives veldig godt med selve arbeidet og faget vi driver med. Hvis han får sparken en dag, så skal jeg sprette champagnen altså.

Anonymkode: d08fe...305

Har du vurdert å gi han en på tygga (utenfor lokalene?) Selv har jeg (som mann) banket opp en tidligere leder som ikke skjerpet seg :) Knakk nesa hans!

Anonymkode: fc5c8...42a

Skrevet
21 timer siden, Stille leser skrev:

Fant ut etter han ble fast ansatt han hadde gått til sak mot 2 av sine tidligere arbeidstagere for "urettmessig oppsigelse" så vi tenkte vi skulle la dem slippe alt bryet.

Edit: Men som sagt lang historie.

Jøss det var jo veldig snilt av dere.. 

Anonymkode: ecf19...ef6

• Liker 1
Gjest Stille leser
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss det var jo veldig snilt av dere.. 

Anonymkode: ecf19...ef6

Jobber ikke på kontor. Han det ble stålet av hadde planer om å "slå han ihjel" men fikk snakka han vekk fra alt tull, så han slapp billig unna. 

• 5 år senere...
Skrevet

litt gammel tråd, men fikk lyst til å skrive om dette, selvom det er mange år siden det skjedde. Det har plaget meg mye i det siste, spesielt på kvelden når jeg skal sove osv.. trenger bare å dele det et sted. Kanskje noen orker å lese hele min historie:P 

Jobbet heltid i ferskvaren i matbutikk i starten av 20-årene (nå er jeg 30). 
Det var et helvette uten like. jeg sykmeldte meg ikke, for uvitende som jeg var, trodde jeg at man måtte være syk for å bli sykmeldt. Sto i det med vondt i magen på jobb hver dag. 

Hun som var assisterende sjef i avdelingen bestemte seg for å ødelegge for meg fra første dag.. hakket bare og var sur. en dag ble jeg kalt inn på kontoret til sjefen fordi hun hadde observert at jeg kalte en kunde for hore (?!) noe jeg aldri hadde gjort. Han trodde på henne, og sa det var lettere å tro på henne fordi jeg "bare" var en ansatt. Jeg fikk da en advarsel, heelt uten bevis fra hennes side. Videre ble jeg seksuelt trakkasert av kassasjefen som presset meg oppetter veggen på melkekjøla etter stengetid. Han var ofte slik mot flere og veldig ekkel, men ingen gjorde noe. Jeg tok motet til meg og sa ifra til butikksjefen.. ble møtt med " hva vil du jeg skal gjøre med dette?? jeg kan ta det videre, men det er jo bare ord mot ord." 
ingen hjelp å få der gitt.. 

Ferskevaresjefen som ga meg den advarselen, hadde det med å banne og kjefte på oss ansatte foran kunder og gå ifra sine egne oppgaver. jeg jobbet flere dager i uken uten matpause fordi han syntes det var illojalt å gå når det var mye å gjøre.. og dette er en superbusy butikk, så det var nesten aldri "rolig." Han var ufin mot mange, og vi "på gulvet" bestemte oss for å ta et møte. Jeg meldte meg til å være flaggbærer i dette møtet og legge det frem, men da han spurte de andre rundt bordet "er dere også enige i dette?" var det ingen som støttet det jeg la frem på vegne av oss alle og satt bare musestille hele møtet som feiginger, og stemningen i tiden etterpå ble bare værre. 

I etterkant har jeg hatt sporadisk kontakt med en kollega derfra som kunne melde at iløpet av noen år etter jeg sluttet var både butikksjefen, den ekle kassasjefen, og min ferskvaresjef, sparket =D kassasjefen ble meldt for to tilfeller til av seksuell trakassering og da ble det endelig tatt grep. 
har også møtt en tilfeldighvis hos en veninne som hadde jobbet i samme butikken året etter meg og beskrev det som et mobbehirarki av en arbeidsplass. 

Etter dette traumatiske året ble jeg svært konfliktsky, livredd for å gjøre feil på jobb, og har dessverre fått erfare hvor mye makt ledere har.. jobber heldighvis i en annen bransje med bedre arbeidsforhold og systemer fos HMS..men blir ofte gjemsøkt av dette. 

Anonymkode: 7254a...d6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...