Gå til innhold

God, litt spicy saus til fisk og fiskekaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenåringen i huset er glad i sterkt krydder eller litt spicy ting. Han mener hollandaise-saus til fisk o.l. blir for tamt.

Jeg tror jeg aldri har lagt en egen saus fra bunnen av i hele mitt liv :fnise:. Men en gang må være den første. Noen som har oppskrift på en god og litt spicy saus som passer til fisk og fiskekaker som jeg kan lage?

Han er glad i chili, pepper og slikt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager ofte en middelhavsinspirert torsk som jeg baker som fileter i ovnen og serverer sammen med sterk salsa.

Salsaen er temmelig enkel og jeg bruker ikke noen oppskrift, men finhakker noen gode tomater (i nøden en boks Mutti-tomater), litt hvitløk og løk, fersk chili og fersk basilikum. Lar det koke til det blir tjukt, og smaker til med salt og pepper.

Serverer fisk og saus sammen med mandelpoteter, gode oliven, litt olivenolje, og diverse grønnsaker som jeg baker sammen med fisken i ovnen (paprika er godt, aubergine også).

Anonymkode: 7cbac...daf

• Liker 1
Skrevet

Sweet chili sauce er godt til stekt fisk.

Evt blande den med litt rømme eller Creme Fraiche, det er også godt.

Anonymkode: 3bdf3...ccf

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ah, den så god ut og hørtes god ut også! Men stavmikseren min mangler deler (borte under flytting). Alt jeg har er ballongvisp-delen til mikseren. Men jeg tror jeg skal investere i en ny, så jeg får laget denne sausen!

Takk for tips til alle! Tar gjerne i mot flere tips om gode sauser til fisk :-)

Skrevet

Min mann lager en sleike-tallerken-saus som nesten kan spises alene.

Enkelt og greit lager du en hollandaise-saus (pose-varianten går helt greit, men lag dobbel sats/to poser). Tilsett ca en kvart flaske Heinz Chilisaus og en finhakket rød chili (frø og det hele). Bytter du ut noe av melken med matfløte blir den ekstra god "smør"-aktig. HIMMELSK!!

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, NullHull skrev:

Min mann lager en sleike-tallerken-saus som nesten kan spises alene.

Enkelt og greit lager du en hollandaise-saus (pose-varianten går helt greit, men lag dobbel sats/to poser). Tilsett ca en kvart flaske Heinz Chilisaus og en finhakket rød chili (frø og det hele). Bytter du ut noe av melken med matfløte blir den ekstra god "smør"-aktig. HIMMELSK!!

Det var et godt tips! Takk. Skal prøve det neste gang. Noen spesiell produsent/merke dere bruker Hollandaise-sausen fra...? Brukte Hollandaise fra Knorr (pose) til fisken nå i kveld, og det var ikke noe melk eller fløte som skulle tilsettes den, kun smør.

Skrevet
På 8/16/2017 den 23.40, Million skrev:

Det var et godt tips! Takk. Skal prøve det neste gang. Noen spesiell produsent/merke dere bruker Hollandaise-sausen fra...? Brukte Hollandaise fra Knorr (pose) til fisken nå i kveld, og det var ikke noe melk eller fløte som skulle tilsettes den, kun smør.

Det er Knorr vi pleier å bruke.

Nei det er sant, det er mulig det ikke egentlig er melk i den. Men når vi lager denne chili-varianten så spes den med ca 4 dl melk/fløte ☺

Skrevet

Til fiskekaker (særlig om vi har stekte poteter, gjerne også søtpoteter) er det veldig godt å blande en dæsj Srirachasaus med majones. :sikle: 

Anonymkode: a28b6...b10

Skrevet

Jeg gikk inn i tråden for å nevne Sriracha og sweet chili, men jeg ser at det er nevnt allerede. Som andre skriver er det også godt å blande disse med kesam/creme fraiche, men begge sausene er også gode alene.

Utover det kan du jo bare bruke masse ekstra krydder i vanlig hvit saus.

Anonymkode: 5cba8...5b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...