Gå til innhold

Ny jobb, men ikke nyutdannet. Men blir behandlet som det.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er utrolig frustrende! Jobba i 8 år i samme bransje, men kollegene snakker til meg som jeg er helt fersk. Mulig at de snakker sånn til alle, men jeg hater "selvfølgeligheter" og når folk skal fortelle meg hvordan jeg skal gjøre en jobb - spesielt når jeg har gjort dette i mange år. De er to på teamet mitt som snakker slik, og han ene er helt nyutdanna og hyn andre har jobbet samme sted 3 år. Forstår at hun kan mer enn meg om rutiner osv, ikke det jeg mener. Men de er omstendlige. Blir utrolig sliten av det. Jeg liker heller ikke å ta den "jeg hat jobbet flere år enn deg så dette kan jeg". (Jeg er villig til å lære og å utvilke meg, ikke dette det handler om).Vet virkelig ikke hva jeg skal si når de legger ut om helt banale ting som "alle" kan. Hva ville du gjort og/eller sagt? Har du opplevd det før? Håper noen har noen tips! 

Anonymkode: 1cf44...917

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Ja, det vet jeg :) "

Anonymkode: 608fb...698

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"Ja, det vet jeg :) "

Anonymkode: 608fb...698

Haha, takk! Så enkelt, men akk så vanskelig på samme tid. Tror jeg sliter med å hevde meg. Derfor tror jeg de undervurderer meg, som igjen fører til at de snakker til meg på denne måten.  

Skrevet

De aner jo ikke hva du kan selv om du har jobbet lenge i bransjen. Ta meg for eksempel. Jeg er sykepleier, har jobbet 10 år som sykepleier. Ergo veldig erfaren tenker man! Men jeg har jobbet i psykiatri, i et bofellesskap. Eneste sykepleierprosedyrene jeg har gjort er en og annen B12, og lagt dosetter. Når jeg startet på sykehus trengte jeg derfor full repitisjon i alle prosedyrer jeg liksom ''skal kunne''. Skjønner? 

De kan ikke vite hva du gjorde på forrige arbeidsplass, hva du er drillet i og hva som er nytt for deg. Dette går over når de har jobbet en stund med deg :P ''Ja, det vet jeg'' eller ''ja, sånn hadde vi det også'' svarer du.

Anonymkode: b3978...1af

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aner jo ikke hva du kan selv om du har jobbet lenge i bransjen. Ta meg for eksempel. Jeg er sykepleier, har jobbet 10 år som sykepleier. Ergo veldig erfaren tenker man! Men jeg har jobbet i psykiatri, i et bofellesskap. Eneste sykepleierprosedyrene jeg har gjort er en og annen B12, og lagt dosetter. Når jeg startet på sykehus trengte jeg derfor full repitisjon i alle prosedyrer jeg liksom ''skal kunne''. Skjønner? 

De kan ikke vite hva du gjorde på forrige arbeidsplass, hva du er drillet i og hva som er nytt for deg. Dette går over når de har jobbet en stund med deg :P ''Ja, det vet jeg'' eller ''ja, sånn hadde vi det også'' svarer du.

Anonymkode: b3978...1af

De snakker til meg om ting man lærer på utdanningen og "selvsagte" temaer hvor de utbroderer viktigheten av ditt og datt (som enhver idiot forstår som har litt vett i huet). Men forstår poenget ditt, skal ta det med i betraktning! Tror som sagt jeg må bli flinkere til å hevde meg selv, er altfor redd for å være uenig eller si hva jeg mener (fordi jeg ikke vil skape dårlig stemning). Synes også det er vanskelig å si "dette vet jeg", uten å virke kjepphøy. Men! Må bare prøve det! Takk for svar:))

Skrevet

Jeg hadde bare svart "Ja jeg vet det." eller "Ja jeg kan det altså". Det er bare til å si ifra.

Anonymkode: 586a8...f5d

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De snakker til meg om ting man lærer på utdanningen og "selvsagte" temaer hvor de utbroderer viktigheten av ditt og datt (som enhver idiot forstår som har litt vett i huet).

Du skal være litt forsiktig med sånne holdninger. Viktige ting bør gjentas, fordi man ikke alltid husker alt man lærte på studiet, særlig ikke når det er lenge siden. Og hva som er selvfølgelig varierer fra person til person. De gjør det sikkert endel ganger det ikke er nødvendig også, men de har sikkert lært før at mange må ha ting repetert, det gjelder sikkert deg på noen punkter også. Når det er sagt skjønner jeg at det føles nedlatebde, jeg liker heller ikke å bli snakket sånn til, men jeg har begynt å skjønne at det kan være lurt. Ellers liker jeg forslagene her om å være positiv, feks "ja, sånn gjorde vi det også" eller "ja, det antok jeg nesten, det er jo en smart måte å gjøre det på" eller "ja, det husker jeg utrolig nok fra studiet for x år siden". Om du blir for irritert er det best å ikke svare, men om du klarer å være hyggelig og blid hjelper det nok

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brent meg på å tro at nyansatte kan de såkalte opplagte tingene - enten kan de det ikke, eller så har de gjort ting på helt andre måter enn det gjøres hos oss. Så min erfaring er at det er bedre å forklare for mye enn for lite med en gang - da blir det mindre retting og opprydding å gjøre senere. Kan du det de forklarer er det jo bare å si at dette har du gjort før - antagelig blir de bare glade for alt de slipper å lære deg.

Skrevet

Det er jo bestandig denne rare nyansatte perioden når vi skifter beite. Ta det med et smil og tenk at det er forbigående. Dersom ikke på medarbeiderpraten. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...