Gå til innhold

Tenker å la hannhunden min på 1 år få parre seg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å la hannhunden min på 1 år få parre seg. Nødvendigvis ikke umiddelbart men etterhvert. 

Har forhørt meg og lest meg litt opp på dette, det er så mange som mener at i den alder er man for ung. Det er derimot tispene som må være voksne nok for å kunne bære frem valper, det blir litt som med mennesker. Hannhunden kan være klar fra 7mnd så lenge han er moden nok. Hunden min er registrert i NKK, chippet, har stamtavle og alle helsepapirer i orden. Jeg mener at så fremt han forstår hvordan det skal gjøres og er fysisk og mentalt frisk så skal det gå fint. 

Før han skal få parre seg så skal han øyenlyses, sjekkes fri for patella og PRA3 og det vil jeg også kreve at tispen han skal parres med. Jeg vil også kreve det samme som min har med registrering i NKK, chippet, stamtavle og at helsepapirer er i orden. 

Gemyttet hans er bra og forfedrene hans har både vært utstilt, og fremviser rasen perfekt slik som min renrasede. 

Har noen erfaring med dette? Ønsker forøvrig ikke noen negative kommentarer rettet mot at han er for ung å slikt. Jeg hadde ikke vurdert dette om jeg ikke var sikker på hunden min. Og det er heller ikke noe jeg tenker på kun for moro skyld, jeg er veldig seriøs.

Så vurderer om en liten stund å opprette en annonse et sted. 

Anonymkode: 2aaf7...525

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste jeg tenker iforhold til alderen, er at mye kan endre seg enda med lynnet hans siden han fortsatt ikke er voksen. Det er nok derfor mange venter litt lenger, slik at man ikke avler videre på dårlig gemytt. 

Anonymkode: f6317...cdd

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eneste jeg tenker iforhold til alderen, er at mye kan endre seg enda med lynnet hans siden han fortsatt ikke er voksen. Det er nok derfor mange venter litt lenger, slik at man ikke avler videre på dårlig gemytt. 

Anonymkode: f6317...cdd

Men jeg mener at han ikke vil forandre seg noe særlig som voksen.. Og mener at gemyttet han er bra. Han er riktignok ikke utstilt enda da, men har planer om det også på sikt.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg mener at han ikke vil forandre seg noe særlig som voksen.. Og mener at gemyttet han er bra. Han er riktignok ikke utstilt enda da, men har planer om det også på sikt.

Det kan man ALDRI vite. 

Anonymkode: 1f80e...bbe

• Liker 14
Skrevet

Helsen kan endres drastisk. Vi ventet med å parre vår til han var 3 år... Vi sjekket for alt mulig, men dessverre fikk en av valpene en sykdom som var genetisk betinget, men vår var kun bærer. Det er uansett mindre sjanse for det om man venter. Alle seriøse oppdrettere jeg kjenner sier 3 år.

Anonymkode: 6212e...c78

• Liker 7
Skrevet

Det kan man ALDRI vite. 

Anonymkode: 1f80e...bbe

Nei det er sant. Men han kan være 3 år og så kan han plutselig forandre seg når han er 8 år. Så tar sjansen på det.

Skrevet

Og hvorfor skal du lage flere hunder? Det er nok hunder som det er..

Anonymkode: 1af60...aba

• Liker 9
Skrevet

Og hvorfor skal du lage flere hunder? Det er nok hunder som det er..

Dumt spørsmål av deg..

Skrevet

Hva slags hund er det? Chihuahua?

Anonymkode: 125d9...7ef

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dumt spørsmål av deg..

HAHA! Du klarer ikke å svare på det, engang! Flaut!

Kanskje fordi svaret er "jeg skal tjene 3000 kr pr valp og bli rik på å gjøre manneHORE av bikkja mi :) "

• Liker 6
Skrevet

HAHA! Du klarer ikke å svare på det, engang! Flaut!

Kanskje fordi svaret er "jeg skal tjene 3000 kr pr valp og bli rik på å gjøre manneHORE av bikkja mi :) "

Spørs hvordan rase. Er det småhund er det meget sjelden du får 3000 per valg. Du får kanskje 4000 totalt for alt.

Skrevet

En 1 år gammel hund er en stor valp, mentalt. Det er riktignok tispene som skal være modne nok til å oppdra et kull, men når man avler på en så ung, umoden hannhund vet man i bunn og grunn ikke hva man avler på. Mye kan skje med helse og mentalitet innen hunden når 3-4 år, det er i denne alderen hunden blir voksen. Er det en bra hund, vil den være bedre om 2 år, ingen grunn til å hastverk.

Ellers vil jeg tipse om at raseklubbens hannhundliste, bortsett fra en egen side, er det eneste seriøse mediumet for å annonsere hanner for avl. Om du ønsker å bruke hunden i avl bør du basere deg på det, samtidig som du viser den fram på rasespesialer og andre utstillinger (det er der de fleste tispeeiere "shopper" hannhunder).

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er sant. Men han kan være 3 år og så kan han plutselig forandre seg når han er 8 år. Så tar sjansen på det.

Det kan det, men da er det fordi det hender noe uvanlig. Ikke pga gener. 

Ingen seriøse oppdrettere parrer tispa si med en så ung hund. 

Hvorfor så hastverk? 

• Liker 5
Skrevet

Mange har nok erfaring med dette, det er vel derfor seriøse oppdrettere venter til hunden er 3 år.

Anonymkode: 0d17d...5a0

• Liker 6
Skrevet

Du vil finne svært få seriøse oppdrettere som vil parre med en så ung hannhund. Nettopp fordi han er for ung. Om det bare er for å få penger av random tispeeiere vil du lykkes mer. 

Du må få han ferdig undersøkt, merittert og stilt ut nok for å gjøre han interessant for seriøse tispeeiere. Dvs vise han mye fram i rett miljø i forhold til rasen. Men igjen. Det handler om din seriøsitet her og, og om den er mer utover "valper" som det virker litt som. 

Anonymkode: d5887...045

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke for og tjene penger. Men jeg mener det kan være bra og avle på han, fordi gemyttet er bra, forfedrene har vært fine å friske og han representerer rasen fint. Jeg har ikke noe erfaring med dette fordi jeg ikke har gjort det før.

Og som jeg skrev i hovedinnlegget så har jeg forhørt meg litt rundt med folk som har peil på akkurat dette, og de mener at han ikke er for ung? De har selv hatt hannhunder yngre enn min for parring. 

Ja, det er en liten selskapshund på rundt 6kg. Tar det dere sier til meg som info å læring, så venter med parring til han er eldre.

Syns det er litt trist å lese at enkelte tror at jeg vil tjene penger på hunden min, det er jo helt feil. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke for og tjene penger. Men jeg mener det kan være bra og avle på han, fordi gemyttet er bra, forfedrene har vært fine å friske og han representerer rasen fint. Jeg har ikke noe erfaring med dette fordi jeg ikke har gjort det før.

Og som jeg skrev i hovedinnlegget så har jeg forhørt meg litt rundt med folk som har peil på akkurat dette, og de mener at han ikke er for ung? De har selv hatt hannhunder yngre enn min for parring. 

Ja, det er en liten selskapshund på rundt 6kg. Tar det dere sier til meg som info å læring, så venter med parring til han er eldre.

Syns det er litt trist å lese at enkelte tror at jeg vil tjene penger på hunden min, det er jo helt feil. 

Yeah right!  Selvfølgelig pusher du på nå for å få inn gryn!  Å gå imot alle råd ,  æsj. Vedder en milliard dette er en rase som oppdrettere har klart å knuse og at stakkars mor ikke en gang klarer å føde selv .

Det er MER enn nok hunder i Norge!

Anonymkode: 21930...b00

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Yeah right!  Selvfølgelig pusher du på nå for å få inn gryn!  Å gå imot alle råd ,  æsj. Vedder en milliard dette er en rase som oppdrettere har klart å knuse og at stakkars mor ikke en gang klarer å føde selv .

Det er MER enn nok hunder i Norge!

Anonymkode: 21930...b00

Fy flate så stygt sagt av deg. Jeg spurte bare om råd her, jeg har ikke peil på det med parring/avl så kanskje noe av det jeg skrev var noe jeg skrev fordi jeg ikke har peiling? Syns det er urettferdig å få dritt. Dette er min første hund...

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte bare om råd her, jeg har ikke peil på det med parring/avl så kanskje noe av det jeg skrev var noe jeg skrev fordi jeg ikke har peiling? Anonymkode: 2aaf7...525

Du har fått menge gode og velmente råd, men det virker ikke som at du vil høre på dem. Da blir det til at en tenker at det er pengene som styrer dette innfallet.

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og som jeg skrev i hovedinnlegget så har jeg forhørt meg litt rundt med folk som har peil på akkurat dette, og de mener at han ikke er for ung? De har selv hatt hannhunder yngre enn min for parring. Anonymkode: 2aaf7...525

Det forteller jo sitt om dem du har "fått råd av". 

Anonymkode: ea5b9...14b

• Liker 5
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nesten nevne rase. Det er litt flere kriterier enn dette som skal være i boks for at du skal være en seriøs avler, disse avhenger også av hvilken rase. Du nevner at du ikke har erfaring, noe som merkes.

Det er en del sykdommer som kan dukke opp etter hunden er fylt 1 år. Hunden bør være minst 2,5 år og sjekket opp og ned for alt mulig. Hunden skal ikke ha uvaner. Gemyttet skal være feilfritt. Dvs ingen usikkerhet på verken folk, mennesker, miljø etc etc. Ingen aggresjon. En del raser bør ha vært utstilt og blitt godkjent på utstilling, følge rasestandaren til punkt og prikke (igjen, avhengig av rasen). 

En del raser bør ha tatt bruksprøver, jaktprøver etc. Gjeterhundprøve. Generelt ha blitt trent og ha kapasitet som arbeidshund. Dette er en del av rasestandaren hos svært mange raser.

Er alt dette i boks og mer ville jeg tatt kontakt med en opdr og hørt på de som er erfarne med rasen, om han er aktuell. Ha i minne at en del driver oppdrett kun for penger. De som parrer hannhunder under 1 år er av den typen, da det er helt blåst.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...