Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann 😊

Jeg har et Canon 700D kamera, som jeg desverre bruker mye mindre enn jeg skulle ønska, pga lite kunskap.

Jeg kjøpe det for å ta bilder av kaker jeg baker, plagg jeg strikker og andre ting jeg lager. 

Jeg har forstått deg slik at jeg burde kjøpe ei ny linse, som vil gjøre disse bildene bedre og slik jeg vil ha de? 

Jeg liker når motivet er i fokus, og bakgrunnen uklar. 

Noen som har tips til innstillinger jeg kan gjøre med den linsa jeg har nå ( har den som fulgte med), og evt tips til linse jeg burde kjøpe?

Anonymkode: d56aa...f2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Heisann 😊

Jeg har et Canon 700D kamera, som jeg desverre bruker mye mindre enn jeg skulle ønska, pga lite kunskap.

Jeg kjøpe det for å ta bilder av kaker jeg baker, plagg jeg strikker og andre ting jeg lager. 

Jeg har forstått deg slik at jeg burde kjøpe ei ny linse, som vil gjøre disse bildene bedre og slik jeg vil ha de? 

Jeg liker når motivet er i fokus, og bakgrunnen uklar. 

Noen som har tips til innstillinger jeg kan gjøre med den linsa jeg har nå ( har den som fulgte med), og evt tips til linse jeg burde kjøpe?

Anonymkode: d56aa...f2e

Jeg ville satset på å kjøpe hele objektivet. Kjøper du kun en linse kan du hverken fokusere eller feste det på kameraet.

Hvilket objektiv har du? 

Hvis du ikke har 50mm må du kjøpe det. For å ta bilder av kaker og dritt trenger du makroobjektiv.

dess mindre f verdien er, dess mer bokeh får du (uklar bakgrunn).

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker selv nikon, men mener å huske du skal vri hjulet til Av og lavt tall (blender)

Skrevet
Akkurat nå, Troll! skrev:

Jeg bruker selv nikon, men mener å huske du skal vri hjulet til Av og lavt tall (blender)

Jeg bruker A på mitt canon 5dmk3

Skrevet
Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Jeg bruker A på mitt canon 5dmk3

Da er det A hu skal bruke da. En kompis har ett gammelt csnon eos 1000, der er det Av, Tv osv på hjulet

Skrevet

Stor blenderåpning (lite tall) vil gi uklar bakgrunn slik du ønsker. Da må du bruke manuelle innstillinger. Jeg synes fastobjektiv gir penest bokeh (uklarhet) og skarpere bilder enn zoomobjektiver. F.eks en 50mm med maks blenderåpning på 1.8 er et fint objektiv som ikke koster for mye.

Eksperimenter litt, :) ikke vær redd for manuelle innstillinger.

Anonymkode: 3046f...e6d

• Liker 2
Skrevet

Skal du softe bakgrunnen bør du bruke blenderprioritet. Jo lavere tall, jo mer softet blir bakgrunnen og vice versa. Dybdeskarpheten vil bli ganske liten, så det er lurt å ikke stå for nært motivet. 

Bruker du blenderprioritet, vil lukkerhastigheten endre seg automatisk.

Du kan også softe i f eks Photoshop etterpå

Skrevet

Meld deg på et speilrefleks-grunnkurs, så får du skikkelig glede av kameraet ditt! Koster kanskje 1-2000 kr, men det er verdt det! Sånne enkeltstående råd på KG hjelper deg ingenting! Hvis du ikke kan bruke speilrefleks-kameraet ditt, så kan du liksågodt ta bilder med mobilen din og selge kameraet ditt! Det ramler ikke inn lekre matbilder med uklar bakgrunn på minnekortet ditt bare fordi noen her sier at du må bruke blenderprioritet og stor blender.

Anonymkode: 05be1...a13

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...