Gå til innhold

Hvordan får folk energi av trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener fordi jeg liker å være fit. Men blir helt utslitt av det, sitter bare og gaper fordi jeg er så trøtt. Er alltid sånn dagen etter jeg har trent. Spiser sunt så har ikke vitaminmangel. 

Er dette vanlig? 

Anonymkode: 15263...88f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har du trent?

Det tok mer enn et halvt år med regelmessig trening før jeg kjente at jeg fikk noe overskudd. I starten orket jeg ikke mer enn å dusje og spise før jeg la meg etterpå. Etter hvert kjentes det ut som jeg hadde energi nok til å trene, og nå, et år etter at jeg begynte å trene ordentlig, er jeg rastløs om jeg ikke har trent i tillegg til at jeg har energi igjen etter hver økt.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Kragebein skrev:

Hvor lenge har du trent?

Det tok mer enn et halvt år med regelmessig trening før jeg kjente at jeg fikk noe overskudd. I starten orket jeg ikke mer enn å dusje og spise før jeg la meg etterpå. Etter hvert kjentes det ut som jeg hadde energi nok til å trene, og nå, et år etter at jeg begynte å trene ordentlig, er jeg rastløs om jeg ikke har trent i tillegg til at jeg har energi igjen etter hver økt.

Har alltid trent. Prøver å få til 2-4 ganger i uken, men kjenner jeg MÅ ha en pause for jeg er helt ødelagt av trøtthet. 

Skrevet

Tok noen måneder før jeg fant riktig balanse med trening og restitusjon. Jeg skulle gjerne trent daglig men må ha en eller to hviledager i uka. Jeg trener ikke så ofte, men har en del interesser der jeg er aktiv i flere timer av gangen. Så to-tre dager trening og to-tre dager aktivitet og et par dager hvile. 

Anonymkode: da6a3...af3

Skrevet

Kanskje du trener for hardt/for lenge? Eller så kan det være at du ikke får i deg nok kalorier slik at du havner i energiunderskudd. 

• Liker 3
Skrevet

Kanskje du spiser for lite?

Skrevet
Akkurat nå, Apekatten skrev:

Kanskje du spiser for lite?

Har fått diett av PT så jeg spiser bra.. mye grønnsaker, proteiner og det man skal få i seg. 

I kveld sov jeg 3 timer på sofaen, var helt ødelagt. Tenkte trene i morgen igjen, men da er fredagen ødelagt :( Prøver å ha en eller to dager treningsfri, ellers blir det bare verre.  Når jeg har trent styrke siden jeg var 15 (er 35 nå) og aldri fått mer energi så kanskje jeg bare har dårlig energi da?

Skrevet

Aner ikke. På tredemølla mi står det at man skal gi seg hvis man føler smerte eller får problemer med pusten. Det skjer jo etter max 2 minutter. :P

• Liker 2
Skrevet

Jeg og blir trøtt av å trene. Tanken på å lage mat når man kommer hjem, eller være sosial, er et skikkelig ork. Har trent styrke i ett år. 

Anonymkode: ed51f...815

• Liker 1
Skrevet

Jeg følte meg sånn da jeg hadde jernmangel. Legen tok blodprøver og sa alt var fint, men 1 år senere var jernnivået for lavt og jeg tok tilskudd. Etter en stund merket jeg bedring, og den andpustheten og slitenheten jeg merket når jeg forsøkte jogge forsvant. Noen ganger har man fine prøver, men har mangler alikevel

Anonymkode: f37bd...d7f

• Liker 1
Gjest Froning
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har fått diett av PT så jeg spiser bra.. mye grønnsaker, proteiner og det man skal få i seg. 

I kveld sov jeg 3 timer på sofaen, var helt ødelagt. Tenkte trene i morgen igjen, men da er fredagen ødelagt :( Prøver å ha en eller to dager treningsfri, ellers blir det bare verre.  Når jeg har trent styrke siden jeg var 15 (er 35 nå) og aldri fått mer energi så kanskje jeg bare har dårlig energi da?

Du blir sliten av å ligge på underskudd.

Kanskje du trener med for høy intensitet? Finnes forferdelig mange dårlige PT'er der ute..

Gjest RIFF/LIFE
Skrevet

Etter jeg er ferdig med å trene styrke, bruker jeg stepmaskinen i 20 minutter, jeg får masse energi og klarer ikke å sitte stille på 4 timer ca. etter jeg har vært å trent. Vi er vel forskjellige. 

Skrevet

Du burde ta en tur til lege TS. Høres ut som du må ha noen mangler her. 

Man skal ikke bli sliten av så lite. Normale folk jobber fulltid, trener/gjør aktiviteter etter jobb og har energi til å være sosial, fikse huset, farte og fikse uten å skulle hvile dagen etter. 

• Liker 4
Skrevet

Tur til lege for en sjekk av verdier. B12, D vitamin og jern i det minste, men sleng på gjerne mer. 

Hvor mye kcal spiser du hver dag, og hvor mye trener du? Får du framgang? Mister du vekt (eller er det målet?)

Anonymkode: 298ba...ed1

• Liker 3
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tur til lege for en sjekk av verdier. B12, D vitamin og jern i det minste, men sleng på gjerne mer. 

Hvor mye kcal spiser du hver dag, og hvor mye trener du? Får du framgang? Mister du vekt (eller er det målet?)

Anonymkode: 298ba...ed1

Dette!

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvor mye kalorier du ligger på? Høres ut som du trener mye, og da er det i hvert fall viktig å få i seg nok kalorier! Og selv om h*n et PT, så betyr det ikke at dietten er perfekt for deg og ditt behov 🙄 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri fått energi av å trene, anser det som noe stort tull folk bare sier. 

Har trent 4-5 dager i uka i 10 år. 

Anonymkode: 664de...049

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri fått energi av å trene, anser det som noe stort tull folk bare sier. 

Har trent 4-5 dager i uka i 10 år. 

Da er det vel enkelt og greit stor forskjell på folk. Jeg kan bli helt hyper av å trene og kan derfor ikke trene sent på kvelden, for da får jeg aldri sove. 

Jeg trener for å kunne være aktiv ute på lengre turer. Nå tar det meg en hel dag med klatring og klyving før jeg kjenner jeg blir sånn god og sigen. Jeg savner faktisk det å kjenne meg skikkelig utslitt etter en økt eller dag ute med fysisk aktivitet. 

Men jeg trenger hviledager med jevne mellomrom. Da kan jeg godt se på TV en hel dag. Har vel en sånn dag en gang i måneden. Og et par kvelder i uka hvor jeg ser på TV og slapper av på sofaen. 

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det vel enkelt og greit stor forskjell på folk. Jeg kan bli helt hyper av å trene og kan derfor ikke trene sent på kvelden, for da får jeg aldri sove. 

Jeg trener for å kunne være aktiv ute på lengre turer. Nå tar det meg en hel dag med klatring og klyving før jeg kjenner jeg blir sånn god og sigen. Jeg savner faktisk det å kjenne meg skikkelig utslitt etter en økt eller dag ute med fysisk aktivitet. 

Men jeg trenger hviledager med jevne mellomrom. Da kan jeg godt se på TV en hel dag. Har vel en sånn dag en gang i måneden. Og et par kvelder i uka hvor jeg ser på TV og slapper av på sofaen. 

Ja det er nok forskjell på folk, men dette presenteres som en universiell sannhet. Jeg  kan sovne på mølla :P 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Apekatten skrev:

Vet du hvor mye kalorier du ligger på? Høres ut som du trener mye, og da er det i hvert fall viktig å få i seg nok kalorier! Og selv om h*n et PT, så betyr det ikke at dietten er perfekt for deg og ditt behov 🙄 

Ligger vel på ca 1600-1700 kalorier dagen. Har prøvd å holde vekten etter jeg skulle gå ned i fjor, og merker at hvis jeg ikke holder meg til dietten så raser jeg opp i vekt. Er ikke sånn at jeg er helt nazi altså, unner meg f.eks pizza og sjokolade i helgene :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...