AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #1 Skrevet 16. august 2017 Jeg har ei tispe og en hannhund, tispa er 6 og hannhunden akkurat fylt året. Tispa mi har løpetid nå, og hannhunden oppfører seg helt sykt. Han er til vanlig ganske lydig, men nå når jeg ikke inn. Han går bare å piper - natt som dag! Det hjelper ikke hva jeg sier eller gjør. Han sover egentlig i et stort bur om natta, men nå slutter han ikke bjeffe hvis han er der så jeg må ha han i senga selvom det også er stress da han holder meg våken med stressingen sin. Jeg blir nesten redd han, for han blir veldig intens på meg også! Hvis han sniffer på meg girer han seg veldig opp og prøver å jukke mens han skjelver som en gal. Jeg sier selfølgelig ifra at dette ikke er greit men han overser meg totalt når jeg prøver å sette han på plass!! JEG BLIR GAL! Og ja- han skal kasterest snarest. ! Erfaringer? Noen andre sine hunder som mister skaftet helt?? Anonymkode: 31ff9...7e5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #2 Skrevet 16. august 2017 Sånn er det å ha både hann og hunn i samme hus Anonymkode: 41340...766 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #3 Skrevet 16. august 2017 Å by the way, kjefte på han fordi han drives av instinkter sterkere enn han klarer å kontrollere? Neineinei.... Anonymkode: 41340...766 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #4 Skrevet 16. august 2017 Hunder er ikke slikt som menn at du bare kan gi de en verbal overhøvling, om de sanser noe de ønsker. Anonymkode: 980eb...3c6 2
h/k Skrevet 16. august 2017 #5 Skrevet 16. august 2017 Burde du ikke ha tenkt på dette før?! For eksempel for 10 mnd siden når du hentet en hannvalp vel vitende om at du har en tispe hjemme fra før av. 4
Gjest Fleiben Skrevet 16. august 2017 #6 Skrevet 16. august 2017 Unnskyld meg, men det her synes jeg er helt utrolig. Du kastrerer ikke en hannhund bare fordi du har ei tispe fra før - dette burde du tenkt på tidligere. Dyrleger ønsker som oftest ikke å kastrere friske hannhunder (noe jeg regner med din er?). Jeg håper du har mulighet til å la noen andre passe hannhunden din mens det er løpetid i hus - men å kastrere er rett og slett forkastelig.
Kvinne87Rogaland Skrevet 16. august 2017 #7 Skrevet 16. august 2017 Hunden min var helt lik. Har ikke flere hunder men det er mange hunder i nabolaget, og han ble sykt stressa hver gang de hadde løpetid. Pep, var urolig, spiste ikke. Han lærte seg å åpne dører og stakk av HELE tiden. Han ble kastrert når han var 1,5 år og har ikke stukket av en eneste gang siden. Jeg mener at kastreringen var for hans eget beste. Han hadde det ikke godt - stressa og hyper. Og jeg var redd for at han skulle bli påkjørt. 2
Epiphany Skrevet 16. august 2017 #8 Skrevet 16. august 2017 11 minutter siden, Fleiben skrev: Unnskyld meg, men det her synes jeg er helt utrolig. Du kastrerer ikke en hannhund bare fordi du har ei tispe fra før - dette burde du tenkt på tidligere. Dyrleger ønsker som oftest ikke å kastrere friske hannhunder (noe jeg regner med din er?). Jeg håper du har mulighet til å la noen andre passe hannhunden din mens det er løpetid i hus - men å kastrere er rett og slett forkastelig. Hvorfor mener du det? Spør av nysgjerrighet. Venninnen min sin hannhund måtte kastreres fordi han ikke klarte å beherske seg når han var rundt tisper med løpetid, og de bodde i et tett nabolag hvor de fleste av naboene hadde hunder. Han var giret og stresset hele tiden og det kan da umulig være verken bra eller behagelig for han? 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #9 Skrevet 16. august 2017 Kastrering er IKKE første valg! Det er strengt å kastrere en hund, med god grunn. Hunden er 1 år for svingende. Han er ikke voksen enda. Min fylte 3 år i januar. I fjor så var han helt tullerusk under løpetid. Nektet å spise, ville bare ut. Så fort han kom ut så gjorde han ikke ifra seg, for han var for opptatt med å jakte tisper. Så han endte opp med å bæsje og tisse inne. I år... null problem. Roet seg, er rolig og behagelig. Han snuser litt mer enn normalt under løpetid. Men ikke så ille at han glemmer å gå på do. Ingen kastrering nødvendig. Samtlige av våre hannhunder, 4 stk, var tullerusk før de fylte 2 år. Etter da så roet de seg. Noen litt senere enn andre. Men før de fylte 3 år så var de normale og ferdig med å være tullete under løpetid. Han ene var heeeelt tullete. Stakk av, ulte dag og natt, men det roet seg rundt 2 årsalderen. Var slitsomt da det sto på som verst, men kastrering var aldri et alternativ. De fleste hannhundene vokser det av seg. En veterinær som kastrerer en unghund på grunn av løpetid. De burde ikke få lov til å jobbe som dyrlege. Anonymkode: 4000a...a52 3
Gjest Skrevet 16. august 2017 #10 Skrevet 16. august 2017 7 minutter siden, Epiphany skrev: Hvorfor mener du det? Spør av nysgjerrighet. Venninnen min sin hannhund måtte kastreres fordi han ikke klarte å beherske seg når han var rundt tisper med løpetid, og de bodde i et tett nabolag hvor de fleste av naboene hadde hunder. Han var giret og stresset hele tiden og det kan da umulig være verken bra eller behagelig for han? Hvor gammel var den? Normalen her omkring er at om de er rundt året og småkåte ungdommer får de chip for å roe seg ned, så sjekker de når hannene er blitt eldre og fått litt bedre tankegangen en pulings døgnet rundt. Begge mine to var helt psykoer fra tid til annen når de var unghunder, nå bryr han ene seg døyten, selv om han har valper og dermed fått seg noe, og han andre stresser en dag eller to kanskje, men bare litt piping så gir det seg. Velger man å ha tispe og hannhund sammen sørger man for å ha pass når tispa har løpetid, for hunder har utrolig måte å parre seg på!
Gjest Fleiben Skrevet 16. august 2017 #11 Skrevet 16. august 2017 4 minutter siden, Epiphany skrev: Hvorfor mener du det? Spør av nysgjerrighet. Venninnen min sin hannhund måtte kastreres fordi han ikke klarte å beherske seg når han var rundt tisper med løpetid, og de bodde i et tett nabolag hvor de fleste av naboene hadde hunder. Han var giret og stresset hele tiden og det kan da umulig være verken bra eller behagelig for han? For det første, han er altfor ung - han er fortsatt en valp.. Hunder blir som oftest ikke voksne før de er to år, kanskje enda eldre også. Nå siterer jeg "dyrehospital.no": "Hannhunder må få lov til å være hannhunder og gå gjennom en normal pubertet med normal kjønnslig atferd! Mye av den overdrevene seksuelle atferden vil avta når han blir noe eldre. Det er allikevel veldig viktig å ta kontrollen over litt ”yppige tenåringshanner”, slik at atferden ikke forsterker seg og tiltar. Her kan det være veldig nyttig å gå på lydighetskurs i regi av de lokale hundeklubbene, og få litt veiledning av erfarne instruktører. Dersom atferden blir overdreven og blir til et problem for hund eller eier, bør du kontakte din dyrlege for videre veiledning.". Jeg mener at du skal prøve ALT før du velger å ta skrittet til å kastrere.
Epiphany Skrevet 16. august 2017 #12 Skrevet 16. august 2017 Akkurat nå, Ann Christin skrev: Hvor gammel var den? Normalen her omkring er at om de er rundt året og småkåte ungdommer får de chip for å roe seg ned, så sjekker de når hannene er blitt eldre og fått litt bedre tankegangen en pulings døgnet rundt. Begge mine to var helt psykoer fra tid til annen når de var unghunder, nå bryr han ene seg døyten, selv om han har valper og dermed fått seg noe, og han andre stresser en dag eller to kanskje, men bare litt piping så gir det seg. Velger man å ha tispe og hannhund sammen sørger man for å ha pass når tispa har løpetid, for hunder har utrolig måte å parre seg på! Synes å huske den var rundt 5 år gammel. Hun sa han hadde vært sånn siden han ble kjønnsmoden, og at det ikke hadde bedret seg. Har selv to hunder, en hann og ei tispe. Hannhunden er kun 5 måneder, så det har ikke vært en problemstilling så langt, men vi har allerede fikset pass til noen han allerede er komfortabel med til den tid kommer.
Try2 Skrevet 16. august 2017 #13 Skrevet 16. august 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kastrering er IKKE første valg! Det er strengt å kastrere en hund, med god grunn. Hunden er 1 år for svingende. Han er ikke voksen enda. Min fylte 3 år i januar. I fjor så var han helt tullerusk under løpetid. Nektet å spise, ville bare ut. Så fort han kom ut så gjorde han ikke ifra seg, for han var for opptatt med å jakte tisper. Så han endte opp med å bæsje og tisse inne. I år... null problem. Roet seg, er rolig og behagelig. Han snuser litt mer enn normalt under løpetid. Men ikke så ille at han glemmer å gå på do. Ingen kastrering nødvendig. Samtlige av våre hannhunder, 4 stk, var tullerusk før de fylte 2 år. Etter da så roet de seg. Noen litt senere enn andre. Men før de fylte 3 år så var de normale og ferdig med å være tullete under løpetid. Han ene var heeeelt tullete. Stakk av, ulte dag og natt, men det roet seg rundt 2 årsalderen. Var slitsomt da det sto på som verst, men kastrering var aldri et alternativ. De fleste hannhundene vokser det av seg. En veterinær som kastrerer en unghund på grunn av løpetid. De burde ikke få lov til å jobbe som dyrlege. Anonymkode: 4000a...a52 riktig.de roer seg.Noen 1-2 åringer kan slutte å spise i 14 dagereller står og uuuuler på trappa:) Men hannhunder er også veeldig forskjellige. Og ja dette går over. Hallo; dette er som pubertale gutter ganger 1000
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #14 Skrevet 16. august 2017 Tja, eg har en 13 år gammel hannhund som uler, piper, sutrer og stresser noe helt sinnsykt dagen lang når tispa har løpetid, så det behøver ikke å bli bedre bare de blir eldre altså. Anonymkode: c4b81...c62 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #15 Skrevet 16. august 2017 Dette burde du vel strengt tatt tenkt på FØR du skaffet seg en hannhund? Du vet vel at tispa har løpetid et par ganger i året? Og hva er greia med å stenge hunden inn i et bur? Fy! Anonymkode: ff48d...df8 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #16 Skrevet 16. august 2017 3 timer siden, Fleiben skrev: Unnskyld meg, men det her synes jeg er helt utrolig. Du kastrerer ikke en hannhund bare fordi du har ei tispe fra før - dette burde du tenkt på tidligere. Dyrleger ønsker som oftest ikke å kastrere friske hannhunder (noe jeg regner med din er?). Jeg håper du har mulighet til å la noen andre passe hannhunden din mens det er løpetid i hus - men å kastrere er rett og slett forkastelig. DET ER NULL PROBLEM Å KASTRERE EN HUND! det tar tja 3 min og mac 1 uke før tipp topp igjen! Hunder får økt livskvalitet, mindre stressede, aggressive, mer sosiale, mindre mulighet for kreft. Kun bra ting . Jeg har masse erfaring med kastrert hunder og har til dags dato ikke sett annet enn positive virkninger av kastrering. Det kommer til å bli mye vanligere i Norge også, det har startet allerede. Anonymkode: aed80...255 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #17 Skrevet 16. august 2017 1: deg der er ganske normalt, og noe du burde tenkt på før du skaffet deg hannhund. Hvorfor valgte du ikke enda en tispe? 2: man kastrerer ikke så unge hunder. De trenger hormonene frem til de er ferdigvokst. 3: det er ikke garantert at kastrering gir ønsket effekt. Anbefaler deg å prøve kjemisk kastrering først. Anonymkode: b765e...434 2
Maleficenta Skrevet 16. august 2017 #18 Skrevet 16. august 2017 3 timer siden, Fleiben skrev: Unnskyld meg, men det her synes jeg er helt utrolig. Du kastrerer ikke en hannhund bare fordi du har ei tispe fra før - dette burde du tenkt på tidligere. Dyrleger ønsker som oftest ikke å kastrere friske hannhunder (noe jeg regner med din er?). Jeg håper du har mulighet til å la noen andre passe hannhunden din mens det er løpetid i hus - men å kastrere er rett og slett forkastelig. Hva med å kastrere tispa? 2
Gjest Fleiben Skrevet 16. august 2017 #19 Skrevet 16. august 2017 Det kan jeg ikke svare på, det må hun i samråd med veterinær bli enig om. Tispa er 6 år så der er saken en helt annen.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #20 Skrevet 17. august 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: DET ER NULL PROBLEM Å KASTRERE EN HUND! det tar tja 3 min og mac 1 uke før tipp topp igjen! Hunder får økt livskvalitet, mindre stressede, aggressive, mer sosiale, mindre mulighet for kreft. Kun bra ting . Jeg har masse erfaring med kastrert hunder og har til dags dato ikke sett annet enn positive virkninger av kastrering. Det kommer til å bli mye vanligere i Norge også, det har startet allerede. Anonymkode: aed80...255 Norge er vel strengt talt ett av gå land som fortsatt henger langt etter når det komme trim kastrering. Andre land har skjønt det positive. Vi kastrerer jo SLT annet, men akkurat HUND nei det skal liksom være så fy fy 🙄 Anonymkode: 41340...766 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå