Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg er ny på dette, bør man ta med seg noe? Gave til babyen? Gave til mor? Mat? Blomster? Noe du likte/ikke likte å få? Noe du skulle ønske folk tok med seg? Vet jo at dette ikke er sånn superviktig problemstilling kanskje, men er interessert i innspill :) 

Anonymkode: d46e9...9cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig å ta med seg noe, ja, gjerne gave til mor/baby. 

Jeg skulle ønske jeg ikke fikk blomster. Det krever at jeg husker å skifte vann på dem, og at jeg har ledig vase. 

Jeg ville satt stor pris på å få nedfrosset middagsmat, faktisk. Eller at gjestene selv tok med noe å spise til kaffen, så jeg slapp være vertinne og diske opp med ting. 

Anonymkode: 75984...410

• Liker 8
Skrevet

Middagsmat for en dag eller to så de nybakte foreldrene slipper å tenke på det.

Fra gammelt av hadde man barselsgrøt - http://www.kildenett.no/portal/ordbok/1171013469.38
Så deilig. I vår barseltid hadde vi storforbruk av Toros bland og stek-kaker. Det hadde vært fint å få beskjed på forhånd at "bare sett på kaffen, vi tar med kaffemat".

• Liker 2
Skrevet

Gave til babyen er jo vanlig. Jeg har noen ganger tatt med noe spiselig, men da varslet om det i forveien, sånn at foreldrene ikke driver og disker opp i tillegg. Sistnevnte opplever ikke jeg er så veldig vanlig, men det var jo helt vanlig før i tiden, og en tradisjon man godt kunne gjenopptatt. Det og å ikke komme på laaange barselbesøk til helt nybakte foreldre. Mor blir fort sliten i starten, etter nattevåk og fødsel, så det er optimalt å holde seg til besøk på maks to timer og gjerne ha med noe spiselig.

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, Vera Vinge skrev:

Gave til babyen er jo vanlig. Jeg har noen ganger tatt med noe spiselig, men da varslet om det i forveien, sånn at foreldrene ikke driver og disker opp i tillegg. Sistnevnte opplever ikke jeg er så veldig vanlig, men det var jo helt vanlig før i tiden, og en tradisjon man godt kunne gjenopptatt. Det og å ikke komme på laaange barselbesøk til helt nybakte foreldre. Mor blir fort sliten i starten, etter nattevåk og fødsel, så det er optimalt å holde seg til besøk på maks to timer og gjerne ha med noe spiselig.

Amen til det å kjenne sin besøkelsestid! Jeg synes til og med to timer er for lenge, man bør holde seg på max halvannen. Og for guds skyld ring og avtal på forhånd, ikke ta "stikk innom" taktikken :s (ja, jeg opplevde en som gjorde det. Da hadde jeg ikke fått børstet håret engang, langt mindre dusjet og sminket meg, og gikk rundt i joggebukse med gulp på... kjempestas).

Anonymkode: 75984...410

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det var hyggelig med de som tok med seg noe å spise, men da er det fint å gi beskjed i så god tid på forhånd at vertskapet slipper å begynne å forberede noe.

Og å komme til avtalt tid (selv om ikke nødvendigvis mor og baby er klare da, men det er slitsomt å vente..)

Og at de ikke blir lenge ("hei, er det greit om vi kommer innom på torsdag med takeawaymat til alle? Vi skal på kino klokken 19, så vi kommer gjerne kvart på seks")

Eller at de kommer på formiddagen og tar med seg nybakt storesøster eller storebror ut på noe hyggelig i parken etter at de har hilst på baby (eller før de hilser på baby).

Anonymkode: 97a0a...2a8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Egen mat til kaffen, håper jeg mitt besøk kan ta med. Såslipper jeg å styre med det selv. Eventuelt noe mat. 

Anonymkode: 1baf2...c0c

• Liker 3
Skrevet

Hvis det er et barn til i familien ville jeg nesten ha prioritert det med en liten gave. Også noe til den nye da. 😊

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for innspill dere! Mat, kort tid, ikke blomster, gave til baby - check!

Anonymkode: d46e9...9cc

• Liker 5
Skrevet

Mat som ikke trenger tilberedelse. Og bli ikke lenger enn toppen to timer. 

Er babyen mindre enn 4uker gammel syns jeg en time er grensa. 

Anonymkode: 8f7c2...dff

• Liker 1
Skrevet

Og er det større søsken, ta med en gave til storebror/storesøster også. For å unngå sjalusi :) Gjerne "kjedelig" til babyen, som sokker, klesplagg e.l., og noe "kult" til det større barnet. Jo nærmere i alder, jo viktigere. 

Kake til kaffen er helt supert å ta med, og gjerne ta med mer enn dere skal spise og si at de kan fryse ned og spare resten :) 

Anonymkode: 770c4...e87

• Liker 2
Skrevet

Kake til kaffen? Er det normalt å spise kake og drikke kaffe når man er i barselbesøk? Når jeg hadde baby var jeg type ''det er vann i springen og frukt i skåla på kjøkkenet - fiks deg selv'' :fnise: Mat som ikke trenger tilberedning - type hjemmelaget pizza, kjøttkaker i brun saus osv - er veldig greit å ta med :) Angående lengde tenker jeg kommer an på babyens alder. Siden du skriver barselbesøk antar jeg at babyen er mindre enn 6 uker? Da tenker jeg 1 time er ytterst maks, og det er hvis du er nære med foreldrene (type bestevenninne, søsken osv).. Ellers tenker jeg en halvtime maks. Hadde jeg fått et to timers besøk av en perifer slektning eller halvgod venninne tror jeg at jeg hadde stukket av :fnise: Spør hvertfall moren etter en halvtime-time. Si at du drar nå og takk for deg, det kan godt hende hun ber deg om å bli! 

Anonymkode: 25670...713

• Liker 3
Skrevet

Presiserer gjerne at de ikke må styre med noe, og at du tar med noe å bite i til kaffen. Koselig med en ting til baby ( gjerne ikke i de aller minste størrelsene, det har de sikkert mye av) 

Hvis du skal ta med blomster, så gjerne noen som allerede er kappet til. Husker jeg stod med en klistremerkebaby på armen og skar roser med andre hånda 😒 

Støtter det å bare være en liten stund. Alle er slitne og besøket står i kø. 

Anonymkode: 65c93...4f3

• Liker 3
Skrevet

Forventer fok å få servert noe når de er på barselbesøk? Feks. Hvis de skal kun hilse på babyen og kun være der i 1-2 timer?

Jeg forventer ikke å få servert noe, og jeg kommer heller ikke til å servere folk noe. Greit hvis jeg invitere de på kaffe- det er noe helt annent,men hvis de bare skal stikke innom-så bør de ikke forvente noe under barselen. Jeg kommer ikke til å føle på noe som helst, at de ikke for servert noe. 

Hilsen snart førsregangs mor 😊

• Liker 2
Skrevet

Jeg syntes det var veldig koselig med blomster jeg da! :) folk er forskjellige.  

Anonymkode: afd5d...f2b

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Vera Vinge skrev:

Jeg opplevde faktisk veldig ofte at gjestene tok med mat. Noen ganger -på dager med mye besøk- hadde vi tilslutt så mye mat at bordet bugnet. Synes det var veldig deilig siden jeg hadde en baby som var som et frimerke på meg. Dersom du drar på besøk i lunchtid, er det fint å ta med noe annet enn kake etc. Kanskje noen rundstykker og pålegg el.l. Ellers er det vanlig å ta med en liten gave til babyen. Jeg satte stor pris på myke, drikke klær (en body, gode bukser etc). Hvis du kjøpet klær: Tenk mykt!! Stive dongeribukser og søte kjoler ble sjeldent brukt av oss iallefall. 

Anonymkode: 87b68...46c

Skrevet

Mat!! 

Vi hadde på forhånd sagt i fra til nær familie at vi ønsket at de tok med seg egen bevertning når de kom på barselbesøk. Med unntak av min mor og min bror var det ingen som gjorde det! Som nybakte foreldre hadde vi absolutt ikke ork til å ordne med noe til kaffen, og vi hadde blitt så glade dersom noen hadde tatt med ferdig middag eller lignende til oss. De første ukene levde vi på brødskiver...

Anonymkode: a644c...b83

• Liker 2
Skrevet

Jeg skulle gjerne hatt flere blomster jeg, syns det er så koselig. Opplevde ikke å få noe til mor, baby fikk mye gaver da.

Støtter den om å ta med noe til kaffen, om det så er en pakke sjokoladekjeks eller butikk-kake liksom. Og tilby deg å sette på den kaffen selv...

Anonymkode: 10922...142

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, stepbystep skrev:

Forventer fok å få servert noe når de er på barselbesøk? Feks. Hvis de skal kun hilse på babyen og kun være der i 1-2 timer?

Jeg forventer ikke å få servert noe, og jeg kommer heller ikke til å servere folk noe. Greit hvis jeg invitere de på kaffe- det er noe helt annent,men hvis de bare skal stikke innom-så bør de ikke forvente noe under barselen. Jeg kommer ikke til å føle på noe som helst, at de ikke for servert noe. 

Noen forventer det. 

Jeg hadde noen som inviterte seg selv på barselbesøk med mann og to små uten forvarsel. De tenkte at de ville være hyggelig å overraske oss, samt overnatte. 

Jeg ba de vente i døren mens jeg hentet babyen. De fikk hilse i fem minutter før jeg sa hadet og lukket døren. Jeg sa selvsagt at de var hjertelig velkomne senere når jeg har fått hentet meg litt. Dette var en uke etter at vi kom hjem fra sykehuset. 

Anonymkode: 8f7c2...dff

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, stepbystep skrev:

Jeg syns det føles veldig rart å ikke ha noe på bordet under et besøk, om det så er veldig enkel servering med vann og frukt. Mulig det handler om hvor i landet man er fra, men i min familie er det litt uhørt å ikke ha noe å by på. Men, om barselbesøket varsler at de har med noe, er jo det noe annet. Noe annet er jo om noen bare stikker hodet inn døra, men hvis man inviterer til besøk i god tid osv, er det jo hyggelig med noe å bite i. Men som jeg sa over, syns jeg det er en veldig fin gest av besøket å ha med noe spiselig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...