AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #1 Skrevet 16. august 2017 Hei Vi har hatt en fin og snill pusefrøken alene i 14 år, og nå har vi nettopp gått til anskaffelse av en kattunge (han) på prøve en uke. Den 14 år gamle katten vår, som er forsiktig og engstelig av natur, er litt redd for kattungen og freser når hun ser han. Hun ønsker bare å trekke seg vekk å gå ut. Hun har imidlertid kommet tilbake, og er "nesten" seg selv når hun kommer inn, men noe mer engstelig. Kattungen bor på rommet til vår eldste datter på natten, mens 14 åringen bor hos vår yngste datter som alltid har gjort, og det er bare hun som får oppholde seg på dette rommet.(Bare hennes lukter her). Vår eldste katt har alltid trives med å være mye ute, og har seg en langtur en (5-8 dager) en til to ganger i året. Dette er noe av bakgrunnen for at vi ønsket oss en katt til. Jeg er nå engstelig for at anskaffelsen av kattungen vil føre til at hun trekker seg oftere vekk fra oss, og i verste fall forsvinner helt! Lurer på om noen har tilsvarende erfaring, og råd å komme med? ( Vår eldste datter er blitt svært knyttet til småtten, og jeg håper at vi slipper å levere han tilbake.... ) Anonymkode: 7d5b0...7b0
Gjest PaN Skrevet 16. august 2017 #2 Skrevet 16. august 2017 (endret) Aldri introduser de det første du får en kattunge til, den elste katten vil naturligvis gå i forsvarmodus for å forsvare terretoriet sitt. Plasser kattungen de første dagene i eget rom med kattedo og kattemat, vær i lag med kattungen, legg den eldste kattens mat forran døren til kattungen slik at den kan bli mer vant til lukten. Etterhvert åpner du døren til kattungen på gløtt slik at de kan se men ikke røre hverandre. Så kan du til slutt la de være i lag. Endret 16. august 2017 av PaN
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #3 Skrevet 16. august 2017 Jeg er enig med Elementary over, du har nok introdusert de for tidlig og ikke på riktig måte. De burde være atskilt en god stund i starten, slik at eldste katten kan bli vant til den nye lukten og bli vant med at det er en annen katt i huset. Men nå har nok skaden skjedd, så da tar jeg utgangspunkt i det. Du kan ikke tvinge to katter til å bli venner, men de kan leve fredelig sammen likevel. Slik jeg forstår det har du kun hatt den lille i en uke, noe som er ingenting i denne sammenhengen. Jeg fikk katt nr. 2 i fjor, og gamlekatten brukte mange uker, husker ikke om det ble et par måneder til slutt, på å bli trygg på kattungen. Og da snakker vi fresing og slåssing, ikke bare unngåelse slik som din katt viser. Nå er mine to verdens beste venner, de går ilag overalt både ut og inne, og hver kveld skal de vaske hverandre i en times tid og helst sove oppå hverandre. Så det kan gå bra, selv om de ikke fikk den beste starten. Mitt råd er å følge med når de er i samme rom, og å gi det tid. Det vil mest sannsynlig gå seg til etter hvert Anonymkode: cc6ad...2a3
Sørvesten Skrevet 16. august 2017 #4 Skrevet 16. august 2017 Vi har hatt kattungen i en uke i dag, og de første to dagene var han mer eller mindre på eget rom hele tiden. Men jeg lot de treffe hverandre da...¨å det er nok litt sent for ditt råd desverre.....
Sørvesten Skrevet 16. august 2017 #5 Skrevet 16. august 2017 Spørsmål til Anonym broker: hvor gammel var den eldste kitten din da du fikk den nye? Jeg håper veldig på at vi skal oppleve same suksess som det du gjorde :-) Det høres fantastisk ut! :-)
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #6 Skrevet 16. august 2017 1 time siden, Sørvesten skrev: Spørsmål til Anonym broker: hvor gammel var den eldste kitten din da du fikk den nye? Jeg håper veldig på at vi skal oppleve same suksess som det du gjorde :-) Det høres fantastisk ut! :-) Jeg er anonymbruker, skriver fra mobilen nå. Han var 5 år og kastrert, men rukket å bli sær nok på de årene. Dette er uansett deres hjem, og nå har det kommet en ny katt som trår inn på området deres. Et tips jeg hørte var å gni en klut på kinnene til kattungen og så gni den gluten diverse steder rundt om i huset. Så sprer du lukta til kattungen. Så er det viktig å ha flere kattekasser og flere mat-/drikkeskåler. Vær til stede når de møtes, men gi de rom til å tilnærme seg hverandre. Det vi mennesker kanskje ser på som aggressiv oppførsel, er bare hilsing mellom de to. Fresing er bare en advarsel og ikke farlig. Jeg skilte de kun da eldste katten tydelig var ute etter å knørve den lille, og det ikke lenger var lek/utforsking. Mest av alt må du bare gi det tid. Jeg var sikker på at jeg hadde gjort verdens største tabbe, og jeg syns så synd på gamlepus som ble "fratatt" hjemmet sitt. Plutselig ville han ikke kose og var for det meste ute. Jeg syns mitt utgangspunkt var verre enn det du beskriver, og det gikk likevel bra til slutt. Anonymkode: cc6ad...2a3
Sørvesten Skrevet 16. august 2017 #7 Skrevet 16. august 2017 Tusen takk for svar, skal forsøke trikset med kluten du snakker om :-)
Skywise Skrevet 16. august 2017 #8 Skrevet 16. august 2017 Når man skal introdusere katter for hverandre, burde man holde dem atskilt de første dagene. Bytt på å ha den eldre katten og kattungen inne i oppholdsrommet, på den måten introduseres kattene for hverandres lukt og vennes til denne. I ditt tilfelle ville jeg også byttet på soverommene, slik at det også ble blandet lukt der. Et annet tips er å klappe den ene katten, for så å klappe den andre, uten å vaske hendene. Da overfører man lukt fra den ene katten til den andre. Når tiden er inne for at de skal møtes, er det lurt å ha to sett matskåler. De burde stå med en meter eller mer avstand. Mat er en viktig ressurs for kattene, om de fôres samtidig ser de at det ikke blir noen mangel på mat med den nye inne på territoriet deres. Det er en fin situasjon hvor det ofte skapes ro hos begge kattene. La dem se hverandre an i sitt eget tempo. Ikke skill dem med mindre det oppstår tydelige aggressiv atferd. Det er vanlig at den opprinnelige katten ikke er begeistret for den nye i starten. Så lenge den kommer hjem og dere gir den rikelig med mat, er det liten sjanse for at den stikker av.
Gjest PaN Skrevet 16. august 2017 #9 Skrevet 16. august 2017 22 minutter siden, Skywise skrev: Når man skal introdusere katter for hverandre, burde man holde dem atskilt de første dagene. Bytt på å ha den eldre katten og kattungen inne i oppholdsrommet, på den måten introduseres kattene for hverandres lukt og vennes til denne. I ditt tilfelle ville jeg også byttet på soverommene, slik at det også ble blandet lukt der. Et annet tips er å klappe den ene katten, for så å klappe den andre, uten å vaske hendene. Da overfører man lukt fra den ene katten til den andre. Når tiden er inne for at de skal møtes, er det lurt å ha to sett matskåler. De burde stå med en meter eller mer avstand. Mat er en viktig ressurs for kattene, om de fôres samtidig ser de at det ikke blir noen mangel på mat med den nye inne på territoriet deres. Det er en fin situasjon hvor det ofte skapes ro hos begge kattene. La dem se hverandre an i sitt eget tempo. Ikke skill dem med mindre det oppstår tydelige aggressiv atferd. Det er vanlig at den opprinnelige katten ikke er begeistret for den nye i starten. Så lenge den kommer hjem og dere gir den rikelig med mat, er det liten sjanse for at den stikker av. Hvorfor så langt innlegg på nøyaktig det samme jeg skrev? Leste du ikke først?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #10 Skrevet 16. august 2017 Jeg var veldig heldig, jeg hadde en på halvannet år, og fikk en på halvåret. Slapp yngste rett ut i leiligheten, eldste lot han være i fred noen dager, så begynte dem hilse litt. Yngste freste litt i starten, men aldri vært noe mer krangling mellom dem. Anonymkode: 24a08...29c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå