AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #21 Skrevet 16. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Venninnen min ble lovet beroligende, men fikk det ikke alikevel. Hun fikk panikk og ble fysisk holdt fast av to sykepleiere (hun ene lå over henne og holdt hendene hennes fast). Føltes som et overgrep. Anonymkode: 5c872...e47 Før eller etter hun hadde fått slangen i halsen? Om de allerede hadde begynt kunne det bli farlig om hun bevegde seg Anonymkode: e8cfb...1ef 1
dillyduzit Skrevet 16. august 2017 #22 Skrevet 16. august 2017 Jeg har egentlig lyst å bare grine av tanken om at jeg må inn til ny gastro. Den forrige var så ubehagelig at jeg lå å gråt, pustet, rapet og brakk meg omhverandre. Det kan jo nevnes at jeg bare en halv uke tidligere hadde fått matforgiftning med mye oppkast og fortsatt hadde problemer med syre i magen. Overlegen og sykepleieren var svært profesjonelle hele veien og beskrev hva som skulle skje, hva som skjedde, at det var helt normalt med både brekkning og raping, strøk meg på armen og hodet etc. Så, jeg følte meg trygg, og det er vel det som er det viktigste.. det var bare resten som usj, nei. Dette er en av de gangene hvor det eneste man vil, er å ha mammaen sin rundt seg. Anywho, taxi og beroligende på meg neste gang hvertfall. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #23 Skrevet 16. august 2017 Føles gastroskopi likt som ventrikkelskylling? Anonymkode: e75ae...3e7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #24 Skrevet 16. august 2017 Hos meg var det fryktelig ubehagelig der og da, jeg brakk meg, rapet, kastet opp og gråt om hverandre, lå i fosterstilling. Jeg fikk ikke beroligende. Men, det tok 5 minutt etter undersøkelsen, så følte jeg meg helt fin igjen, utenom litt sår i halsen. Det er ubehagelig, men det går fort over. Det er helt vanlig å gråte, rape, kaste opp, brekke seg, og slikt, og pleiere er vant til å se alt slikt. Det kjennes litt ut som en evighet når man ligger der, men det går ganske kjapt. Anonymkode: 807a4...f32 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #25 Skrevet 16. august 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Før eller etter hun hadde fått slangen i halsen? Om de allerede hadde begynt kunne det bli farlig om hun bevegde seg Anonymkode: e8cfb...1ef Hun ble lovet å få det før. Møtte opp en time før tiden for å kunne få det. Fikk pent beskjed om at det gikk så fint og det var bare å ta seg litt sammen. Og; at de kunne avbryte hvis det ble ille. Hvilket de altså ikke gjorde, de la seg heller oppå henne og holdt henne fast fremfor å avbryte undersøkelsen. Anonymkode: 5c872...e47
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #26 Skrevet 16. august 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun ble lovet å få det før. Møtte opp en time før tiden for å kunne få det. Fikk pent beskjed om at det gikk så fint og det var bare å ta seg litt sammen. Og; at de kunne avbryte hvis det ble ille. Hvilket de altså ikke gjorde, de la seg heller oppå henne og holdt henne fast fremfor å avbryte undersøkelsen. Anonymkode: 5c872...e47 Fy faen!!!! Jeg klarte det ikke. Fikk fullstendig panikk, gråt og røsket ut slangen igjen som om det sto om livet. Fikk ingenting for det. Verken bedøvende spray eller beroligende. I stedet fikk jeg en henvisning til psyk med beskjed om at dette var angst og alt satt oppi hodet mitt. Nu vel... jeg har gitt opp helsevesenet og funnet ut av problemene mine selv og lagt opp min egen kostholdsplan. Og nei alt sitter ikkr i hodet mitt. Jeg har kraftig kryssallergi og IBS. Anonymkode: 490a1...888
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #27 Skrevet 16. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hos meg var det fryktelig ubehagelig der og da, jeg brakk meg, rapet, kastet opp og gråt om hverandre, lå i fosterstilling. Jeg fikk ikke beroligende. Men, det tok 5 minutt etter undersøkelsen, så følte jeg meg helt fin igjen, utenom litt sår i halsen. Det er ubehagelig, men det går fort over. Det er helt vanlig å gråte, rape, kaste opp, brekke seg, og slikt, og pleiere er vant til å se alt slikt. Det kjennes litt ut som en evighet når man ligger der, men det går ganske kjapt. Anonymkode: 807a4...f32 Oi, legen min var en drittsekk. Han mente jeg overdrev fordi jeg klemte hånden hans for sterkt (var han selv som tok hånden min som jeg holdt på "sengen" med). Utenom det så verken brakk jeg meg eller gråt, var rolig. Han var generelt nedlatende, usj Anonymkode: e8cfb...1ef
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #28 Skrevet 16. august 2017 Jeg klarte ikke svelge slangen. Fikk panikk, og sleit selv slangen ut selv om pleieren forsøkte holde meg fast. Fikk ny time til gastro i full narkose. Legen var veldig forståelsesfull, og sa det kunne være traumatisk og klaustrofobisk for noen svelge slangen. Anonymkode: b37e9...505
Snuppah00 Skrevet 16. august 2017 #29 Skrevet 16. august 2017 (endret) 7 timer siden, Springfjær skrev: For meg var det helt grusomt. Var på tur til å dra ut slangen flere ganger, men dette var pleieren sin skyld da han ikke hadde brukt nok bedøvende spray bak i halsen (legens ord). Ikke fikk jeg tilbud om beroligende heller, skulle jeg gjøre noe sånt en gang til så skal jeg i narkose what so ever!! Enig. Jeg synes det var helt forferdelig og tårene rant. Jeg fikk bedøvelse, men var en veldig ubehagelig opplevelse Fikk panikk da slangen var på vei ned. Håper jeg aldri må igjen om det igjen.Jeg var 16-17 og kunne ha med mamma inn som holdt meg i hånda Endret 16. august 2017 av Snuppah00
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #30 Skrevet 16. august 2017 Jeg gjorde det på Volvat. Beroligende var ikke et tema engang. Fikk bedøvelsesspray i halsen, noe som bare var ekkelt. Jeg synes det var fryktelig ubehagelig. Jeg var ikke forberedt på at det føltes som om jeg ikke fikk puste, det var virkelig ubehagelig. Jeg konsentrerte meg hardt om å puste rolig. Om jeg må gjøre det en gang til så skal jeg ha beroligende, helt klart. Anonymkode: 3f12c...109 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #31 Skrevet 16. august 2017 Jeg klarte verken å konsentrere meg om å puste eller høre hva legen sa, jeg lå bare og brakk meg konstant mens jeg hørte folk prøve å berolige meg i det fjerne hadde ingen kontroll over brekningene.. Men de fikk da gjort det de skulle, og det var fort overstått . Fikk beroligende. Flink lege og sykepleiere, men håper virkelig jeg aldri må gjennom det en gang til Anonymkode: 34f65...4cb
Snuppah00 Skrevet 16. august 2017 #32 Skrevet 16. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun ble lovet å få det før. Møtte opp en time før tiden for å kunne få det. Fikk pent beskjed om at det gikk så fint og det var bare å ta seg litt sammen. Og; at de kunne avbryte hvis det ble ille. Hvilket de altså ikke gjorde, de la seg heller oppå henne og holdt henne fast fremfor å avbryte undersøkelsen. Anonymkode: 5c872...e47 Men i alle dager? Håper hun klaget på de i etterkant, dette her var ikke greit av de. Stakkars
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #33 Skrevet 16. august 2017 Jeg hadde insistert på narkose... Rett og slett Anonymkode: be652...6e6
QueenOfTheSidewalk Skrevet 16. august 2017 #34 Skrevet 16. august 2017 Jeg tok det på en privatklinikk. Det gikk helt greit, fikk beroligende. Det var ubehagelig, og vondt når de dro ut en prøve derfra, men som sagt, gikk bra.
Solivagant Skrevet 17. august 2017 #35 Skrevet 17. august 2017 Synes ikke det var vondt, men veldig veldig ubehagelig. Brakk meg, rapte og gråt om hverandre. Kunne kjenne slangen bevege seg i magen, det var skikkelig ekkelt. Hadde heldigvis en veldig flink og god sykepleier som hjalp på. Det gikk fint til tross for at det var ubehagelig, og det er veldig fort overstått.
fregnefjeset Skrevet 17. august 2017 #36 Skrevet 17. august 2017 Det sier seg selv at det er ubehagelig; du får en slange ned i halsen. Men når det er sagt så går det i all sannsynlighet helt fint. Jeg fikk ikke beroligende, bare spray. Den var litt ekkel, men ikke verre enn å få bedøvelse hos tannlegen som drypper litt. Det verste er de sekundene du svelger slangen, da kommer du til å brekke deg. Men det burde gå fort over igjen. Jeg grep tak i hånden til pleier, at ho kunne bruke den etterpå er jo helt utrolig 😅 prøv å fokusere på pust, hold hånden til pleier om du kan, eller om du har noen med deg du kan holde hånden til. Jeg fokuserte veldig på skjermen, da hadde jeg full oversikt over alt legen gjorde. Etterpå var jeg bare skikkelig sulten og hadde litt vondt i halsen. Lykke til, det går nok kjempe bra
Fju Skrevet 19. august 2017 #37 Skrevet 19. august 2017 Det var ganske ubehagelig, men det var fort overstått, heldigvis. Jeg syntes ikke det å svelge slangen var så vanskelig, men man brekker seg jo noe voldsomt mens det står på. Etterpå var jeg litt sår i halsen og litt sliten, litt på samme måten som når man har kastet opp. Og så følte jeg meg ganske tøff/stolt 😂 Lykke til, det går nok fint!
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #38 Skrevet 19. august 2017 For meg var det en forferdelig opplevelse og ikke noe jeg vil gjøre på nytt. Fastlegen hadde skrevet i henvsningen at jeg skulle få beroligende, men det måtte jeg etterspørre da jeg kom. Jeg var veldig nervøs og grudde meg, legen og sykepleieren var ikke spesielt hyggelige. Sykepleieren ble nesten irritert da jeg spurte om beroligende, og svarte at neida, du trenger ikke det. Til slutt hentet hun sprøyten med beroligende og stakk meg, hun bommet på blodåren og måtte prøve på nytt med ny sprøyte, hun bommet igjen, da jeg ikke fikk noe effekt. Nå hadde vi ikke tid til å ta ny sa legen og vi måtte bare kjøre på. Jeg la meg ned og fikk smålig panikk, fikk sånn spray i halsen og den bitegreia mellom tennene, og så tok legen bare å stappet slangen ned i halsen på meg og sa svelg. Jeg begynte å hulke og hylgråt, men svelgte slangen. Følte jeg ble kvalt og brakk meg og gråt under hele undersøkelsen, og var helt lamslått etterpå. Kommer aldri til å ta en slik undersøkelse uten at helsepersonellet tar seg tid, har empati og ikke minst er hyggelige. I ettertid hadde jeg ikke noe vondt, det var ikke vondt, men veldig ubehagelig. Jeg kjente følelsen av klaustrofobi og at ting var ute av min kontroll. Håper virkelig du får en bedre opplevelse, TS. Jeg håper og tror jeg var veldig uheldig med hvem som var på jobb. Anonymkode: eef11...2d8
Gjest Kim Skrevet 19. august 2017 #39 Skrevet 19. august 2017 Det var ingen big deal i det hele tatt. Selvsagt litt ubehagelig og du føler deg jo ikke fresh der du ligger å sikler, men målet helliger middelet.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2017 #40 Skrevet 19. august 2017 Jeg syns det var fryktelig ubehagelig - brak meg, rapte og tårene rant (gråt ikke, men tårene rant for det). Forsøkte å puste så godt jeg kunne, men pokker ikke enkelt. Siden jeg skulle på jobb senere valgte jeg bort beroligende, sprayen i svelget var bare ekkel. Legen og sykepleieren var OK, men fikk litt småpanikk på bordet etter slangen var forbi svelget og ville avbryte. Fortsatte, heldigvis, for ville blitt vanskelig å få slangen ned igjen. Håper jeg aldri må i gjennom noe sånt igjen, men.. Jeg har opplevd verre. Anonymkode: 79a65...c37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå