AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #1 Skrevet 16. august 2017 Erfaringer du vil dele? Anonymkode: b9fde...bc3
linsejesus Skrevet 16. august 2017 #2 Skrevet 16. august 2017 Har du fått tilbud om noe beroligende før eller under undersøkelsen? Det er vanlig å bruk Dormicum mens de holder på, som virker raskt og har kort virkningstid. Det gjør også at du sannsynligvis husker lite av det etterpå. Ellers kan du sikkert få Valium e.l. på forhånd, men da vil du være påvirket mye lenger. Jeg fikk Dormicum og husker ingenting.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #3 Skrevet 16. august 2017 Klarte ikke svelge slangen. Måtte ta i full narkose. Det var helt greitAnonymkode: 632a7...b9f
Libertas Skrevet 16. august 2017 #4 Skrevet 16. august 2017 Skal ikke lyve, det var veldig ubehagelig. Jeg fikk noe beroligende før selve undersøkelsen. Holdt på å få panikk da slangen skulle forbi strupehodet. Heldigvis satt det en rolig pleier og strøk meg over hodet og beroliget meg. Etter det var det null stress. Da slangen skulle ut igjen, så fikk jeg et slik sug i magen og det føltes ut som at jeg måtte kaste opp. Men det var ikke vondt ellerno, var bare veldig ubehagelig. Men vil tro det går helt fint, hører om de som knapt merker no, til de som får panikkanfall og må legges i narkose. Lykke til 🌹
Gjest Springfjær Skrevet 16. august 2017 #5 Skrevet 16. august 2017 For meg var det helt grusomt. Var på tur til å dra ut slangen flere ganger, men dette var pleieren sin skyld da han ikke hadde brukt nok bedøvende spray bak i halsen (legens ord). Ikke fikk jeg tilbud om beroligende heller, skulle jeg gjøre noe sånt en gang til så skal jeg i narkose what so ever!!
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #6 Skrevet 16. august 2017 For meg gikk det helt fint. Var litt vondt i halsen, men alt var over på en 5 min. Ingen valium eller noe. Selve legen var en dust, da, men det er en annen historie Anonymkode: e8cfb...1ef
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #7 Skrevet 16. august 2017 4 minutter siden, Springfjær skrev: For meg var det helt grusomt. Var på tur til å dra ut slangen flere ganger, men dette var pleieren sin skyld da han ikke hadde brukt nok bedøvende spray bak i halsen (legens ord). Ikke fikk jeg tilbud om beroligende heller, skulle jeg gjøre noe sånt en gang til så skal jeg i narkose what so ever!! Den bedøvelsen bak i halsen hjelper lite. Dårlig gjort av legen å skylde på sykepleieren. Anonymkode: e0a3f...693 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #8 Skrevet 16. august 2017 Jeg har tatt og syns det var helt greit. Nå må jeg skryte av de som gjennomføre undersøkelsen, de beroliget og jeg hadde tilbud om beroligende (fikk veneflon før undersøkelsen) som jeg ikke trengte. Mitt bidrag var å puste og være rolig. Det er ikke godt hverken å svelge slangen eller selve undersøkelsen, men for meg gikk det helt greit. Ønsker deg lykke til. Anonymkode: c5b8d...a6c
Gjest Springfjær Skrevet 16. august 2017 #9 Skrevet 16. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Den bedøvelsen bak i halsen hjelper lite. Dårlig gjort av legen å skylde på sykepleieren. Anonymkode: e0a3f...693 Ja jeg kan ikke si jeg var veldig imponert over det...
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #10 Skrevet 16. august 2017 Må ta gastroskopi selv, har avlyst 2 ganger. For jeg gruer meg sånn. Sist kom jeg meg til sykehuset, før jeg fikk et angstanfall. Vil ikke ringe å spørre, for jeg vil ikke være en byrde. Hvordan er liggestillingen? Er det slik at man må ligge på en benk, på venstre side? Må man ligge helt rett, eller kan føttene være litt bøyd, slik som i stabilt sideleie, altså ene foten i en trekant. Det å ligge helt rett føler jeg blir vanskelig. Mister balansen og vil velte til siden. Det er noe jeg gruer meg til. Hvordan i helsike skal jeg ligge?! Eller ligger man på ryggen, men snur hodet til siden? Hva med den munnbeskyttelsen. Hvordan er den, gjør den vondt? Er det slik som disse munn-tingene du får hos tannlegen når du skal ta røntgen? Føles det ut som at du kveles av denne tingen? Biter du ned på den? Angst. Tror jeg dropper det. Vil heller dø enn å gå igjennom en gastroskopi. Anonymkode: fe08f...426 1
Gjest Springfjær Skrevet 16. august 2017 #11 Skrevet 16. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Må ta gastroskopi selv, har avlyst 2 ganger. For jeg gruer meg sånn. Sist kom jeg meg til sykehuset, før jeg fikk et angstanfall. Vil ikke ringe å spørre, for jeg vil ikke være en byrde. Hvordan er liggestillingen? Er det slik at man må ligge på en benk, på venstre side? Må man ligge helt rett, eller kan føttene være litt bøyd, slik som i stabilt sideleie, altså ene foten i en trekant. Det å ligge helt rett føler jeg blir vanskelig. Mister balansen og vil velte til siden. Det er noe jeg gruer meg til. Hvordan i helsike skal jeg ligge?! Eller ligger man på ryggen, men snur hodet til siden? Hva med den munnbeskyttelsen. Hvordan er den, gjør den vondt? Er det slik som disse munn-tingene du får hos tannlegen når du skal ta røntgen? Føles det ut som at du kveles av denne tingen? Biter du ned på den? Angst. Tror jeg dropper det. Vil heller dø enn å gå igjennom en gastroskopi. Anonymkode: fe08f...426 Du ligger på venstre side, du kan bøye knærne du får en plastring mellom tennene slik at du ikke skader dem eller kameraet. Ved alvorlig angst for det så kan du faktisk få narkose når du skal ta det.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #12 Skrevet 16. august 2017 For meg kjentes det ut som jeg måtte spy hele tiden når det kameraet var svelget. Det er noe av det mest ubehagelig jeg har vært igjennom, men det gjør ikke "vondt". Det er bare ubehagelig på samme måte som det er ubehagelig å brekke seg. Anonymkode: 781c7...84f
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #13 Skrevet 16. august 2017 De fleste synes det er ubehagelig, men at det går greit. De som gruer seg mest pleier som oftest å bli overrasket over at det ikke var så ille som de trodde. Noen synes det er helt grusomt. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må ta gastroskopi selv, har avlyst 2 ganger. For jeg gruer meg sånn. Sist kom jeg meg til sykehuset, før jeg fikk et angstanfall. Vil ikke ringe å spørre, for jeg vil ikke være en byrde. Hvordan er liggestillingen? Er det slik at man må ligge på en benk, på venstre side? Må man ligge helt rett, eller kan føttene være litt bøyd, slik som i stabilt sideleie, altså ene foten i en trekant. Det å ligge helt rett føler jeg blir vanskelig. Mister balansen og vil velte til siden. Det er noe jeg gruer meg til. Hvordan i helsike skal jeg ligge?! Eller ligger man på ryggen, men snur hodet til siden? Hva med den munnbeskyttelsen. Hvordan er den, gjør den vondt? Er det slik som disse munn-tingene du får hos tannlegen når du skal ta røntgen? Føles det ut som at du kveles av denne tingen? Biter du ned på den? Angst. Tror jeg dropper det. Vil heller dø enn å gå igjennom en gastroskopi. Anonymkode: fe08f...426 Du ligger på siden og har litt bøy på knærne som oftest. Du får beskjed om hvordan du skal ligge. Du vil ikke føle at du kveles. Hvis du får panikk er det viktig at du lytter til hva legen sier og gjør akkurat som legen sier, for da kommer du deg fort over panikken og det vil være mye mer behagelig for deg. Altså; gjør som legen sier og det vil gå bra. Anonymkode: 0159b...402
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #14 Skrevet 16. august 2017 Det er ikke vondt, bare fryktelig ubehagelig. Jeg fikk beroligende og bedøvelsesspray. Jeg rørte mye på beina, sikkert fordi det var så ubehagelig, men det gjorde ikke noe. Flink sykepleier. Det er fort gjort, men ikke gøy ... Anonymkode: 22eff...3bd
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #15 Skrevet 16. august 2017 2 minutter siden, Springfjær skrev: Du ligger på venstre side, du kan bøye knærne du får en plastring mellom tennene slik at du ikke skader dem eller kameraet. Ved alvorlig angst for det så kan du faktisk få narkose når du skal ta det. Narkose? virkelig? hvordan får man puste med en slange i halsen? Det har ikke fastlegen nevnt, bare beroligende. Anonymkode: fe08f...426
bonita93 Skrevet 16. august 2017 #16 Skrevet 16. august 2017 Tok ikke beroligende, og jeg syntes det var helt j*vlig. Det var ikke slik at jeg følte med døden nær, men jeg var av dem som brakk seg konstant fra start til slutt. Det er liksom ikke direkte vondt, det er mer absurd, klaustrofobisk og KVALMT. Hjalp godt med sykepleieren som holdt meg i hånda, for legen var jeg pissed på. Til slutt var jeg så lei av brekningene at jeg tok tak i slangen med hånden og presset den nedover selv Det føles ikke bra med gastroskopi, men du overlever definitivt! Husk at det er jo bare å ta slangen opp igjen om det blir for ille. 1
Gjest Springfjær Skrevet 16. august 2017 #17 Skrevet 16. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Narkose? virkelig? hvordan får man puste med en slange i halsen? Det har ikke fastlegen nevnt, bare beroligende. Anonymkode: fe08f...426 Den skal ikke ned i pusterøret da det går fint å puste med den i halsen.
bonita93 Skrevet 16. august 2017 #18 Skrevet 16. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Narkose? virkelig? hvordan får man puste med en slange i halsen? Det har ikke fastlegen nevnt, bare beroligende. Anonymkode: fe08f...426 Du puster med nesa
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #19 Skrevet 16. august 2017 Jeg trodde jeg skulle puste med nesa, men det gikk ikke, så fikk helt panikk før jeg kom på at jeg kanskje skulle puste med munnen 😛 Det største problemet er brekningsrefleksen, men når jeg klarte å puste rolig og tenke på noe annet, gikk det fint. Ikke vondt og det var raskt over. Anonymkode: 9f9cd...20a
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #20 Skrevet 16. august 2017 Venninnen min ble lovet beroligende, men fikk det ikke alikevel. Hun fikk panikk og ble fysisk holdt fast av to sykepleiere (hun ene lå over henne og holdt hendene hennes fast). Føltes som et overgrep. Jeg fikk så noia at de la meg i narkose. Jeg tror det har mye å si hvordan du takler brekninger og om du lett får klaustrofobi. Jeg fikser ikke å brekke meg i det hele tatt, får panikkangst. Kjenner andre som har tatt gastroskopi og ikke hatt problemer med det. De har pustet rolig og gjort som legen ga beskjed om. Anonymkode: 5c872...e47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå