Gå til innhold

Jeg har en blodprosent på 6 og legen sendte meg hjem og sier jeg skal ta jern tabletter hver dag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Burde jeg ikke hatt blodoverføring.Kjenner meg veldig slapp. Hva skal jern lagrene normalt ligge på.?

Anonymkode: 34aa3...82d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er vanlig med blodoverføring under 8. Har du mulighet å få en second opinion?

Anonymkode: cfb09...305

• Liker 1
Skrevet

6 er lavt.Men Blodoverføring blir først aktuelt om du kommer ned på enda lavere nivå.Med jerntabletter vil du fort føle deg bedre.Da jeg lå på nivå 4 fikk jeg beskjed om å ta 200 mg daglig.Tok Niferex,100 mg morgen og kveld.Nå ligger jeg vel på nivå 11,og bruker Aminojern.tar 50 mg daglig. Liker Aminojern bedre enn de andre jernprepatatene,da de alltid ga magevondt.

Anonymkode: e4b40...e7b

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde jeg ikke hatt blodoverføring.Kjenner meg veldig slapp. Hva skal jern lagrene normalt ligge på.?

Har du blitt utredet for grunnen til at du har så lav blodprosent? Jeg hadde blodprosent på 7 for noen år siden. Da ble jeg sendt rett på sykehuset. De kom frem til at den lave prosenten skyldtes alt for kraftige mensblødninger, og det ble foretatt en utskrapning. Jeg måtte bli til observasjon over  natten, fordi de vurderte å gi meg blodoverføring. Men jeg fikk det ikke, fordi allmenntilstanden var såpass bra. 

Anonymkode: 16764...dd8

• Liker 1
Skrevet

Ville gått bak legens rygg og dobbeltsjekket med en annen lege om det er ok f.eks ved å ringe legevakt og høre om de kan spørre en lege der om det er forsvarlig. 

Anonymkode: 370af...a83

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

6 er lavt.Men Blodoverføring blir først aktuelt om du kommer ned på enda lavere nivå.Med jerntabletter vil du fort føle deg bedre.Da jeg lå på nivå 4 fikk jeg beskjed om å ta 200 mg daglig.Tok Niferex,100 mg morgen og kveld.Nå ligger jeg vel på nivå 11,og bruker Aminojern.tar 50 mg daglig. Liker Aminojern bedre enn de andre jernprepatatene,da de alltid ga magevondt.

Anonymkode: e4b40...e7b

Dette er feil, blodprosent under 8 er indikasjon for blodoverføring. Dra til legevakt og bli sendt til sykehus. Du må jo utredes på hvorfor du har så lav prosent uansett. 

Anonymkode: 7c75d...525

• Liker 2
Skrevet

Hun mener grunnen til den lave blodprosenten er fordi jeg ikke spiser kjøtt.Men jeg spiser fisk, ost, melk osv.Men ikke kjøtt.Nei hun har aldri undersøkt noe mer mener bare det er grunnen til jern mangel.

Skrevet

Om du bare kjenner deg veldig slapp, bør du ikke få blodoverføring. Da bør du prøve tablettene først. De virker relativt raskt. 

Blod er mangelvare. I min kommune regner de med at de mangler 10 000 blodgivere. Så blodet bør gå til de som har akutt behov for det. Å være litt slapp er noe annet enn å blø ut på operasjonsbordet. 

Anonymkode: b2b05...cb4

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun mener grunnen til den lave blodprosenten er fordi jeg ikke spiser kjøtt.Men jeg spiser fisk, ost, melk osv.Men ikke kjøtt.Nei hun har aldri undersøkt noe mer mener bare det er grunnen til jern mangel.

Melkeprodukter hemmer opptaket av jern i kroppen, mens rødt kjøtt derimot er en av de beste jernkildene vi har. Om du ikke spiser kjøtt, bør du være veldig obs på å få i deg jernholdige matvarer på annet vis, og passe på å spise dem utenom måltider hvor du spiser mye melkeprodukter, og uten koffein. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde 6,9 og hadde veldig dårlig allmenntilstand, fikk beskjed om å begynne med jerntabletter. Fikk det opp på egenhånd.

Anonymkode: 94fa8...379

Skrevet

Melkeprodukter og koffein hemmer jernopptaket. For å øke jernopptaket, spis noe med c-vitamin.

Blodoverføring er kun når det er akutt, 6 er ikke akutt.

Anonymkode: 720c5...c91

Skrevet

Jeg fikk på 7,2. Veldig glad for det. Følte meg kvikk mens blodet gikk inn. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du bare kjenner deg veldig slapp, bør du ikke få blodoverføring. Da bør du prøve tablettene først. De virker relativt raskt. 

Blod er mangelvare. I min kommune regner de med at de mangler 10 000 blodgivere. Så blodet bør gå til de som har akutt behov for det. Å være litt slapp er noe annet enn å blø ut på operasjonsbordet. 

Det er ikke min erfaring. Etter fødsel hadde jeg en blodprosent på litt over 6. De gav meg jern intravenøst, og jernpiller jeg skulle ta og sa at jeg skulle kontakte fastlegen om det ikke ble bedre innen 6(!) uker. Det tok utrolig lang tid før jeg kjente noen effekt av de pillene. Jeg var helt totalt utmattet og svimmel hele barselstiden (greide ikke holde babyen min for jeg var redd for å gå i bakken). Jeg måtte ha hjelp av familien min for å greie meg i hverdagen, det ødela virkelig hele barselsperioden min. 

Anonymkode: 92430...864

• Liker 2
Skrevet

Hadde du en Hb (tidligere kalt blodprosent), på 6, eller jernverdi på 6?

Vanligvis er Hb under 8 indikasjon for blodoverføring. Jerntabletter alene vil ta tid før en får en normalisert blodprosent. Regner med din lege har tatt utvidede blodprøver for å konkludere med årsak. Jeg ville utvilsomt fått en second opinion. 

Anonymkode: 95be3...9ee

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du en Hb (tidligere kalt blodprosent), på 6, eller jernverdi på 6?

Vanligvis er Hb under 8 indikasjon for blodoverføring. Jerntabletter alene vil ta tid før en får en normalisert blodprosent. Regner med din lege har tatt utvidede blodprøver for å konkludere med årsak. Jeg ville utvilsomt fått en second opinion. 

Anonymkode: 95be3...9ee

Enig med dette! 

Anonymkode: 7c75d...525

Skrevet

Mulig det var snakk om jernlagre? Ellers vil så lav blodprosent kunne indikere blodoverføring, men hvis blodprosenten har gått ned gradvis over tid (f.eks. dårlig/mangelfullt kosthold), så tilpasser kroppen seg gradvis, og den lave blosprosenten anses ikke som noe akutt. Den vil da gå opp av seg selv med tilskudd av jern.

Anonymkode: 4c42c...64a

Skrevet

Hadde blodprosent nesten ned på 5 etter keisersnitt. De vurderte blodoverføring, men slapp det siden formen var bra og fordi prosenten fort ble bedre med tilskudd.

Anonymkode: 44ffe...4ba

Skrevet

Jeg hadde Hb på 8 i siste halvdelen av svangerskapet, fikk bare beskjed om å ta jern. 

Under KS så mistet jeg nesten 1,5 liter blod og da raste Hb ned til 6. De diskuterte om jeg skulle få transfusjon, men fikk det ikke. Jeg brukte et halvt år på å komme meg opp til et normalt nivå. Jeg var så sliten, hjelper ikke å ha en nyfødt og være nyoperert da. 

Anonymkode: 064c5...163

• Liker 1
Skrevet

Du skal ha overføring! 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde Hb på 8 i siste halvdelen av svangerskapet, fikk bare beskjed om å ta jern. 

Under KS så mistet jeg nesten 1,5 liter blod og da raste Hb ned til 6. De diskuterte om jeg skulle få transfusjon, men fikk det ikke. Jeg brukte et halvt år på å komme meg opp til et normalt nivå. Jeg var så sliten, hjelper ikke å ha en nyfødt og være nyoperert da. 

Anonymkode: 064c5...163

Du og!!! 

Anonymkode: cb8cf...6a4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...