Gå til innhold

Mammatriks for hverdagen med barnehagebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har noen lyst til å dele mammatriks for en enklere hverdag med barnehagebarn?

Alt fra morgenlogistikk, til hvor man får tak i bra og billig ulltøy til hvilke middager som egner seg til å fryse ned i store porsjoner.

Takk!

Hilsen et hjem i kaos

Anonymkode: 80b30...1f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør mest mulig kvelden før. Finn frem klær, lag matpakker (og store unger kan lage sine egne, du trenger ikke stå og lage hjerteagurkmønster på matpakken til en åtteåring), og få ungene til å pakke gymbager og sekker. Så om morgenen er det bare å spise frokost, vaske og stelle seg, og ut døren. Ha gjerne også regler på hva som er lov å spise til frokost, så det ikke blir krangel om sjokoladepålegg og syltetøy hver morgen.

Vi kjøper mye ull og andre klær på Sport Outlet. Det er 50% salg på det meste, og det eneste som er galt med det er at det er fjorårets modell eller at det er feil på merkelappen (lorum ipsumtekst o.l.). 

Det aller meste egner seg til frysing. Gryter, former, you name it. 

Anonymkode: 42d0e...cb1

• Liker 1
Skrevet

Vi gjør også mest mulig klart kvelden før. Dvs. legger fram klær på et fast sted sånn at eldstemann kan hente dette og ordne seg selv, mens minstemann får hjelp. Matbokser lages helst kvelden før, noe mannen har ansvar for mens jeg ordner med klær og utstyr. Ekstra ting de evt. trenger i barnehagen, særlig om vinteren, hvis vinterdress har vært med hjem fra barnehagen, eller ekstra klesskift og sånne ting, henges klart i hvert sitt tøynett på ytterdøra kvelden før. Barna spiser stort sett ikke frokost hjemme, men evt. bare en yoghurt. De spiser frokost i barnehagen.

Til det andre har jeg ikke noen spesielle tips, annet enn at jeg handler det meste av ull når jeg ser at det er salg diverse steder. Handler typisk sånne ting på kvelder hvor jeg uansett skal ut på trening.

Når det gjelder middager, syns jeg personlig det er mer verdt det å lage middag hver dag enn å bruke hele kvelder på å lage store mengder som fryses ned, selv om det i prinsippet er et godt tips. Jeg prøver så godt jeg kan å ha litt fri hver kveld, og ikke alltid holde på med forberedelser eller ordning i hus hele kvelden, og da vil jeg heller ha litt mer stress i middagssituasjon, men der er man jo forskjellig. Gryteretter egner seg jo godt til frysing, da.

• Liker 2
Skrevet

Syntes innlegget over var veldig bra. Men nå gjelder jo dette barnehagebarn og ikke skolebarn, så det er jo foreldrene som gjør mesteparten uansett, da, vil jeg tro!

Jeg syns det kan hjelpe å lage en "timeplan" for å se om det er noe spesielt som gjentar seg, eller noe som kun er av og til. F.eks. turnusarbeid hos foreldrene, aktiviteter hos barna osv. 

Morgenlogistikk:

Jeg gjør klar mest mulig kvelden før, både klær til meg selv, klær til barn, vaskekluter, bleier - alt er lett tilgjengelig. De gangene jeg ikke har gjort dette, angrer jeg meg i hjel der jeg springer rundt om morgenen og leter etter truser og sokker!

Er det turdag med niste og sekk til neste dag, legger jeg sekken på et synlig sted som vi uansett må passere, slik at jeg husker at jeg må legge drikke og mat oppi sekken. Flasken med drikke og matboksen med mat står klar i kjøleskapet. Greit å bruke faste drikkeflasker og matbokser.

Trengs det påfyll av bleier eller klær til barnehagen, skriver jeg det ned som en huskelapp mens jeg er i barnehagen. Om kvelden finner jeg fram en bleiepakke og merker den med navn/finner fram klær og legger det klar i gangen eller i bilen. Ved handling kjøper vi inn to bleiepakker og merker gjerne den ene allerede når vi kommer hjem, slik at den er "klar" til barnehagen trenger nye bleier.

Ulltøy: følger med på når det er tilbud og kjøper inn en del. F.eks. Pierre Robert i dagligvarebutikker.

Middager: 

Her kan vi bli mye bedre selv! Har erfart at middager som f.eks. lapskaus, gryteretter, kjøttkaker, lasagne osv. er godt egnet til å lage i store porsjoner og varme opp igjen. Rett og slett "god, gammeldags husmannskost!" Ellers kan det være greit å ha deler av middagen klar, f.eks. hakke opp grønnsaker på forhånd kvelden før, så det bare er til å koke opp mens laksen er inni ovnen.

Anonymkode: d95b6...8fa

Skrevet
6 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Vi gjør også mest mulig klart kvelden før. Dvs. legger fram klær på et fast sted sånn at eldstemann kan hente dette og ordne seg selv, mens minstemann får hjelp. Matbokser lages helst kvelden før, noe mannen har ansvar for mens jeg ordner med klær og utstyr. Ekstra ting de evt. trenger i barnehagen, særlig om vinteren, hvis vinterdress har vært med hjem fra barnehagen, eller ekstra klesskift og sånne ting, henges klart i hvert sitt tøynett på ytterdøra kvelden før. Barna spiser stort sett ikke frokost hjemme, men evt. bare en yoghurt. De spiser frokost i barnehagen.

Til det andre har jeg ikke noen spesielle tips, annet enn at jeg handler det meste av ull når jeg ser at det er salg diverse steder. Handler typisk sånne ting på kvelder hvor jeg uansett skal ut på trening.

Når det gjelder middager, syns jeg personlig det er mer verdt det å lage middag hver dag enn å bruke hele kvelder på å lage store mengder som fryses ned, selv om det i prinsippet er et godt tips. Jeg prøver så godt jeg kan å ha litt fri hver kveld, og ikke alltid holde på med forberedelser eller ordning i hus hele kvelden, og da vil jeg heller ha litt mer stress i middagssituasjon, men der er man jo forskjellig. Gryteretter egner seg jo godt til frysing, da.

Vi bruker aldri hele kvelder på å lage mat. Vi lager fryse-ned-mat samtidig som middagen. Så om vi lager lapskaus, lager vi en kjempestor porsjon, og fryser ned halvparten. Det tar ikke mye lenger tid enn å lage vanlig porsjon, siden det er kokingen som tar tid, og den er like lang uansett om man nå har dobbelt så mye oppi pannen. 

Samme med lasagne o.l. Det tar fint lite ekstra tid å lage dobbel porsjon når man først er i gang, så steiker vi to om gangen og har ene i frysen. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi bruker aldri hele kvelder på å lage mat. Vi lager fryse-ned-mat samtidig som middagen. Så om vi lager lapskaus, lager vi en kjempestor porsjon, og fryser ned halvparten. Det tar ikke mye lenger tid enn å lage vanlig porsjon, siden det er kokingen som tar tid, og den er like lang uansett om man nå har dobbelt så mye oppi pannen. 

Samme med lasagne o.l. Det tar fint lite ekstra tid å lage dobbel porsjon når man først er i gang, så steiker vi to om gangen og har ene i frysen. 

Ja, enig, det er lurt :) 

Skrevet

Syns også at det kan hjelpe på barns matlyst og ikke minst interesse for matlaging, å være med og lage middag av og til. F.eks. laget vi hamburger her en dag, og da kan de få hjelpe til med å røre sammen egget, helle krydder oppi bollen osv. Eller å helle krydder oppi karrisausen og å være med og røre. Legge oppi fiskekaker i formen som skal inn i ovnen... Så gjør vi noe hyggelig sammen samtidig som det er nyttig for alle. 

• Liker 1
Skrevet

Hvor mange barn er det snakk om?

her er det inn i dusjen og på med klær og så avsted i bhg hvor de spiser frokost.

legger stort sett frem klær kvelden før, men det er alt av forberedelser også :P 

middag lages når alle er kommet hjem, før det får barna litt å spise om de er sultne.

Anonymkode: f63aa...35d

Skrevet

Sparer sikkert tid og stress. Men helt ærlig - hvor mange her tar med matpakke på jobb som er smurt kvelden før? Jeg er for brødskiver og matpakke, men ikke gårsdagens. Ikke kresen normalt, men brødskiver skal smøres samme dag som de skal spises. 

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev:

Sparer sikkert tid og stress. Men helt ærlig - hvor mange her tar med matpakke på jobb som er smurt kvelden før? Jeg er for brødskiver og matpakke, men ikke gårsdagens. Ikke kresen normalt, men brødskiver skal smøres samme dag som de skal spises. 

Det var da voldsomt :fnise:

Anonymkode: b0dc4...e2a

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg liker også best å smøre maten samme dag. Gjør det samtidig som jeg smører frokost, så det er ikke noe stress. Men jeg har bare ett barn da. Alt man kan gjøre på forhånd er sikkert bra hvis man har f.eks. fire. :P

Anonymkode: bcfe6...a4f

Skrevet

Mammatriks? Hva er det for noe? Har ikke barnet en far som er en likeverdig forelder?

Anonymkode: fe64b...3b7

• Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Både jeg, mannen, og mine foreldre ihvertfall. Det er da null problem? Skivene blir ikke ekle av å ha blitt smurt kvelden i forveien, kontra å bli smurt om morgenen. 

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg tar med matpakke på jobb som er smurt kvelden før. Skjønner ikke hva som er så galt med det? Brødskiver kan fint smøres dagen før.

Et triks her er å bruke fryst brød, da tiner det sakte i kjøleskapet om natten og dagen etter er det som om det skulle være ferskt. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar med matpakke på jobb som er smurt kvelden før. Skjønner ikke hva som er så galt med det? Brødskiver kan fint smøres dagen før.

Et triks her er å bruke fryst brød, da tiner det sakte i kjøleskapet om natten og dagen etter er det som om det skulle være ferskt. 

Jepp, det er det jeg gjør, mens mannen foretrekker å tine sine før han smører dem om kvelden. 

Skrevet (endret)

Står opp en time før barna, sette deg ned, ta en kaffe og gjør deg klar for dagen slik at du kan fokusere på barna når de er våken.  Mens de spiser frokost kan du smøre matpakken.  Ha de meste de må ha med seg klart kvelden før samt hva de skal ha på seg.  Dette har vi gjort i alle årene og har ikke forandret på det nå at jeg har 1 på ungdomsskolen og en på barneskolen. 

Endret av Outlander
Skrevet

Enig i å gjøre mest mulig klart dagen før, både matpakker og klær. Gjør det til en rutine å finn frem nytt skiftetøy om de har med noe hjem fra barnehagen, dette er det utrolig mange som glemmer (jobber i barnehage).

Vær realistisk når du planlegger middager, man må ikke ha superavansert middag hver dag om det i utgangspunktet er en travel dag. Planlegg flere middager når du handler, så slipper du på butikken hver dag. 

Følg med på ulike nettbutikker og vær i forkant på hva barna trenger. Kjøp feks gode ullklær på våren når det er på salg, ikke høstens nyheter i august til full pris. Mange nettbutikker har av og til prosenter på et helt kjøp, eller 3 for 2 på barneklær. 

Anonymkode: 5ca6f...7ba

Skrevet

Og en annen ting, ha rutine på at barna er med å rydder leker etter seg før kveldsmat. Etter barna har lagt seg her tar jeg og mannen å rydder og evt. støvsuger før vi setter oss for kvelden. 

Jeg legger som oftest sammen klær, da har hvert familiemedlem hver sin kurv + en til håndklær. 

Anonymkode: 5ca6f...7ba

Skrevet

La pappan gjøre mesteparten og ha ansvaret for alt! Du kan hjelpe ham litt når det blir stress og kaos (hvis han klarer å delegere).

Anonymkode: 414c6...c31

Skrevet

Dersom dere er to foreldre, hjelper det mye å ha klart definerte ansvarsområder og arbeidsoppgaver. Rutinene hos oss er som følger: 

- Jeg pakker barnehagesekken kvelden før. I vår barnehage er alle måltider inkludert i matpengene vi betaler, så jeg slipper å stresse med niste. Når jeg henter i barnehagen om ettermiddagene, sjekker jeg alltid om det mangler noe i kurven, noe må til vask osv, slik at jeg har oversikt til neste dag. Klær som sønnen vår skal på seg i barnehagen legges også klar om kvelden. 

- Mannen har hovedansvar for rydding og vask av kjøkkenet hver kveld. Han leverer om morgenen og har hovedansvaret for barnet da; jeg hjelper til ved behov. Barnet blir badet om kvelden, så om morgenen er det bare en rask vask, påkledning, evt. frokost hjemme og så tannpuss før barnehagen. Jeg drar som regel tidlig på jobb og slutter derfor tidlig.

- Jeg henter i barnehagen, og jeg og barnet lager middag. Jeg planlegger alle middager i hverdagene, og vi baserer oss i stor grad på ukeshandling i helgene, evt. en ettermiddag i uka. Det sparer mye stress. 

Andre tips:

- Lag middag for flere dager om gangen. Vi har til nå hatt lite fryseplass (bor i leilighet med kun et lite fryseskap), men jeg lager ofte supper som holder til middag for to dager. Da varmer vi den bare opp igjen dagen etter. Gratenger, andre ovnsretter og gryteretter tåler også godt å være restemat til neste dag. Dersom du har god fryseplass, kan dette gjerne fryses i stedet for å være en ekstra dag i kjøleskapet. Jeg har hentet mye inspirasjon til middagsretter fra Trines Matblogg og bloggen til Linda Stuhaug.

- Ha alltid noe form for "back-up mat" til ekstra slitne og travle dager. Dersom vi ikke har fått handlet pga sykdom eller annet, har vi egg, pasta og/eller brød i huset, som lett kan bli omelett, en-eller-annen pastarett eller ostesmørbrød til middag. Det er ikke krise om det ikke er fullverdig middag hver eneste dag. 

-  Handle klær og sko til barnet på nettbutikker. Følg med på tilbud og prøv å være tidlig ute. Mot slutten av sesongen er det ofte tilbud, og da kan du handle inn til neste år. 

Anonymkode: 5ea72...2b6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...