Gå til innhold

Til økonomer og (bio)ingeniører - ta opp fag og studievalg

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er usikker på hva jeg skal studere neste høst. Er voksen og må omskoleres. Jeg heller mest mot noe innen økonomi (regnskap med autorisasjon), men vurderer også bioningeniør. I utgangspunktet ønker jeg å få jobb etter lavere grads studium.

Tror bioingeniør blir litt for tøfft for meg, siden jeg har en helsetilstand der turnus, statiske stillinger og mye gåing på harde gulv ikke er ideelt. Slik sett er regnskap og økonomi bedre - å skrive på PC går fint. Men selv om det er færre arbeidsgivere å vlege mellom for bioingeniører, tenker jeg at det er større behov for dem enn for økonomer som det er overskudd av. Og jeg synes det faglige for bioingeniører virker interessant. Jeg er utdannet lærer fra før, men ikke innen økonomi eller realfag. Står derfor nokså på bar bakke uansett.

Jeg tror det er større marked for økonomer selv om konkurrasen er stor, og utdanningen min som lærer kan i noen stillinger være en relevant kombinasjon med økonom.  Som bioinengiør skal det godt gjøres å få brukt lærerkompetansen. Bioingeniører flest gjør dessuten mye rutineoppgaver på jobb,  så selv om faget er interessant, så er ikke det et argument i seg selv for å velge dette fremfor økonom.

Det er  10 år siden jeg gikk ut av VGS, og jeg tok ikke realfag. Dersom jeg går for bioingeniør, må jeg leste meg opp på kjemi fra bunnen og opp til Kjemi 2, inkl grunnleggende biologi (for egen del) + matte R1. Jeg frykter det blir litt voldsomt, når jeg er usikker på om det er den retningen jeg faktisk ønsker å gå.

Matte R1 trenger jeg uansett, så det skal jeg ta som privatist. Spørsmålet er om jeg også skal begi meg ut på kjemi og biologi - for sikkerhets skyld og holde mulighetene åpne? Er det verdt å ta disse realfagene i seg selv dersom jeg har tid, også uavhengig av om jeg får bruk for dem til studier? Om jeg bestemmer meg for å satse på økonomi allerede nå, kan jeg heller prioritere tiden min til å forberede meg på det studiet og kun ta opp matte R1.

Noen tanker fra dere?:ball:

Endret av straamann
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor lage enda en tråd om det samme når de andre ennå er aktive?

Anonymkode: 9590d...026

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lage enda en tråd om det samme når de andre ennå er aktive?

Anonymkode: 9590d...026

Se markering.

Skrevet

Var veldig forskjellige retninger du har valgt, ingen spes interesse for en av de?

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Mkigjen skrev:

Var veldig forskjellige retninger du har valgt, ingen spes interesse for en av de?

Egentlig ikke. Jeg har tatt utgangspunkt i hva som passer for meg i forhold til helsetilstand, livssituasjon og at det er noe jeg kan forestille meg å ha som yrke. Men jeg har ikke detaljkunnskap eller spesiell interesse for noen av yrkene fra før.

Jeg har hele det kommende skoleåret å fylle - så jeg har tid til mer enn å ta matte R1.

Alternativene er:

1) ta opp flere realfag for å holde muligheten åpen for bioingeniør.

2) bestemme meg for økonomi, frigjøre tid ved å kun ta R1. Kan da supplere med et nettkurs hos BI eller prøve å få en relevant deltidsjobb med noe forefallende kontorarbeid i år. Pluss å lære meg mest mulig basics, som excel og grunnleggende økonomi - begreper o.l. for å stå rustet til studiestart. Har vært ute av arbeidslivet i flere år, så kan tenke meg at praksis kan være vel så viktig som å ta opp fag.

Skrevet

vel,jeg har detaljkunnskap om bioingeniøryrket. Du kan også velge forskjellige retninger der, innen patologi,mikrobiologi, genteknologi, blodbank og klinisk kjemi.Heller ikke nødvendig å jobbe turnus.

Skrevet
4 minutter siden, straamann skrev:

bestemme meg for økonomi, frigjøre tid ved å kun ta R1. Kan da supplere med et nettkurs hos BI eller prøve å få en relevant deltidsjobb med noe forefallende kontorarbeid i år. Pluss å lære meg mest mulig basics, som excel og grunnleggende økonomi - begreper o.l. for å stå rustet til studiestart. Har vært ute av arbeidslivet i flere år, så kan tenke meg at praksis kan være vel så viktig som å ta opp fag.

Veldig mange i dag som har en bachelor i økonomi, så der tror jeg konkurransen er tøffere mtp jobb

Skrevet
2 minutter siden, Mkigjen skrev:

vel,jeg har detaljkunnskap om bioingeniøryrket. Du kan også velge forskjellige retninger der, innen patologi,mikrobiologi, genteknologi, blodbank og klinisk kjemi.Heller ikke nødvendig å jobbe turnus.

Interessant. Det som kan være problematisk for meg, er bøyde stillinger (ofte eller statisk) og mye gange på hardt gulv. Er det noen av de spesialitetene du nevner der det er mindre av slik belastning? Og hvilken er best hvis man vil unngå turnus?

Akkurat nå, Mkigjen skrev:

Veldig mange i dag som har en bachelor i økonomi, så der tror jeg konkurransen er tøffere mtp jobb

Riktig det. Kan være greit å ta kjemi så jeg har året til å tenke på.

Om man spesialserer seg i regnskap, er det mer yrkesrettet enn f.eks markedsføring og ledelse. Og det er også veldig mange flere jobbtilbud for økonomer, selv om konkuransen er større. Hvordan er det med jobbtilbud for bioingeniører?

Skrevet
1 minutt siden, straamann skrev:

Hvordan er det med jobbtilbud for bioingeniører?

Kommer ann på hvor i landet du bor,men som regel ikke problem med å få jobb.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Mkigjen skrev:

Kommer ann på hvor i landet du bor,men som regel ikke problem med å få jobb.

Fint å høre :) er det noen retninger i faget som peker seg ut med lite bøying av nakke og løping i korridorer?

Skrevet

Da skal du ikke gå for klinisk-kjemi, men heller en av de andre retningene jeg nevnte som vil ha mer stillsittende arbeid. Tror blodbank eller mikrobiologi hadde passet best, ikke mye løping og ikke så mye titting med bøyd nakke i mikroskop :-)

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, Mkigjen skrev:

Da skal du ikke gå for klinisk-kjemi, men heller en av de andre retningene jeg nevnte som vil ha mer stillsittende arbeid. Tror blodbank eller mikrobiologi hadde passet best, ikke mye løping og ikke så mye titting med bøyd nakke i mikroskop :-)

Takk for tips ;) Så det er klinisk kjemi som er mest styr altså. Patologi er også mye bøyd stilling i mikroskop kanskje?

Blodbanken virker ganske grei ja. Men desto flere krav jeg setter, desto færre jobbmuligheter Bioingeniører har i praksis få andre muligheter enn sykehus. Økonomi er mer fleksbibelt sånn sett.

Vet du om det er noen sjansje for å komme å hilse på en avdeling for bioingeniører? Tar man imot folk på visitt som vurderer yrke utenom studenter i praksis?

Skrevet
1 time siden, straamann skrev:

Egentlig ikke. Jeg har tatt utgangspunkt i hva som passer for meg i forhold til helsetilstand, livssituasjon og at det er noe jeg kan forestille meg å ha som yrke. Men jeg har ikke detaljkunnskap eller spesiell interesse for noen av yrkene fra før.

Jeg har hele det kommende skoleåret å fylle - så jeg har tid til mer enn å ta matte R1.

Alternativene er:

1) ta opp flere realfag for å holde muligheten åpen for bioingeniør.

2) bestemme meg for økonomi, frigjøre tid ved å kun ta R1. Kan da supplere med et nettkurs hos BI eller prøve å få en relevant deltidsjobb med noe forefallende kontorarbeid i år. Pluss å lære meg mest mulig basics, som excel og grunnleggende økonomi - begreper o.l. for å stå rustet til studiestart. Har vært ute av arbeidslivet i flere år, så kan tenke meg at praksis kan være vel så viktig som å ta opp fag.

Jeg er ikke sikker på om du trenger R1 for å ta økonomi og administrasjon, jeg har kun P-matte (den letteste) fra vgs, men det er selvfølgelig en fordel at du kan stoffet.  Tenker du på regnskap så kan jeg nevne at det er statisk å jobbe med pc hver dag, mye jobb i perioder, og jeg er avhengig av å trene for å ikke få vondter i kroppen av så mye stillesitting. Men fantastisk lærerrikt og spennende yrke. Man slutter aldri å lære, og min erfaring er at det er mye jobb å få hvis man er litt fleksibel med boplass. 

Anonymkode: ef800...80e

• Liker 1
Skrevet

Tror det er veldig tøft å ta opp så mye realfag i voksen alder, det har jeg hørt av alle jeg kjenner som har forsøkt noe liknende. Det bygger på så mye man kanskje ikke husker lengre. Men om du brenner litt for det ville jeg jo gått for det. Du vil jo også stille sterkere om du velger noe der du kan bygge på læreryrket. Litt avhengig av hva slags lærerutdanning du har (trinn/fag) kan man jo gå videre med skoleforskning eller jobbe med utdanning på noen annen måte. Vanskelig å si hva det finnes jobber i. Mange studier høres mer jobbrettet ut enn de er. Kjemiingeniør er nok ganske greit, men du vil merke at det ofte søkes etter ganske spesialiserte bakgrunner. Så jeg ville hengt på finn.no noen uker/mnd, og sett på jobber i ting som høres spennende ut som passer helsa di, og finnet ut hva slags utdanning de forventer. Og se om det finnes mye jobb i noe av det aktuelle. Da er det hvertfall større sjanse for å finne noe som det finnes litt jobber i.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, straamann skrev:

Takk for tips ;) Så det er klinisk kjemi som er mest styr altså. Patologi er også mye bøyd stilling i mikroskop kanskje?

stemmer

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, straamann skrev:

r Bioingeniører har i praksis få andre muligheter enn sykehus.

Noen Bioingeniører finner du også på legekontorer, dyreklinkker, og private utstyrsforhandlere eller legemiddelfirmaer.

Sikkert mulig å komme og titte, hvis taushetsløfte er i orden først, vi er strenge sånn..

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Snowbrigade skrev:

Tror det er veldig tøft å ta opp så mye realfag i voksen alder, det har jeg hørt av alle jeg kjenner som har forsøkt noe liknende. Det bygger på så mye man kanskje ikke husker lengre. Men om du brenner litt for det ville jeg jo gått for det. Du vil jo også stille sterkere om du velger noe der du kan bygge på læreryrket. Litt avhengig av hva slags lærerutdanning du har (trinn/fag) kan man jo gå videre med skoleforskning eller jobbe med utdanning på noen annen måte. Vanskelig å si hva det finnes jobber i. Mange studier høres mer jobbrettet ut enn de er. Kjemiingeniør er nok ganske greit, men du vil merke at det ofte søkes etter ganske spesialiserte bakgrunner. Så jeg ville hengt på finn.no noen uker/mnd, og sett på jobber i ting som høres spennende ut som passer helsa di, og finnet ut hva slags utdanning de forventer. Og se om det finnes mye jobb i noe av det aktuelle. Da er det hvertfall større sjanse for å finne noe som det finnes litt jobber i.

Enig, det er rart med det. Man føler seg nesten dummere som voksen enn som tenåring, for sånne fag går treigere inn i nøtta. Jeg tror faktisk at jeg med de fagene jeg har som lærer, har støtte sjanse til å finne en relevant kombo i jobbsammenheng med økonomiutdannelse. Henger på stillingsannonser nå og ser hva som søkes etter...

Jeg vurderer også å jobbe frivillig i en eller annen organisasjon. Skaffe meg arbeidserfaring og vise engasjement. Men spørs om NAV godtar det da, uten å trekke meg i AAP.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sikker på om du trenger R1 for å ta økonomi og administrasjon, jeg har kun P-matte (den letteste) fra vgs, men det er selvfølgelig en fordel at du kan stoffet.  Tenker du på regnskap så kan jeg nevne at det er statisk å jobbe med pc hver dag, mye jobb i perioder, og jeg er avhengig av å trene for å ikke få vondter i kroppen av så mye stillesitting. Men fantastisk lærerrikt og spennende yrke. Man slutter aldri å lære, og min erfaring er at det er mye jobb å få hvis man er litt fleksibel med boplass. 

Nei trenger ikke R1, men om man kan den matten godt så slipper man å stresse med matte når man begynner på studiet. Frigjør tid til å lære de andre tingene. Stort nok pensum...

Jeg er klar over at det er statisk med PC, men man har mulighet til å tilpasse arbeidsplassen ergonomisk. og som du sier - viktig å trene på fritiden. Utfordringen med en del "fysiske" jobber, er at man ikke alltid kan styre belastningen selv. Det blir ikke bare statisk - men også feilbelastning. Tenk bare på håndverkere f.eks.

Kjekt å høre at du synes det er et spennende yrke! Jeg håper det er håp for en som er ny i "gamet" og lærevillig. :tommelopp:

Når du sier "mye jobb", er det rovdrift med sjefer som hyler og skriker da eller snakker vi "bare" om overtid med normalt arbeid i perioder?

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, straamann skrev:

Nei trenger ikke R1, men om man kan den matten godt så slipper man å stresse med matte når man begynner på studiet. Frigjør tid til å lære de andre tingene. Stort nok pensum...

Jeg er klar over at det er statisk med PC, men man har mulighet til å tilpasse arbeidsplassen ergonomisk. og som du sier - viktig å trene på fritiden. Utfordringen med en del "fysiske" jobber, er at man ikke alltid kan styre belastningen selv. Det blir ikke bare statisk - men også feilbelastning. Tenk bare på håndverkere f.eks.

Kjekt å høre at du synes det er et spennende yrke! Jeg håper det er håp for en som er ny i "gamet" og lærevillig. :tommelopp:

Når du sier "mye jobb", er det rovdrift med sjefer som hyler og skriker da eller snakker vi "bare" om overtid med normalt arbeid i perioder?

Min arbeidsplass driver ikke rovdrift i hvert fall. Vi jobber som team i perioder med mye å gjøre (jan-juni/juli), jobber en del overtid, men ikke sykt mye.

Høsten er gjerne rolig, og da kurser vi, gjør mer sosiale ting sammen, og får unna en del "kontorarbeid" som intern kontroll mm. i tillegg til de løpende tingene. Høsten kan bli litt kjedelig innimellom når man er vant til litt trøkk, men stort sett rekker man ikke å se på klokka engang før arbeidsdagen er over. 

Eneste jobben jeg ikke har begynt å kjede meg i. Selvfølgelig er ikke alt like spennende, men jeg elsker nye utfordringer, og det er det stadig. Man lærer hele tiden noe nytt, og man utvikler seg hele tiden. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...