AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #1 Skrevet 16. august 2017 Vi har nettopp overtatt en liten snuppe pga eieren ble syk og ikke kunne ta vare på henne lenger. Hun har visstnok vært gatas sjef og vært hissig på andre hunder. Kanskje pga usikkerhet? Jeg gul tur med henne i stad og møtte for første gang en annen hund. Hunden vår logrer med halen og gir utrykk for at hun ønsker å hilse. Så snuser de på hverandre i to sekunder før vår hund nærmest angriper den andre. Den bjeffer og hyler men er helt rolig når vi går igjen. Hvordan skal jeg forholde meg til det? Skal jeg kjefte, la vær å hilse, la henne hilse på flere osv? Jeg har null erfaring med slike problemer hos voksene hunder, men har litt erfaring med hund generelt. Ho er snill som et lam ellers, men tror det har med usikkerheten hennes å gjøre. Hun ble foresten angrepet av en hund og bitt hardt over magen som liten. Hun har også bodd i et hjem hvor hun ble sparket og brakk et ribbein. Hun reagerer slik med både store og små hunder, spesielt med tisper. Anonymkode: 29943...16b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #2 Skrevet 16. august 2017 Jeg tror overhodet ikke denne hunden tjener noe på å hilse på tilfeldige hunder på gata, så jeg hadde latt det være. Til flere slike møter hun får, altså der hun ender opp med å utagere, jo verre kan hun bli. Utover det, hvis du vil jobbe med dette problemet, ville jeg tatt kontakt med en flink adferdsterapeut. Umulig for noen på et forum å svare konkret uten å faktisk se hunden. Anonymkode: afc69...e63 2
Ruccula Skrevet 16. august 2017 #3 Skrevet 16. august 2017 Slutt å hils på hunder dere ikke kjenner! Hunden din har overhode ikke behov for dette. Din hund reagerer likt som min, og jeg har en veldig usikker hund fra naturens side, vi hilser aldri på fremmede hunder. Hun har et par hundevenner, men disse har hun brukt lang tid på å bli kjent med og er nå veldig glade for å se. Når du møter andre hunder langs din vei, så bør du prøve å få blikk kontakt med hunden din og belønne henne for å se på deg, istedenfor å se på den andre hunden. Gi belønning og masse ros når hun er rolig og ser på deg. Det du ihvertfall ikke skal gjøre er å kjefte 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #4 Skrevet 16. august 2017 1 time siden, Ruccula skrev: Slutt å hils på hunder dere ikke kjenner! Hunden din har overhode ikke behov for dette. Din hund reagerer likt som min, og jeg har en veldig usikker hund fra naturens side, vi hilser aldri på fremmede hunder. Hun har et par hundevenner, men disse har hun brukt lang tid på å bli kjent med og er nå veldig glade for å se. Når du møter andre hunder langs din vei, så bør du prøve å få blikk kontakt med hunden din og belønne henne for å se på deg, istedenfor å se på den andre hunden. Gi belønning og masse ros når hun er rolig og ser på deg. Det du ihvertfall ikke skal gjøre er å kjefte Takk for utfyllende svar! 😊 Hva skal jeg si/gjøre om hun blir distrahert av hunden vi evt går forbi? Prøvde i stad, men hadde ikke godbiter med meg desverre Anonymkode: 29943...16b
Tabris Skrevet 16. august 2017 #5 Skrevet 16. august 2017 Som andre sier - ikke la hunden din hilse på andre i bånd. Det er bare stressende og det er - som du selv har erfart - økt sjanse for at det blir konflikt når de er i bånd. Ellers ville jeg begynt å ha med godbiter. Tren kontakttrening først inne (så hunden er vant med den type trening og vet at når du stopper og står og ser på hunden, så skal den ta kontakt). Det beste er om du ikke maser eller lokker på hunden, men at den tar kontakt med deg av seg selv. Når den ser deg i øynene, si "bra" og gi en godbit. Tren dette i korte økter flere ganger om dagen til hunden gjør det flere ganger på rad uten problem. Ta det deretter med deg ut på tur. Stopp flere ganger på turen og tren kontakt på den måten. Når det da kommer en passerende hund, stopp, stå med ryggen til den passerende hunden (sånn at din hund kan ha kontroll på og se på den andre hunden samtidig som den lett kan ha kontakt med deg) og tren kontakt med din hund. Stresser din hund seg opp og du ikke får noe kontakt, så trenger du større avstand til den passerende hunden.
Ruccula Skrevet 16. august 2017 #6 Skrevet 16. august 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for utfyllende svar! 😊 Hva skal jeg si/gjøre om hun blir distrahert av hunden vi evt går forbi? Prøvde i stad, men hadde ikke godbiter med meg desverre Anonymkode: 29943...16b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #7 Skrevet 16. august 2017 38 minutter siden, Ruccula skrev: 44 minutter siden, Tabris skrev: Som andre sier - ikke la hunden din hilse på andre i bånd. Det er bare stressende og det er - som du selv har erfart - økt sjanse for at det blir konflikt når de er i bånd. Ellers ville jeg begynt å ha med godbiter. Tren kontakttrening først inne (så hunden er vant med den type trening og vet at når du stopper og står og ser på hunden, så skal den ta kontakt). Det beste er om du ikke maser eller lokker på hunden, men at den tar kontakt med deg av seg selv. Når den ser deg i øynene, si "bra" og gi en godbit. Tren dette i korte økter flere ganger om dagen til hunden gjør det flere ganger på rad uten problem. Ta det deretter med deg ut på tur. Stopp flere ganger på turen og tren kontakt på den måten. Når det da kommer en passerende hund, stopp, stå med ryggen til den passerende hunden (sånn at din hund kan ha kontroll på og se på den andre hunden samtidig som den lett kan ha kontakt med deg) og tren kontakt med din hund. Stresser din hund seg opp og du ikke får noe kontakt, så trenger du større avstand til den passerende hunden. Takk for fine tips begge to 😊 Skal forsøke på neste tur. Er helt nytt for meg alt med denne hunden. Vår gamle hund var 85% blind og vi hadde derfor sjeldent slike problemer med henne siden hun måtte stole på oss og høre på oss når vi ledet vegen osv. Vi hadde også "koder" som fungerte bra og vi måtte forklare henne hva som var rundt Anonymkode: 29943...16b
Tabris Skrevet 16. august 2017 #8 Skrevet 16. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for fine tips begge to 😊 Skal forsøke på neste tur. Er helt nytt for meg alt med denne hunden. Anonymkode: 29943...16b Jeg vil anbefale at du trener en del kontakt inne først. Hvis hunden ikke er vant med kontakttrening og ikke kan det, så vil det være litt mye forlangt at den skal gjøre det første gang i en så krevende setting som en passeringssituasjon er.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #9 Skrevet 16. august 2017 3 minutter siden, Tabris skrev: Jeg vil anbefale at du trener en del kontakt inne først. Hvis hunden ikke er vant med kontakttrening og ikke kan det, så vil det være litt mye forlangt at den skal gjøre det første gang i en så krevende setting som en passeringssituasjon er. Skal selvfølgelig trene inne først, men mente at om vi møter hund ute på neste tur, så skal jeg prøve det. Anonymkode: 29943...16b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå