AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #1 Skrevet 16. august 2017 Jeg jobber i et firma hvor jeg nå er første kvinne som noen sinne har tatt meg den friheten å bli gravid. Det er et lite firma, og det virker ikke som om de aner hvordan de skal takle det. Vi skal flytte inn i nye lokaler om en måned. Da skal mange av oss få eget kontor, mens noen fremdeles må sitte i åpent landskap, siden det ikke er nok kontorer til alle. Tildeling av kontor skulle gå etter ansiennitet, og jeg var da blant de heldige som skulle få. Men nå sier sjefen at siden jeg skal ut i permisjon om et halvt år, så skal jeg ikke få kontor likevel. Har han lov til det? Å frata meg et gode fordi jeg er gravid? En ting er å si at en annen skal få låne mitt kontor mens jeg er i permisjon, og så skal jeg få det igjen etter endt permisjon. Men han sier altså at jeg ikke skal få i det hele tatt, verken før eller etter permisjonen... Anonymkode: 960f5...2d7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #2 Skrevet 16. august 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i et firma hvor jeg nå er første kvinne som noen sinne har tatt meg den friheten å bli gravid. Det er et lite firma, og det virker ikke som om de aner hvordan de skal takle det. Vi skal flytte inn i nye lokaler om en måned. Da skal mange av oss få eget kontor, mens noen fremdeles må sitte i åpent landskap, siden det ikke er nok kontorer til alle. Tildeling av kontor skulle gå etter ansiennitet, og jeg var da blant de heldige som skulle få. Men nå sier sjefen at siden jeg skal ut i permisjon om et halvt år, så skal jeg ikke få kontor likevel. Har han lov til det? Å frata meg et gode fordi jeg er gravid? En ting er å si at en annen skal få låne mitt kontor mens jeg er i permisjon, og så skal jeg få det igjen etter endt permisjon. Men han sier altså at jeg ikke skal få i det hele tatt, verken før eller etter permisjonen... Anonymkode: 960f5...2d7 Dette syns jeg er helt feil og dessuten også lite smart av sjefen din. Det er en del gravide som kan trenge tilrettelegging på jobb, og eget kontor kan absolutt være en fordel og gjøre at du kan stå lengre i arbeid fremfor å være i kontorlandskap. Kanskje han ikke har tenkt på det? Du kan jo be ham om å ha et møte med bedriftshelsetjenesten, evt. kan du selv kontakte jordmor, og også likestillingsombudet. Anonymkode: 9b63a...9ba 7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #3 Skrevet 16. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette syns jeg er helt feil og dessuten også lite smart av sjefen din. Det er en del gravide som kan trenge tilrettelegging på jobb, og eget kontor kan absolutt være en fordel og gjøre at du kan stå lengre i arbeid fremfor å være i kontorlandskap. Kanskje han ikke har tenkt på det? Du kan jo be ham om å ha et møte med bedriftshelsetjenesten, evt. kan du selv kontakte jordmor, og også likestillingsombudet. Anonymkode: 9b63a...9ba Ja, jeg var sjeleglad for at jeg skulle få kontor nettopp fordi det da er lettere å ta seg små hvilepauser som jeg trenger ila dagen under graviditeten. Det er mye støy i det åpne landskapet i dag, og jeg blir fryktelig sliten av det. Det er ikke noe bedriftshelsetjeneste, dette er et lite firma med 25 ansatte. Vurderer kontakte fagforeningen, det er vel nærmeste steg. Anonymkode: 960f5...2d7 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #4 Skrevet 16. august 2017 Din ansienitet gjelder selv om du er gravid. Du skal ikke bli fratatt goder, eller diskriminert på bakgrunn av ditt valg om å stifte familie - det er ikke lov. Ta det videre Anonymkode: f19f6...5b4 11
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #5 Skrevet 16. august 2017 Ja, syns det var merkelig tankegang fra sjefen din. Når sjefen ikke tenker tilrettelegging, så er det jo greit å gi beskjed til jordmor/lege også, så de forstår jobbsituasjonen din enda bedre. Fagforeningen er nok lurt å kontakte, ja. Masse lykke til! Anonymkode: 9b63a...9ba
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #6 Skrevet 16. august 2017 Så lenge du ikke har symptomer på at du er dårlig, så har vel sjefen formelt rett til å allokere kontoret til noen andre. Det er gjerne stor rift om kontorplasser i disse dager. I praksis er dette derimot en dårlig avgjørelse. Et kontor kan gjøre at du kan stå i jobb lengre under graviditet, noe også arbeidsgiver tjener på. Ta et møte med han der du tar opp dette med utgangpsunkt i at det kan lønne seg for bedriften. Anonymkode: 5b861...b7d 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #7 Skrevet 16. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så lenge du ikke har symptomer på at du er dårlig, så har vel sjefen formelt rett til å allokere kontoret til noen andre. Det er gjerne stor rift om kontorplasser i disse dager. I praksis er dette derimot en dårlig avgjørelse. Et kontor kan gjøre at du kan stå i jobb lengre under graviditet, noe også arbeidsgiver tjener på. Ta et møte med han der du tar opp dette med utgangpsunkt i at det kan lønne seg for bedriften. Anonymkode: 5b861...b7d Når begrunnelsen er at jeg er gravid, og jeg dermed blir fratatt noe jeg er blitt lovet utelukkende pga graviditeten, så er det vel diskriminering? En ting er om han hadde fratatt andre kontor også, og heller gitt kontorer etter behov, men nå gjelder ansiennitet-regelen fremdeles, for alle andre enn meg.. og begrunnelsen er at jeg er gravid. Anonymkode: 960f5...2d7 6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #8 Skrevet 16. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så lenge du ikke har symptomer på at du er dårlig, så har vel sjefen formelt rett til å allokere kontoret til noen andre. Det er gjerne stor rift om kontorplasser i disse dager. I praksis er dette derimot en dårlig avgjørelse. Et kontor kan gjøre at du kan stå i jobb lengre under graviditet, noe også arbeidsgiver tjener på. Ta et møte med han der du tar opp dette med utgangpsunkt i at det kan lønne seg for bedriften. Anonymkode: 5b861...b7d Så lenge sjefen selv har gått ut med at det går på ansienitet, og TS blir diskriminert her pga graviditeten, har faktisk ikke sjegen lov til å gå tilbake på satte regler medmindre han gjør om systemet. Anonymkode: f19f6...5b4 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #9 Skrevet 16. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så lenge sjefen selv har gått ut med at det går på ansienitet, og TS blir diskriminert her pga graviditeten, har faktisk ikke sjegen lov til å gå tilbake på satte regler medmindre han gjør om systemet. Anonymkode: f19f6...5b4 Jada. Men når man selv ikke skal bruke kontoret på en god stund, så er det ikke så uvanlig at man da tenker at da bør det brukes av noen andre i teorien. Men jeg er jo ikke uenig i at dette er en dårlig avgjørelse, med tanke på at man med eventuelle helseproblemer kan stå lenger i jobb når man har eget kontor. Les det andre avsnittet mitt Anonymkode: 5b861...b7d
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #10 Skrevet 16. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når begrunnelsen er at jeg er gravid, og jeg dermed blir fratatt noe jeg er blitt lovet utelukkende pga graviditeten, så er det vel diskriminering? En ting er om han hadde fratatt andre kontor også, og heller gitt kontorer etter behov, men nå gjelder ansiennitet-regelen fremdeles, for alle andre enn meg.. og begrunnelsen er at jeg er gravid. Anonymkode: 960f5...2d7 Det kan ha vært en ubetenksom avgjørelse med bakgrunn i at du skal være borte i lengre tid, og at h*n da har tenkt at da har noen andre bedre nytte av kontoret. Men ta heller et møte med leder og forklar situasjonen, argumenter for at det er lurt at du har kontor siden du da kan stå lengre i arbeid, noe arbeidsgiver tjener på. Anonymkode: 5b861...b7d 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #11 Skrevet 16. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jada. Men når man selv ikke skal bruke kontoret på en god stund, så er det ikke så uvanlig at man da tenker at da bør det brukes av noen andre i teorien. Men jeg er jo ikke uenig i at dette er en dårlig avgjørelse, med tanke på at man med eventuelle helseproblemer kan stå lenger i jobb når man har eget kontor. Les det andre avsnittet mitt Anonymkode: 5b861...b7d Da får en annen TS sitt kontor mens hun har perm. Vanskeligere er det ikke. Anonymkode: f19f6...5b4 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #12 Skrevet 16. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jada. Men når man selv ikke skal bruke kontoret på en god stund, så er det ikke så uvanlig at man da tenker at da bør det brukes av noen andre i teorien. Men jeg er jo ikke uenig i at dette er en dårlig avgjørelse, med tanke på at man med eventuelle helseproblemer kan stå lenger i jobb når man har eget kontor. Les det andre avsnittet mitt Anonymkode: 5b861...b7d Men da kan man låne ut kontoret i permisjonstiden. Jeg jobbet et sted før hvor det også var knapt med kontorer, og da måtte man låne vekk kontoret sitt om man skulle ha permisjon. Men man fikk det tilbake igjen etter endt permisjon, og fikk selvsagt bruke det helt frem til man gikk i permisjon. Anonymkode: 960f5...2d7 3
SpankMe Skrevet 17. august 2017 #13 Skrevet 17. august 2017 Sjefen din kan gi kontoret til hvem han vil. Han kan også endre sin opprinnelige intensjon om å gi kontor på bakgrunn av ansiennitet. Men i og med at han selv har (vært så dum og) sagt at du nå blir fratatt på grunn av at du er gravid, så er det diskriminering og ikke lov. Hadde han begrunnet det med hva som helst annet, så hadde det vært kjipt gjort, men ikke ulovlig. Ved å gjøre som han gjør, og innrømme det, så har han dummet seg ut. Ta et møte med ham, og ha med deg tillitsvalgte så det ikke blir ord mot ord senere.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #14 Skrevet 17. august 2017 Be om et møte md sjefen og ta med fagforening. Så gir du oss en oppdatering! 😉 Dette sier seg selv, dette er ikke lov. Sjefen din trenger å bli opplyst. Anonymkode: 74545...f89
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #15 Skrevet 18. august 2017 På 16.8.2017 den 11.00, AnonymBruker skrev: Da får en annen TS sitt kontor mens hun har perm. Vanskeligere er det ikke. Anonymkode: f19f6...5b4 På 16.8.2017 den 11.01, AnonymBruker skrev: Men da kan man låne ut kontoret i permisjonstiden. Jeg jobbet et sted før hvor det også var knapt med kontorer, og da måtte man låne vekk kontoret sitt om man skulle ha permisjon. Men man fikk det tilbake igjen etter endt permisjon, og fikk selvsagt bruke det helt frem til man gikk i permisjon. Anonymkode: 960f5...2d7 Ja, men når man skal ut i langvarig fravær uansett grunn så er det ofte lite heldig å stå på andre krav. Hva som er formelt lov er ikke nødvendigvis det som er lurest med tanke på fremtidige muligheter i bedriften, referanser, klatre i gradene etc. Man gjør fort seg selv en bjørnetjeneste, for med mindre man vet man skal slutte etter endt permisjon, så skal man jo tilbake til samme miljø også. Anonymkode: 5b861...b7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå