AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #1 Skrevet 16. august 2017 Jeg har nå vært sukkeravhengig i ett par år og har spist en stor plate med sjokolade om dagen minst. Avhengigheten har vært så ille at jeg har sitte med abstinenser. Så nå for tre uker siden tok jeg grep og kuttet ut sukker tvert. Hadde abstinenser i underkant av en uke, så gikk det seg til. Problemet nå er at jeg har startet å retinere så mye vann! Går opp 3-4 kg hver natt som er vekk igjen til jeg legger meg om kvelden. Hver-eneste-dag. Noen andre som har opplevd dette ved sukkerslutt og har noen råd? Jeg er normalvektig å spiser normalt sunt. Ikke potetgull eller andre saltkilder som kan forklare ødemet. Bare kuttet ut sukker. Anonymkode: 4d51e...03c
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #2 Skrevet 16. august 2017 Hvis du går opp 3-4 kilo hver dag må du gå til legen tvert og sjekke nyrene dine. Anonymkode: 40ece...567 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #3 Skrevet 16. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du går opp 3-4 kilo hver dag må du gå til legen tvert og sjekke nyrene dine. Anonymkode: 40ece...567 Ikke noe galt med nyrene mine. Det startet to dager etter jeg sluttet med overforbruket av sukker. Kiloene jeg har gått opp om morran er borte om kvelden. Anonymkode: 4d51e...03c
BlendaSensitive Skrevet 16. august 2017 #4 Skrevet 16. august 2017 Forstår ikke helt. Går du opp i vann om natten? Altså du veier deg på kvelden, og på morgenen er du pluss 3-4 kilo? Det går ikke. Eller mener du at på morgenen veier du x og på kvelden veier du 3-4 kilo pluss? Det siste er normalt. Det er vann, mat, annen drikke, du får i deg på dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #5 Skrevet 16. august 2017 2 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Forstår ikke helt. Går du opp i vann om natten? Altså du veier deg på kvelden, og på morgenen er du pluss 3-4 kilo? Det går ikke. Eller mener du at på morgenen veier du x og på kvelden veier du 3-4 kilo pluss? Det siste er normalt. Det er vann, mat, annen drikke, du får i deg på dagen. Ja, jeg går opp om natten og går ned i vekt om kvelden selv om jeg spiser mat og drikker som vanlig. Altså de kiloene jeg får om natten er ødem. Altså vann. Dette vannet som jeg får i kroppen om natten forsvinner i løpet av dagen og kvelden (derfor vektnedgang) også kommer det tilbake om natten igjen. Anonymkode: 4d51e...03c
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #6 Skrevet 16. august 2017 retinere faktiskSorry, ikke konstruktivt... Gå til legen, dette er ikke normalt nei!! Det er jo ikke mulig å gå opp 3-4 kilo om natta?? Hvis du ikke drikker 3-4 liter vann i løpet av natta da selvsagt. Anonymkode: 4d650...08b 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #7 Skrevet 16. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette vannet som jeg får i kroppen om natten Hvor kommer liksom alt dette vannet fra, da? Tror kanskje du skal kalibrere vekta di. Anonymkode: c721b...b87 3
BlendaSensitive Skrevet 16. august 2017 #8 Skrevet 16. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg går opp om natten og går ned i vekt om kvelden selv om jeg spiser mat og drikker som vanlig. Altså de kiloene jeg får om natten er ødem. Altså vann. Dette vannet som jeg får i kroppen om natten forsvinner i løpet av dagen og kvelden (derfor vektnedgang) også kommer det tilbake om natten igjen. Anonymkode: 4d51e...03c Men mindre du drikker 3-4 liter vann om natten så går det ikke. Forutsatt du veier deg på kvelden, med vekta på samme plass hele tiden, og veier deg på morgenen, med 3-4 kg ekstra. Hvor skal kroppen ta vann fra? Kroppen suger ikke vann fra luften, men kommer i oss via mat og drikke. 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #9 Skrevet 16. august 2017 Akkurat nå, BlendaSensitive skrev: Hvor skal kroppen ta vann fra? Kroppen suger ikke vann fra luften, men kommer i oss via mat og drikke. Anonymkode: 4d650...08b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #10 Skrevet 16. august 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor kommer liksom alt dette vannet fra, da? Tror kanskje du skal kalibrere vekta di. Anonymkode: c721b...b87 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: retinere faktiskSorry, ikke konstruktivt... Gå til legen, dette er ikke normalt nei!! Det er jo ikke mulig å gå opp 3-4 kilo om natta?? Hvis du ikke drikker 3-4 liter vann i løpet av natta da selvsagt. Anonymkode: 4d650...08b 10 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Men mindre du drikker 3-4 liter vann om natten så går det ikke. Forutsatt du veier deg på kvelden, med vekta på samme plass hele tiden, og veier deg på morgenen, med 3-4 kg ekstra. Hvor skal kroppen ta vann fra? Kroppen suger ikke vann fra luften, men kommer i oss via mat og drikke. Altså....Vekta er kalibrert, nei jeg står ikke opp om natten å drikker vann tilsvarende 4 kg. Vær så snill å prøv å hold det saklig, det er ett problem. Om dere ikke vet hvordan ødem oppstår er det fint at dere sjekker ut dette før dere evt kommer med råd. På godt norsk er det "opphopning av vann i kroppen" Problemet mitt er ikke hvor mange kilo jeg går opp om natten, men at jeg går opp om natten pga vann. Altså at etter jeg kuttet ut sukker så protesterer kroppen å lagrer vann uten at jeg spiser noe mer salt. Jeg lurer på hvorfor det skjer og hvordan jeg kan stoppe det. Jeg var gravid for ett år siden og da hadde jeg ødem grad 3. Jeg gikk da ned 25 kg på fire dager etter fødsel. Bortsett fra det har jeg aldri hatt problemer med det. Anonymkode: 4d51e...03c
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #11 Skrevet 16. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Altså....Vekta er kalibrert, nei jeg står ikke opp om natten å drikker vann tilsvarende 4 kg. Vær så snill å prøv å hold det saklig, det er ett problem. Om dere ikke vet hvordan ødem oppstår er det fint at dere sjekker ut dette før dere evt kommer med råd. På godt norsk er det "opphopning av vann i kroppen" Problemet mitt er ikke hvor mange kilo jeg går opp om natten, men at jeg går opp om natten pga vann. Altså at etter jeg kuttet ut sukker så protesterer kroppen å lagrer vann uten at jeg spiser noe mer salt. Jeg lurer på hvorfor det skjer og hvordan jeg kan stoppe det. Jeg var gravid for ett år siden og da hadde jeg ødem grad 3. Jeg gikk da ned 25 kg på fire dager etter fødsel. Bortsett fra det har jeg aldri hatt problemer med det. Anonymkode: 4d51e...03c Men forstår du virkelig ikke at du ikke kan gå opp i vekt av ingenting? Jeg vet hva ødem er. Er du sykepleier siden du føler et behov for å bruke ord som retinere, forresten? Anonymkode: c721b...b87 8
Tøytigern Skrevet 16. august 2017 #12 Skrevet 16. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nå vært sukkeravhengig i ett par år og har spist en stor plate med sjokolade om dagen minst. Avhengigheten har vært så ille at jeg har sitte med abstinenser. Så nå for tre uker siden tok jeg grep og kuttet ut sukker tvert. Hadde abstinenser i underkant av en uke, så gikk det seg til. Problemet nå er at jeg har startet å retinere så mye vann! Går opp 3-4 kg hver natt som er vekk igjen til jeg legger meg om kvelden. Hver-eneste-dag. Noen andre som har opplevd dette ved sukkerslutt og har noen råd? Jeg er normalvektig å spiser normalt sunt. Ikke potetgull eller andre saltkilder som kan forklare ødemet. Bare kuttet ut sukker. Anonymkode: 4d51e...03c Retinere? Betyr hva?
Tøytigern Skrevet 16. august 2017 #13 Skrevet 16. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså....Vekta er kalibrert, nei jeg står ikke opp om natten å drikker vann tilsvarende 4 kg. Vær så snill å prøv å hold det saklig, det er ett problem. Om dere ikke vet hvordan ødem oppstår er det fint at dere sjekker ut dette før dere evt kommer med råd. På godt norsk er det "opphopning av vann i kroppen" Problemet mitt er ikke hvor mange kilo jeg går opp om natten, men at jeg går opp om natten pga vann. Altså at etter jeg kuttet ut sukker så protesterer kroppen å lagrer vann uten at jeg spiser noe mer salt. Jeg lurer på hvorfor det skjer og hvordan jeg kan stoppe det. Jeg var gravid for ett år siden og da hadde jeg ødem grad 3. Jeg gikk da ned 25 kg på fire dager etter fødsel. Bortsett fra det har jeg aldri hatt problemer med det. Anonymkode: 4d51e...03c Det du sliter med er muligens ikke vann i kroppen. Det kan hende du rett og slett har opparbeidet deg en nedsatt insulinfølsomhet med all sukkerspisingen, sånn at du nå driver å legger på deg fett rundt de indre organene dine.
Tøytigern Skrevet 16. august 2017 #14 Skrevet 16. august 2017 (endret) Du vet at urin også er med på å hjelpe kroppen å kvitte seg med glukose i blodbanen som kroppen ikke klarer å ta inn i cellene, når insulinfølsomheten er nedsatt.? Så når du ikke dytter på med glucose, så er det ikke behov for at nyrene hjelper kroppen med å skille ut en masse overflødig sukker gjennom urin. Så det er mulig det er derfor du føler du har masse væske i kroppen mot for tidligere. Du bør være oppmerksom på at du nå kanskje er i et forstadie til å utvikle diabetes type 2. Kroppen din har vært vant til å ha så mye sukker i blodbanen at insulinet ikke har kunnet putte alt inn i cellene for forbruk. Så da lagres det som fett i stedet. Du utvikler en glucoseintoleranse. (Dvs at kroppen din rett og slett ikke tåler å bli utsatt for så mye sukker, fordi den ikke kan forbrenne det som den skal.) Hjernen følte på at du trengte mere sukker, for å få glucosen inn i cellene, da du hadde "absinenser." Dette fordi insulinfølsomheten din var satt ned av mengden glucose du alltid hadde i blodbanen. Så blir det en ond sirkel og du føler du er "sukkeravhengig." Nå får du dessverre lide for konsekvensene av å ha dyttet glucose i kroppen i lange tider. Noe som også går ut over nyrene. Jeg ville bedt legen sjekke nyrefunksjonen. Den kan gå til skogs, når man har en ukontrollert høy mengde glucose i blodbanen over lange tider. Noe diabetikere dessverre kan oppleve problemer med. En ubehandlet diabetes vil på sikt medføre nyresvikt. Endret 16. august 2017 av Tøytigern 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #15 Skrevet 16. august 2017 10 minutter siden, Tøytigern skrev: Det du sliter med er muligens ikke vann i kroppen. Det kan hende du rett og slett har opparbeidet deg en nedsatt insulinfølsomhet med all sukkerspisingen, sånn at du nå driver å legger på deg fett rundt de indre organene dine. Det forklarer ingenting. Anonymkode: 90415...ee2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #16 Skrevet 16. august 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men forstår du virkelig ikke at du ikke kan gå opp i vekt av ingenting? Jeg vet hva ødem er. Er du sykepleier siden du føler et behov for å bruke ord som retinere, forresten? Anonymkode: c721b...b87 Nei men det henger igjen fra da jeg hadde ødem grad 3 og legen brukte det. Er det feil bruk av ordet? Og hvorfor ser du det som ett problem at jeg evt har brukt ett ord som kanskje ikke er på riktig plass? Og igjen, NEI, jeg står ikke opp å spiser i løpet av natta. og JA jeg veier meg om kvelden. Så vekta kommer om natten. Så tydeligvis så kan kroppen øke i vannvekt uten at jeg drikker vann der å da. Anonymkode: 4d51e...03c
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #17 Skrevet 16. august 2017 11 minutter siden, Tøytigern skrev: Det du sliter med er muligens ikke vann i kroppen. Det kan hende du rett og slett har opparbeidet deg en nedsatt insulinfølsomhet med all sukkerspisingen, sånn at du nå driver å legger på deg fett rundt de indre organene dine. Hadde det vært fett så ville det vel ikke forsvunnet i løpet av dagen/kvelden vil jeg tro. Da ville det vel holdt seg der og bare økt og økt. Anonymkode: 4d51e...03c
Tøytigern Skrevet 16. august 2017 #18 Skrevet 16. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det forklarer ingenting. Anonymkode: 90415...ee2 Jo, det gjør det.
Tøytigern Skrevet 16. august 2017 #19 Skrevet 16. august 2017 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde det vært fett så ville det vel ikke forsvunnet i løpet av dagen/kvelden vil jeg tro. Da ville det vel holdt seg der og bare økt og økt. Anonymkode: 4d51e...03c Nei, ikke hvis leveren via glukagon omgjør det til det blodsukkeret du tidligere fikk fra sjokoladen... (Det er blant andre faktorer den mekanismen som gjør at diabetikere begynner å raser ned i vekt, før de får behandling.) Endret 16. august 2017 av Tøytigern
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #20 Skrevet 16. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei men det henger igjen fra da jeg hadde ødem grad 3 og legen brukte det. Er det feil bruk av ordet? Og hvorfor ser du det som ett problem at jeg evt har brukt ett ord som kanskje ikke er på riktig plass? Og igjen, NEI, jeg står ikke opp å spiser i løpet av natta. og JA jeg veier meg om kvelden. Så vekta kommer om natten. Så tydeligvis så kan kroppen øke i vannvekt uten at jeg drikker vann der å da. Anonymkode: 4d51e...03c Det er ikke mulig uten å tilføre vann... Beklager mener ikke å være forståsegpå-er men det er ikke mulig å legge på seg 3-4 kilo vann i løpet av ei natt. At vannet i tarmene går ut i kroppen er fult mulig selvsagt, altså at ødem oppstår i løpet av natten. Men det er vann som allerede er i kroppen og vil derfor ikke påvirke vekten. Anonymkode: 4d650...08b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå