Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp flyttet ut fra barndomshjemmet for første gang. Jeg er 17 år og trenger derfor litt råd og veiledning. Jeg får desverre ikke spurt foreldrene mine siden pappa døde for flere år siden og mamma er kreftsyk og veldig dårlig nå.

Spørsmål:

1. Jeg må fikse TV kanaler selv i leiligheten. Hvem er billigst? Hvordan vet jeg om jeg må ha parabol eller kabel TV?

2. Det er en veldig kald leilighet men hele leiligheten har gulvvarme. Lønner det seg å varme leiligheten vis gulvet eller andre varmeovner? Er ikke peis her. 

3. Jeg bor rett ved en bom og må derfor betale bompenger titt og ofte. Hvem kontakter jeg ang. Bombrikke?

Anonymkode: 9dd2e...cc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp flyttet ut fra barndomshjemmet for første gang. Jeg er 17 år og trenger derfor litt råd og veiledning. Jeg får desverre ikke spurt foreldrene mine siden pappa døde for flere år siden og mamma er kreftsyk og veldig dårlig nå.

Spørsmål:

1. Jeg må fikse TV kanaler selv i leiligheten. Hvem er billigst? Hvordan vet jeg om jeg må ha parabol eller kabel TV?

2. Det er en veldig kald leilighet men hele leiligheten har gulvvarme. Lønner det seg å varme leiligheten vis gulvet eller andre varmeovner? Er ikke peis her. 

3. Jeg bor rett ved en bom og må derfor betale bompenger titt og ofte. Hvem kontakter jeg ang. Bombrikke?

1. Snakk med huseier om hvilke muligheter det er lagt opp til (om det er fiber eller kabel og hvilken leverandør huseier selv har). Antar det er en sokkelleilighet i en enebolig du leier.

3. Hvorfor må du betale bompenger? 

Tror du tuller med oss nå ;)

Anonymkode: e08bc...06a

• Liker 2
Skrevet

Uff, kondolerer så mye med tanke på foreldrene dine. Håper det går bedre med moren din etterhvert. Men flott at du likevel kjemper videre for å få et bra liv for deg sev :)

1. Kommer an på hvem som er i området du skal bo. I Oslo er det gjerne Get, men i noen områder i Oslo og store deler av landet er det gjerne Canal digital. Også andre leverandører som Altibox og andre som leverer på fiber kan være aktuelle. Sjekk hjemmesidene til de forskjellige eller ring de, og hør om de leverer i ditt område. Hvis det er flere som leverer, så ber du om tilbud fra hver av de :) Du kan også spørre dem om de leverer på kabel i ditt område, eller om du må ha parabol. På de fleste sentrale steder i landet, så er det som regel Kabel. 

Hvis det er borettslag eller eierseksjonssameie så kan det også hende at de har tegnet en kollektiv avtale med et av selskapene. Hør i så fall med styret. 

2. Ting som bruker strøm for å varme opp koster i teorien like mye per kilowattime. Gulvvarme gir gjerne en mer jevn varme, og er i mindre fare for å skape trekk. Det som kan koste mye er hvis det er et veldig stort gulv som gir for mye varme (da betaler man for mer enn man trenger egentlig. I så fall ville jeg nok ha brukt panelovn)

3. Som regel fjellinjen som administrerer Autopass i Norge: https://www.fjellinjen.no/privat/bombrikke/

Anonymkode: 12336...970

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er 17 år har du ikke lov til å kjøre noe som krever bomavgift.

Anonymkode: cebb1...8ea

• Liker 8
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med moped?

Anonymkode: 96992...17f

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med moped?

Anonymkode: 96992...17f

Mopeder betaler ikke bompenger.

Anonymkode: b44c1...fa5

• Liker 7
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir 18 25 august og skal ta lappen mandagen etter (forhåpentligvis), og jeg har scooter nå ;) 

• Liker 3
Skrevet

1. Kontakt enten huseier, eller kontakt leverandører av kabel/parabol og spør hva de kan tilby i ditt område. Ofte er det mulig å skrive inn adressen din på nettsidene deres og se hva de tilbyr i ditt område. 

2. Jeg ville brukt gulvvarme, med mindre du har mye stående på gulvet som kan ta skade av det. 

3. Se på kommunens sider. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mopeder betaler ikke bompenger.

På Atlanterhavsveien må man betale bom, tror det er eneste i Norge :) 

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Snakk med huseier om hvilke muligheter det er lagt opp til (om det er fiber eller kabel og hvilken leverandør huseier selv har). Antar det er en sokkelleilighet i en enebolig du leier.

3. Hvorfor må du betale bompenger? 

Tror du tuller med oss nå ;)

Anonymkode: e08bc...06a

Jeg tror ikke det er tull. Det er ingen grunn til å tro det :hjerte::hjerte:

• Liker 4
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir 18 25 august og skal ta lappen mandagen etter (forhåpentligvis), og jeg har scooter nå ;) 

Hvem kjøper bil til deg? 

Anonymkode: 791d1...77b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem kjøper bil til deg? 

Anonymkode: 791d1...77b

Kommer til å kjøpe selv men at det står enten på mamma eller broren min sitt navn pga forsikringer osv (muslig jeg sier feil nå) :) Føler meg litt "alene" med alt siden mamma ikke er i stand til å hjelpe meg atm. Har heldigvis broen min som er 26.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir 18 nå straks ;) Tenker litt frem i tid og ikke bare like langt nesa rekker

• Liker 3
Skrevet

Du bør sjekke opp det med forsikring på bil. Hvis alt står på din bror eller mor så er du ikke forsikret hvis noe skal skje med bilen eller deg. Det er visse klausul som følger der. Husk at du må ha innbo forsikring der du bor. Huseiers forskring gjelder ikke deg. 

Anonymkode: 13dd3...60f

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

På Atlanterhavsveien må man betale bom, tror det er eneste i Norge :) 

Bompengene på Atlanterhavsveien ble avviklet for mange år siden.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør sjekke opp det med forsikring på bil. Hvis alt står på din bror eller mor så er du ikke forsikret hvis noe skal skje med bilen eller deg. Det er visse klausul som følger der. Husk at du må ha innbo forsikring der du bor. Huseiers forskring gjelder ikke deg. 

Man er da forsikret også da. Men bilen må være registrert på samme person som den er forsikret på. Må krysse av for at bilen har fører under 25 år.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innboforsikring står på "to do" lista i morgen😃 takk! 

17 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Man er da forsikret også da. Men bilen må være registrert på samme person som den er forsikret på. Må krysse av for at bilen har fører under 25 år.

Var nok det jeg mente. Har ikke satt meg så veldig inn i det. Takk😊

Skrevet

Det med bil og forsikring på samme person må vel være feil? Venneparet mitt der hun ikke har lappen, men arvet bil pg han kjører så han holder forsikring

Anonymkode: de62b...865

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det med bil og forsikring på samme person må vel være feil? Venneparet mitt der hun ikke har lappen, men arvet bil pg han kjører så han holder forsikring

Anonymkode: de62b...865

Samboer eller ektefelle til bileier kan være forsikringstaker.

.

Skrevet

Har du fått ordnet med strøm? Angående TV-signaler, så kan du få kanskje rabatt om du også har Internett gjennom samme selskap. 

En ting som er viktig å tenke på er å lufte. La lufteventiler stå åpne også om vinteren, selvom du føler at det er sløsing å lufte når det er kaldt ute. Åpne vinduer på vidt gap og lufte i fem til ti minutter. Det er viktig å få luftet ut fuktigheten i luften som kommer av å tørke tøy, lage mat og pusting. Om du lar vær å lufte slik at luftfuktigheten gir skader i leiligheten kan du bli erstatningsansvarlig. 

Anonymkode: 522f5...c8a

Skrevet

Hva med å få broren din til å hjelpe deg med div? Tanter? Onkler?

Anonymkode: 2a613...a83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...