Gå til innhold

Forsikring: bil kjørte på meg, hva gjør jeg videre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble kjørt på bakfra av en varebil her om dagen i en rundkjøring. Hans feil..

bilen er ikke kjørbar, bakredelen er et vrak og forsikringen til han som kjørte på har bedt meg kontakte et bilverksted de samarbeider med.

jeg er ganske avhengg av bil, men får ingen lånebil..

har jeg noen rettigheter her? Verkstedet sa at d ville være dyrere å reparere skaden enn kostnadene på selve bilen. Bilen har vel en pris på ca 100 000 ifølge han idag, har kjørt svært lite med den. Han mener at forsikringen mest sannsynlig bare vil tilby meg pengene. Men hallo..jeg vil jo ikke få en så fin bil til 100 000 selv..er helt fortapt..vet ikkehva jeg skal svare om de spør. 

Noen med erfaring?

Anonymkode: 686e0...0c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med ditt eget forsikringsselskap. 

Anonymkode: 58624...1f5

• Liker 5
Skrevet

Har du snakket med ditt eget forsikringsselskap? Start der. De er de som evt. tilbyr lånebil om du har det i forsikringen din (og det bør du om du er avhengig av bil).

Anonymkode: 7eb1a...8af

• Liker 3
Skrevet

Derfor skriver man skademelding og sender til sine respektive forsikringsselskap, og så burde du kontaktet ditt forsikringsselskap med en gang og spurt om hjelp. Det er som regel de som vil ordne opp for deg, og så kreve penger tilbake fra motpartens selskap når han får skylden for ulykken. Lånebil er en tjeneste du må betale for i forsikringen din, har du ikke gjort det må du bekoste det selv. 

Anonymkode: fe6e5...553

• Liker 1
Skrevet

Det jeg gjort:( var desverre bare delforsikring? Ikke inngått...jeg meldte ifra på stedet selvfølgelig.

er mer beskymret for at jg blir tvunget til å akseptere reparasjons kostnadene/ så detarbilen og jeg får penger:( det vil jeg ikke..vil tape mye på å ta imot penger. Vil ha bilen min:(

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg gjort:( var desverre bare delforsikring? Ikke inngått...jeg meldte ifra på stedet selvfølgelig.

er mer beskymret for at jg blir tvunget til å akseptere reparasjons kostnadene/ så detarbilen og jeg får penger:( det vil jeg ikke..vil tape mye på å ta imot penger. Vil ha bilen min:(

De skal gi deg mulighet for å få tilsvarende bil hvis ikke den kan repareres.

Anonymkode: 0f921...faa

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo helt umulig å forstå, du må skrive fulle setninger så du gjør deg forstått. 

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo helt umulig å forstå, du må skrive fulle setninger så du gjør deg forstått. 

Hun har bare delkasko, så leiebil inngår ikke.

Anonymkode: 45d29...a75

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble kjørt på bakfra av en varebil her om dagen i en rundkjøring. Hans feil..

bilen er ikke kjørbar, bakredelen er et vrak og forsikringen til han som kjørte på har bedt meg kontakte et bilverksted de samarbeider med.

har jeg noen rettigheter her? Verkstedet sa at d ville være dyrere å reparere skaden enn kostnadene på selve bilen. Bilen har vel en pris på ca 100 000 ifølge han idag, har kjørt svært lite med den. Han mener at forsikringen mest sannsynlig bare vil tilby meg pengene. Men hallo..jeg vil jo ikke få en så fin bil til 100 000 selv..er helt fortapt..vet ikkehva jeg skal svare om de spør. 

Noen med erfaring?

Hvis bilen er verdt 100.000 i dag, så kan du jo kjøpe en tilsvarende til 100.000. Si at forsikringsselskapet tilbyr 100.000 for bilen, er du da villig til å betale f.eks. 50.000 av egen lomme for å fikse bilen, så er det jo bare å kjøre på (høres ut som en idiotisk idè for meg, men). 

Anonymkode: 45d29...a75

Skrevet

Jeg har ikke råd til å kjøpe en ny tilsvarende bil..tror ikke d er sjans i havet å finne en lignende bil som har kjørt så lite i samme stand:( den var som ny for meg..luktet ny til og med :( 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke råd til å kjøpe en ny tilsvarende bil..tror ikke d er sjans i havet å finne en lignende bil som har kjørt så lite i samme stand:( den var som ny for meg..luktet ny til og med :( 

De skal matche prisen det koster å kjøpe deg en tilsvarende bil. Husk at du kan bestride et forslag, å komme med et eget. Jeg fikk 70 k for en 14 år gammel bil, fordi den var en spesiell type bil, og det å få tak i en sånn, i så god stand, med så lav km, ville koste. De kom først med en pris, den godtok jeg ikke, også kom jeg med et forslag selv. Vi havnet 5 k under mitt forslag. 

Anonymkode: c2242...925

• Liker 1
Gjest EkteMannen
Skrevet

Så lenge du ikke har skylden, så kan du få leiebil på motparten sin forskning selv om du ikke har det på din forsikring.  Det krever litt arbeid men gikk fint for meg. 

Skrevet

Du kan forhandle med takstmannen når han ringer for å tilby deg en sum for bilen. Sjekk på finn hva tilsvarende biler har gått for. Se hva du har brukt på vedlikehold, nye dekk etc. Få en oversikt og se for deg en realistisk sum bilen din er verdt. 

Skrevet

Ts- du har krav på å få dekket ditt økonomiske tap. I praksis vil det si at du får utbetalt det din bil var verdt på skadetidspunktet, inkludert eventuelt ekstrautstyr og stæsj. At du ikke finner en tilsvarende bil er ikke forsikringsselskapets problem.

Jeg kjører en snart tjue år gammel bll. På papiret er den ikke verdt mer enn 10000, men bruksverdien for meg er ho kjempehøy- den er aldri skadet og har gått som en klokke i alle år. Jeg vil likevel bare få disse titusen igjen, selv om en "tilsvarende" pålitelig bil ikke er å oppdrive på markedet. Kijpt, men sånn er det.

Leiebil får du bare hvis du får et økonomisk tap ved å være uten bil. Forsikringen til den andre bilen dekker ikke at du trenger bil i hverdagen så lenge det går kollektiv til og fra jobb. Sjekk med selskapet hvis du ikke tror meg, dette er en av de mest ukjente tingene ved å ha delkasko.

Anonymkode: ab23a...e9a

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, det ligger INGEN tilsvarende biler ute for øyeblikket. Forsikringsselskapet har tatt utgangspunkt i en annonse på finn som er ca 2 uker gammel langt oppi i Nord Norge. Jeg kan jo ikke bare akseptere en sum?? Kan jeg be om tid og vente å se om noe tilsvarende dukker opp på finn? bør jeg kontakte leverandører selv for taksering? Jeg er rådvill:(

Hvordan går jeg frem for å forhandle..jeg fikk et tilbud om at jeg kunne beholde bilen minus regavgift..men jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre:( Jeg trenger bil..og har ikke råd til å legge ut noe for øyeblikket, og vil aldri få noe tilsvarende(forsikringsselskapet sier jo selv at det ikke akkurat var mye ute som var tilsvarende min bil).

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts- du har krav på å få dekket ditt økonomiske tap. I praksis vil det si at du får utbetalt det din bil var verdt på skadetidspunktet, inkludert eventuelt ekstrautstyr og stæsj. At du ikke finner en tilsvarende bil er ikke forsikringsselskapets problem.

Jeg kjører en snart tjue år gammel bll. På papiret er den ikke verdt mer enn 10000, men bruksverdien for meg er ho kjempehøy- den er aldri skadet og har gått som en klokke i alle år. Jeg vil likevel bare få disse titusen igjen, selv om en "tilsvarende" pålitelig bil ikke er å oppdrive på markedet. Kijpt, men sånn er det.

Leiebil får du bare hvis du får et økonomisk tap ved å være uten bil. Forsikringen til den andre bilen dekker ikke at du trenger bil i hverdagen så lenge det går kollektiv til og fra jobb. Sjekk med selskapet hvis du ikke tror meg, dette er en av de mest ukjente tingene ved å ha delkasko.

Anonymkode: ab23a...e9a

Ja, du har rett.

Jeg kan ta kollektiv..men da må jeg gå 30 min til nærmeste holdeplass...beregne over en time ekstra...leverer og henter før og henter jobb. Er bare sliktsomt..veldig slitsomt akkurat nå.

I tillegg pusser vi opp og de 5 turene nesten daglig til Maxbo er bare å glemme nå. Alt er bare stress:( Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre eller hvem jeg bør kontakte. Er redd for å bli lurt, hun presset meg litt mtp tid og jeg følte at jeg måtte si ja eller nei der og da.

Skrevet
16 timer siden, EkteMannen skrev:

Så lenge du ikke har skylden, så kan du få leiebil på motparten sin forskning selv om du ikke har det på din forsikring.  Det krever litt arbeid men gikk fint for meg. 

Har 0 skyld, hvordan gikk du frem?

Skrevet

Har du snakket med ditt eget forsikringselskap? Tro det eller ei, men de er faktisk til for å hjelpe deg (selv om alle ikke alltid opplever det slik...).

Anonymkode: a758d...735

Skrevet

regner med at hvis all skyld tildeles den andre parten, så er det vel forsikringsselskapet hans som må sørge for leiebil. Sjekk evt dette med ditt eget selskap. De driver jo med slike saker hver bidige dag.

Skrevet
På Wednesday, August 16, 2017 den 9.14, AnonymBruker skrev:

Noen med erfaring?

Ditt eget forsikringsselskap er der for å hjelpe deg. Dette du opplever er minuset med å ha en fin bil, og at andre ikke skulle vært i trafikken. 

Anonymkode: 730bf...70c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...