Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i slutten av 20 årene og skal begynne å studere igjen etter noen år i jobb. Igår var jeg på vors med faddergruppe og jeg ble veldig sliten.  De aller fleste var førstegangstudenter tidlig i 20 årene, så jeg var nok en av de eldste, følte meg litt malplassert der egentlig. Vi var mange og mye prating og høyt lydnivå, ble helt svimmel og rar i kroppen, var varmt inne og hadde heller ikke spist så mye ila dagen så fikk hjertebank og måtte ut en tur for å få frisk luft. Det hjalp litt hvertfall. Men lurer på hvordan det skal gå senere utover uka, for jeg er ikke vant til å være så sosial og være med på alt som skjer, har ikke så stort behov for det heller. Som person er jeg rolig og introvert så dette er for meg en veldig stor overgang og blir veldig intensivt så føler for å trekke meg litt ut og slappe av litt. Kunne tenkt meg å bli kjent med flere i samme alder som meg men blir ikke så lett når det nesten bare er unge jenter i mitt studie. Noen flere som har det på samme måte som meg? 

Anonymkode: 5c11f...d2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ikke være med på noe som helst i fadderuken om du ikke vil. Jeg var ikke med på en dritt, men fikk meg venner lell. 

Jeg er også introvert, og hater typiske "fester" med bråk og ståk og fulle folk og tvangsmoro. 

Du kan heller prøve å bli kjent med folk på selve studiet. Det er vel kollokviegrupper og slikt, hvor du kan bli kjent med folk, og ta kontakt med dem som er mer på din alder. 

Anonymkode: b7860...147

• Liker 5
Gjest Sugemerke
Skrevet

Så dropp det! Fadderuken er frivillig.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke være med på noe som helst i fadderuken om du ikke vil. Jeg var ikke med på en dritt, men fikk meg venner lell. 

Jeg er også introvert, og hater typiske "fester" med bråk og ståk og fulle folk og tvangsmoro. 

Du kan heller prøve å bli kjent med folk på selve studiet. Det er vel kollokviegrupper og slikt, hvor du kan bli kjent med folk, og ta kontakt med dem som er mer på din alder. 

Anonymkode: b7860...147

Nei er klar over det, føler egentlig at jeg overkjører meg selv litt sosialt siden alle sier at den første uken er lurt å være med på alt, blir så mye press på å bli fort kjent og alt går i ett. Men jeg har jo lyst å bli kjent med folk også. 

Skrevet

Du kan jo være med på dagaktivitetene heller? Selv satser jeg ikke på å være med på alle syrefestene, men morsomt at fadderuka her har tatt med alternativer som vinkveld og torsdagsjam hvor en av dem har 20-årsgrense.

Anonymkode: e2870...b7f

Skrevet

Jeg er "bare" 20, og kjenner meg igjen i det du skriver. Var med første dagen og skal være med litt i dag, også på fredag. Det holder for meg. :) Prioriter litt, hør med faddere hva som er det viktigste og være med på, og prøv heller å komme i kontakt med folk på dagtid. Du har jo også noen veldig naturlige samtaleemner med folk i faddergruppa hvis du spør "hvordan var det i går kveld? Jeg hadde ikke mulighet til å komme, men virket gøy" eller lignende. Da kommer dere automatisk inn i en lengre samtale enn "hvordan går det" "bra" "hvor gammel er du" "22"... :) 

Lykke til, og prøv å kose deg med de tingene du er med på i stedet for å stresse med å være med på alt men ikke være ordentlig til stede! Det skal i alle fall jeg prøve på :) 

Anonymkode: 45f24...92f

• Liker 2
Skrevet

Er heller med på prosjektoppgavene vi har fått denne uka og blir kjent med folk på et mer seriøst nivå (har det selvfølgelig gøy utenom, gidder bare ikke være med på fyll) og har ikke vært med på noe kveldsopplegg enda da jeg foretrekker å ha kveldene for meg selv eller med venner jeg allerede har i byen jeg studerer og bor i nå.

Vi har fått gruppeoppgave å drive med frem til fredag, så bruker heller tida på det og blir kjent med folk fra samme studiet sånn. Greit å vite tidlig hvordan folk jobber :fnise: Pluss at oppgaven er morsom. Er heller med på dagtid (er 27, snart 28 og har aldri likt fyll og fest i noen alder).

Skrevet

Slitenhet i fadderuke er typisk for introverte som ikke er så glad i festkulturen eller generelt å være så sosial. Det er mange nye inntrykk som ny student og alt kommer på en gang uten at man får tid til å fordøye det. MEN, slitenhet i 1-2 uker er noe man klarer og jeg vil sterkt oppfordre deg til å være med på det meste. Helt greit å ta noen pausedager, men generelt sett risikerer du å havne helt utenfor sosialt dersom du ikke er med. Du er selvsagt ikke den eneste i din alder, så oppsøk eldre studenter litt målrettet og finn din plass. 

Anonymkode: 862e6...4ae

• Liker 1
Skrevet

Er ikke ts, men har akkurat kommet meg gjennom første skoledag. Jeg er megasliten etter å bli kjent med nye studenter, så nå har jeg trukket meg tilbake på rommet for å slappe av og lade opp til sosialisering i kveld. Mine faddere er veldig klare på det at det ikke skal være drikkepress under fadderuka, noe jeg synes er kjempebra for jeg er egentlig veldig ferdig med fylla-livet! Alle mine medstudenter virker veldig trivelige, men er lei av å prøve å huske navnene på folk, det får bare komme seg til utover semesteret. Gleder meg veldig til i kveld faktisk :) Håper alle dere andre får en kjempefin studiestart uavhengig av mengden deltagelse på fadderuka!

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke ts, men har akkurat kommet meg gjennom første skoledag. Jeg er megasliten etter å bli kjent med nye studenter, så nå har jeg trukket meg tilbake på rommet for å slappe av og lade opp til sosialisering i kveld. Mine faddere er veldig klare på det at det ikke skal være drikkepress under fadderuka, noe jeg synes er kjempebra for jeg er egentlig veldig ferdig med fylla-livet! Alle mine medstudenter virker veldig trivelige, men er lei av å prøve å huske navnene på folk, det får bare komme seg til utover semesteret. Gleder meg veldig til i kveld faktisk :) Håper alle dere andre får en kjempefin studiestart uavhengig av mengden deltagelse på fadderuka!

Ja, det er det verste! Har dere ikke navnelapp på T-skjorter eller lignende? I Trondheim er det vanlig med egne T-skjorter for faddere og fadderbarn (ulike farger) og et felt man skriver navn. Hadde vært helt håpløst som ny student uten dette. :laugh:

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det verste! Har dere ikke navnelapp på T-skjorter eller lignende? I Trondheim er det vanlig med egne T-skjorter for faddere og fadderbarn (ulike farger) og et felt man skriver navn. Hadde vært helt håpløst som ny student uten dette. :laugh:

Nei dessverre, hadde håpet på noe lignende opplegg med navnelapper. Ca halvparten av klassen har utenlandske navn som er vanskelig å oppfatte og uttale for denne poteten...

• Liker 1
Skrevet

Huff føler med deg. Her er også "dagsaktivitetene" å sitte i en ring og drikke med høy musikk på. Ingen innad faddergruppa har spesielt mye kjemi og fadderene går bort for å snakke med andre venner. Veldig klipt opplegg 

Anonymkode: 3dd95...6c9

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei er klar over det, føler egentlig at jeg overkjører meg selv litt sosialt siden alle sier at den første uken er lurt å være med på alt, blir så mye press på å bli fort kjent og alt går i ett. Men jeg har jo lyst å bli kjent med folk også. 

Prøv å være med på så mye som mulig, men respekter kroppen din og hjernen, som sier ifra at det er nok.

Skrevet

Jaa, kunne skrevet hvert ord av alt du skrev, TS. Veldig hyggelige jenter, men kjenner jeg har forandret meg mye siden tidlig 20 årene (28 nå). Var så sliten i dag at jeg var en zombie på skolen, så ble ikke noe moro på meg i dag. 

Anonymkode: f9788...a45

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slitenhet i fadderuke er typisk for introverte som ikke er så glad i festkulturen eller generelt å være så sosial. Det er mange nye inntrykk som ny student og alt kommer på en gang uten at man får tid til å fordøye det. MEN, slitenhet i 1-2 uker er noe man klarer og jeg vil sterkt oppfordre deg til å være med på det meste. Helt greit å ta noen pausedager, men generelt sett risikerer du å havne helt utenfor sosialt dersom du ikke er med. Du er selvsagt ikke den eneste i din alder, så oppsøk eldre studenter litt målrettet og finn din plass. 

Jeg syns dette blir veldig feil da, selv om du sikkert har rett. Synd at man skal straffes for å ikke slite ut kroppen og sitte malplassert på drikkefest når man nærmer seg 30. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaa, kunne skrevet hvert ord av alt du skrev, TS. Veldig hyggelige jenter, men kjenner jeg har forandret meg mye siden tidlig 20 årene (28 nå). Var så sliten i dag at jeg var en zombie på skolen, så ble ikke noe moro på meg i dag. 

Samme her. Vi som er litt eldre, jeg er også 28, skulle laget vår egen faddergruppe hvor vi sitter med ost og kjeks og vin og tar oss en tur ut på en rolig bar etterpå :laugh:

Anonymkode: 64255...1e3

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Vi som er litt eldre, jeg er også 28, skulle laget vår egen faddergruppe hvor vi sitter med ost og kjeks og vin og tar oss en tur ut på en rolig bar etterpå :laugh:

Det hørtes fantastisk ut :P 

Skrevet

Jeg tvang meg til en fest på mandag og ble faktisk kjent med to- tre personer. Heldigvis var de som meg og likte ikke å bli utrolig fulle :fnise: De rolige typene som meg har hoppet av eller valgt å droppe fadderopplegget fordi det er pointless. Handler bare om å bli drita....

Etter den dagen, så jeg at det var lite vits i å være med på de andre aktivitetene fremover fordi de stort sett handler om å drikke. Også er det dette med pengebruk; hvis jeg skulle vært med hele uken så hadde jeg sikkert brukt 2000 kr.

Anonymkode: f4f3d...598

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. Det vil alltids være flere som ikke er like mye med på fadderuka. I tillegg er det ofte folk som kommer inn på studiet etter fadderuka.

Selv var jeg med i en rusfri faddergruppe og fikk meg flere venner derfra, selv om jeg ikke var med på alt der heller. I tillegg ble jeg kjent med noen første dagen da vi skulle registrere oss. Så lenge man smiler og er litt åpen går det stort sett veldig fint.

Anonymkode: 5a599...257

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er med! Men dere er sikkert ikke i Stavanger...

Anonymkode: e89a7...983

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...