Gå til innhold

Norske verdier truet - Av USA

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det må da være et tegn på at Norge er et veldig godt land om vi sørger over fellesdusjing som forsvant, en del av vår kultur.

Fellesdusjing... 

Hva er en annen del av norsk kultur? Klaging på filleting. Smørkrise, Havnesjefen og fellesdusjing. 

Har aldri vært med på noe fellesdusjing, og bra er det. Kall meg sær, men jeg liker å være påkledt blant andre mennesker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Ginavn skrev:

Det må da være et tegn på at Norge er et veldig godt land om vi sørger over fellesdusjing som forsvant, en del av vår kultur.

Fellesdusjing... 

Hva er en annen del av norsk kultur? Klaging på filleting. Smørkrise, Havnesjefen og fellesdusjing. 

Har aldri vært med på noe fellesdusjing, og bra er det. Kall meg sær, men jeg liker å være påkledt blant andre mennesker. 

Så du dusjer ikke før du skal i et svømmebasseng i en svømmehall? Det er faktisk påbudt. 

Anonymkode: 16de2...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så du dusjer ikke før du skal i et svømmebasseng i en svømmehall? Det er faktisk påbudt. 

Anonymkode: 16de2...28e

Kan ikke huske sist jeg var i en svømmehall.

Jeg betviler også folk sin evne til å vaske seg i rævsprekken i en fellesdusj før de hopper i vannet :) Så for alt jeg vet kan jeg svømme blant skinnende rene armhuler, men møkkete rumper. Deilig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mange som skriver om de andre innvandrerkulturene. Kan vi i denne fokusere på påvirkning fra USA og ikke ødelegge denne ved å gjøre dette til ennå en muslimtråd? Vær så snill!!

Anonymkode: c0a33...987

Det var jo svar til første setning i åpningsinnlegget; Det er mange som føler seg truet av kulturer som kommer med innvandrere fra Afrika, Midt-Østen o.s.v. Du la i grunnen opp til det selv.

Anonymkode: 99867...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ginavn skrev:

Kan ikke huske sist jeg var i en svømmehall.

Jeg betviler også folk sin evne til å vaske seg i rævsprekken i en fellesdusj før de hopper i vannet :) Så for alt jeg vet kan jeg svømme blant skinnende rene armhuler, men møkkete rumper. Deilig

Hvis du har problemer med å vaske deg bak så bør du nok holde deg unna offentlige badeanlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når var disse "gamle dagene" hvor småbarn av begge kjønn dusjet sammen i småskole, som du hevder?

Anonymkode: 9eee4...fe8

Fra norsk leksikon i 1958. Legg merke til bildets undertekst.

Kvinnens Verden 1958 - barnedusj - c2.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har problemer med å vaske deg bak så bør du nok holde deg unna offentlige badeanlegg...

Du har misforstått... Jeg har ingen problemer med hygienen bak... Derimot mistenker jeg at andre ikke helt følger prinisppene om ren rumpe... Så som jeg sa, kan de ha verdens reneste armhuler når de kommer ut fra fellesdusjen før badeanlegg, men hva hjelper vel det, når det er bremsespor i underbuksa... Ikke bare er det bremsespor, men hvor mange står og gnikker seg i rumpa i en fellesdusj..?

Dette var gøy, hver gang jeg tror jeg sier noe morsomt og/eller selvhevende, eller tror jeg har rett til andre brukere, skal jeg avslutte setninger med tre punktum... Da ser jeg smartere ut. Eller deprimert...

Igjen, jeg liker ikke fellesdusjing/nakenhet foran andre, og den holdninga er tydeligvis "feil". Se, enda en av de norske verdiene; konformitet! Ikke helt på Asia-nivå, men nåde den som skiller seg ut. Konformiteten, i motsetning til fellesdusjing, forsvinner nok ikke med det første. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2017 den 9.01, AnonymBruker skrev:

Det er mange som føler seg truet av kulturer som kommer med innvandrere fra Afrika, Midt-Østen o.s.v. Men selv har vi blitt påvirket av amerikansk kultur gjennom flere tiår uten at folk i særlig grad har reagert på det.

Hvilke eksempler på amerikansk kultur føler du har påvirket oss og hva er din holdning til det?

- Språk - Bruker stadig mer amerikanske/engelske ord selv om det finnes like gode norske ord

Dette er ikke USA sin feil, men nordmennenes. Tro meg, jeg blir jævlig oppgitt når jeg leser om noe som er fresht eller hot, når noen gir feedback face to face, eller en bug i et spill, om kidsa til noen. Det finnes uttallige eksempler, men tror disse får holde. 

Hvor ofte hører du om noen som ikke leser engelsk litteratur oversatt til norsk, fordi "det er så mye bedre på engelsk"/"norsk er så kjedelig", eller de som klager på underteksting på TV? De gidder ikke å gjøre en dritt selv for å holde norsk i live. Nordmenn bryr seg ikke om norsk, og har heller aldri gjort det - så vidt meg bekjent hadde vi th-lyden i norsk, men den gikk bort for noen hundre år siden, fordi det ble for mye arbeid, tydeligvis. 

Nynorskbrukere er mye flinkere til å komme opp med ord, eller i hvert fall å bruke ord som ikke er en dirkete oversettelse, men hvor mange liker nynorsk? Fint få. Jeg spiller World of Warcraft, og takler ikke å spille med nordmenn, det brukes så mye engelsk at vi like gjerne kan snakke det i stedet for. Det "språket" gjør meg vondt.

Vi evner ikke å være grammatikalsk konsekvente; de som sier "jenta" bruker ikke ei hvis det er snakk om ei jente. Hunkjønn er på vei bort. Han/ham ble valgfritt i 1937, fordi en konsonant tydeligvis er for mye å tenke på/forstå. Den samme utvitenheten ser man når skandinaviere snakker engelsk, "she were", "we was". For en latskap!

Norskfaget er altfor orientert mot litteratur, og ikke språket i seg selv. Vi lærer knapt norsk, vi lærer ikke å leke med norsk. Det viktigste er så klart å forstå hva en eller annen døll forfatter virkelig mente da han skrev verket sitt i 1853 :roll:

Jeg frykter for framtida til ki/kj/ky, det er sj som gjelder nå. Ingen som sier at dette er feil, ingen som retter på dem. Det er ikke lov å rette på dem. 

Og før engelsk/amerikansk, tror du virkelig norsk var jomfruelig, uten påvirkning fra andre land/språk? Det er feil. Dansk, tysk gresk og latin. An-, be-, -elseord. Fjottene som skriver "venninde" *grøss*. 

Jeg oppretta denne tråden:

73 visninger, ingen svar.

Hvem truer norsk? Nordmenn! Det er skammelig! 

Og nå venter jeg på at en eller annen "smarting" skal finne en skrivefeil. Drit i innlegget, liksom, det er mye bedre å påpeke skrivefeil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...