Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan man som ufaglært arbeide med innenfor noe som er helserelatert? Det eneste som utgår er jobber med pleieoppgaver, typisk pleieassistent. Dette skyldes personlige omstendigheter. Pleieassistent er noe de fleste jeg kjenner har som jobb, så jeg synes det er litt synd at dette ikke går for meg. Jeg vet at psykiatrien er en mulighet. Noen som kan fortelle meg litt om dette eller om noen andre muligheter jeg har? 

Anonymkode: 155ba...355

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pleieassistent er den muligheten du har, evt støttkontakt.

Anonymkode: c8b04...ce0

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pleieassistent er den muligheten du har, evt støttkontakt.

Anonymkode: c8b04...ce0

Nei, som nevnt vet jeg jo også at psykiatri er en mulighet. Jeg vet også at portør er en mulighet. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, som nevnt vet jeg jo også at psykiatri er en mulighet. Jeg vet også at portør er en mulighet. 

Man er pleieassistent i psykiatri også. Jeg har jobbet 5 år som pleieassistent i psykiatrien - og det er på mange måter det samme som sykehjem. Det er dusjing, stell, mating (ikke matING da - men lage mat og se til at pasienten spiser den), mange bruker bleie så man må skifte osv. Var 2 mnd i praksis på sykehjem for demente - og det var svært mange likhetstrekk. 

Du får ikke noen annen tittel i psykiatrien enn du gjør på sykehjem. Er man sykepleier, så er man sykepleier. Pleieassistent er pleieassistent. Eneste er at fagarbeiderne hos oss blir kalt miljøarbeidere - men det krever fagbrev innen helse. Ellers er alle titlene like, og arbeidsoppgavene (spesielt for assistenter) er ganske like.

Anonymkode: 16ef7...eb9

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man er pleieassistent i psykiatri også. Jeg har jobbet 5 år som pleieassistent i psykiatrien - og det er på mange måter det samme som sykehjem. Det er dusjing, stell, mating (ikke matING da - men lage mat og se til at pasienten spiser den), mange bruker bleie så man må skifte osv. Var 2 mnd i praksis på sykehjem for demente - og det var svært mange likhetstrekk. 

Du får ikke noen annen tittel i psykiatrien enn du gjør på sykehjem. Er man sykepleier, så er man sykepleier. Pleieassistent er pleieassistent. Eneste er at fagarbeiderne hos oss blir kalt miljøarbeidere - men det krever fagbrev innen helse. Ellers er alle titlene like, og arbeidsoppgavene (spesielt for assistenter) er ganske like.

Det er slettes ikke bare pleieoppgaver i psykiatrien, og jeg spurte jo etter de som ikke omfatter pleieoppgaver. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er slettes ikke bare pleieoppgaver i psykiatrien, og jeg spurte jo etter de som ikke omfatter pleieoppgaver. 

Kjenner en som er utdannet sykepleier, men som måtte omskolere/videreutdanne seg nettopp på grunn av problemer med stell/pleie. Vedkommende har en hudlidelse, og tåler ikke å vaske seg flere ganger om dagen, heller ikke hansker fungerer for huden. Jobber nå innenfor psykatrien, men som psykiatrisk sykepleier. Uten at jeg vet helt hva det går i... men sikker mest samtaler, tilsyn, dele ut medisiner etc.?

Anonymkode: 1f362...dd7

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som ASSISTENT er det svært lite annet man får. Hvilke oppgaver i psykiatrien mener du som ikke inneholder pleieoppgaver og som du ikke trenger utdanning til? Jeg er spent.

• Liker 4
Skrevet

De fleste steder så får man ikke jobb som ufaglært i psykiatrien lengre, da må man være under utdanning innenfor helsefag. 

Arbeidsoppgavene til en ufaglært i helsesektoren blir stort sett småoppgavene. Mye kjøkkenarbeid (om de har det der), stell, prate med pasienter ev gå tur om det er en mulighet. 

Anonymkode: ea980...73c

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som ASSISTENT er det svært lite annet man får. Hvilke oppgaver i psykiatrien mener du som ikke inneholder pleieoppgaver og som du ikke trenger utdanning til? Jeg er spent.

Det avhenger jo av pasientgruppen. Dersom du tror at alle psykiatriske pasienter trenger hjelp med stell trenger du virkelig å få en realitetsorientering. Jeg vet at det er flere som ikke har disse arbeidsoppgaver fordi jeg kjenner flere som jobber i psykiatrien som ikke har slike oppgaver. Poenget med denne tråden var bare for å få litt flere innspill, men det er jo vanskelig når enkelte er helt ensporet i pleieoppgaver når jeg sier eksplisitt at dette er noe jeg ikke ønsker. 

Skrevet

Var selv innlagt på psykiatrisk og der var det også "assistenter". De gjorde i mine øyne nøyaktig det samme som sykepleierne, med unntak av utdeling av medisiner. Assistentene hadde støttesamtaler med pasienter, laget måltider, deltok på aktiviteter som turgåing etc, spilte brettspill etc med oss, så på TV med oss, trøstet oss, og så til oss (noen av oss krevde konstant eller hyppig tilsyn). Så på psykiatrisk avdeling som assistent vil du i grunn lage mat, snakke med pasienter om problemene, eller hverdagslige ting, delta på aktiviteter osv. Sikkert en grei jobb det

Anonymkode: a7e7c...d15

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var selv innlagt på psykiatrisk og der var det også "assistenter". De gjorde i mine øyne nøyaktig det samme som sykepleierne, med unntak av utdeling av medisiner. Assistentene hadde støttesamtaler med pasienter, laget måltider, deltok på aktiviteter som turgåing etc, spilte brettspill etc med oss, så på TV med oss, trøstet oss, og så til oss (noen av oss krevde konstant eller hyppig tilsyn). Så på psykiatrisk avdeling som assistent vil du i grunn lage mat, snakke med pasienter om problemene, eller hverdagslige ting, delta på aktiviteter osv. Sikkert en grei jobb det

Anonymkode: a7e7c...d15

Takk for et godt svar! :)

Skrevet

Noen BPA stillinger (selv om det er mer sjeldent) har ikke pleieoppgaver men kun husarbeid, evt. matlaging og sosialisering med brukeren. Noen trenger kanskje også bare hjelp til å få av/på klær.

Anonymkode: 9bea0...28e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...