Gå til innhold

Dere alenemødre som har barn over 18 på videregående skole..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bidrar far økonomisk? Og evt hvor mye. Datteren min har en diagnose som gjør at hun sliter på skolen og skal nå gå 2. Året på videregående på nytt igjen. (Annen linje). Hun har også gått to år ned grunnkurs( sluttet på første etter noen måneder). Hun bor hjemme hos meg 100%. Det er tøft å få det til å gå rundt økonomisk og jeg lurer på hvordan dere andre gjør det. Bidrar far økonomisk?Jeg

Anonymkode: fafc7...d58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg er ikke i samme situasjon, men så lenge barnet er under videregående utdannelse har barnet rett til å få hjelp også fra faren.  Dvs at barnet, med din hjelp kan søke om bidrag - og så må det betale videre til deg gjennom husleie m.v.

Du finner informasjon om dette på nettet 

Til hovedmenyTil hovedinnhold
MENYSØK
NAV-logo

PUBLISERT 01.06.2015 | SIST ENDRET 21.12.2016

Kan barn over 18 år motta barnebidrag?

Plikten til å betale bidrag varer normalt ut den måneden barnet fyller 18 år. Barn som går på videregående skole eller tilsvarende, kan allikevel ha rett til fortsatt bidrag.

Det må avtales eller søkes særskilt om barnet skal få bidrag etter fylte 18 år. Barnet kan avtale bidraget direkte med den bidragspliktige, eller søke om at NAV fastsetter bidraget. Barnet kan få bidrag til han eller hun er ferdig med videregående skole eller tilsvarende.

Skal NAV fastsette bidraget, skjer dette etter de samme reglene som for bidrag til barn som er under 18 år. Bor barnet alene, kan det ha rett til bidrag fra begge foreldrene. Når barnet har fylt 18 år, er det barnet selv som søker om bidrag og mottar pengene. Dette gjelder selv om barnet fortsatt bor hos den som tidligere var mottaker av barnebidraget. Husk å krysse av for at du er bidragsbarnet på førstesiden i søknaden.

Når det skal beregnes bidrag til barn over 18 år i bidragsveilederen, skal inntekten til den forelderen som ikke er bidragspliktig, legges inn som bidragsmottakerens inntekt. Dere kan legge inn inntekt for bidragsbarnet ved å velge «ja» på spørsmålet om barnet har egen inntekt.

Hvordan NAV beregner barnebidraget

SKJEMA OG SØKNAD

•  
  •  

RELATERT INFORMASJON

•  
  •  

FANT DU DET DU LETTE ETTER?

JaNei
Hva lette du etter? (maks. 1000 tegn)

Vi bruker det du skriver kun til å forbedre nav.no. Skal du gi en beskjed, må du kontakte NAV på telefon.

Scroll til begynnelsen av bokstavrekka A-ÅScroll til slutten av bokstavrekka A-Å

Innhold fra A til Å

Anonymkode: 13b19...b1d

• Liker 1
Skrevet

Jeg er stemor til tre, en er ferdig med vgs, en annen fyller 18 nå og går fortsatt på vgs. Den tredje er ikke myndig enda. Her bidro far til eldste og skal selvfølgelig gjøre det med mellomste. Bidraget går til barnet, ikke lenger til mor. Usikker på om reglene er annerledes når det ikke går på "normert" tid, men det kan garantert NAV svare på. Man er pliktig å bidra så lenge barnet er under videregående opplæring (i utgangspunktet ihvertfall), selv om barnet passerer 18 år - men da til barnet selv.

Skulle bare mangle, spør du meg...

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bidrar far økonomisk? Og evt hvor mye. Datteren min har en diagnose som gjør at hun sliter på skolen og skal nå gå 2. Året på videregående på nytt igjen. (Annen linje). Hun har også gått to år ned grunnkurs( sluttet på første etter noen måneder). Hun bor hjemme hos meg 100%. Det er tøft å få det til å gå rundt økonomisk og jeg lurer på hvordan dere andre gjør det. Bidrar far økonomisk?Jeg

Faren til barna mine hadde opparbeidet seg pensjon fra klp, så da har ungene barnepensjon derfra til de er 20. Den offentlige barnepensjonen fra NAV stopper når de blir 18. Jeg jobber mye så jeg hadde jo greid meg uten barnepensjon også da, men den gjør det lettere.

Skrevet

Man må vel greie å gjennomføre VGS tif for å ha krav på bidrag. Hvis ikke kan jo slække ungdommer bare trenere VGS. 

Anonymkode: f80e4...4aa

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man må vel greie å gjennomføre VGS tif for å ha krav på bidrag. Hvis ikke kan jo slække ungdommer bare trenere VGS. 

Gå på vgs i all evighet? Tror ikke så mange gidder det for noen skarve kroner. Dessuten tror jeg de har denne retten på normert tid.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du virker ikke helt oppegående

Skrevet

Hun er ikke en slækk ungdom, men har et par diagnoser som gjør det vanskelig på skolen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...