Gå til innhold

Mosjon og travel hverdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det tiden som stopper folk fra å være fysisk aktive i hverdagen? Eller er det latskap, ork, manglende lyst og prioritering osv som er grunnen?

Selv bor jeg 1 mil unna jobben. Jeg kjører aldri. Løper eller sykler. Slik får jeg tid til mosjon likevel.

Jeg har barn og eget firma og skjønner godt at mange ikke har mye tid i en hektisk hverdag. Jeg hadde aldri rukket å gå på treningsstudio. Det er jobb og barnas aktiviteter som tar tid. Og sene kvelder bruker jeg enten til å lese en god bok, jobb eller å legge meg tidlig. Derfor må fysisk aktivitet tas i anledning transportetappen t/r jobb. 

Hvor nær jobben må du bo for å droppe bil/buss og heller ta bena fatt?

Anonymkode: 19ab1...2e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det handler ikke bare om nærhet til jobben. Det handler også om tilrettelegging på jobben, i form av dusj, garderober, tørkemuligheter, sykkelparkering, osv. 

Jeg syklet en stund til jobben. Det var ca 8 km hver vei, og helt greit. Da jobbet jeg i et bygg med veldig gode garderober, med flere dusjer samt skap med hengelås så man kunne ha dusjsåpe, deodorant, håndkle og sånt liggende på jobben i stedet for å drasse frem og tilbake hver dag. Det var også tørkerom, så man kunne ta på seg tørre klær når man skulle sykle hjem. 

Nå jobber jeg på et bygg hvor "garderoben" består av et rom med noen knagger, og én dusj. Ikke engang benker å legge fra seg ting på, alt må legges på gulvet eller henges på knaggene. Ikke noe sted å oppbevare ting, så alt må drasses frem og tilbake. Ikke noe stedå henge opp våte klær, så når man skal sykle hjem må man dra på seg vått og ekkelt tøy. 

Så nå sykler jeg ikke, for å si det sånn, selv om det fremdeles er bare 8-9 km til jobb. Ei heller løper jeg. 

Til høsten skal vi flytte, så da får jeg 10 min å GÅ til jobb. Det blir luksus, men det blir jo ikke kjempemye mosjon av det... 

Et annet problem er om man må hente/bringe barn til barnehage/skole på vei til jobb. Da blir det fort upraktisk om man skal sykle eller gå, og tidsklemma blir jo enda verre når man bruker mye lenger tid om morgenen fordi man må avlevere en unge i en barnehage som gjerne ligger helt sløkket til i forhold til både hjem og jobb. 

Jeg har ikke barn ennå, men venter vår første til våren. Da er jeg veldig spent på hvordan det går med treningen. Jeg trener 6-7 dager i uken nå, da om ettermiddag/kveld. Men jeg skjønner godt at folk med småbarn ofte er dødsslitne, og når de endelig får en time egentid, at det da er lett for at man gjør noe man virkelig har lyst til, som å slappe av med en bok, framfor å bruke den dyrebare fritiden til å løpe ute i slaps og regn, eller måtte være på et treningsstudio med dårlig luft og bråkemusikk. 

Anonymkode: 07ebb...da7

• Liker 7
Skrevet

Glemte å nevne et annet vesentlig poeng med mosjon til/fra jobb: Sykkelveier/gangveier. Om man frykter for sitt liv i trafikken hver dag, er det ikke rart man heller velger motortransport. Jeg hadde aldri turt å sykle til jobb om jeg jobbet i sentrum av byen jeg bor i. Da jeg syklet til jobben var det store deler av veien på dedikert sykkelvei, altså av typen hvor en gang/sykkelvei har tydelig markert skille mellom del til fotgjengere og del til syklister. Å sykle på gang/sykkelvei hvor det ikke er noen sånn deling er et helsike om man sykler rundt skolestart, og det er fult av unger og bolk som går tur med bikkjer. Å sykle på sånn smal stripe på siden av bilveien er også skummelt, synes jeg, da mange bilister gir bånn pinne rett forbi deg. Og man i tillegg plutselig møter på biler som har parkert der rett rundt en sving. 

Og å sykle i veibanen er iallefall skummelt. 

Anonymkode: 07ebb...da7

Skrevet

Avstand er ikke like viktig som garderober med dusj og arbeidstider. Jeg har egentlig ikke mulighet for å dusje på jobb (har én dusj, men den er ikke i bruk og dessuten er den i mannegarderoben) og jobber mye kveld. 

Har 13 km til jobb, kunne fint syklet, men orker ikke når jeg er ferdig på jobb 22.30 eller begynner 05.00. Dessuten er det en veeeeldig lang oppoverbakke på 14% på tur hjem - dør bare av tanken på å sykle/løpe opp der. :hoho:

Skrevet

Jeg har ca. ei mil til jobb, men rekker ikke å både levere ungene i barnehagen, sykle til jobb og så dusje på jobb innen arbeidsdagen starter. Men jeg har fått meg elsykkel, som både går fortere og gjør at jeg slipper å dusje når jeg kommer på jobb. Det er ikke trening, men litt mosjon i alle fall.

Trener mye på kveldene i tillegg, synes det går helt fint å rekke det etter at ungene er lagt.

Anonymkode: fce77...506

Skrevet
12 timer siden, FantasDick skrev:

Avstand er ikke like viktig som garderober med dusj og arbeidstider. Jeg har egentlig ikke mulighet for å dusje på jobb (har én dusj, men den er ikke i bruk og dessuten er den i mannegarderoben) og jobber mye kveld. 

Har 13 km til jobb, kunne fint syklet, men orker ikke når jeg er ferdig på jobb 22.30 eller begynner 05.00. Dessuten er det en veeeeldig lang oppoverbakke på 14% på tur hjem - dør bare av tanken på å sykle/løpe opp der. :hoho:

Men den samme bakken går vel 14% NEDOVER andre veien?? 🙄

Skrevet

Vi har veldig dårlige skifte og dusjmuligheter på jobb, ingen garderobeskap og bruker uniform som ikke er lov å bære til/fra jobb synlig. Det sier seg selv da at å sykle og gå lengre strekker er litt vanskelig, siden vi verken får dusjet på jobb eller har sted å oppbevare klær og slikt.

Nå bor jeg uansett for langt unna jobb til at noe annet enn bil er aktuelt, da lange skift og flere timer på sykkel hver vei hadde vært lite gunstig. 

Bedre forhold til å skifte og dusje + garderobeskap er er must, men kunne godt hatt en time på sykkel eller til fots til og fra. Gode forhold å sykle på er og viktig som det nevnes. 

Nå er ikke jobben min stillesittende da, så jeg får den delen gjennom jobb + trener i tillegg.

Anonymkode: f3aba...17e

Skrevet

Jeg bor også ca en mil unna jobben, og løp ofte til eller fra jobb før jeg fikk barn. Etter at hente- og leveringslogistikken ble en del av hverdagen har imidlertid all trening blitt etter at ungen har lagt seg for dagen; jeg har ikke samvittighet til å la henne få lengre dager i barnehagen enn jeg har på jobb bare fordi jeg synes det er deilig å løpe til og fra jobb. 

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, Cyrus skrev:

Men den samme bakken går vel 14% NEDOVER andre veien?? 🙄

Haha, joa, men den er livsfarlig nedover også! :ohmy:

Nei, men det er nok tidspunktene jeg jobber på og mangel på dusj som veier tyngst her. Har jo barn i barnehage som skal hentes og leveres også. 

Skrevet

Jeg kunne sikkert syklet de 11 km til jobb et par dager i uka, men det ville bety at junior får minimum 9 timer i barnehagen de dagene.. Det har jeg rett og slett ikke samvittighet til. Tiden vi har sammen i hverdagen er så knapp fra før at jeg prioriterer kortere dag i barnehagen. Ikke mye egentid igjen på kvelden, men får skviset inn en halvtime på tredemølla annenhver dag. 

Anonymkode: 0a2b6...dee

Gjest Coolaid
Skrevet
På 15.8.2017 den 22.34, AnonymBruker skrev:

Er det tiden som stopper folk fra å være fysisk aktive i hverdagen? Eller er det latskap, ork, manglende lyst og prioritering osv som er grunnen?

Selv bor jeg 1 mil unna jobben. Jeg kjører aldri. Løper eller sykler. Slik får jeg tid til mosjon likevel.

Jeg har barn og eget firma og skjønner godt at mange ikke har mye tid i en hektisk hverdag. Jeg hadde aldri rukket å gå på treningsstudio. Det er jobb og barnas aktiviteter som tar tid. Og sene kvelder bruker jeg enten til å lese en god bok, jobb eller å legge meg tidlig. Derfor må fysisk aktivitet tas i anledning transportetappen t/r jobb. 

Hvor nær jobben må du bo for å droppe bil/buss og heller ta bena fatt?

Anonymkode: 19ab1...2e6

Jeg har nesten 8 km til jobb. Jeg sykler. På jobben har vi ikke sykkelparkering men et lite gammel og udelikat dusj/toalett. Der dusjer jeg, henger opp klær til tørk osv. 

Jeg syns å sykle til jobben er helt fantastisk - det er en knall livsstil som gjør livet enklere. Og jeg er en helt vanlig fyr, ikke noe spreking..... Så lenge det er tilgang på dusj så burde langt flere sykle til jobben. Det er helse i hvert tråkk :) 

Gjest Coolaid
Skrevet
På 16.8.2017 den 10.48, FantasDick skrev:

Hva med elsykkel?

Skrevet

Jeg har 13 km til jobb og sykler hver dag. Vi har ikke garderobe, skifter topp på do etter å ha syklet, henger opp evt regntøy på en knagg. 

Anonymkode: c403c...112

Skrevet

Jeg bor altfor langt unna jobben, minst 50 km. Men jeg sykler til toget, 6 km. 

Skrevet

Jeg bor såpass nærme jobben at det tar bare 20 min å gå hver vei, så jeg går til og fra jobb hver dag. Og trener på treningsstudio på fritiden. Nå har jeg hverken mann eller barn, så jeg kan bruke tiden min slik jeg vil. Det blir noe annet den dagen jeg får barn, så jeg forstår tidsklemma til familier. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg går til jobb så fort jeg klarer og bruker 40 min hver vei. Super mosjon og deilig å få  klarnet tankene og få blodsirkulasjonen opp og gå. 

Anonymkode: 3db63...431

Gjest Rødstrømpe
Skrevet

Jeg trener moderat nå vil jeg si, trente langt mer før jeg fikk barn.

Nå velger jeg bort å hente senere(pga eventuell spasering/sykling) fordi jeg anser de ekstra 20 min hver vei som for dyrebart for meg. Heller 40 minutter ekstra med barnet og litt slappere bakende for min del. Jeg har hatt stram sprett så enkelte mannfolk snudde seg før barn, men det er jo ikke akkurat noe som gav innhold i livet mitt liksom.

Jeg tar en dag i uka etter jobb med trening i ukedagene, men ikke mer(trener ellers kveld eller helg). 

Jeg er også politisk aktiv, og velger bort ei potensiell ekstra treningsøkt fordi jeg anser det som verdifullt for meg, mer verdifullt enn den ekstra økten.

Kunne forsåvidt tenkt meg å jogge til jobb, men får belastningsskader i bekkenet av det= må trene totalt mindre. Dessuten ville jeg igjen måtte hente senere, noe som er uaktuelt. 

Mannen min har jogget mye til jobb, men synes ikke dette kan erstatte hans favorittsport(kampsport) i lengden mtp trivsel.

Jeg er mest glad i styrke+skogstur, så løping til jobb i trafikk kan ikke erstatte det mentale ved trening som er min hovedmotivasjon. 

For min del føles trening til/fra jobb som et  negativt bidrag til stress og dårlig kroppsbilde, mens styrke/spinning/pilates/jogging i skogen osv gir meg masse positivt. 

Så den "stapp inn trening overalt i hverdagen" funker bare negativt motiverende, og dessuten er ikke min motivasjon estetisk. Så da kutter jeg ned på ei økt eller to i uka i småbarnsfasen- og så får jeg litt mer tid til det viktigste som skjer i livet mitt nå som all verdens minimale fettprosent aldri kan erstatte. 

Og nei, jeg er ikke tjukk som resultat av å trene avogtil fremfor veldig mye :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...