AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #1 Skrevet 15. august 2017 Hvis en har sak hos barnevernet som vil invitere sakkyndig psykolog for videre utredning, kan man velge en eller får du kun den som barnevernet tilbyr? og et spm til. Dersom bv starter undersøkelsesak, er det alltid med sakkyndige inne i bilde? Anonymkode: 65749...e11 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #2 Skrevet 15. august 2017 Under en rettssak kan du i hvertfall legge inn ønske om en spesiell sakkyndig, burde være slik ved bv også. Eneste tipset jeg har er å ikke Google den sakkyndige så mye da du garantert vil finne noe negativt om de. Anonymkode: c03da...63e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #3 Skrevet 15. august 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis en har sak hos barnevernet som vil invitere sakkyndig psykolog for videre utredning, kan man velge en eller får du kun den som barnevernet tilbyr? og et spm til. Dersom bv starter undersøkelsesak, er det alltid med sakkyndige inne i bilde? Anonymkode: 65749...e11 Dette var det en omfattende tråd på tidligere i uken. Sakkyndige brukes i nemndsbehandling og i saker for Domstolen. Private sakkyndige i barnevernssaker er omtrent umulig å finne som er uavhengige. Bv har sine faste sakkyndige som de kjenne rog samarbeider med. Hvem barnevernet velger kan ikke den som skal granskes bestemme. Da går bv til domsstolen og får en kjennelse på saken. Skal du ha din egen private sakkyndige så kan du velge hvem du vil. Men det er som regel vanskelig å få noen til å påta seg et slikt oppdrag, de fleste vil vare knyttet til bv, og sist men ikke minst dette kan lett koste deg av din egen private lomme 50 000, minst. Anonymkode: 94f95...f1c 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #4 Skrevet 15. august 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: og et spm til. Dersom bv starter undersøkelsesak, er det alltid med sakkyndige inne i bilde? Anonymkode: 65749...e11 Nei. Det kan være så enkelt som samtaler med foreldre og barn (om de er store nok), et hjemmebesøk og informasjon fra barnehage, skole, helsesøster, fastlege, legevakt, politi ol. Når de har fått all den informasjonen de trenger så tar de en avgjørelse. Dette må skje innen 3 mnd etter de starter saken. Veldig mange saker avsluttes her. Anonymkode: 40f68...665
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #5 Skrevet 15. august 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var det en omfattende tråd på tidligere i uken. Sakkyndige brukes i nemndsbehandling og i saker for Domstolen. Private sakkyndige i barnevernssaker er omtrent umulig å finne som er uavhengige. Bv har sine faste sakkyndige som de kjenne rog samarbeider med. Hvem barnevernet velger kan ikke den som skal granskes bestemme. Da går bv til domsstolen og får en kjennelse på saken. Skal du ha din egen private sakkyndige så kan du velge hvem du vil. Men det er som regel vanskelig å få noen til å påta seg et slikt oppdrag, de fleste vil vare knyttet til bv, og sist men ikke minst dette kan lett koste deg av din egen private lomme 50 000, minst. Anonymkode: 94f95...f1c Det forstod jeg ikke. Bruker barnevernet sakkyndige kun hvis det er snakk om omsorgsovertakelse? Det er ikke normalt å leie inn en privat for eksempel når bv stater undersøkelsesak uten sakkyndig at man da har en egen. Har bare lest at sakkyndige som er leid inn av bv vil ofte samarbeide med bv da de ikke har råd til å si seg uenig med bv. Anonymkode: 65749...e11
KoKoKo Skrevet 15. august 2017 #6 Skrevet 15. august 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis en har sak hos barnevernet som vil invitere sakkyndig psykolog for videre utredning, kan man velge en eller får du kun den som barnevernet tilbyr? og et spm til. Dersom bv starter undersøkelsesak, er det alltid med sakkyndige inne i bilde? Anonymkode: 65749...e11 I en vanlig undersøkelsessak er det bv som oppnevner sakkyndig. Når bv har en undersøkelsessak er det sjelden de bruker sakkyndig. Det er i saker der bv trenger ekstra god utredning av foreldrenes omsorgskompetanse og i sakene de er mest bekymret for barnas omsorgssituasjon, og usikre på om omsorgssituasjonen er god nok. En sakkyndig psykolog koster mellom 100-150.000 så bv bruker det kun der det anses som nødvendig.
KoKoKo Skrevet 15. august 2017 #7 Skrevet 15. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det forstod jeg ikke. Bruker barnevernet sakkyndige kun hvis det er snakk om omsorgsovertakelse? Det er ikke normalt å leie inn en privat for eksempel når bv stater undersøkelsesak uten sakkyndig at man da har en egen. Har bare lest at sakkyndige som er leid inn av bv vil ofte samarbeide med bv da de ikke har råd til å si seg uenig med bv. Anonymkode: 65749...e11 Sakkyndig kan fint være uenig med bv! Den skal gjøre sin egen vurdering uavhengig av bv sine vurderinger! 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #8 Skrevet 15. august 2017 https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2015/06/30/194408491/noen-sakkyndige-sier-de-ikke-har-rad-til-vaere-uenig-med-barnevernet var det jeg fant om sakkyndige, derfor lurte jeg på om det er kanskje lurt å skaffe egne private som ikke hadde med bv å gjøre. Men nå forstod jeg at det ikke er mulig. Da er god advokat er til hjelp da eventuelt? Anonymkode: 65749...e11
KoKoKo Skrevet 15. august 2017 #9 Skrevet 15. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2015/06/30/194408491/noen-sakkyndige-sier-de-ikke-har-rad-til-vaere-uenig-med-barnevernet var det jeg fant om sakkyndige, derfor lurte jeg på om det er kanskje lurt å skaffe egne private som ikke hadde med bv å gjøre. Men nå forstod jeg at det ikke er mulig. Da er god advokat er til hjelp da eventuelt? Anonymkode: 65749...e11 Det beste er å samarbeide med bv. De vil bare det beste for barna. Skal mye til for å gå til omsorgsovertakelse. Trengs som oftest ikke advokat i en undersøkelsessak. Er først hvis det er snakk om omsorgovertakelse at det blir viktig med advokat! 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #10 Skrevet 15. august 2017 Det er ikke normalt å få sakkyndig vurdering i undersøkelsesfasen. Jeg hadde kontaktet en advokat. Anonymkode: 4c3f2...379
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #11 Skrevet 15. august 2017 Høres ut som at du er veldig usikker på om du er en god foreldre siden du føler du trenger advokat mens bv undersøker omsorgssituasjonen til barna dine.. Anonymkode: 3d35f...39c
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #12 Skrevet 15. august 2017 Advokat Thea Totland i Barnas rettigheter mener også at barnevernet og sakkyndige psykologer har startet en utvikling mot at psykologene driver med det Totland kaller en mikroanalyse av foreldrenes omsorgsevne, der observasjoner av blant annet blikkontakt og tilknytning er viktig. Totland understreker at vi må ha et barnevern, som hjelper barn som utsettes for omsorgssvikt av typen rusmisbruk, alvorlig psykiatri, vold, seksuelle overgrep eller neglekt, men hun mener en mikroanalyse av omsorgen bidrar til at kravene for hva som er god nok omsorg, blir så høye at en ganske stor andel av landets foreldre vil kunne miste barna sine om de kom i barnevernets søkelys. Anonymkode: 65749...e11
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #13 Skrevet 15. august 2017 Det står på nettet. Og utviklingen av dette er skummelt synes jeg. Og nei, jeg har ingen undersøkelsesak hos bv. Jeg er bare i det hjørnet hvor dette engasjerer meg, og jeg prøver å finne svar på det jeg lurer på. I tilfelle jeg skulle havne i den uheldige situasjonen. Anonymkode: 65749...e11 1
KoKoKo Skrevet 15. august 2017 #14 Skrevet 15. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står på nettet. Og utviklingen av dette er skummelt synes jeg. Og nei, jeg har ingen undersøkelsesak hos bv. Jeg er bare i det hjørnet hvor dette engasjerer meg, og jeg prøver å finne svar på det jeg lurer på. I tilfelle jeg skulle havne i den uheldige situasjonen. Anonymkode: 65749...e11 Tilfelle???😶 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #15 Skrevet 15. august 2017 Barnevernet jobber ikke etter en fasit. De har barnevernsloven i bunn, i tillegg til Forvaltningsloven m.m. Hva barnevernet finner nødvendig åg gjøre i hver enkelt sak er en individuell vurdering basertmpå skjønn og erfaring. Anonymkode: 94f95...f1c 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #16 Skrevet 15. august 2017 13 minutter siden, KoKoKo skrev: Tilfelle???😶 Hva mener du? Anonymkode: 65749...e11 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #17 Skrevet 15. august 2017 Det jeg fant på nett var skummelt synes jeg. Ble skeptisk til bv og hvordan de opererer. Vil finne mest mulig info så jeg vet hva det går i. Ble ordentlig redd av det jeg har lest. Anonymkode: 65749...e11
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #18 Skrevet 15. august 2017 Jeg var gjennom en 3 mnd lang undersøkelse av bv. En første samtale med foreldrene (sammen eller hver for seg, alt ettersom man er sammen eller skilt), et hjemmebesøk, en barnesamtale, et konklusjonsmøte. Ingen sakkyndig involvert. De hentet inn opplysninger fra div instanser. Jeg opplevde bv som svært hyggelige, ryddige, hjelpsomme og de "så saken" og jeg er veldig fornøyd med rapporten de skrev og alle referater. Til stor hjelp i en vanskelig sak. De fører også referat over kontakt pr telefon og sms, det visste jeg ikke før jeg så sakspapirene. Anonymkode: 62c96...add 2
KoKoKo Skrevet 15. august 2017 #19 Skrevet 15. august 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du? Anonymkode: 65749...e11 Du vil finne ut mest mulig tilfelle....skriver du.. Høres ut som om du venter på at bv skal kontakte deg og at du er nervøs for hva som da vil skje?. Du må ikke gå rundt å tenke på det. Blir bare belastende for deg.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #20 Skrevet 15. august 2017 24 minutter siden, KoKoKo skrev: Du vil finne ut mest mulig tilfelle....skriver du.. Høres ut som om du venter på at bv skal kontakte deg og at du er nervøs for hva som da vil skje?. Du må ikke gå rundt å tenke på det. Blir bare belastende for deg. Ja jeg er redd for å få noe med dem å gjøre etter at jeg har lest mye dritt så vil helst unngå det, men vil også kunne litt dersom det verste skulle inntreffe. Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg har ikke noe de kan ta meg på! Selv om det høres kanskje ikke sånn ut. Er redd de sender en sakkyndig på besøk til meg som vil skrive i sine rapporter at jeg er tilbakestående eller noe slikt. Er bare min frykt, Sorry! Anonymkode: 65749...e11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå