metteflette Skrevet 13. januar 2005 #1 Del Skrevet 13. januar 2005 Datteren min på 6 år er helt hysterisk når det kommer til lege og tannleger. Tannleger skjønner jeg litt mer hvorfor, men nå skal hun til legen med halsen idag og begynte å gråte når jeg sa det. Jeg har forklart stille og rolig hva som skjer, hun får premie hvis hun er flink, men blir like ille hver gang. Noen gode råd?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bhsiltsk Skrevet 13. januar 2005 #2 Del Skrevet 13. januar 2005 Hva med å spørre henne hva hun er redd for? Og ta det derfra? Hvis hun f.eks sier at det vil gjøre vondt, kan du jo si noe sånt som "Da skal mamma si til legen at h*n skal være veldig forsiktig, og hvis det gjør vondt så må h*n stoppe med en gang. Er det greit?" Eller no'. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
metteflette Skrevet 13. januar 2005 Forfatter #3 Del Skrevet 13. januar 2005 Hva med å spørre henne hva hun er redd for? Og ta det derfra? Hvis hun f.eks sier at det vil gjøre vondt, kan du jo si noe sånt som "Da skal mamma si til legen at h*n skal være veldig forsiktig, og hvis det gjør vondt så må h*n stoppe med en gang. Er det greit?" Eller no'. Takk for svar, Leyla! Har vært igjennom hele den rutinen der, og er litt motstander av det at tannlegen skal stoppe. Dette er jo noe som må gjøres. Siste gangen vi var hos tannlegen måtte hun på spesialklinikk å trekke ut en jeksel, nettopp fordi tannlegen hadde sagt at hun skulle stoppe hvis jentungen sa stopp. Istedenfor ti minutter med skriking og trøst etterpå, ble det måneder med tannverk, paracet og grining. Unner ingen i verden den følelsen. Så tannlegeskrekken skjønner jeg. Men å gå til legen og f.eks lytte på brystet.. Hva er poenget med å gråte i et kvarter først, for så å oppdage at det ikke var det minste farlig. Idag er det halsen som er problemet og jeg har forklart henne hva som skjer, har til og med "presset2 ned tungen for å demonstrere hvor LITE farlig det er.. Men det ender med det samme hver gang.. Jeg er ganske rådvill på dette punktet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2005 #4 Del Skrevet 13. januar 2005 Enkelte unger er av natur ikke særlig glad i leger og tannleger. Min eldste er skeptisk av natur men når jeg har forklart i detalj hva som kommer til å skje så har det gått greit. Da må jeg forklare at han vil kjenne et stikk når tannlegen setter sprøyte og hvordan det vil føles osv. Nr. 2 derimot har alltid syntes det var greit å gå til både leger og tannleger, han skulle bli tannlege da han ble stor og så ville han ha flere hull så han kunne gå flere ganger til tannlegen. Min yngste bror derimot var helt hysterisk og klamret seg til bordben og stolben og nektet fullstendig å spille på lag, legene var helt utslitte og min mor opplevde at andre barn ikke ville gå hjem fra legen før de hadde sett hvordan det gikk med min bror. Den beste underholdningen disse barna hadde sett mens min mor var ganske godt i nærheten av sammenbrudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 13. januar 2005 #5 Del Skrevet 13. januar 2005 Kan du høre med legen om du kan få holde ned tungen hennes mens legen kikker? Og så kan legen evt gjøre det etterpå (som en pedagogisk sak hun kan huske til neste gang)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2005 #6 Del Skrevet 13. januar 2005 Kan det være noen som har skremt henne med leger og tannleger? Jeg fikk høre "skremmehistorier" da jeg var liten, og var livredd hver gang jeg så noen i hvit frakk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
metteflette Skrevet 13. januar 2005 Forfatter #7 Del Skrevet 13. januar 2005 Kan det være noen som har skremt henne med leger og tannleger? Jeg fikk høre "skremmehistorier" da jeg var liten, og var livredd hver gang jeg så noen i hvit frakk. Har også tenkt på det... Men jeg tror ikke det har skjedd. Jeg sjekket dette opp i barnehagen før hun bgynte på skolen. Hun er litt engstelig av seg i utgangspunktet i nye situasjoner... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2005 #8 Del Skrevet 13. januar 2005 da sønnen min var liten hadde han panikk for legen. Han var ganske gammel før han skjønnte at menn eller damer i hvit frakk nødvendigvis ikke er slemme... Tannleger derimot elsker han.. Har kun hatt problemer med han et par ganger. Første gangen det var problemer var det pappa som var med. Ungen nektet plent å sitte i tannlegestolen, så han ble sendt hjem. Problemet da var at gutten egentlig ville sitte i stolen på mammas fang. Neste gang er for et års tid siden. Da måtte han trekke to fortenner pga. betennelse i tannroten. Da ble han fly forbanna da tannlegen satte bedøvelsessprøyte. Heldigvis virker det ikke som om han har blitt redd. Det eneste rådet jeg har til deg er å inngå små avtaler med dattern din. Om hun ikke gråter så skal hun få premie osv. Love at du skal holde henne i hånden. Vet at det ikke er så lett, for når barn først har bestemt seg så skal det mye til før dem endrer mening Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
metteflette Skrevet 13. januar 2005 Forfatter #9 Del Skrevet 13. januar 2005 Så var det gjort! Og gråting som vanlig, men det gikk nå tilslutt. Var på lekebutikken først og byttet en av julegavene, så nå er hun helt oppslukt av den nye Bratz dukken. Diagnose: halsbetennelse, så nå er det penicilin. Takk for rådene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2005 #10 Del Skrevet 13. januar 2005 Min sønn på 9 fikk plutselig panikk i tannlegestolen for en stund siden. Tannlegen valgte å avbryte med en gang. Han sa at det var ganske normalt, og at vi skulle prøve med beroligende medisin neste gang. Vi fikk med oss vival hjem som han skulle ta en time før. Resultatet ble "sådær"... han ble slapp men var fremdeles urolig. Tror ikke han blir til å ta dette flere ganger uten at vi har prøvd litt mer enn sist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
metteflette Skrevet 14. januar 2005 Forfatter #11 Del Skrevet 14. januar 2005 Min sønn på 9 fikk plutselig panikk i tannlegestolen for en stund siden. Tannlegen valgte å avbryte med en gang. Han sa at det var ganske normalt, og at vi skulle prøve med beroligende medisin neste gang. Vi fikk med oss vival hjem som han skulle ta en time før. Resultatet ble "sådær"... han ble slapp men var fremdeles urolig. Tror ikke han blir til å ta dette flere ganger uten at vi har prøvd litt mer enn sist. Har også prøvd Vival... Men det kan gå begge veier, blir ungen hysterisk da, blir hun dobbelt så hysterisk. Dårlig erfaring med vival. Vi fikk noe helt annet sist gang, det gjorde henne ikke roligere, men hun glemte alt etterpå.. Den funka best, men det går jo en hel dag bort til tannlegen.... Må jo holdes under oppsyn etterpå.. Forhåpentligvis blir det bedre etterhvert. Lykke til du også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå