AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #1 Skrevet 15. august 2017 Er siviløkonom men vil bli lege. Må forbedre 3 karakterer fra videregående...er 46 år. Har to barn (2 og 4 år). Hvordan takler dere andre det? Anonymkode: 45f5e...6c0
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #2 Skrevet 15. august 2017 Skrekkelig dårlig ide, du rekker jo knapt å bli utdannet før du skal gå av med pensjon. La heller noen som har et langt arbeidsliv foran seg få plassen. Anonymkode: 8f506...d66 4
AnonymSjiraff Skrevet 15. august 2017 #3 Skrevet 15. august 2017 Forstår ikke hva du mener med spørsmålet ditt.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #4 Skrevet 15. august 2017 Jeg har ikke noe problem med det. Noen mener at eldre folk ikke skal få dyre utdanninger. Jeg synes det er diskriminering. Vet ikke om det er noen øvre grense på medisin i Norge. Mulig du må betale selv i utlandet. Anonymkode: b8b3b...d1e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #5 Skrevet 15. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skrekkelig dårlig ide, du rekker jo knapt å bli utdannet før du skal gå av med pensjon. La heller noen som har et langt arbeidsliv foran seg få plassen. Anonymkode: 8f506...d66 Hvis man er 46, bruker 5 år på utdanning og jobber til man er 70 så er det 19 år. Man står ikke med et ben i graven lenger selv om man er 46. Anonymkode: b8b3b...d1e 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #6 Skrevet 15. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skrekkelig dårlig ide, du rekker jo knapt å bli utdannet før du skal gå av med pensjon. La heller noen som har et langt arbeidsliv foran seg få plassen. Anonymkode: 8f506...d66 Det argumentet er litt tynt synes jeg. Ville du sagt det samme til en 46 år gammel mann i Rogaland som er utdannet mekaniker og i dag er arbeidsledig? Anonymkode: 73691...4f1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #7 Skrevet 15. august 2017 Jeg har master i folkehelse, men vil starte på veterinær. Må ta/forbedre til sammen 4 fag. Tenker å ta de som privatist Anonymkode: 60c70...d72
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #8 Skrevet 15. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skrekkelig dårlig ide, du rekker jo knapt å bli utdannet før du skal gå av med pensjon. La heller noen som har et langt arbeidsliv foran seg få plassen. Anonymkode: 8f506...d66 Pensjonist blir mange ved fylte 70-72? Anonymkode: 45f5e...6c0
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #9 Skrevet 15. august 2017 Medisinstudiet er ingen mastergrad. Anonymkode: 76173...c8d 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #10 Skrevet 15. august 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er siviløkonom men vil bli lege. Må forbedre 3 karakterer fra videregående...er 46 år. Har to barn (2 og 4 år). Hvordan takler dere andre det? Anonymkode: 45f5e...6c0 SLiter du med å få jobb? Anonymkode: ee239...b44
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #11 Skrevet 15. august 2017 Dette med alder er noe man dessverre må ta med i betraktning. Si at du kan begynne neste år, da er du 47 år. Studiet tar 6 år og er et heltidsstudium. Siden du har mastergrad fra tidligere, regner jeg med du ikke har så mye mer studielån å få fra Lånekassen? Det er begrenset med mulighet å jobbe ved siden av medisinstudiet, fordi det krever fremmøte stort sett hver dag. Hva skal du leve av, når du også har 2 barn å forsørge? Så er du ferdig på studiet som 52-åring, og er du heldig går du rett inn i en LIS-stilling. Da er du ferdig spesialist når du er 57-59 år - hvis alt går som smurt og du får fullført på normert tid. I aller beste fall har du da 8-10 år som spesialist. Sannsynligvis mindre, for mange blir ikke ferdig på normert tid. Og du har hatt 6 år ekstra med lav inntekt, som vil vise seg på pensjonen din. Alder er absolutt viktig å ta med i vurderingen! Anonymkode: ccb7d...c44 4
Cuntzilla Skrevet 15. august 2017 #12 Skrevet 15. august 2017 (endret) Er ikke noe som heter mastergrad i lege, og det er vel uansett du som må takle det. Dersom du har økonomien i orden og tiden å dedikere til det (og både tid og penger til overs til barna dine også) så er jeg helt for å skifte retning og følge drømmen uansett hvor seint det er i livet. Men siden du ikke har satt deg nok inn i det til å vite hva studieforløpet i medisin er engang så må jeg si jeg er litt skeptisk akkurat i dette tilfellet. Endret 15. august 2017 av Cuntzilla 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #13 Skrevet 15. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man er 46, bruker 5 år på utdanning og jobber til man er 70 så er det 19 år. Man står ikke med et ben i graven lenger selv om man er 46. Anonymkode: b8b3b...d1e Ta opp fag tar i alle fall ett år, så er det 6 år på medisinstudiet og vips er han minst 53. Deretter venter halvannet års turnus/lis1, og så kan han begynne å søke spesialiseringstilling. De fleste jobber ikke til de er 70, de går av ved 67. Å begynne turnusliv når man er 53 år, med nattevakter, 18 timers skift og alle du skal konferere med og høre på er yngre enn deg er ikke bare bare. Faktisk er det mange som aldri klarer å jobbe turnus i den alderen, i så fall får han ikke jobb, selv om han er lege det er hard konkuranse om jobbene. Så skal han finne et sted som faktisk vil ansette en i spesialiseringsstilling som faktisk ikke kommer til å jobbe noe særlig som spesialist etterpå pga pensjonsalder, da er det bedre å bruke pengene på en ung sjel som kan bidra i mange år etterpå. Det kan ikke sammenlignes med en arbeidsledig mekaniker som en nevner over, da kan man ta 1-3 år for å kvalifisere seg og så gå rett i jobb og fungere selvstendig. Alder er faktisk en faktor. Anonymkode: 8f506...d66 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #14 Skrevet 15. august 2017 Jeg jobbet med en lege som dtartet utdanningen da han var 45, han da" man dkal ikke sette seg begrensninger her i livet" og jeg tenker at jeg ville jobbet med noe jeg virkelig vil i 10-20-år fremfor å sitte som 90-åring og savne alt jeg ikke gjorde. alder er bare ett tall, og man kan søke om å få jobbe lengre. Skal du feks jobbe som fastlege trenger du ikke den spesialiseringen som nevnt over(mener jeg), men må belage deg på 6år. du kan jobbe noe under studie og praksisen er lønnet noe. regner med du i en alder av 46 har kontroll på økonomien, så da er det bare å kjøre på. Master fra tidligere spiller ikke så stor rolle, disse gir deg generell studiekompetanse, men du trenger i tillegg fysikk matte og Kjemi. Masse lykke til. Ikke la andre sette begrensinger for deg. Anonymkode: 57361...64c 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #15 Skrevet 15. august 2017 Har du tenkt over hvordan det vil bli å jobbe turnus? Vakter kveld/natt/helg? At du kan bli nødt til å flytte for å få jobb? Det tar endel år før lønna kan matche den du har i dag (vil jeg tro). Økonomisk er det ikke et lønnsomt prosjekt, men penger er ikke alt (så lenge man har nok til å klare seg). Men vil du få livet til å gå rundt med to barn og være 50+ som nyutdannet lege? Anonymkode: 0e961...3e2 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #16 Skrevet 15. august 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet med en lege som dtartet utdanningen da han var 45, han da" man dkal ikke sette seg begrensninger her i livet" og jeg tenker at jeg ville jobbet med noe jeg virkelig vil i 10-20-år fremfor å sitte som 90-åring og savne alt jeg ikke gjorde. alder er bare ett tall, og man kan søke om å få jobbe lengre. Skal du feks jobbe som fastlege trenger du ikke den spesialiseringen som nevnt over(mener jeg), men må belage deg på 6år. du kan jobbe noe under studie og praksisen er lønnet noe. regner med du i en alder av 46 har kontroll på økonomien, så da er det bare å kjøre på. Master fra tidligere spiller ikke så stor rolle, disse gir deg generell studiekompetanse, men du trenger i tillegg fysikk matte og Kjemi. Masse lykke til. Ikke la andre sette begrensinger for deg. Anonymkode: 57361...64c Det vil være sterkt ønskelig med spesialisering innen allmennmedisin også som fastlege. Noe som blant annet innebærer at man må jobbe på sykehus en tid. Turnus på 1,5 år må man uansett ta først. Anonymkode: 0e961...3e2 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #17 Skrevet 15. august 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet med en lege som dtartet utdanningen da han var 45, han da" man dkal ikke sette seg begrensninger her i livet" og jeg tenker at jeg ville jobbet med noe jeg virkelig vil i 10-20-år fremfor å sitte som 90-åring og savne alt jeg ikke gjorde. alder er bare ett tall, og man kan søke om å få jobbe lengre. Skal du feks jobbe som fastlege trenger du ikke den spesialiseringen som nevnt over(mener jeg), men må belage deg på 6år. du kan jobbe noe under studie og praksisen er lønnet noe. regner med du i en alder av 46 har kontroll på økonomien, så da er det bare å kjøre på. Master fra tidligere spiller ikke så stor rolle, disse gir deg generell studiekompetanse, men du trenger i tillegg fysikk matte og Kjemi. Masse lykke til. Ikke la andre sette begrensinger for deg. Anonymkode: 57361...64c Fastleger tar spesialisering i allmennmedisin, som også innkluderer tjeneste i spesialisthelsetjenesten og legevaktsvakter kveld/natt/helg i tillegg til å være på kontoret hele dagen. Men først turnus (lis1) på 1,5 år. Anonymkode: 8f506...d66 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #18 Skrevet 15. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man er 46, bruker 5 år på utdanning og jobber til man er 70 så er det 19 år. Man står ikke med et ben i graven lenger selv om man er 46. Anonymkode: b8b3b...d1e 1 år (ta opp fag) + 6 år (medisinstudiet) + 1,5 år (turnustjeneste) + spesialisering (varierer). Ventetid bør man også regne med, og plutselig er det noe som gjør at løpet forlenges. I tillegg er man ikke sikret god helse til man er 70 år. Så 19 år er det slettes ikke. Eller gjerne fortell meg en helt fantastisk måte å få det til å bli 5 år. Ingen andre medisinstudenter har funnet ut dette, så jeg er lutter øre. Anonymkode: b837e...b70 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #19 Skrevet 15. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet med en lege som dtartet utdanningen da han var 45, han da" man dkal ikke sette seg begrensninger her i livet" og jeg tenker at jeg ville jobbet med noe jeg virkelig vil i 10-20-år fremfor å sitte som 90-åring og savne alt jeg ikke gjorde. alder er bare ett tall, og man kan søke om å få jobbe lengre. Skal du feks jobbe som fastlege trenger du ikke den spesialiseringen som nevnt over(mener jeg), men må belage deg på 6år. du kan jobbe noe under studie og praksisen er lønnet noe. regner med du i en alder av 46 har kontroll på økonomien, så da er det bare å kjøre på. Master fra tidligere spiller ikke så stor rolle, disse gir deg generell studiekompetanse, men du trenger i tillegg fysikk matte og Kjemi. Masse lykke til. Ikke la andre sette begrensinger for deg. Anonymkode: 57361...64c Det er nå et krav til spesialisering for allmennpraktikere. Anonymkode: b837e...b70
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #20 Skrevet 16. august 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette med alder er noe man dessverre må ta med i betraktning. Si at du kan begynne neste år, da er du 47 år. Studiet tar 6 år og er et heltidsstudium. Siden du har mastergrad fra tidligere, regner jeg med du ikke har så mye mer studielån å få fra Lånekassen? Det er begrenset med mulighet å jobbe ved siden av medisinstudiet, fordi det krever fremmøte stort sett hver dag. Hva skal du leve av, når du også har 2 barn å forsørge? Så er du ferdig på studiet som 52-åring, og er du heldig går du rett inn i en LIS-stilling. Da er du ferdig spesialist når du er 57-59 år - hvis alt går som smurt og du får fullført på normert tid. I aller beste fall har du da 8-10 år som spesialist. Sannsynligvis mindre, for mange blir ikke ferdig på normert tid. Og du har hatt 6 år ekstra med lav inntekt, som vil vise seg på pensjonen din. Alder er absolutt viktig å ta med i vurderingen! Anonymkode: ccb7d...c44 Har oppsparte fond, er ikke avhengig av inntekt ved siden av studiene. Min fastlege er 69 år og hun virker tipp-topp:) Anonymkode: 45f5e...6c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå