drue Skrevet 15. august 2017 #1 Skrevet 15. august 2017 (endret) Hei! Jeg elsket å lese bøker da jeg var yngre, og sliter litt med å finne leselysten igjen. Noen som kan anbefale noen bøker? Gjerne en som du syntes var vanskelig å legge fra deg! Jeg er åpen for alt av sjangere, og bøkene kan både være på engelsk og norsk Tusen takk! Endret 15. august 2017 av drue
doremifa Skrevet 16. august 2017 #2 Skrevet 16. august 2017 "Skammen" av Bergljot Hobek Hoff. Leste den nesten uten stopp en gang jeg lå med feber og influensa.
Gjest Catalina Culès Skrevet 16. august 2017 #3 Skrevet 16. august 2017 (endret) Anna Karenina av Leo Tolstoj. The Other Boleyn Girl av Philippa Gregory Endret 16. august 2017 av Catalina Culès
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #4 Skrevet 16. august 2017 Leste akkurat "og fjellene ga gjenlyd" av Khaled Hosseini, syns den var veldig god! Men den kan kanskje være litt tunglest, fordi hvert kapittel har en ny hovedperson, og så trekkes fortellingen sammen etterhvert. Jeg likte også "Drageløperen" av samme forfatter. Jeg liker godt å lese om andre kulturer, og komme på innsiden av små ting som er annerledes, eller likt som hjemme for den saks skyld. Det får jeg følelsen av i denne boken. Anonymkode: 904dd...dfa
Måbarefåsiat... Skrevet 16. august 2017 #5 Skrevet 16. august 2017 https://www.aftenposten.no/kultur/i/w8xKA/Ikke-lest-Orhan-Pamuk-Begynn-her Noe fremmed i mitt sinn har vært min feriebok i år. En nydelig bok. Og viktig - særlig for oss som bare avfeier Tyrkia som et tulleland, så er det viktig å lære noe, se ting fra et annet perspektiv. Og det er en svært god fortelling. Og Fugler uten vinger av Louis de Bernieres. Samme som har skrevet Kaptein Corellis Mandolin. Fabelaktige romaner, begge to.
Kattugla Skrevet 17. august 2017 #6 Skrevet 17. august 2017 Veldig morsom bok! The Rosie Project av Graeme Simsion: The art of love is never a science: Meet Don Tillman, a brilliant yet socially inept professor of genetics, who’s decided it’s time he found a wife. In the orderly, evidence-based manner with which Don approaches all things, he designs the Wife Project to find his perfect partner: a sixteen-page, scientifically valid survey to filter out the drinkers, the smokers, the late arrivers. Rosie Jarman possesses all these qualities. Don easily disqualifies her as a candidate for The Wife Project (even if she is “quite intelligent for a barmaid”). But Don is intrigued by Rosie’s own quest to identify her biological father. When an unlikely relationship develops as they collaborate on The Father Project, Don is forced to confront the spontaneous whirlwind that is Rosie―and the realization that, despite your best scientific efforts, you don’t find love, it finds you. Denne her er skikkelig bra. Station Eleven av Emily St. John Mandel: One snowy night in Toronto famous actor Arthur Leander dies on stage whilst performing the role of a lifetime. That same evening a deadly virus touches down in North America. The world will never be the same again. Twenty years later Kirsten, an actress in the Travelling Symphony, performs Shakespeare in the settlements that have grown up since the collapse. But then her newly hopeful world is threatened. If civilization was lost, what would you preserve? And how far would you go to protect it?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #7 Skrevet 10. september 2017 Neil Gaiman er en forfatter du bør sjekke ut. Fantastiske, fantasifulle bøker. Anonymkode: cb64e...aa6
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #8 Skrevet 10. september 2017 Mitt viktigste tips for å lese bøker er å sette av tid til det. Jeg har innsett at boklesingen min har gått ned etter at jeg flyttet fra mamma som jagde meg i seng kl 9-10, fordi jeg da ikke har et par timer å lese på før jeg trenger å legge meg til å sove. Løsningen min er å forsøke å legge meg tidligere, noe som viser seg å være vanskeligere enn jeg trodde. En annen løsning er å låne bøker på biblioteket slik at jeg faktisk har et press for å lese dem ut før de må leveres. En tredje løsning er å holde en liten oversikt der jeg krysser av for hver dag jeg leser. Jeg leser mer nå enn før, så minst en av metodene fungerer. Jeg har i det siste blitt glad i Stephen Kings bøker. Jeg liker kombinasjonen av spenning, horror, menneskelighet og surrealisme. Det er ikke uten grunn han har blitt en så kjent forfatter. Harry Potter fungerer fremdeles, selv om jeg ikke klarer å lese de fire første på en uke som da jeg var yngre. Les dem gjerne på engelsk, hvis du ikke har gjort det før. Jo Nesbø skriver fengende, dersom du liker krim. De første bøkene er ikke like bloddryppende som enkelte av de som kommer senere (Panserhjerte). Haruka Murakami skriver spennende bøker (1Q84, Kafka på stranden) med en stor dose surrealisme. Det er ikke ofte jeg går rundt og gjør ting mens jeg leser, men hans bøker får meg til å gjøre det. Anonymkode: 31e46...890
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #9 Skrevet 10. september 2017 Nå leser jeg veldig mye, så blir på en måte litt vanskelig å velge ut noe å anbefale når jeg ikke vet hva du interesserer deg for eller hva slags litteratur du faller for. Men fra toppen av hodet: Blant norske forfattere liker jeg f.eks. Vigdis Hjorth. Mange av hennes romaner er veldig gode, har slukt de jeg har lest. De makter å være både humoristiske og dype på samme tid. Kan anbefale Om bare, Hjulskift, Hva er det med mor og Arv og miljø. Dag Solstad liker jeg også godt. Genanse og verdighet er en klassiker. Jeg liker også Professor Andersens natt veldig godt. Agnes Ravatn skriver bra på nynorsk. Likte Fugletribunalet. Lena Anderssons Rettstridig forføyning er det mange som liker. Oversatt fra svensk til norsk. Blant bøker på engelsk jeg har lest i sommer kan jeg spesielt anbefale Jenny Offills Dept. of Speculation. Den greip meg noe innmari, var helt shaky etterpå. Ikke fordi handlinga var spesielt tragisk, men fordi den var fortalt på en så utrolig spesiell og fin måte. Bør leses på engelsk. Anonymkode: 62fa5...78f
Anna Maria Skrevet 10. september 2017 #10 Skrevet 10. september 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt viktigste tips for å lese bøker er å sette av tid til det. Jeg har innsett at boklesingen min har gått ned etter at jeg flyttet fra mamma som jagde meg i seng kl 9-10, fordi jeg da ikke har et par timer å lese på før jeg trenger å legge meg til å sove. Løsningen min er å forsøke å legge meg tidligere, noe som viser seg å være vanskeligere enn jeg trodde. En annen løsning er å låne bøker på biblioteket slik at jeg faktisk har et press for å lese dem ut før de må leveres. En tredje løsning er å holde en liten oversikt der jeg krysser av for hver dag jeg leser. Jeg leser mer nå enn før, så minst en av metodene fungerer. Jeg har i det siste blitt glad i Stephen Kings bøker. Jeg liker kombinasjonen av spenning, horror, menneskelighet og surrealisme. Det er ikke uten grunn han har blitt en så kjent forfatter. Harry Potter fungerer fremdeles, selv om jeg ikke klarer å lese de fire første på en uke som da jeg var yngre. Les dem gjerne på engelsk, hvis du ikke har gjort det før. Jo Nesbø skriver fengende, dersom du liker krim. De første bøkene er ikke like bloddryppende som enkelte av de som kommer senere (Panserhjerte). Haruka Murakami skriver spennende bøker (1Q84, Kafka på stranden) med en stor dose surrealisme. Det er ikke ofte jeg går rundt og gjør ting mens jeg leser, men hans bøker får meg til å gjøre det. Anonymkode: 31e46...890 Hvis du liker King vil jeg heller anbefale deg Dean Koontz sine bøker. Samme sjanger, men er etter min mening mye bedre bøker. Prøv ut ham og du vil bli gledelig overrasket. Prøv ut for eksempel "Midnatt".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå