Gå til innhold

Mamma respekterer ikke mine meninger!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 17 år, og skal begynne på 2. vgs. Fant nettopp ut at mamma har fortalt alle karakterene mine til onkler og tanter da jeg ikke var hjemme, selv om hun vet at jeg ikke ville at hun skulle det. Og nå når jeg forteller henne at det ikke er greit bare ler hun av meg og sidr jeg må skjerpe meg. Jeg hadde sagt klart ifra at jeg ville holde det privat, noe hun sa var greit, og så går hun og viser de likevel mot min vilje. Jeg har gode karakterer så det er ikke det at jeg er flau, men jeg mener at karakterer ikke trengs å bli vist til alle og blir da ekstra sur når hun trosser mine grenser på den måten. Jeg mener jo selv at jeg må få lov til å holde det jeg vil holde privat uten at hun skal blottlegge alt som skjer i livet mitt, og deretter le av meg og bli sur når jeg forteller at det ikke er greit. Men hva tenker dere? Overdriver jeg?

Anonymkode: 1f4d8...91a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du overreagerer ikke. Du er en egen person, ikke en forlengelse av dine foreldre. De bør ha mer respekt for ønskene dine, og retten din til et privatliv. Den latterliggjøringen er veldig spesiell, utrolig dårlig oppførsel å ha som mor.

Jeg ville kanskje snakket med helsesøster/kontaktlærer, og bedt dem om hjelp til å ta det opp med din mor igjen. Tipper hun vil bli ganske flau av å bli irettesatt av andre voksne. Hun respekterer tydeligvis ikke deg, og da blir det mer effektivt om du får med en annen voksen til å sette henne på plass.

• Liker 5
Skrevet

Grow up. Det er bagatell 

• Liker 3
Skrevet

Du spør om vi synes du overdriver litt. Ja, jeg synes du overdriver. Jeg er ganske sikker på at moren din var så stolt over karakterene dine at hun holdt på å sprekke.

Du sier: 

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

selv om hun vet at jeg ikke ville at hun skulle det.

Vet hun det fordi du har sagt at ingen i familien skal få vite at du fikk gode karakterer, eller vet hun det fordi du tror hun burde vite det siden du er den du er?

Anonymkode: ea928...435

• Liker 2
Skrevet

Du overreagerer. 

Anonymkode: f99e7...576

• Liker 1
Skrevet

Grow up. Det er karakterer og moren din er stolt av deg. Fy så grusomt hun er...

Seriøst, velg dine kamper. Det er endel av det å bli voksen. 

Anonymkode: ca648...d32

• Liker 3
Skrevet

Hva forventer du at moren din skal si, dersom øvrig familie slekt spør henne om deg da? 

Anonymkode: 5b283...126

• Liker 2
Skrevet

Enig med deg. Selv om det ikke er en stor greie burde hun respektere ønske ditt om å holde det privat. Det er vel det som er problemet ? At hun ikke respekterte dine ønsker? 

Jeg syns det var dumt av henne, uansett om hun nesten sprekker av stolthet.

• Liker 1
Skrevet

Slutt å del karakterene dine med moren din..?

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Hun er stolt av deg, slutt å oppfør deg som en drittunge.

Skrevet

Dårlig gjort! Jeg er 16 år, og dersom min mor hadde gjort det hadde jeg blitt ganske sur.

Anonymkode: 6202d...e73

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner jeg lurer litt på hva som feiler forumdeltagerne, siden det ser ut som et stort flertall mener at det ts sin mor gjør her er helt greit. Jeg kan også forstå at mor er stolt av datterens gode karakterer, men det gjør det da virkelig ikke riktig å dele de mad andre når datteren har gitt tydelig uttrykk for at hun ikke vil at de skal deles. I likhet med mange av dere forstårjeg heller ikke behovet for å holde karakterene private, men om vi forstår behovet eller ikke er da virkelig helt underordnet! Saken er at ts ønsker å holde karakterene private, hun har fortalt dette til moren, og moren har lovet å ikke dele dem med noen. Så går mor hen og deler karakterene likevel. Da har hun for det første delt noe som datteren føler er privar, og hun har brutt et løfte til datteren.Synes dere virkelig det er greit?

Ts, jeg synes overhodet ikke du overreagerer. Jeg hadde blitt både sint og såret over å bli behandlet på den måten.Jeg kan riktignok ikke forstå hvorfor det spiller noen rolle at andre vet hvilke karakterer du får, men det betyr ikke at du ikke skal respekteres når du sier at du vil holde dette privat.

Anonymkode: d28a9...a97

• Liker 14
Gjest NotNaomi
Skrevet

Du har et problem Ts. Å ha en mamma som er stolt av deg. 

Skrevet

TS her.

Ser ut som om noen av dere misforstår. Problemet her er ikke det at det er verdens undergang at andre får vite karakterene mine, men at hun lover noe hun ikke holder og ikke respekterer at jeg vil holde MINE karakterer privat. Bør da gå an å være stolt uten å dele det til alle andre uten mitt samtykke. Til dere som mener jeg er en drittunge: kan dere begrunne hvorfor?

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva forventer du at moren din skal si, dersom øvrig familie slekt spør henne om deg da? 

Går vel an å si at jeg ville holde det privat? 

• Liker 1
Skrevet

Forresten, til dere som synes det er så innmari dumt at jeg vil holde de privat: grunnen er den at jeg sliter sinnsykt med prestasjonsangst, og jo flere som vet karakterene mine, jo større press føler jev på å måtte gå opp i karakter til neste gang de vil de, eller i alle fall ikke gå ned. Min mor vet godt at jeg sliter mye med dette, derfor synes jeg det var ekstra dårlig gjort av henne. Jeg sliter meg ut av skolearbeid pga prestasjonsangst.

Grunnen bør forøvrig ikke spille noen rolle synes jeg. Har jeg en mening bør hu respektere den og hvertfall ikke le av meg.

• Liker 8
Skrevet

Gi beskjed at det ikke er greit eller la være å dele ting med din mor om hun er en plaprekjerring. 

Anonymkode: e1777...13a

Skrevet

Slutt å del karakterene dine med henne. Så er den saken ute av verden. Hun ser nok ikke på dette som noen stor greie eller privat, så sikkert derfor hun ikke skjønner at det er viktig for deg. 

Men vær glad hun ikke bretter ut intime detaljer om deg på sosiale medier. Dette kunne vært verre. 

Anonymkode: a358a...19c

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går vel an å si at jeg ville holde det privat? 

Da kommer vel alle slektningene dine til å trekke den slutningen at alle karakterene dine er helt elendige... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...