Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2005 #1 Skrevet 13. januar 2005 Jeg har to barn på fem og tre. Middag hos oss er et helvete, rett og slett. De spiser spaghetti, pizza og pannekaker, og alt annet fnyser de bare av. Prøver å lage noe annet og de bare pirker i den. Grønnsaker skal de ikke ha. Nekter å prøve nye ting; samme med drikke. Det må være saft, ellers gidder de ikke. Har prøvd med juice, men nei. De har ikke smakt, så da liker de det ikke. Jeg er lei av grandi og pasta.. Dessuten er det vanskelig å aldri kunne ta dem med ut og spise, de liker jo ingenting. Flaut nrå vi er hos andre og ungene ikke vil røre maten! Hjeeeeelp!
Gjest Bhsiltsk Skrevet 13. januar 2005 #2 Skrevet 13. januar 2005 Da vi var mindre og bodde hjemme, hadde moren min hjemmebarnehage. Ingen av de fire - fem ungene hun hadde spiste fisk, men vi tre søsken gjorde det. Dessuten vanket det bare dessert til de som spiste fisk. Vi fikk dermed i oppgave å overbevise de små om at dette var fantastisk mat, og vi satte i gang med EN GANG maten var på gaffelen: "Mmmmm nam nam!! Fisk er jammen godt!" "Åh, så deilig det skal bli med fisk" Alle vi tre satt og sa dette her, mens fire-fem barn satt spredt rundt omkring med digre øyne og fulgte med. De satt der med makaronien sin, og misunte oss fisken. Det gikk maks en uke før alle barna spiste fisk som om de aldri hadde gjort annet! Poenget mitt er at dersom dere voksne Mmmm'er og Nammm'er over grønnsaker, vil gjerne ungene også begynne å like det. I tillegg vanker det KUN dessert til de som spiser grønnsakene sine. Selv om det betyr at det kun blir voksne som spiser og koser seg med dessert. Prøvd med taco? Tantungene på 4 og 5 spiser det. Der kan man jo velge selv om man vil ha på grønt eller ikke. Det går dessuten an å begynne å legge forskjellige ting oppå pizzaen, ha gulrøtter i pastaen, sånne ting. Er det til hverdags du mener, eller når man skal kose seg? Spiser de ikke kjøttkaker eller fiskekaker? Poteter eller brun saus? Så lenge de har alternativet mellom kjøtt og brun saus, eller pannekaker, pizza eller spaghetti, så vil de alltid velge de sistnevnte. Lag EN middag, og så skal ALLE spise den. Det gjelder å være konsekvent og ikke gi seg. Da er løpet kjørt, og det blir myyye vanskeligere å snu trenden.
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2005 #3 Skrevet 13. januar 2005 Jeg syns man så tidlig som mulig skal venne barn til å spise "vanlig"mat,og droppe det å ha en spesialmat for barna.Et barn(ihvertfall) på 2 er fullt i stand til å spise det samme som en voksen,og det som må til,tror jeg, er som det skrives over ,entusiasme for maten.Hvis barna skal vokse opp til å bli individer som intresserer seg for mat og som spiser mye forskjellig, tror jeg man må begynne tidlige,og ikke la barna spise "moste grønnsaker og pølse"til de er 5...
Mistyen Skrevet 13. januar 2005 #4 Skrevet 13. januar 2005 Jeg tror også det handler om vaner. Klart barn har sine meninger, men de må lære seg å spise skikkelig mat. Grandiosa er ikke skikkelig mat i mine øyne...... Min lille på 19 mndr, spiser det meste han, bare han får prøve litt selv og sitte sammen med oss ved bordet. Han vil gjerne spise av min mat, og så fremt det ikke er noe veldig krydret,l så får han det. Som Leyla sa, så vil alltid barna velge spaghetti fremfor fisk, men poenget er å ikke gi dem det valget.
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2005 #5 Skrevet 13. januar 2005 Dette har jeg problemer med også. Min sønn på 3 år er utrolig vanskelig og få i varm mat! Han nekter å spise middag. Jeg har heller aldri laget mat spesielt til bare han, og hvis han ikke spiser middag må han vente til kveldsmat. To jenter til på jobben som har barn i samme alder, forteller akkurat det samme om sine. Han kan til nød spise litt pasta, ellers er det bare brød.
Cilla Skrevet 13. januar 2005 #6 Skrevet 13. januar 2005 Med små barn i huset vårt skal vi innføre potetmiddag minst annenhver dag, og fisk to ganger i uka. Jeg var selv et kjempekresent barn, men det ser ut til at barnet mitt spiser det meste, men jeg er konsekvent og hun skal spise det jeg lager. Hun er egentlig så liten at hun ikke har meninger og sier ikke nei, enda da....
Gjest Gjesta Skrevet 13. januar 2005 #7 Skrevet 13. januar 2005 Lag nye sammensetninger, som fex fisk og pasta sammen
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2005 #8 Skrevet 13. januar 2005 Klart de heller vil ha pizza, hvis de vet at de kan få det! Sett hardt mot hardt. Ungene dine er store nok til å ta konsekvensene om de nekter å spise maten du har laget. Da får de gå sultne til kvelds, i verste fall. Mine barn spiser det de får. Ikke alltid de liker alt som blir servert, da får de spise det de liker. Eneste jeg krever er at de smaker på alt før de sier at de ikke liker det. Når det gjelder drikke: kutt ut saften. I alle fall i ukedagene. Vann eller melk er det de trenger, spesielt om de er småspiste, så ikke sukkeret i saften "stjeler" plassen til mat. Unger blir bare så kresne som de får lov til å bli.
Gjest Gjesta Skrevet 13. januar 2005 #9 Skrevet 13. januar 2005 Unger blir bare så kresne som de får lov til å bli. *signerer denne*
Gjest Plonk ikke innlogget Skrevet 13. januar 2005 #11 Skrevet 13. januar 2005 *signerer denne* Helt sant, i tillegg til at barn faktisk kan lære seg å like hva som helst bare man begynner tidlig nok. Tantebarna mine er alltid blitt proppet med grønnsaker, og de er faktisk helt ville etter det. Ikke er de glade i snop heller. Svigerinnen min er treningsnarkoman og har alltid bare spist grøntfor og sunn mat, og ingen tvil om at ungene er blitt opplært til det samme - og det har virket. I trådstarters tilfelle må du nok venne ungene langsomt til annen mat, men som flere her sier - ikke lag spesialmat til dem, sett hardt mot hardt og si at de ikke får mat hvis de ikke spiser det du har laget til dem. Kanskje en kokebok for barnefamilier kan være tingen? VVi har en sånn. Der er det masse oppskrifter på mat med konsistens som barn liker, samtidig som man har lusket masse sunt inni...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå